Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Jméno Lorris skrývá sadu nástrojů, která pomáhá pří vývoji a provozování zařízení, které něco posílají nebo příjmají z počítače, hlavně robotů a ostatního všelijakého *něco*, v čem je mikrokontrolér.
V současnosti obsahuje tyto nástroje:Tyto moduly se otevírají v záložkách, podobně jako stránky ve webovém prohlížeči. Je možné mít otevřeno několik stejných modulů anebo mít více modulů připojeno k jednomu zařízení. K zařízení se můžete připojit buďto pomocí sériového portu nebo TCP.
Samotná aplikace je napsaná v C++ s pomocí Qt Frameworku. Je vydaná pod GNU GPLv3 a používá několik oss knihoven. Předkompilované binárky jsou jen pro Windows, na Linux si to musíte zkompilovat sami, pod OS X to moc dobře nefunguje a jiné OS nemám otestované. K dispozici je český překlad.
Zatím jediný developer jsem já a avakar má pár pull requestů - to on vytvořil programátor Shupito, takže pracuje hlavně na jeho podpoře. Jsem začínající & mladý programátor (střední škola) a aplikace je na začátku vývoje. Z toho plynou dvě věci - to, že některé postupy, algoritmy, návrhy UI a podobně asi nebudou tak jak by měli být (protože nevím, že je to správně jinak), a také že není takový problém něco změnit a udělat to jinak, správně. Zpětná vazba je vítaná!
Analyzér parsuje data, která mu přijdou, a dále je zobrazuje v grafických widgetech. Očekává, že data budou přicházet v packetech, ideálně s hlavičkou - textový protokol se půjde zobrazovat obtížně (ale není to nemožné, o tom více později).
Data zobrazená ve widgetech
Řekněme, že mám onen barevný senzor a chci zobrazit barvu, kterou mi posílá. Když si otevřu novou záložku s analyzérem a nastavím detaily připojení, zeptá se mě následující dialog, co že to chci udělat:
Data uložená z dřívějška nemám a binární soubor také importovat nechci, takže nezbývá než zvolit "pokračovat".
Následuje dialog, ve kterém zvolím strukturu příchozích packetů. V horní části je vidět náhled příchozích dat, naparsovaných podle toho co jsem zrovna nastavil.
Mám protokol, který má 4 byty dlouhou hlavičku, start byte je 0xFF a za hlavičkou následují 3 byty s RGB hodnotami z barevného senzoru. Data v hexu tedy vypadají asi takhle:
... 0xFF 0x01 0x04 0x01 0x05 0x00 0x00 0xFF 0x01 0x04 0x01 0x80 0x05 0x42 0xFF 0x01 0x04 0x01 0x00 0xFE 0x22 ...
Když tuto strukturu nastavím v dialogu, vypadá takto:
Po potvrzení dialogu se už dostávám do hlavní části analyzéru. Nahoře jsou vidět příchozí data, ke která můžu filtrovat podle zařízení a příkazu (modrá znamínka plus). Hned pod nimi je slider, který obstarává pohyb v přijatých packetech. Napravo je seznam dostupných widgetů a konečně uprostřed je plocha, na které se widgety vytahají.
Chci zobrazovat barvu, že? Nezbývá než si na plochu vytáhnout widget "barva" a přiřadit k němu první byte barvy - opět ho z horního baru vytáhnu (drag & drop) a tentokrát ho umístím na widget. To je vše, widget by nyní měl ukazovat barvu.
Když potřebujete například k číslu nebo sloupcovému baru přiřadit více než jeden byte (například 32bit číslo), tak je potřeba na něj přetáhnout jen první byte čísla, a v menu pod pravým klikem nastavit příslušný datový typ. Toto bohužel není příliš intuitivní ani jednoduché, uvažuju nad něčím jako je vybírání bytů pomocí ctrl+klik. Máte nějaký nápad ohledně tohoto?
Zdá se vám, že plocha je docela malá? Ve skutečnosti má 2^32 pixelů v obou směrech, ale protože to je docela problém na běžných monitorech zobrazit, dá se plocha posouvat - klikněte a držte levým tlačítkem myši na plochu mimo widgety a můžete ji libovolně posouvat. Když při posouvání widgetu stisknete ctrl, zkopírujete ho.
Plocha má v sobě síť, podle které se widgety zarovnávají. Pravým kliknutím na plochu ji můžete vypnout, zobrazit anebo nastavit její rozteč.
Každý widget se dá přesouvat a zmenšovat a každý má pod pravým klikem menu. Všechny lze uzamknout a změnit jim jméno, další možnosti se liší podle typu. Dvojklik na titulek vyvolá nějakou akci, typickou pro ten který druh widgetu, nejčastěji změnu titulku.
Myslím, že k těmto widgetům není co říct - snad jen opět upozornění - pokud mají vstupní data pro widget více než jeden byte, je třeba na widget přetáhnout pouze ten první a v menu nastavit příslušný datový typ.
Navigace v grafu:
Dvojklikem na osu lze přidat značku (svislou/vodorovnou čáru) na určitou hodnotu, pravým klikem je odstraníte.
Za pozornost stojí položka v menu "velikost vzorku" - udává počet bodů, které má graf v sobě naráz načtené. Propojení grafu s úložištěm dat z packetů není zrovna ideální, a tak se může stát, že to asi okolo 20 tisíc bodů přestane původní možnost ("podle osy X") stíhat. Můžete zkusit "zobrazit všechna data" nebo nějákou jinou.
Toto je asi nejsilnější widget. Umožňuje parsovat data scriptem, který napíšete v QtScriptu (něco jako JavaScript) nebo Pythonu, a potom je zobrazovat v ostatních widgetech. Lze také odesílat data do zařízení a můžete přistupovat k joysticku, takže se dá udělat např. ovládání robota. Bohužel, to co chybí je pořádná dokumentace. Zatím jsou k dispozici příklady pro některé widgety/situace a tato práce(od strany 31). Pokusím se na toto co nejdřív zaměřit.
Script widget, ve kterém je předdefinovaný script, který funguje jako terminál.
Tyto widgety jsou určené pro ovládání scriptu. Vytáhnete si je na plochu, a objekty widgetů jsou dostupné pod jejich titulkem - tj. když vytáhnu ven tlačítko a nepřejmenuji ho, bude ve scriptu jako objekt "Tlacitko". Pro slider a plátno jsou příklady, tlačítko má pouze jeden event:
function Tlacitko_clicked() { terminal.appendText("zmacknuto\n"); }
Tento widget se bude líbit hlavně těm, kteří znají Qt. Umožňuje vytvořit jakýkoliv Qt widget a zpracovávat z něj data. Opět je ve scriptu příklad.
Všechno v analyzéru lze uložit do souboru - strukturu packetu, přijatá data a widgety i s jejich nastavením. Tento soubor můžete později otevřít a pokračovat v zaznamenávání dat. Přijatá data můžete také exportovat do binárního souboru (Menu->Data->export...)
Vlevo je sloupec "přehrávání" - umožňuje "přehrávat" packety postupně, jak byly přijaté. Můžete přehrávat pozpátku, přehrát pouze určitý úsek nebo přehrávat ve smyčce
Tiskni
Sdílej:
Víc je toho vidět ve videoturorialu.
return 4;