Z upstreamu GNOME Mutter byl zcela odstraněn backend X11. GNOME 50 tedy poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Byl publikován plán na odstranění XSLT z webových prohlížečů Chrome a Chromium. S odstraněním XSLT souhlasí také vývojáři Firefoxu a WebKit. Důvodem jsou bezpečnostní rizika a klesající využití v moderním webovém vývoji.
Desktopové prostředí LXQt (Lightweight Qt Desktop Environment, Wikipedie) vzniklé sloučením projektů Razor-qt a LXDE bylo vydáno ve verzi 2.3.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Organizace Open Container Initiative (OCI) (Wikipedie), projekt nadace Linux Foundation, vydala Runtime Specification 1.3 (pdf), tj. novou verzi specifikace kontejnerového běhového prostředí. Hlavní novinkou je podpora FreeBSD.
Nový open source router Turris Omnia NG je v prodeji. Aktuálně na Allegro, Alternetivo, Discomp, i4wifi a WiFiShop.
Na YouTube a nově také na VHSky byly zveřejněny sestříhané videozáznamy přednášek z letošního OpenAltu.
Jednou za rok otevírá společnost SUSE dveře svých kanceláří široké veřejnosti. Letos je pro vás otevře 26. listopadu v 16 hodin v pražském Karlíně. Vítáni jsou všichni, kdo se chtějí dozvědět více o práci vývojářů, prostředí ve kterém pracují a o místní firemní kultuře. Můžete se těšit na krátké prezentace, které vám přiblíží, na čem inženýři v Praze pracují, jak spolupracují se zákazníky, partnery i studenty, proč mají rádi open source a co
… více »Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za říjen (YouTube).
Jeff Quast otestoval současné emulátory terminálu. Zaměřil se na podporu Unicode a výkon. Vítězným emulátorem terminálu je Ghostty.
Amazon bude poskytovat cloudové služby OpenAI. Cloudová divize Amazon Web Services (AWS) uzavřela s OpenAI víceletou smlouvu za 38 miliard USD (803,1 miliardy Kč), která poskytne majiteli chatovacího robota s umělou inteligencí (AI) ChatGPT přístup ke stovkám tisíc grafických procesů Nvidia. Ty bude moci využívat k trénování a provozování svých modelů AI. Firmy to oznámily v dnešní tiskové zprávě. Společnost OpenAI také nedávno
… více »Jsme taková střední, možná trochu větší firma. MPLS ISP nám dělá GTS a taktéž od nich využíváme služby Linuxboxu. Jedná se vlastně o pěkné řešení brány do netu. Linuxbox je mj. služba, jejíž součástí je server, na kterém běží mailserver, proxy server a openvpn server (resp. aspoň toto využíváme). Vše se dá jednoduše ovládat z web rozhraní. Opravdu to mají klucí vyladěný. Není problém si nechat dopsat nějakou další funkcionalitu.
Mailserver slouží jako antispamová gw a archiv. Ve špičkách na nás většinou chodí kolem 35000 emailů denně, někdy se dostaneme i přes 40 000. Přes server se k nám dostane kolem 8000 - 10 000 emailů, z nichž je samozřejmě ještě něco spam. Mimochodem, je to cca rok, co byl podchycen jeden větší botnet a musím říci, že od té doby toho spamu opravdu znatelně ubylo, všimli jste si také? Teď už zase pomalu přibývá, ale posledních tři čtvrtě roku hodnotím velice kladně.
Skripty na mailserveru checkují pomocí obecných smtp dotazů na našem Exchange serveru existenci emailových adres a tento seznam si drží po nějakou dobu (v řádu hodin). To snižuje zátěž obou našich serverů, kdy dřív musel doputovat mail s neexistujícím adresátem a s přílohou k nám, aby se mohl opět vrátit.
Lze ovládat whitelist, blacklist domén, greylisting, velikost a filtrování emailů (možnost regexp filtrů apod.), možnost hromadně přeposlat regulérní emaily ze spam koše adresátovi a zároveň uložit jako ham, možnost spravovat a kontrolovat frontu atd. Taktéž je k dispozici dokonalé ovládání logů mailserveru, což krásně zjednodušuje diagnostiku v případě nějakého dohledávání.
Archiv emailů. Lze domluvit dobu, po které se budou na serveru Linuxboxu držet všechny příchozí(s potvrzeným adresátem) a odchozí emaily. Přes imap lze k takovému archivu přistupovat. Archiv je tříděný podle směru pošty (odchozí/příchozí) a poté podle roku a následují již samostatné měsíce (každý měsíc je nakouskován po cca 30000 emailech kvůli lepší manipulaci s archivem a menší zátěží serveru)
Taktéž si necháváme zasílat denní statistiky počtu mailů (+ rozdělení celkem, spam, ham, whitelist apod.), informace o překročení velikosti příloh apod.
Na proxy serveru lze naklikat cokoliv, vytvářet skupiny, hrát si s pravidly, dělat reporty, kontrolovat přímo URL, kam lidi lezou, zakazovat stažení určitých typů souborů atd.
Parádní rozhraní, kde se dají vytvářet skupiny, skupinám přiřazovat pravidla, definovat v nich, co se má routovat, pushovat, výchozí nastavení, uživatelé se pak řadí do skupin, ověřování podle certifikátu, který se automaticky generuje s uživatelem, nebo jiný způsob (radius server, AD apod.). Logy u konkrétních uživatelů, jak přistupují na VPN, statistiky přenesených dat konkrétních uživatelů atd.
Ve finále se lze podívat na stav serveru, podle kterého lze určit, zda je nějaký problém, či nikoli. Jak je vidět, takový mailový provoz včetně funkcí antiviru/antispamu a dalších věcí lze provozovat na malém šolíchátku.
Hardware je jasný, to víme z předešlého bodu. Pokud jde o sw, tak jako systém je RHEL, nebo nějaký jeho klon. Dřív jsem věděl i přesnou verzi, když jsem něco řešil se supportem. Myslím, že před cca dvěma lety to byl zřejmě RHEL čtyřkové řady (co je to teď, to nevím). O smtp se stará Sendmail, Openvpn je jasný :), antispam samozřejmě SpamAssassin, antivir Kaspersky. Pokud jde o proxynu, tak dle logů tam běží SquidGuard, tudíž motor je Squid.
Asi si řeknete, že nic, co by nezvládl menší linuxový servřík s webminem. Mno, musím říci, že toto je podstatně vyladěnější řešení. Dále je Linuxbox zahrnut do komplexního balíčku od GTS, takže to nevychází cenově nějak zle. Člověk má o starost méně, neztrácí čas s laděním serveru, taktéž je to vhodné komfortní řešení pro nelinuxové kolegy. Když je nějaký problém, tak to řeší support, který u Linuxboxu hodnotím na jedničku. Takto to ve firmě fungovalo daleko přede mnou. Server je umístěn na páteři, kde končí všechny MPLS (vpnka na naše pobočky), takže o další problém méně. Když je potřeba kvůli nějakým problémům něco sniffnout, není problém a ochotně sniffují, poradí atd. Webové rozhraní obsahuje opravdu jen to, co člověk potřebuje, je přehledné, funkční, srozumitelné. Jak už jsem řekl, umožňuje řešit některé věci mnohem komfortněji, jak webmin apod. řešení a zároveň je trochu blbuvzdornější.
Linuxbox samozřejmě poskytuje mnohem více služeb a má mnohem větší pole působnosti, ale my od nich používáme jen tuto službu.
Setkal jsem se již s nemálo firmami, ale jen dvě vítězí na plné čáře (sto bodů ze sta) a Linuxbox je jedna z nich. Tou druhou je firma, která se stará o naše tel. ústředny. V současné době migrujeme ze staré ústředny na novou (hw řešení z 98 na řešení, jehož sw část běží na SLES), takže se možná časem rozepíšu i o této firmě / borcích a samotné migraci apod.
Máte někdo zkušenosti s podobnou službou?
Tiskni
Sdílej:
Dále je Linuxbox zahrnut do komplexního balíčku od GTS, takže to nevychází cenově nějak zle.Na kolik to tedy _zhruba_ prijde? Nebo je to tajne? Na strankach te firmy zadne orientacni ceny nejsou?