Immich byl vydán v první stabilní verzi 2.0.0 (YouTube). Jedná se o alternativu k výchozím aplikacím od Googlu a Applu pro správu fotografií a videí umožňující vlastní hosting serveru Immich. K vyzkoušení je demo. Immich je součástí balíčků open source aplikací FUTO. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí AGPL-3.0.
Český telekomunikační úřad vydal zprávy o vývoji cen a trhu elektronických komunikací se zaměřením na rok 2024. Jaká jsou hlavní zjištění? V roce 2024 bylo v ČR v rámci služeb přístupu k internetu v pevném místě přeneseno v průměru téměř 366 GB dat na jednu aktivní přípojku měsíčně – celkově jich tak uživateli bylo přeneseno přes 18 EB (Exabyte). Nejvyužívanějším způsobem přístupu k internetu v pevném místě zůstal v roce 2024 bezdrátový
… více »Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-10-01. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Jedná o první verzi postavenou na Debianu 13 Trixie.
Byla vydána nová verze 4.6 svobodného notačního programu MuseScore Studio (Wikipedie). Představení novinek v oznámení v diskusním fóru a také na YouTube.
Společnost DuckDuckGo stojící za stejnojmenným vyhledávačem věnovala 1,1 milionu dolarů (stejně jako loni) na podporu digitálních práv, online soukromí a lepšího internetového ekosystému. Rozdělila je mezi 29 organizací a projektů. Za 15 let rozdala 8 050 000 dolarů.
Svobodný multiplatformní herní engine Bevy napsaný v Rustu byl vydán ve verzi 0.17. Díky 278 přispěvatelům.
Bylo vydáno openSUSE Leap 16 (cs). Ve výchozím nastavení přichází s vypnutou 32bitovou (ia32) podporou. Uživatelům však poskytuje možnost ji ručně povolit a užívat si tak hraní her ve Steamu, který stále závisí na 32bitových knihovnách. Změnily se požadavky na hardware. Leap 16 nyní vyžaduje jako minimální úroveň architektury procesoru x86-64-v2, což obecně znamená procesory zakoupené v roce 2008 nebo později. Uživatelé se starším hardwarem mohou migrovat na Slowroll nebo Tumbleweed.
Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) ve spolupráci s Národní rozvojovou investiční (NRI) připravuje nový investiční nástroj zaměřený na podporu špičkových technologií – DeepTech fond. Jeho cílem je posílit inovační ekosystém české ekonomiky, rozvíjet projekty s vysokou přidanou hodnotou, podpořit vznik nových technologických lídrů a postupně zařadit Českou republiku mezi země s nejvyspělejší technologickou základnou.
… více »Radicle byl vydán ve verzi 1.5.0 s kódovým jménem Hibiscus. Jedná se o distribuovanou alternativu k softwarům pro spolupráci jako např. GitLab.
Společnost OpenAI představila text-to-video AI model Sora 2 pro generování realistických videí z textového popisu. Přesnější, realističtější a lépe ovladatelný než předchozí modely. Nabízí také synchronizované dialogy a zvukové efekty.
Assaultcube je fps střílečka založená na Cube engine. Hra vznikla v létě roku 2004 pod názvem ActionCube, jako snaha přinést do hry prvky realističnosti. O tři roky byl však název na žádost vývojářů ActionQuaku změněn na Assaultcube. Hra prošla mnohými změnami a vylepšeními, nabízí řadu herních módů, desítky serverů, a velké množství map. Jsou podporovány platformy Linux, Windows, a OS X.
Systémové požadavkyAssaultcube je tzv. „low end“ hra, může tedy běžet i na poměrně starém HW. Jako minimální požadavky jsou uváděny tyto:
Assaultcube se sice nachází v repozitářích mnoha distribucí, nicméně není tam zrovna často aktualizován. Avšak vzhledem k tomu, že linuxová verze má sotva 45 MB, je maličkost si hru stáhnout z oficiálních stránek. Po stažení stačí jen rozbalit archiv kamkoli na disk, čímž se velikost zvedne na přibližně 56 MB. Assaultcube je určen pro 32 i 64 bitové architektury, přičemž detekce probíhá automaticky, stačí jen spustit daný script.
SpuštěníAssaultcube v několika posledních verzích obsahuje i novinku v podobě automatického instalátoru spouštěče v menu. Jedná se o script install_desktop_menu.sh. Ten stačí spustit ať už poklepem, nebo ručně v terminálu, a posléze se vám v menu objeví spouštěč.
I přes toto ulehčení doporučuji prvně spouštět Assaultcube ručně z terminálu.
hans@Galaxy: ~/1.1.0.4$ ./Assaultcube.sh
Pravděpodobně totiž nastane situace, kdy nám bude chybět některá z multimediálních knihoven jež Assaultcube vyžaduje. Terminál nám vypíše, která to je, a my ji můžeme bez problémů nainstalovat z repozitáře. Jmenovitě by se mělo jednat o knihovnu libsdl-image1.2.
Co nás čeká
Po prvním úspěšném spuštění hry nás čeká úvodní menu, kde si nastavíme přezdívku a sensitivitu/citlivost myši, a upravovat lze i kvalitu detailů či rozlišení, viz. Obrázek.
Po uzavření tohoto úvodního menu se již dostaneme do hlavního menu, či chcete-li hlavní nabídky. Zde najdeme kromě typických voleb jako jsou singleplayer, multiplayer a nastavení i dema(videa z her) a jednoduchý editor map.
Editor mapEditor map je jednou ze sil i slabin Assaultcubu. Vytvořit mapu v něm zvládne i naprostý začátečník, nicméně na mapy jsou kladeny poměrně vysoké požadavky jak ze strany hráčů, tak i vývojářů. Pokud tedy nebudete hostovat kvalitní mapy, nejlépe ty oficiální, nezachrání vás ani vlastní server a nedostanete se ani do seznamu dostupných serverů. Do editoru se dostanete přes menu, nebo klávesou E.
To například „stálo život“ kdysi velmi oblíbenou mapu „ezjemvill“, která svým provedením nebyla zrovna profesionální, ale přesto nabízela široké vyžití jak odstřelovačům tak „pěšákům“, při velmi dynamické hře. Nutno podotknout že byla oblíbená převážně mezi začátečníky a mírně a pokročilými. Což nakonec vedlo víceméně k jejímu zákazu.
Single playerRežim jednoho hráče. Tenhle režim moc zábavy neposkytuje. Už jen proto, že hrajete s boty. Navíc v tomto režimu nelze zvolit, aspoň podle mě, nejzábavnější herní mód „Capture the Flag“ neboli ve zkratce CTF. Na výběr máte Deathmatch, Team Deathmatch a One Shot One Kill. Takže se buď mydlíte se všemi boty, nebo jich pár máte v týmu, nebo dostanete odstřelovací pušku, minimum života, a prostě se snažíte sejmout všechny boty dřív, než oni sejmou vás. Hrát můžete na oficiálních mapách, v různém počtu od 4 do 32, na pěti úrovních. A kdybyste se chtěli jen projít, ale nechtěli vstávat od monitoru, můžete se sami proběhnout po prázdné mapě.
MultiplayerTady se odehrává všechna zábava. Zvolíte „připojit se k serveru“(join the server), vyberete nějaký, který vám „sedí“, ať už počtem hráčů, mapou nebo módem, a připojíte se. V multiplayeru lze hrát více módů na větším počtu map. Dá se narazit i na velmi kvalitní mapy, které zatím nejsou oficiálními, ale v budoucnu se jimi dost možná stanou.
K herním modům, které jsem zmínil u singleplayeru, zde přibývají módy jako survivor(přeživší), keep the flag(ve hře je jediná vlajka o kterou všichni jednotlivci nebo týmy soupeří), hunt the flag(snažíte se získat vlajku nepřítelského týmu), pistol frenzy(deathmatch s pistolemi) a další.
Při hraní online je třeba dávat si pozor i na pusu, nejenom že nyní vás za neslušné vyjadřování „peskuje“ už i server, není problém dostat, samozřejmě demokratickou volbou všech, kick nebo ban. Navíc vás může každý nahlásit i na oficiálním fóru, a může se stát, že si na nějaký čas nezahrajete vůbec.
Na co narazíte ve hře
Při hře můžete narazit na množství entit(spawn pointy a vlajky) a tzv. Pickupů(vybavení). Můžete narazit na náboje, lékárničky, ochranné vesty, přilby a granáty.
Zbraně
Assaultcube jako takový nabízí „poměrně“ malé množství zbraní. Neexistují tu sbírky samopalů, kulovnic, pušek apod. Máte jednoho zástupce od každého typu zbraně a je na vás jak se s tím poperete. K dispozici máte jeden kulomet, samopal, odstřelovací pušku, brokovnici, kulovnici a pokud se vám to nelíbí, můžete si vzít jen nůž.
Asi největší vada Assaultcubu. Nicméně najdou se nadšenci, kteří se s tím nesmíří, a sami tvoří vlastní zbraně. Od kuše, teleskopického obušku a samurajského meče, přes plynovou pistoli, odstřelovací pušku Barrett a Gatling Gun (přezdívanou lidově „rotačák“), po další kulomety, kudly a plyšového medvídka. Více zde.
NastaveníSekce settings(nastavení) je rozdělena do poměrně rozsáhlého množství skupin a podskupin, a nastavit se dá snad všechno. Lze velmi podrobně nastavit grafické zobrazení, zvuk, klávesové příkazy, úroveň zobrazení nepřátel, i svůj vlastní „zaměřovač“. Co u nastavení zvuků oceňuji je možnost vypnout hudbu a zvuky menu. Přehrávání zvuku při každém posunu v menu je opravdu otravné, a hudba při hře je podle mě jen na překážku, ale to je dosti subjektivní.
Pokud máte rádi maso, nastavte si v Settings-Gameplay settings položku Gib_Gore na unrealistic. Nepřátelé zabití dost tvrdým způsobem(výbuch granátu, headshot od snipera, zásah brokovnicí zblízka) se rozletí na spršku masa a zbyde z nich jen … viz obrázky.
Když se hraje
Ve hře narazíte na velké množství hráčů, kteří patří k nějakým těm klanům. Assaultcube má vlastní wiki, kde se nachází list oficiálních klanů. Je i několik známých oficiálních českých a slovenských klanů, nicméně v dnešní době jsou buďto neaktivní, nebo už nejsou převážně československé. Avšak potkat ve hře Čecha nebo Slováka není problém.
Více screenů a videí ze hry zde.
Tiskni
Sdílej:
„Capture the Flat“ -> „Capture the Flag“?
Jinak dobrá hra, kdysi jsem jí hrával, zase ji zkusím.. Naposled když jsem si to chtěl zahrát jsem měl nějaké rpoblémy s myší, snad to bude ok