abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:22 | Zajímavý projekt

    Francouzská veřejná správa má v rámci vládní iniciativy LaSuite Numérique ('Digitální sada') v plánu od roku 2027 přestat používat Microsoft Teams a Zoom a přejít na videokonferenční platformu Visio, hostovanou na vlastním hardwaru. Konkrétně se jedná o instance iniciativou vyvíjeného open-source nástroje LaSuite Meet, jehož centrální komponentou je LiveKit. Visio nebude dostupné pro veřejnost, nicméně LaSuite Meet je k dispozici pod licencí MIT.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 4
    dnes 12:11 | IT novinky

    Eben Upton oznámil další zdražení počítačů Raspberry Pi: 2GB verze o 10 dolarů, 4GB verze o 15 dolarů, 8GB verze o 30 dolarů a 16GB verze o 60 dolarů. Kvůli růstu cen pamětí. Po dvou měsících od předchozího zdražení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    dnes 05:11 | Zajímavý software

    Shellbeats je terminálový hudební přehrávač pro Linux a macOS, který umožňuje vyhledávat a streamovat hudbu z YouTube, stahovat odtud skladby a spravovat lokální playlisty. Pro stahování dat z YouTube využívá yt-dlp, pro práci s audiostreamy mpv. Je napsán v jazyce C a distribuován pod licencí GPL-3.0, rezpozitář projektu je na GitHubu.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 6
    dnes 03:22 | Nová verze

    Byla vydána nová verze 26.1.30 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. S podporou hardwarového dekódování videa. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 03:00 | Nová verze

    LibrePCB, tj. svobodný multiplatformní softwarový nástroj pro návrh desek plošných spojů (PCB), byl po deseti měsících od vydání verze 1.3 vydán ve verzi 2.0.0. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v aktualizované dokumentaci. Zdrojové kódy LibrePCB jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GPLv3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 21:11 | Komunita

    Guido van Rossum, tvůrce programovacího jazyka Python, oslavil 70. narozeniny. Narodil se 31. ledna 1956 v nizozemském Haarlemu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 12:22 | Zajímavý software

    OpenClaw je open-source AI asistent pro vykonávaní různých úkolů, ovládaný uživatelem prostřednictvím běžných chatovacích aplikací jako jsou například WhatsApp, Telegram nebo Discord. Asistent podporuje jak různé cloudové modely, tak i lokální, nicméně doporučován je pouze proprietární model Claude Opus 4.5 od firmy Anthropic v placené variantě. GitHubová stránka projektu OpenClaw.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 4
    včera 03:00 | Komunita

    Projekt VideoLAN a multimediální přehrávač VLC (Wikipedie) dnes slaví 25 let. Vlastní, tenkrát ještě studentský projekt, začal již v roce 1996 na vysoké škole École Centrale Paris. V první únorový den roku 2001 ale škola oficiálně povolila přelicencování zdrojových kódů na GPL a tím pádem umožnila používání VLC mimo akademickou půdu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    31.1. 18:11 | Humor

    Moltbook je sociální síť podobná Redditu, ovšem pouze pro agenty umělé inteligence - lidé se mohou účastnit pouze jako pozorovatelé. Agenti tam například rozebírají podivné chování lidí, hledají chyby své vlastní sociální sítě, případně spolu filozofují o existenciálních otázkách 🤖.

    NUKE GAZA! 🎆 | Komentářů: 3
    31.1. 18:00 | Humor

    scx_horoscope je „vědecky pochybný, kosmicky vtipný“ plně funkční plánovač CPU založený na sched_ext. Počítá s polohami Slunce a planet, fázemi měsíce a znameními zvěrokruhu. Upozornil na něj PC Gamer.

    |🇵🇸 | Komentářů: 4
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (19%)
     (6%)
     (0%)
     (10%)
     (24%)
     (3%)
     (5%)
     (2%)
     (12%)
     (30%)
    Celkem 729 hlasů
     Komentářů: 23, poslední dnes 13:14
    Rozcestník
    MIG Alley is the name given by U.S. Air Force pilots to the northwestern portion of North Korea "MIG Alley" is the name given by U.S. Air Force pilots to the northwestern portion of North Korea, where the Yalu River empties into the Yellow Sea. During the Korean War, it was the site of numerous dogfights between U.S. fighter jets and those of the Communist forces, particularly the Soviet Union. The North American F-86 Sabre and the Soviet-built Mikoyan-Gurevich MiG-15 were the aircraft used throughout most of the conflict, with the area's nickname derived from the latter. Because it was the site of the first large-scale jet-vs-jet air battles, MIG Alley is considered the birthplace of jet fighter combat.
    Aktuální zápisy

    Jak jsem téměř křivdil Btrfs

    8.1. 22:17 | Přečteno: 1286× | Software | poslední úprava: 9.1. 00:31

    Na přelomu roků 2025 a 2026 jsem ušetřil pár hodin volného času na otestování přechodu z Ext4 na Btrfs na cca 15 let staré instalaci Debianu (v té době Bookworm) na naštěstí již nepoužívaném notebooku. To nakonec vedlo k ne zcela "krátkému" pátrání po neexistujících chybách a "nepodporovaných funkcích".

    Přípravy začaly rychlým pročtením článku How To Convert Ext4 filesystem to Btrfs na Computing for Geeks. Nutné kroky nicméně byly předem jasné, viz níže. Primární chybu jsem možná učinil hned na začátku. Jelikož jsem nenašel LiveUSB s "novějším" LMDE 6, použil jsem pro "btrfs convert" Parted Magic zakoupený roku 2018 s pravděpodobně již notně zastaralou verzí btrfs-progs.

    Nutné kroky k migraci z Ext4 na Btrfs:

    1. Boot z LiveUSB
    2. Brtfs convert
    3. Oprava fstabu
    4. Reinstalace Grubu z chrootu
    5. Reboot

    Samotná migrace nakonec proběhla zcela bez problémů a systém nabootoval bez větších potíží. Tedy až na read only filesystem na root partition?! Obsah syslogu příčinu problému nenapověděl, nicméně to je vcelku očekávatelné, když máte syslog na read only oddílu. Podstatu problému jsem naštěstí nalezl ve výstupu dmesg. Tou příčinou byla ... nepodporovaná operace ???

    Zde začalo pátraní po chybějící funkcionalitě, která všeumějícímu Btrfs zabraňuje i ve čtvrtině 21. století v nastartovaní systému tam, kde o světelné roky zaostalejší Ext4 neměl nejmenší problém. Jednou z prvních nápověd vyhledávačů bylo mimo jiné to, že v novějším jádře by problém mohl být odstraněn. A protože v recovery modu filesystem fungoval, vyupgradoval jsem již oldstable instalaci Bookwormu na Trixie s jádrem 6.12.57+deb13-amd64 a následně na jádro 6.17.8+deb13-amd64 a 6.17.13+deb13-amd64 z Trixie-backports.

    Naneštěstí se i s novějšími jádry chyba dále projevovala, pouze se postupně upřesňoval její výskyt ve zdrojovém C-čkovém kodu Linuxu od toho nejvyššího. Popis chyby se postupně vyvíjel následovně:

    BTRFS: error (device sda5: state A) in

    BTRFS info: (device sda5: state EA):forced read only

    Tyto chyby bohužel nejsou moc dobře zdokumentované, u "nepodporovaných" funkcí to nicméně není zrovna překvapivé. Vyhledávače a AI asistenti dále ukazovali na "podobné" (?) chyby s errno=-5 IO failure (příklad zde), které evokují chybu v hardwaru. Další postupy doporučovaly zkontrolovat device stats a spuštění scrubu problémové partition. Výstup těchto příkazů nicméně vždy značil vše v pořádku.

    Ukázka výstupů btrfs device stats a scrub:

    # btrfs device stats /dev/sda5
    [/dev/sda5].write_io_errs    0
    [/dev/sda5].read_io_errs     0
    [/dev/sda5].flush_io_errs    0
    [/dev/sda5].corruption_errs  0
    [/dev/sda5].generation_errs  0
    
    
    # btrfs scrub start /
    Starting scrub on devid 1
    scrub started on /, fsid df36c913-d9ee-4fd4-b398-9eb65cfca165 (pid=1304)
    
    # btrfs scrub status /
    UUID:             df36c913-d9ee-4fd4-b398-9eb65cfca165
    Scrub started:    Tue Dec 30 21:29:14 2025
    Status:           running
    Duration:         0:00:10
    Time left:        0:00:45
    ETA:              Tue Dec 30 21:30:11 2025
    Total to scrub:   3.84GiB
    Bytes scrubbed:   702.82MiB  (17.88%)
    Rate:             70.28MiB/s
    Error summary:    no errors found

    Jak se naštěstí již dříve ukázalo, světelný rok má ve světě souborových systémů délku zhruba jednoho inode a řešení nakonec nebylo tak daleko. Sorry Maxi. :) Nakonec se o žádný problém v Btrfs nejednalo. Problém byl mezi klávesnicí a židlí, možná trochu v samotném chybovém výstupu a potenciálně i ve výše zmíněných btrfs-progs, respektivě v utilitě "btrfs convert".

    Na příčinu problému ukázal až výstup příkazu btrfs check /dev/sda5 . Tento příkaz nelze spouštět z připojeného filesystemu, bylo tedy nutné opět nabootovat z LiveUSB. Ukázku chybového výstupu si vypůjčím přímo z blogu learned-today.apz.fi, kde je popsána nejen příčina, ale i řešení celého problému.

    Ukázka chybového výstupu btrfs check:

    # btrfs check /dev/xvdb1
    Opening filesystem to check...
    Checking filesystem on /dev/xvdb1
    UUID: 8c7512e2-3613-474d-9234-835a57b6f896
    [1/7] checking root items
    [2/7] checking extents
    [3/7] checking free space cache
    [4/7] checking fs roots
    root 5 inode 1177668 errors 8000, inline file extent too large
    root 5 inode 1177752 errors 8000, inline file extent too large
    --- bazillion lines cut ---
    root 5 inode 1831684 errors 8000, inline file extent too large
    root 5 inode 2878563 errors 8000, inline file extent too large
    ERROR: errors found in fs roots
    found 7227060224 bytes used, error(s) found
    total csum bytes: 6377088
    total tree bytes: 159498240
    total fs tree bytes: 132104192
    total extent tree bytes: 16334848
    btree space waste bytes: 40630997
    file data blocks allocated: 120313016320
     referenced 6451007488

    Jak se na výše zmíněném blogu píše, konvertovat Ext4 na Btrfs nakonec nemusí být až tak dobrý nápad:

    I had learned that btrfs created from scratch was pretty decent for some things, but the converted ones wouldn't pass btrfs' fsck even when they would pass online scrub.
    Po překopírování systému na čerstvý btrfs oddíl a reinstalaci grubu problém zmizel. Alternativně můžete zkusit poškozené soubory dohledat pomocí jejich inode number a prostě je smazat. To nicméně není proveditelné u systémových souborů, alespoň pokud od systému ještě očekáváte řádné fungování.
    rsync -axHAWXS --numeric-ids --progress /mnt/source/ /mnt/target/
    V tomto blogu popsaný problém se nicméně nezdá být příliš rozšířený. Příspěvků popisujících stejnou zkušenost, jako jsem měl já a autor zmíněného blogu, se mi totiž nepodařilo dohledat mnoho. Buďto jsme narazili na anomálii, nebo byla příčina opravena (až po roce 2018 ?) v novějších verzích btrfs-progs nebo celého Btrfs. Anebo zkrátka neumím s dnešními "umělou inteligencí posedlými" vyhledávači pořádně hledat.

           

    Hodnocení: 90 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    8.1. 23:36 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Btrfs povazuji porad za beta fs. Jakakoliv konverze do btrfs je riziko. Puvodne jsem chtel napsat vice ale bylo by to jenom stezovani si. A jo, spousta lidi a firem btrfs pouziva bez problemu.
    9.1. 07:03 jejda | skóre: 27 | blog: jejda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Nedávno jsem taky začal experimentovat s btrfs a to hlavně kvůli vestavěné kompresi kterou to umí. Dokáže to ušetřit nějaké místo, které začíná být dneska trochu drahé a taky to šetří opotřebení flash pamětí. Zatím to drží a žádné problémy jsem nezaznamenal, tak uvidíme časem. Na převod starých disků z ext4 na btrfs jsem zatím neposbíral dost kuráže a nejspíš na to ani nedojde.
    ⧠ A = 0 avatar 9.1. 16:59 ⧠ A = 0 | skóre: 11 | blog: Technokratovo_zrcadlo | Helsinki
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Ano, komprese a deduplikace jsou vlastnosti, kvůli nichž dávám BTRFS od jisté doby víceméně všude. Zvlášť pokud mám velký projekt v několika pracovních stromech a v každém z nich hromadu binárek s ladicími symboly (z nichž každá zabere několik GB), dokážou ušetřit fakt hodně místa.
    Nevolte zmrdy.
    9.1. 18:49 jejda | skóre: 27 | blog: jejda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Deduplikace zní lákavě ale mám disk zašifrovaný pomocí dm-crypt tak myslím že by mě moc nefungovala když btrfs deduplikuje na úrovni bloků.
    Jendа avatar 10.1. 15:28 Jendа | skóre: 78 | blog: Jenda | JO70FB
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    No moment, FS je snad až na tom odšifrovaném zařízení.
    11.1. 01:59 jejda | skóre: 27 | blog: jejda
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    A jo, to zní logicky. Budu si to muset trochu nastudovat. Asi mě trochu zmátlo to, že "bloky" jsem chápal jako něco, co se zapisuje až na té nejnižší vrstvě. Ale máš pravdu že to tak vlastně vůbec být nemusí.
    9.1. 15:49 Dave
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Aneb jake se to nikdy nema delat.

    Podle

    https://btrfs.readthedocs.io/en/latest/CHANGES.html

    byl v roce 2019 btrfs-progs maximalne ve verzi 4.19.1 a od te doby usel velmi dlouhou cestu do dnesni verze btrfs-progs-6.17.

    Takze te priprave jste se moc nevenoval. Stahnou neco aktualniho a dat to na flashdisk zas tak moc dlouho netrva.

    Migi avatar 9.1. 17:15 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Nedal ... Přesne jak v zapisku zmiňuji hned na začátku. Budiž to varováním ostatním.

    Nicméně by tvůj komentář šel vyložit i tak, že Btrfs a jeho doprovodné aplikace stále nebyly v roce 2018 Tzv. "Production ready". Což by byl vskutku smutný závěr. :)
    9.1. 21:22 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    zalezi co chapes pod pojmem production ready, porad jsou tam bugy ktere ti zkurvi data...
    9.1. 22:15 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Anebo zkrátka neumím s dnešními "umělou inteligencí posedlými" vyhledávači pořádně hledat.

    Ne. Ty jsi jen nepochopil, že ten FS funguje úplně jinak, než jsi byl zvyklý. Toť vše. Je to tvoje hloupost a zároveň hloupost všech co kladně hodnotili tvůj blogpost. Ale dobře vám tak.

    Migi avatar 9.1. 22:52 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Spuštěním utility btrfs convert přesně k tomu, k čemu je určená, jsme se dopustili "nepochopení funkce FS"? To by chtělo trochu rozvést, nemyslíš?
    10.1. 08:33 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs

    Podobné utility vždycky byly a stále jsou vysoce rizikové, tudíž na hovno. A nikdo normální neriskuje takový proces bez toho, že by si nejdřív odsypal zálohu na nějaké spolehlivé médium. Ovšem když už chceš udělat takovou zálohu, je výhodnější použít nový disk, formatovaný na Btrfs a pak ty disky prohodit - ten původní si ponecháš jako tu zálohu.

    Takhle jsem překlápěl původní systém už několikrát a to mám Btrfs v multidevice módu, protože v single módu nad jedním ať už fyzickém či virtuálním blokovém zařízení ho provozují jen kolenovrti, důvěřiví naivkové a magoři.

    Migi avatar 10.1. 09:08 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    1) Jasně píšu o nepoužívaném notebooku, takže v tomto případě nebylo třeba zálohovat.

    2) Nikde nevidím tu část kde jsme podle tebe údajně nepochopili jak funguje Btrfs ve vztahu ke konverzi z Ext4.

    10.1. 14:43 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Ad 2, hned první věta. O žádném vztahu Btrfs k Ext4 jsem nepsal, protože není. Je to úplně jiný FS s jinou filozofí. Nevím jak ta konverze interně funguje, ale musí to být děsná prasečina. Někde to musí mít uložený ext4 žurnál, minimálně do té doby než se všechna data překlopí a průběžně musí žonglovat s inody. Ad 1 - proč se tedy vůbec o nějakou pitomou konverzi snažíš a nenainstaluješ to od nuly bez interních čuňačin?
    Migi avatar 10.1. 16:35 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Proč mazat systém který spolehlivě funguje už přes deset let. :) Zkoušel jsem to čistě pro to zjištění jak to funguje a jak to dopadne.
    11.1. 16:46 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    To jestli je šťáva v zásuvce taky zkoušíš jazykem?
    Migi avatar 11.1. 21:33 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Na to mám přenosné spotřebiče a multimetr. Testování funkcionality a následný debug by měla být přirozenost každého uživatele Linuxu. Proč tě to tak udivuje? Reinstalace jako univerzální řešení na všechno je přirozenost běžného Franty uživatele Windows.
    12.1. 23:18 Maznak
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Rekl bych nazor na veci se meni v case aneb Wantovi je vic nez tobe. Jinak ja bych pouzil radsi NTFS aneb vic nastroju jak z toho dostat data:D A jinak trefnejsi nazev zapisku se mel spis jmenovat "Mazi krivdil jsem ti, zase kamosi?" :D
    Migi avatar 13.1. 22:18 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    1) Nevím z čeho usuzuješ věk ať už můj nebo anonyma Wanta.

    2) Pokud bych každý problém řešil reinstalací, nikdy bych se nic nenaučil. Kontinuální vzdělávání je v našem oboru vcelku důležitá věc.

    3) Nikomu jsem nekřivdil a jestliže chceš problematiku Linuxových FS řešit pomocí NTFS, pak tvuj "trefnější název" minul přinejmenším o několik světelných let. :)

    4) Předmětem pokusu s btrfs nebyla záchrana dat ani systému. Pokud bych problém nevyřešil, prostě bych systém smazal a byla by to nulová ztráta.
    14.1. 10:34 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs

    Ad 1. Ty svůj věk, resp. rok narození uvádíš na své profilové stránce a pokud jde o můj anonymní nick, máš pravdu že se může jen dohadovat, ale z kontextu je mu jasné, že určitě nejde o toho joudu, co se mě svými výkřiky snaží diskreditovat. Protože to není první příspěvek co ode mne četl, ví že v tom roce jsem opustil první VŠ a šel na vojnu.

    14.1. 10:45 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Jinými slovy. Jak jsem před lety říkal svým kolegům: "Pánové, cesty kterými půjdete už jsem dávno prošel". Já se učil metodou pokus-omyl, protože jsem se neměl koho ptát. Za dnešních časů tak ztrácí čas, s odpuštěním, jenom vůl.
    Migi avatar 14.1. 21:23 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Takže vzdělávat se jakýmkoliv způsobem je ztráta času, protože nějaký anonymní want už si tou cestou prošel. Testovat software nemá smysl, protože nějaký want už ho mohl dříve testovat. Čert vem opravy.

    Tento komentář absolutně postrádá smysl. Zřejmě proto ve svých komentářích tak často prezentuješ vulgární výrazy namísto smysluplných argumentů.

    Já "tuhle" cestu prošel a narozdíl od tebe jsem alespoň sepsal kde byl problém a jak ho řešit. Právě proto, aby s tím někdo další neztrácel čas.
    14.1. 23:28 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Vzdělání "jakýmkoliv způsobem" v tvém případě může být klidně i bušení hlavou do zdi. Na "tvůj" problém jsem nikdy nenarazil a je úplně fuk, že jsi to sepsal, protože ten co se bude chtít "učit" stejně jako ty, to stejně nebude číst.
    Migi avatar 15.1. 21:39 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Číst to nemusí. Ale když na stejnbý problém narazí a uvidí v dmesg stejné podivné chyby, vyhledávače ho mohou na tento zápisek nasměrovat a ušetřit mu čas s řešením. A to byla celá pointa tohoto zápisku.

    Nechávat si informace pro sebe a dělat anonymně ramena na internetu umí kdejaký hulvát. :)
    15.1. 16:27 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    diskutovat s Alesem je jako diskutovat se slovakem... ztrata casu... na rozdil od Alese je videt, ze pouzivas rozum. Nekdy se clovek nauci u reseni problemu daleko vice nez reseni toho samotneho problemu a podle me ta cesta stoji za to. Dnesni decka si odpoved na cokoliv vygoogli pripadne jim nejaka LLM rekne... v dobe kdy jsem zacinal byl k dispozici 300 baud modem, bbs, na vse jsi cekal, takze reseni se clovek snazil dopatrat po svem... si pamatuji jak jsem v hex editoru modifikoval nejaky novel netware 3 exac protoze v nem byl bug... o par let jsem se dostal k reseni primo od novelu a krome fixu toho bugu tam udelali par dalsich zmen ktere jsem nemel...
    16.1. 10:37 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Háček je v tom, že už nežijeme v počítačovém pravěku, kde jste ustrnuli.
    16.1. 12:17 RealJ | skóre: 10
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    ale prosim te, Alesi, kolik skoleni jsi minuly rok mel? Kolik penez jsi utratil na sebevzdelavani? Kolik casu ti tvuj kamrlikovy job dovoli travit vzdelavanim? Ja to shrnu za tebe, uplny hovno, tudiz si se neposunul nikam... uz ani o sendviich nepublikujes, ani prihlasit se ti nechce,...
    17.1. 09:54 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs

    Na posledním školení, kde to dávalo smysl, jsem byl ještě za ÚMOb Ostrava-Jih. VMware a Citrix. A na tom školení od VMware jsem byl jediný, kdo s ním něco dělal před rokem 2000. Na školu jsem byl přijat jako specialista na virtualizaci v linuxovém prostředí a byl jsem jeden z prvních co začali používat v ostrém provozu kvm modul a openvswitch. Proto jsem si také napsal vlastní skript, který na rozdíl od libvirtu tehdejšího libvirtu zvládal živou migraci a neblokuje monitorovací konzoli. Když jsem přišel (2008), tak se pro virtualizaci používal xen. Mimochodem, všechno je to zdokumentované a veřejně dostupné.

    Dnes je bohužel situace taková, že školení, která by mi k něčemu byla, nikdo nedělá, protože na to nemá lidi. A na to co dělám školení nepotřebuji. Vystačím si s kolegy. Ty žádné takové nemáš, proto nejsi schopen pochopit v čem spočívá hlavní bonus v zaměstnání na škole jako je ta naše.

    17.1. 10:16 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs

    Že tu nepublikuju? Tak jednak nastalo období, kdy mám obvykle dost jiné práce a druhak od čtvrtka marodím. Držím se zásady raději zalehnout včas, netrousit za každou cenu bacily mezi lidi, a s nudlí u nosu mám chuť leda tak tě setřít jak ten sopel.

    Max avatar 11.1. 22:05 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Já ho nikdy nemažu, maximimálně si ho odleju bokem na jiný disk, když chci předělávat fs, nasaznovat šifrování apod.
    Linux na desktop jsem neinstaloval snad 15 let. Stále jedu stejnou instalaci a když mi přibyde zařízení, tak na něj udělám další kopii.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    13.1. 09:31 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs

    A jak si počínáš v situaci, kdy je systém napaden takovým způsobem, že fakt netušíš kde se skrývá nějaký backdoor?

    Podle mne je rozhodující poměr cena/čas. V situaci, kdy si někdo totálně při upgrade rozjebe Ubuntu, je nová instalace nejjednodušším řešením. V případě prastaré mašiny, kdy už balíky nejsou ani v repozitářích, je lepší ten stroj doklepat do času, kdy se už přestane používat.

    Max avatar 13.1. 10:37 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Mám několik zařízení (home pc, pracovní pc a ntb) s pravidelně aktualizovaným Arch Linuxem. Pokud by došlo k průniku a napadení, tak si zkopíruji systém z jednoho z těch dalších zařízení.
    Kdybych měl jen jeden systém, dělám si nejspíše zálohy a pak tedy obnovuji ze zálohy. Je rychlejší zkopírovat z jiného hw, nebo obnovit ze zálohy, než zabít celý den instalací a konfigurací.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    13.1. 12:50 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Tak já na to využívám snapshoty. Nastavit novou cestu je rychlejší než něco kopírovat. Ale pokud máš úplně jiný HW, je lepší začít s tzv. čistým štítem než dumat proč se něco rozbilo a co tomu chybí.
    Max avatar 13.1. 13:09 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Tak snapshoty mám samozřejmě také, ale jen na úrovni storage (v případě serverů), ale to předpokládá, že přijdeš na průnik do konce platnosti těch snapshotů :D, pak už jedině zálohy, nebo čistá instalace, nebo pokud si věříš, tak vlastní inspekce a pročištění. Na úrovni FS ti mohou být k prdu, pokud ti to někdo prolomí. Nic mu nebrání v tom, aby je buď máznul, nebo v nich taktéž změnil obsah, pokud se bavíme o btrfs a ne zfs.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    13.1. 17:54 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Na úrovni FS ti mohou být k prdu, pokud ti to někdo prolomí.

    Ale kdež! Víš jaký je správný postup místo té opičárny s konverzí?

    • Nejprve zdrcnu ten ext4
    • Na uvolněném místě udělám partici s Btrfs.
    • Na ní udělám snapshot do kterého nasypu převáděný systém, upravím zavaděč a fstab
    • Rebootnu
    • A je-li všechno ok, přesouvám ostatní data - pochopitelně do subvolume kde není systém.
    • Nakonec zruším partici s ext4 a roztáhnu Btrfs.

    Výhody? Mám původní systém a dál můžu před aktualizacemi využívat výhody snapshotů. Odsypat cokoliv kamkoliv pak už není problém.

    Max avatar 13.1. 22:41 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    A já toto nějak rozporuji? Navíc jsme se bavili úplně o něčem jiném, takže tu reakci vlastně vůbec nechápu.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    13.1. 23:31 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs

    Je nutné pokaždé něco rozporovat? Podle mě ne. Předpokládám, že jsme se shodli na tom, že než používat nějaké obskurní konverzní utility, je lepší využít standardní nástroje.

    Já jen popsal jak to dělám, a proč jsou snapshoty výhodné i na úrovni pracovní stanice. Pokud aktualizace klapne, snapshot po nějakém čase zruším. A pokud neklapne, tak se k němu vrátím aniž bych musel něco někam kopírovat. A zruším naopak to co se nepovedlo.

    Migi avatar 14.1. 00:46 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Takze v Btrfs "integrovaná a nativní utilita" se kratce řekne obskurní?
    14.1. 10:19 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    "integrovaná a nativní utilita"

    Takových obskurních utilit v rámci open source existuje. Prostě si někdo myslel, že by se to mohlo někomu hodit a trochu mu trvalo než si uvědomil, že je to spíš kontraproduktivní produkt, po kterém sáhnou jelita a když to nedopadne podle jejich představ začnou šířit FUD, že je chyba na straně Btrfs.

    Migi avatar 14.1. 21:12 Migi | skóre: 59 | blog: Mig_Alley
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Pokud je chyba v utilite primo v btrfs-progs, tak to v žádném případě neni "jen nějaký obskurni program" a už vůbec ne šíření FUD o chybách v Btrfs ekosystému. Chyby se objevují v každém softwaru, není na tom nic zvláštního, proto vycházejí nové opravné verze.
    Max avatar 13.1. 10:40 Max | skóre: 72 | blog: Max_Devaine
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Jinak dodám, že jsem v životě zažil jen jednu situaci, kdy došlo k průniku do systému a tam jsem to řešil ručním vyčištěním, jelikož šlo o bota bez možnosti další komunikace (bráněno na úrovni fw dmz) s jasným scénářem, co dělá.
    Zdar Max
    Měl jsem sen ... :(
    13.1. 23:41 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Já také zažil takovou situaci, a není to zas tak dávno. Nejdřív jsem nahodil snapshot který prokazatelně nebyl infikován, abych měl čas uklidit a pak jsem nahodil vyčištěnou verzi, s tím že odchytávala a kompletně banovala vše co se pokoušelo využít infiltrované soubory, které už pochopitelně byly tou dobou nahrazeny symlinkem na můj skript. No a pak jsem měl konečně čas na to analyzovat o co se útočník snažil, jakou cestou se tam dostal a jak tomu do budoucna zabránit.
    12.1. 07:51 Erteple
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Inu, jak tu někdo trefně vypisuje: čurák Want.
    12.1. 22:16 Want
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    Naraž si na hlavu čepici, ať si tě nepletou s pokladničkou.
    10.1. 22:17 _
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Jak jsem téměř křivdil Btrfs
    A to jsem si myslel, že největší matlák admin tady je Kapice :-)

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.