abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 11:44 | IT novinky

    Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 11:33 | IT novinky

    Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:11 | IT novinky

    Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | Komunita

    V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:00 | Nová verze

    Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 12:22 | Pozvánky

    Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.

    jose17 | Komentářů: 0
    včera 04:44 | IT novinky

    Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    19.5. 23:22 | Zajímavý software

    Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    19.5. 22:22 | Zajímavý software

    V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    19.5. 13:11 | Zajímavý článek

    Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (62%)
     (23%)
     (8%)
     (2%)
     (0%)
     (0%)
     (6%)
    Celkem 52 hlasů
     Komentářů: 5, poslední včera 20:57
    Rozcestník

    32bit vs 64bit: komprese audia [3]

    12.11.2007 01:15 | Přečteno: 1614× | Linux | poslední úprava: 12.11.2007 01:17

    Vítejte ve třetím dílu seriálu věnujicímu se srovnávání výkonu 32bit a 64bit verzí aplikací a knihoven. Tentokráte bude měřena rychlost komprimace audia do mp3, ogg/vorbis a flac. Jako v každé části se i dnes pokusím propašovat nějaké výsledky zrychlení díky quadcore procesoru.

    Zdrojová data

    Náhodným výběrem CD z kolekce byl za pokusného králika zvolen Leonard Cohen. Jeho CD bylo zneuctěno vložením do počítačové DVD mechaniky a nagrabováno pomocí cdparanoia. Vstupem je tedy klasické CD audio ve formátu 44100 Hz, 2 ch, s16le, 1411.2 kbit. Komprimujeme celkem 4 skladby s celkovou délkou 19:20 a výsledek násobime třemi abychom získali čas odpovídající kompresi celého alba.

    Verze aplikací

    flac - Command-line FLAC encoder/decoder version 1.2.1
    OggEnc v1.0.2
    LAME 64bits version 3.97
    LAME 32bits version 3.97

    Lame není žádná lama

    lame -q 2 -V 4 --quiet track01.cdda.wav

    -q 2 značí vysokou algoritmickou kvalitu a -V 4 implicitní kvalitu (bitrate ~140kbit)

    64bit sekvenčně: 5:06
    32bit sekvenčně: 5:15

    64bit paralelně: 1:27
    32bit paralelně: 1:31

    Minutu a půl čekat na kompresi alba? Pff, to je opříliš dlouho ;-) Pokusíme se dobu zkrátit nastavením implicitní algoritmické vality tedy -q 5.

    64bit paralelně: 0:55
    32bit paralelně: 1:00

    Test ukázal jen malé rozdíly ve výkonu obou verzí. Zato paralelní kompresí dokážeme zkrátit čas až 3,5x.

    OGG/vorbis

    oggenc -q 5 --quiet track01.cdda.wav

    Implicitní -q 3 je příliš slabá proto jsem zvolil -q 5 což dává v tomto případě bitrate zhruba 143kbit, tedy podobně jako lame mp3 při implicitním nastavení.

    64bit sekvenčně: 1:26
    32bit sekvenčně: 1:58

    64bit paralelně: 0:25
    32bit paralelně: 0:33

    Zde jsou rozdíly patrnější. Paralelním během operaci opět urychlime zhruba 3,5x.

    flac- bezeztrátová komprese nejen pro audiofily

    flac -fs8 track01.cdda.wav

    -8 znamená nejlepší kompresi. Oproti nekomprimovanému wav souboru nagrabovanému z CD učetříme pouhých 40 % místa. získáme tím ale audio v originální kvalitě- bez psychoakustických vylepšováků a artefaktů. Bitrate je cca 850kbit.

    64bit sekvenčně: 1:27
    32bit sekvenčně: 1:07

    64bit paralelně: 0:25
    32bit paralelně: 0:19

    32bit verze je výrazně rychlejší- zhruba o 33 %. Zde je třeba poznamenat, že při implicitní kvalitě komprese nepříjdeme téměř o žádné místo zato ušetříme více než polovinu času. Tento kodek je tedy obecně velmi rychlý. Pokud vytížíme všechny jádra urychlíme tím celý proces opět 3,5x.

    Příští díl se bude věnovat kryptografii, především pak openssl.

           

    Hodnocení: 86 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    msk avatar 12.11.2007 09:19 msk | skóre: 27 | blog: msk
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    Hmm, uz ani neviem kde, ale tusim na nejakom faq-u internetoveho vysielania nejakeho cz radia som narazil na otazku, preco nestreamuju v ogg. Odpoved bola, ze encoding do ogg je niekolkonasobne vypocetne narocnejsi a ze na to nemaju hw. Ktovie, aky encoder pouzivali, lebo z tych nameranych vysledkov vidim jasny naskok ogg voci mp3.
    12.11.2007 10:52 miho | skóre: 24 | blog: Mihovy_sochory | Orlová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    lame v defaultnim nastaveni alg. kvality je skutecne o neco pomalejsi nez oggenc. To si ostatne muzete vyzkouset sam. Je pravdepodobne, ze v tom radiu pouzivaji jine kodeky pro kompresi mp3 (je jich mnoho a lame nepatri k nejrychlejsim ale dava kvalitni vystup) nebo pouzivaji nizsi algoritmickou kvalitu. A nebo to je, jak rikaji bratri slovaci, vyhovorka. Staci se podivat na vysledky jak by asi zatizila komprese streamu do ogg, kdyz komprese souboru probiha desitkykrat rychleji nez realtime...
    12.11.2007 10:25 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    Zajímavější by bylo zkompilovat to bez všech MMX/SSE (a vůbec všech ASM optimalizací), které budou pro každou architekturu jiné (patrně výrazně lepší pro 32bit).
    12.11.2007 11:01 miho | skóre: 24 | blog: Mihovy_sochory | Orlová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    Tohle jsou prakticke testy. Synteticke budou v jinem dilu. BTW zajimavejsi? Opravdu? Pro koho? Podle me se nenajde teoretik dosti odvazny aby z vysledku zmrzaceneho kodeku chtel vyvozovat nejake obecne zavery.
    12.11.2007 12:38 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    To je otázka, co mělo být výsledkem. Jestli benchmarkovat procesory nebo programátory.
    12.11.2007 12:44 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    Haha. Benchmark ve stylu Prakticky to funguje tak a tak, ale to nás nezajímá. Co říká teorie?
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    12.11.2007 12:51 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    Mě zajímá poměr výkonu 64bit a 32bit režimu a ne poměr optimalizací nějakého programu (který díky náskoku 32bit dnes vypadá nějak, ale za měsíc může vypadat úplně jinak).
    12.11.2007 13:07 miho | skóre: 24 | blog: Mihovy_sochory | Orlová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    Mě zajímá poměr výkonu 64bit a 32bit režimu
    Pokud myslite nejaky obecny pomer tak ten neexistuje, v kazde aplikaci bude nutne jiny. A uz vubec by se nedal poznat z vami navrhovaneho testu.
    a ne poměr optimalizací nějakého programu (který díky náskoku 32bit dnes vypadá nějak, ale za měsíc může vypadat úplně jinak).
    A pak vyjde nove gcc a vese vysledky budou take uplne jinak. Berte to z praktickeho hlediska. Rozhuduju se zda jit do 64bit nebo 32bit distribuce. Vykon je jednym z kriterii vyberu. Aplikace a prekladace se meni ale nedokazu odhadnout jak, kristalova koule se mi rozbila. Nejrozumnejsi v takove situaci je IMO vyjit z aktualnich verzi aplikaci a prekladace.
    12.11.2007 13:54 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    A naprosto jiné výsledky budou mezi 32 a 64 bit verzí téhož hw pod jiným operačním systémem. A naprosto jiné výsledky budou při použití kvalitně optimalizujícího překladače, ne gcc, mám dojem, že nyní měříte spíše kvalitu optimalizátoru gcc, než skutečnou rychlost 32 a 64 bit provesorů.
    12.11.2007 15:51 miho | skóre: 24 | blog: Mihovy_sochory | Orlová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    A naprosto jiné výsledky budou mezi 32 a 64 bit verzí téhož hw pod jiným operačním systémem.

    Pokud pujde o aplikaci ze stejnych zdrojaku, ktera nebude travit spoustu casu v jadru tak nevidim duvod proc by tomu tak melo byt.

    A naprosto jiné výsledky budou při použití kvalitně optimalizujícího překladače, ne gcc

    Tady souhlas. Ovsem pomoci gcc je v praxi kompilovana vetsina aplikaci. Pouzitim icc bych se zase vzdalil od bezne praxe.

    mám dojem, že nyní měříte spíše kvalitu optimalizátoru gcc, než skutečnou rychlost 32 a 64 bit provesorů.

    Buh chran, do takoveho projektu jako urceni skutecne rychlosti 32bit vs 64bit bych se nikdy nepustil. To by bylo nad lidske sily. Jen nez by nejaka komise slozena z odborniku pres rozne obory schvalila nejaky reprezentaticvni kod tak by byl mereny procesor obsolete :-)

    Ja merim jen jak pomoci aktualniho prekladace a aktualnich aplikaci a kodeku prevedu audio z wav do mp3, kolik RSA podpisu zvladnu za vterinu a podobne.
    12.11.2007 16:23 Miloslav Ponkrác | blog: miloslavponkrac
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    Pokud pujde o aplikaci ze stejnych zdrojaku, ktera nebude travit spoustu casu v jadru tak nevidim duvod proc by tomu tak melo byt.

    Protože prostě i ty aplikace v 64 bit se překládají do dosti jiného strojáku. Protože každý operační systém má režii.

    Tady souhlas. Ovsem pomoci gcc je v praxi kompilovana vetsina aplikaci. Pouzitim icc bych se zase vzdalil od bezne praxe.

    Na Linuxu ano, tam je většina kompilována pomocí gcc. Pokud chcete dosáhnout praktický výsledek pro Linux a gcc, pak jsou Vaše testy super.

    Ale skutečnou rychlost mezi 32 a 64 bit změříte daleko objektivněji pomocí icc - to je kompilátor, který vymáčkne maximum z procesoru - a při testu na icc poznáte, jaký je skutečný potenciál 32 a 64 bit prostředí a kak to v budoucnu půjde. Osobně si myslím, že stejně výsledky z testu v gcc budou v budoucnu pomalu (možná hodně pomalu) konvergovat k tomu co byste naměřil pomocí icc. Takže bych i prakticky považoval test pomocí icc za objektivnější, více vypovídající a po praktické stránce hodnotnější - protože k tomu budeme v budoucnu mířit (snad).

    Buh chran, do takoveho projektu jako urceni skutecne rychlosti 32bit vs 64bit bych se nikdy nepustil. To by bylo nad lidske sily. Jen nez by nejaka komise slozena z odborniku pres rozne obory schvalila nejaky reprezentaticvni kod tak by byl mereny procesor obsolete :-)

    No to bylo, ale pro praxi prostě stačí přeložit algoritmus nejlepším kompilátorem , co je dnes k dispozici - což je icc - a to by bylo v podstatě velmi vypovídající o skutečné rychlost 32 x 64.

    Ono nezlobte se, ale měření pomocí gcc, když vím, že dnešní Microsoft kompilátor bez problémů zvládne vygenerovat o 10% i daleko více procent rychlejší kód oproti gcc na 32 bit platformě - a to ještě není nic proti tomu, co zvládne Intel kompilátor, pak řekněme, že statistická chyba Vašich výsledků s gcc může být klidně i dost mnoho desítek procent. To není kritika, já vím, že to přiznáváte a děláte to i s tímto záměrem - ale Vaše testy nejsou moc vypovídající a za půl roku už může být všechno naprosto, ale naprosto jinak.
    12.11.2007 14:39 Ctirad Feřtr | skóre: 43 | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    A pak vyjde nove gcc a vese vysledky budou take uplne jinak.
    Ale řádově v jednotkách procent. Rozdíl mezi zkompilovaným generickým C kódem a ručně optimalizovaným MMX/SSE může být klidně v řádu stovek procent. Tudíž rozdíly mezi kompilátory/systémy jsou v chybě měření.

    Ale to je nakonec fuk. Prostě mě to jenom zajímá, nic víc. Nechápu, proč mě hned někdo musí okřikovat.
    12.11.2007 15:39 miho | skóre: 24 | blog: Mihovy_sochory | Orlová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    Ja vas neokrikuju, pouze upozornuju, ze i nasledujici testy budou delany takto v praktickem duchu tzn. na zaklade cinnosti, ktere uzivatele bezne provadeji. Az v posledni casti serialu planuju dat synteticke testy, ktere jsou staveny za tim ucelem aby otestovaly nejcastejsi algoritmy pouzivane v aplikacich. Urcite tam bude tucne upozorneni ze i tyto specialne za timto ucelem vytvorene synteticke testy jsou... no proste synteticke a usuzovat z jejich vysledku neco o vykonu v realnych aplikacich muze byt znacne zavadejici.
    Limoto avatar 12.11.2007 14:51 Limoto | skóre: 32 | blog: Limotův blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    A kdy bude porovnání rychlosti kompilace? ;-)
    12.11.2007 15:33 miho | skóre: 24 | blog: Mihovy_sochory | Orlová
    Rozbalit Rozbalit vše Re: 32bit vs 64bit: komprese audia [3]
    Bude. Po kryptografii jsem tam chtel dat povray a blender, nasledne mysql ale asi tam misto toho dam kompilaci.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.