abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 22:11 | Nová verze

    Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Bezpečnostní upozornění

    Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:33 | Nová verze

    Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 12:11 | Komunita

    Canonical pro své zákazníky, předplatitele Ubuntu Pro, prodloužil podporu Ubuntu LTS z 12 let na 15 let (Legacy add-on). Týká se verzí od 14.04 (Trusty Tahr).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 05:11 | Nová verze

    Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 5.0.0. Nově je oficiálně podporován Linux ARM64/AArch64. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    včera 00:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 10 dnes již multiplatformního open source frameworku .NET (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu Microsoftu. Další informace v poznámkách k vydání na GitHubu nebo v přednáškách na právě probíhající konferenci .NET Conf 2025.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.11. 22:33 | IT novinky

    Rodina hardwaru služby Steam se začátkem roku 2026 rozroste. Steam Deck doplní nový Steam Controller, herní PC Steam Machine se SteamOS s KDE Plasmou a bezdrátový VR headset s vlastními ovladači Steam Frame.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    12.11. 16:22 | IT novinky

    Amazon Web Services (AWS) oznámil (en) výstavbu Fastnetu – strategického transatlantického optického kabelu, který propojí americký stát Maryland s irským hrabstvím Cork a zajistí rychlý a spolehlivý přenos cloudových služeb a AI přes Atlantik. Fastnet je odpovědí na rostoucí poptávku po rychlém a spolehlivém přenosu dat mezi kontinenty. Systém byl navržen s ohledem na rostoucí provoz související s rozvojem umělé inteligence a

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.11. 15:11 | IT novinky

    Evropská komise zkoumá možnosti, jak přinutit členské státy Evropské unie, aby ze svých telekomunikačních sítí postupně vyloučily čínské dodavatele Huawei a ZTE. Místopředsedkyně EK Henna Virkkunenová chce změnit doporučení nepoužívat rizikové dodavatele při budování mobilních sítí z roku 2020 v právně závazný požadavek.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    12.11. 12:44 | Bezpečnostní upozornění

    sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (35%)
     (47%)
     (18%)
     (18%)
     (22%)
     (15%)
     (23%)
     (16%)
     (16%)
    Celkem 348 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 12.11. 18:21
    Rozcestník

    Makefile statické knihovny v C a QT Creatoru

    20.9.2015 11:13 | Přečteno: 1205× | Programování | Výběrový blog | poslední úprava: 20.9.2015 11:13

    Až jednou zase budu potřebovat jednoduchou knihovnu v C (ne ++) v QT projektu a zapomenu jak na to...

    Adresářová struktura

    software/
    ├── libdfmt
    │   ├── include
    │   │   └── devices.h
    │   ├── libdfmt.a
    │   ├── libdfmt.h
    │   ├── obj
    │   │   ├── devices.o
    │   │   └── libdfmt.o
    │   └── src
    │       ├── devices.c
    │       ├── libdfmt.c
    │       ├── libdfmt.c.autosave
    │       └── makefile
    ├── libdfmt.config
    ├── libdfmt.creator
    ├── libdfmt.creator.user
    ├── libdfmt.files
    ├── libdfmt.includes
    ├── Makefile
    ├── software.pro
    └── software.pro.user
    

    Knihovna libdfmt má .c soubory v src/ .o v obj/ a hlavičky include/ Hlavička s exportovanými funkcemi je a knihovna je v kořeni (složka libdfmt)

    Makefile

    Makefile jsme se snažil v rámci svých schopností udělat univerzální. jednoduše předpokládá že každému .c v src odpovídá .o v obj. Každý jeden objekt má v prerekvizitách všechny hlavičkové soubory. To sice není ideální, ale vzhledem k rozsáhlosti projektu je to jedno.

    IDIR =../include
    ODIR=../obj
    NAME=libdfmt
    CC=gcc
    CFLAGS=-Wall -Werror -I$(IDIR) -I/usr/include/libusb-1.0/
    LIBS= -lusb-1.0
    DEPS = ../libdfmt.h $(wildcard $(IDIR)/*.h)
    
    OBJ = $(patsubst %.c,%.o,$(wildcard *.c))
    
    VPATH = $(ODIR) ../
    
    .PHONY: all
    all: static
    
    %.o: %.c $(DEPS)
            mkdir -p $(ODIR)
            $(CC) -c -o $(ODIR)/$@ $< $(CFLAGS)
    
    .PHONY: static
    static: $(OBJ)
            ar rsc ../$(NAME).a $(patsubst %, $(ODIR)/%, $(OBJ))
    
    .PHONY: clean
    clean:
            rm -vf $(ODIR)/*.o *~ core $(INCDIR)/*~ $(NAME).a
    

    (Odsazování je nutné provádět pomocí tabulátorů nikoliv mezer)

    QTcreator

    V případě importu projektu s vlastním makefilem je zbytečné vytvářet multiprojekt. V nápovědě k importování projektu se píše, že se creator použije pouze jako editor a kluci vývojářští se toho drží ve smyslu, že takto nevznikne plnohodnotný projekt, který se dá použít jako závislost k jinému (dá se obejít). Nicméně do adresáře s projektem se vám nasáčkuje pár souborů. Proto jsem při importu vybral složku s projektem o úroveň níž.

    Soubory:

    Aby fungovala buildovací tlačítka creatoru je třeba změnit build directory u projektu na cestu do složky s makefilem (src).Hlavně to upravit u správného projektu.

    Pokud současně píšu jak knihovnu tak další projekt, který ji využívá, je dobré v nastavení druhého projektu přidat jako první bod kompilace volání make knihovny.


    Kritika (zejména konstruktivní) vítána.
    Právo na hrubky, překlepy a absenci čárek vyhrazeno.        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    20.9.2015 11:45 Mergle
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Makefile statické knihovny v C a QT Creatoru
    To je vsechno? To je cely slavny problem? Takoveho programatora tak dostat, ten by letel na hodinu...
    FoxVK avatar 20.9.2015 12:02 FoxVK | skóre: 1 | blog: Nora linuxáka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Makefile statické knihovny v C a QT Creatoru
    A co že ti vlastně vadí ? :D
    20.9.2015 17:32 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Makefile statické knihovny v C a QT Creatoru
    Osobně bych nasadil CMake a nebabral se s Makefile...
    vlastikroot avatar 20.9.2015 18:32 vlastikroot | skóre: 24 | blog: vlastikovo | Milevsko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Makefile statické knihovny v C a QT Creatoru
    V QtCreatoru bych spis ocekaval qmake.
    We will destroys the Christian's legion ... and the cross, will be inverted
    FoxVK avatar 20.9.2015 19:22 FoxVK | skóre: 1 | blog: Nora linuxáka
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Makefile statické knihovny v C a QT Creatoru
    Tak určitě. Ale tady je cílem udělat knihovnu pro ovládání USB FM tuneru a k tomu demonstrační gui. qmake jsem do ní zatahoval nechtěl.
    20.9.2015 20:09 kralyk z abclinuxu | skóre: 29 | blog:
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Makefile statické knihovny v C a QT Creatoru
    No ten cmake by nahradil jak Makefile tak qmake, ale zas na druhou stranu je pravda, že 1) taky má svoje nevýhody a 2) je to závislost (ačkoli to jsou make a qmake taky).
    Václav 20.9.2015 20:38 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Makefile statické knihovny v C a QT Creatoru
    Na stranu druhou, pokud už někdo má ve zvyku kompilovat si na počítači balíčky, pravděpodobně už nejen make, ale i cmake a qmake má. Naopak, make vídám čím dál tím méně.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    21.9.2015 00:25 chrono
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Makefile statické knihovny v C a QT Creatoru
    Ak má niekto Cmake alebo qmake, tak má, aspoň v Linuxe, na 99% aj make.
    Václav 21.9.2015 06:39 Václav "Darm" Novák | skóre: 26 | blog: Darmovy_kecy | Bechyně / Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Makefile statické knihovny v C a QT Creatoru
    Myslel jsem tím čistý make využitý v projektu, poslední dobou je to většinou buď qmake nebo cmake.
    Cross my heart and hope to fly, stick a cupcake in my eye!
    20.9.2015 20:42 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Makefile statické knihovny v C a QT Creatoru
    Pokud současně píšu jak knihovnu tak další projekt, který ji využívá, je dobré v nastavení druhého projektu přidat jako první bod kompilace volání make knihovny.

    Především je dobré knihovnu a další projekt zcela oddělit a vydávat a kompilovat samostatně. Pak není třeba řešit, že v jednom chcete Make a v druhém něco klikacího.

    16.1.2017 09:57 Hanna
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Makefile statické knihovny v C a QT Creatoru
    Very nice post. I just stumbled upon your blog and wanted to say that I have really enjoyed browsing your blog posts 192.168.1.1 192.168.1.1 192.168.1.1 192.168.1.1

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.