Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapy a AI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.
Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).
Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.
pokud proste nezacne nekdo vyrabet hry (programovat) primarne pro LinuxTo vůbec není třeba. Stačilo by, aby někdo příslušné manažery a vývojáře klepnul po hlavě a oni následně začali psát hry multiplatformně. Portování jako takové jsou vyhozené peníze a čas, když se to dá celé řešit lépe. Nejlépe je to vidět na UT2004. Co dělá icculus (autor portu)? Jen to přepíše do multiplatformních technologií, které by šly stejně dobře použít i na Windows.
... nejidealnejsi ...To jako nejlepší z ideálních? Tedy něco jako nejnejvyšší, nebo nejnejlepší, nejnejdelší nebo nejnejlevnější, tedy mezi nejlevnějšími najdeme to co je nejnejlevnější, jen nějak nechápu jak se to dělá, když mezi nejlevnějšími jsou všechny stejně levné, tedy pokud vůbec je jich víc než jedno a tedy i mezi ideálními (nejlepšími) není žádné nejideálnější a tedy více ideální než ideální.
O problematike komerčných linuxových hier sa sem už dlhšie chystám napísať nejaký zápis. Každopádne za Linux Game Publishing môžem povedať, že a) koncové ceny hier by sa zďaleka nemuseli pohybovať tak vysoko, ako bolo naznačené (distribútori majú výrazné zľavy); b) po doriešení rozsiahlych systémových zmien a ohlásení nových titulov (a ďalších vecí) sa črtá dostupnosť hier od LGP aj v ČR a SR & c) nejakú spoluprácu sme už spustili s ABCLInuxu -- Luboš Doležel (ktorý sa v problematike linuxových hier výborne orientuje) od nás dostáva recenzné kópie a časom by mali byť aj hry ako ceny do rôznych súťaží, apod. Bohužiaľ neviem uviesť presnejší časový termín, závisí to od viacerých ťažko vyspytateľných faktorov.
Čo sa týka online distribúcie, ktorú spomínal Luboš, viem momentálne zhruba o tom, že niektoré staré hry ponúka cez web id Software, online sa dá zakúpiť Penumbra, Defcon, aj pripravovaný Savage 2; všetky hry od LGP si pri kúpe cez Tux Games môžete aj stiahnuť (každopádne sa nevyhnete doručeniu krabicovej verzie) a budú určite dostupné aj cez CNR.com, keď ho Linspire konečne spustí (dosť možné je, že tam budú aj iné komerčné hry, každopádne neviem, nakoľko to bude použiteľné pre priaznivcov Gentoo, Arch Linuxu, apod.).
Takže chápu-li to dobře tak by v ČR měl svoje hry prodávat přímo Linux Game Publishing?
Jinak co se týká CNR.com tak to pojede jenom na podporovaných distribucích - protože tam dělají nějakou synchronizaci mezi CNR repozitáři a distribučními repozitáři. Viz schéma pro Ubuntu: http://media.linspire.com/cnr/images/CNR-system2.jpg
Co je pro to všechno potřeba zajistit? Vhodné prostory s připojením k internetu, nějaký ten switch a podobné věci... co dál?
Nebo by se k tomu dala využít (pronajmout) třeba nějaká internetová kavárna kam by se jenom pro ten účel na počítače nainstaloval Linux (na novou partišnu pochopitelně)?
třeba nějaká internetová kavárnaTak to byste tam asi pařili tak akorát Bash a SuperTuxe...
No s tím SuperTuxem... pokud bysme si dali za cíl vychovávat budoucí generace Linuxáků a zaměřili se na věkovou skupinu třeba 0-6 let.. záměr přejmenovali na "Akce tučňáček".. tak by to možná fungovat mohlo, ne?
Teď vážně: oni snad existují i nějaké PC herny (s Windowsama pochopitelně). Netuší někdo jestli je možnost si nějakou takovou hernu pronajmout? Kolik by to tak mohlo stát? Otázkou je, jak moc by byli nadšení kdybysme si tam chtěli nainstalovat svůj systém. Ale možná kdyby se ty akce pořádaly nějak pravidelně... Co myslíte?
o kterémžto silně pochybuju už jen proto, že na linux neexistuje žádná trochu slušná hra,Doom III, Quake IV, UT 2004, Neverwinter Nights, Gorky 17, Penumbra, Uplink, Darwinia, Defcon...? Je jich sice hodně málo, ale něco je.
„Je jich jednak málo“To nepopírám, psal jsem, že je jich hodně málo (pokud porovnáme množství komerčních her produkovaných pro Windows s množstvím komerčních her produkovaných pro GNU/Linux).
„a pak jde vesměs o staré hry. I když v době jejich vydání šlo o pecky.“Tak tomu trochu přizpůsobte slovník, řekl bych, že „trochu slušné“ jsou, sice nic moc a spíš nic než moc, natož nějaký zázrak, ale „trochu slušné“ to je. Třeba věci od Introversion Software typu Uplink či Defcon bych si docela i zahrál (Uplink jsem hrál chvíli a Defcon vůbec). Že to je celkově hodně slabé, to máte pravdu.
o kterémžto silně pochybuju už jen proto, že na linux neexistuje žádná trochu slušná hraUpadněte zpět do zimního spánku...
Tiskni
Sdílej: