Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Obecně se dá říct, že kdo jezdí časté velmi krátké trasy, byť to třeba v součtu dělá hodně, ať na naftu zapomene. Motor by velmi rychle odešel.To bych netvrdil. Krátké trasy obecně nesvědčí žádnému motoru, ale diesel kvůli tomu určitě neodejde. Měl jsem 5 let renaulta 5 v dieselu a jezdil jsem prakticky denně jenom krátké trasy po praze a okolí a výjimečně někam dál a když jsem to před pár lety dával pryč (spodek kastle se už nebezpečně blížil kompostu), tak motor jel pořád jak víno, chytal na ťuknutí a bral si svých 5l/100km. Dodnes na něj vzpomínám se slzou v oku, pokaždé když tankuju ;)
Chybí mi podstatné Info. Zda to bude auto nové? Předpokládám, že ano. Za nové auto považuji i auto, co má najeto třeba do 10 000 km. Doporučuji navštívit web vyzkoušeno.cz, kde si člověk může najít různá v podstatě nová auta, za 60-80% ceny. Někdo si třeba koupí vůz a za týden ho přijde vrátit, že by raději jinou barvu. Auto je úplně nové, ale už má 20% slevu. Tohle bych zvážil.
Teď k otázce. Pokud jde o nové auto, odpověď je jednoduchá: nafta, nafta, nafta! Nic jiného. Nafťáky mají často 50-70% spotřebu oproti beznínovým motorům. Je v podstatě jedno kolik stojí palivo. Nafťák žere mnohem méně. Navíc zabírá při nižších otáčkách, což je pohodlnější. Mám vyzkoušené oba pohony, a kdybych volil já, tak jednoznačně naftu.
Pro benzín bych se rozhodl jen a pouze v těchto dvou případech: Jezdím málo a nebo kupuji ojetinu.
Jako perličku na závěr bych dal přidal tip, co s nafťákem, až bude mít něco za sebou. Lze to přestavět a jezdit na fritovací olej. Známý to má, kupuje přefiltrovaný použitý olej u výrobce brambůrků za pakatel a jezdí neuvěřitelně levně. 100km ho stojí snad 10-20kč. Výkon motoru stoupl o asi 15 koní , ale určitě tím člověk ztratí záruku.
Navic si zadelava na velke problemy. Jezdit na fritak lze tak u stareho piana (Mercedes-Benz), ale ne s modernim dieselovym motorem. Tedy jezdit s tim lze, ale jak dlouho a s jakymi nasledky?To bych tak suveréně netvrdil, že jsou lidi co jezdí na RO s TDI oktávkou není nic zvláštního ale jsou i takový co mají novou A6 a jezdí na čistý RO. Má to určitě svoje specifika ale že by bylo zaděláno na "velké problémy" je IMHO FUD.
Nafťáky mají často 50-70% spotřebu oproti beznínovým motorům.Velmi odvážné tvrzení. Záleží na tom, jaké motory se porovnávají. Pokud vezmu třeba (z nabídky koncernu VW) motory TDI versus FSI a TFSI/TSI (např. 1.9 TDI PD vs. 1.6 FSI), tak tam je rozdíl ve spotřebě velmi malý.
Ze by to bylo nahonem na vsechna ctyri?Po dalnici se prece nejezdi na ctyrkolce... Ctyrkolo se ma zapinat jen v pripadech kdyz ocekavame spatne podminky, takze snih, bahno, velkej kopec pri velkem zatizeni, atd. Takze z toho vypliva, ze ctyrkola mi u luxusnich sedanu prijde jako dost zhovadilost. Z beznych aut je ctyrkola vhodna pro rodinna auta kdyz se jezdi do hor apod, nebo pro lidi kterejm k baraku nepostavili silnici (znam rodinu ktera si musel koupit vyssi lehce terenni auto kvuli 300m prijezdovce k baraku). No a pak samozrejme, suv, mpv, mcf, terenaky a jiny divny zkratky. Zdenek
Spíše jsem to mslel tak, že s Oktávkou 1,8T benzín se ujede 100km na řekněmě 9-10litrů, kdežto s 1,9TDI se to dá ujet možná i s 5 litry, určitě s 6.Jenže já bych nesrovnával tragicky zastaralý motor 1.8T se zhruba o 5 let novějším TDI. Když už srovnávat podle objemu, tak u Oktávky to může být 1.9 TDI s 1.8 TSI (bohužel 1.9 TDI existuje v řadě verzí), i když srovnávat 77 kW se 118 kW je trochu mimo mísu. TDI má tabulkovou kombinovanou spotřebu 5,1 litru, TSI 7,4 litru. Ale znovu připomínám, to jsou výkonově naprosto odlišné motory! 1.6 FSI má 85 kW, což je stále ještě více než 77 kW u TDI, ale spotřebu už jen 6,6 litru.
Jenze tabulkova a realna spotreba se casto dost lisiTo ano, podle způsobu jízdy. Při jízdě ustálenou rychlostí na malé otáčky mají motory FSI/TFSI dost navrch, vzhledem k využití vrstvené směsi. Naopak při dynamičtější jízdě se situace obrací.
A motory FSI prodrazuje nutnost tankovat 98oktanovy benzin.To je pravda. Ale jak tak sleduji, tak nafta už dnes leckde stojí stejně jako BA 98.
A díky tomu filtru to má rozhodně lepší emise než benzín.To je nebezpečný omyl. Dnešní filtry pevných částic nejsou bohužel schopny zachytit ty nejmenší a současně nejnebezpečnější částice. Větší částice se zachytí v dýchacích cestách, zatímco ty malé pronikají až do plicních sklípků, odkud se z nich uvolňují karcinogenní polycyklické aromatické uhlovodíky přímo do krve.
A take tu byl navrh EU, ze auto ma byt automaticky po 20 letech zvrakovano, vem si kolik aut starsich 20 let jezdi. Pokud projde ta povinnost vrakovani po 20 letech, vyrobci se prizpusobi a budou produkovat auta s mensi zivotnosti...Tedy, pokud by něco takového provedli, přeregistruji si svůj vozový park do nějaké rozumnější země. EU si cenné veterány nezaslouží, když se k vozům chová tímto způsobem.
nafta patri do traktoru a plyn do kamen...benzin do zapalovače, vodík do raketoplánu a elektřina do autíčka pro děti. Praví muži sedlají skutečné koně!
Ted uz jen cekam, jestli se zas objevi i auta na drevoplynTechnicky to není problém. Jenže moc pružné to není. Spíš nějaký hybrid - akumulátory dobíjené motorem (třeba spalovací turbínou) na dřevoplyn a samotný pohon čistě elektrický. Ještě lepší by byl ale konopný pohon (samozřejmě také hybridní, ale místo dřeva konopí) - je to energeticky efektivnější a i s tím spalováním by bylo méně starostí.
Tiskni
Sdílej: