Společnost Meta na dvoudenní konferenci Meta Connect 2025 představuje své novinky. První den byly představeny nové AI brýle: Ray-Ban Meta (Gen 2), sportovní Oakley Meta Vanguard a především Meta Ray-Ban Display s integrovaným displejem a EMG náramkem pro ovládání.
Po půl roce vývoje od vydání verze 48 bylo vydáno GNOME 49 s kódovým názvem Brescia (Mastodon). S přehrávačem videí Showtime místo Totemu a prohlížečem dokumentů Papers místo Evince. Podrobný přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání a v novinkách pro vývojáře.
Open source softwarový stack ROCm (Wikipedie) pro vývoj AI a HPC na GPU od AMD byl vydán ve verzi 7.0.0. Přidána byla podpora AMD Instinct MI355X a MI350X.
Byla vydána nová verze 258 správce systému a služeb systemd (GitHub).
Byla vydána Java 25 / JDK 25. Nových vlastností (JEP - JDK Enhancement Proposal) je 18. Jedná se o LTS verzi.
Věra Pohlová před 26 lety: „Tyhle aféry každého jenom otravují. Já bych všechny ty internety a počítače zakázala“. Jde o odpověď na anketní otázku deníku Metro vydaného 17. září 1999 na téma zneužití údajů o sporožirových účtech klientů České spořitelny.
Byla publikována Výroční zpráva Blender Foundation za rok 2024 (pdf).
Byl vydán Mozilla Firefox 143.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Nově se Firefox při ukončování anonymního režimu zeptá, zda chcete smazat stažené soubory. Dialog pro povolení přístupu ke kameře zobrazuje náhled. Obzvláště užitečné při přepínání mezi více kamerami. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 143 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Byla vydána betaverze Fedora Linuxu 43 (ChangeSet), tj. poslední zastávka před vydáním finální verze, která je naplánována na úterý 21. října.
Multiplatformní emulátor terminálu Ghostty byl vydán ve verzi 1.2 (𝕏, Mastodon). Přehled novinek, vylepšení a nových efektů v poznámkách k vydání.
Tak jsem uvnitř podmínky grep
u potřeboval vyhodnotit nějakou složitější věc a měl jsem možnost napsat to jako annonymní sub
a nebo do
. Položil jsem si otázku co bude rychlejší?
Vnitřek podmínky grep
u vypadal nějak podobně takhle:
my $attr = $_; my $successors = $successors{$attr}; $successors and do { my $res; $res = exists $successors->{$_} and last foreach (predecessors($attr)); !$res }
my $attr = $_; my $successors = $successors{$attr}; $successors and sub { exists $successors->{$_} && return 0 foreach predecessors($attr); 1 }->()
Výsledný kód jsem trošku benchmarkoval a verze se sub
je až o 50% pomalejší (samozřejmě v závislosti na okolní režiji). Ale proč? Odpověď je celkem jednoduchá, annonymní subrutina se pokaždé znovu skompiluje. (Trošku zjednodušuji, ona se ve skutečnosti jednou předkompiluje a pak se jí mění syntaktický kontext, ale ve výsledku je pro každé zavolání vnitřní smyčky vytvořená nová subrutina. Kdybych si ji někam ukládal tak bude pokaždé na jiné adrese, atd.) Dá se tomu nějak zabránit? Jistě, vytvořit immutable annonymní subrutinu a Perl je tak chytrý, že ji skompiluje jen jednou.
my $attr = $_; my $successors = $successors{$attr}; $successors and sub { exists $_[0]->{$_} && return 0 foreach predecessors($_[1]); 1 }->($successors, $attr)
Takový kód je pak prakticky stejně rychlý jako do
. Co je na tom zajímavého? Snad jen to, že do
v perlu se tak hezky chová, skompiluje se jen jednou i když obsahuje proměnné v syntaktickém kontextu a je tedy rychlejší než použití annonymního sub
.
Pokud si chcete taky pohrát, tak zde je text kompletního benchmarku:
#!/usr/bin/env perl use strict; use Benchmark qw(:all :hireswallclock); my $count = 100; my %successors = map +($_, {$_ => undef}), 1..$count; sub predecessors {($_[0]-1) .. ($_[0]+1)} sub none (&@) { &{$_[0]} && return 0 foreach @_[1..$#_]; 1 } cmpthese(-2, { 'do' => sub { do {my $attr = $_; my $successors = $successors{$attr}; do { my $res; foreach (predecessors($attr)) { $res = exists $successors->{$_} and last } !$res } } foreach 1 .. $count; }, 'sub' => sub { do {my $attr = $_; my $successors = $successors{$attr}; sub { exists $successors->{$_} && return 0 foreach predecessors($attr); 1 }->() } foreach 1 .. $count; }, 'subimmu' => sub { do {my $attr = $_; my $successors = $successors{$attr}; sub { exists $_[0]->{$_} && return 0 foreach predecessors($_[1]); 1 }->($successors, $attr) } foreach 1 .. $count; }, 'none' => sub { do { my $successors = $successors{$_}; none {$successors->{$_}} predecessors($_); } foreach 1 .. $count; }, 'evalblock' => sub { do {my $attr = $_; my $successors = $successors{$attr}; eval { my $res; foreach (predecessors($attr)) { $res = exists $successors->{$_} and last } !$res } } foreach 1 .. $count; }, 'evalstr' => sub { do {my $attr = $_; my $successors = $successors{$attr}; eval ' my $res; foreach (predecessors($attr)) { $res = exists $successors->{$_} and last } !$res ' } foreach 1 .. $count; }, });
Pro zajímavost jsou doplněny ještě další varianty. Není překvapením, že blokové použití eval
u je stejně rychlé jako do
nebo immutable sub
. Trochu jsem byl zklamán rychlostí při použití krásné elegantní šablonované funkce none
. Tam se vlastně stejně jako při normálním annonymním sub
pokaždé znovu skompiluje první parametr a jestě ke všemu se tato subrutina volá uvnitř foreach
, takže to ve výsledku dopadne hůř. No a nejhorší je eval
stringu, nic divného, že
P.S.: Nakonec jsem se do
úplně vyhnul a použil jednu z vlastností if
, že vrací hodnotu podmínky. No co, aspoň jsem nahlédl do chování perl
u zase o kousek hloub. Ekvivalent shora uvedených kódů pak nakonec vypadá asi takhle:
if (my $successors = $successors{$_}){ my $res; $res = exists $successors->{$_} and last foreach (predecessors($_)); !$res }
Ano, to je celý vnitřek podmínky grepu, ušetřím ještě jednu alokaci proměnné, což je podle mých měření dokonce víc než zavolání sub
Tiskni
Sdílej:
do
nerobí to isté, čo sub
. Ako píšu v dokumentácií, Not really a function.
.
do
jednoducho vyhodnotí blok.
sub
vytvorí anonymnú funkciu, ktorej kopíruje kontext (pre ostatných, google: perl closures)