Je třetí sobota v září a proto vše nejlepší k dnešnímu Software Freedom Day (SFD, Wikipedie).
Bogdan Ionescu rozběhl webový server na jednorázové elektronické cigaretě.
Byla vydána beta verze Ubuntu 25.10 s kódovým názvem Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.10 mělo vyjít 9. října 2025.
Bola vydaná nová verzia 4.13 security platformy Wazuh. Prináša nový IT hygiene dashboard, hot reload dekodérov a pravidiel. Podrobnosti v poznámkách k vydaniu.
Americký výrobce čipů Nvidia investuje pět miliard dolarů (přes 100 miliard Kč) do konkurenta Intel, který se v poslední době potýká s vážnými problémy. Firmy to včera oznámily ve společné tiskové zprávě. Dohoda o investici zahrnuje spolupráci při vývoji čipů pro osobní počítače a datová centra. Akcie společnosti Intel na zprávu reagovaly výrazným růstem.
Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Chci vám pořát vše nejlepší do nového roku, mnoho zážitků, štěstí a lásku. Jo a ještě něco, mnoho zdařilé grafiky ;).
Chcete vědět, jak se kreslí tohle nebo tohle pouze pomocí grafických editorů dostupných zdarma? Gimp, InScape a další. Pokud nejste profesionálové a rádi by jste toto uměli, klidně se stavte.
Navštiv naši diskusi na http://www.quetzal-diskuse.own.cz/. Došlo k poškození databáze, za to se omluvám.
Nevíte, jaké štětce si vybrat? Zeptejte se. Nevíte, kde se dají sehnat prima zdroje? Zeptejte se. Neumíte? Zeptejte se a já vám co nejdříve odpovím. Nečekejte na neskutečné otálení redakce s vydáním seriálu a začněte se učit ještě dnes!
Je tedy fakt, že nás tam zatím moc není, ale já jsem tam stále, tak vám má kdo dobře poradit
Bez registrace
On ten web jde udělat i bez nějakých grafických znalostí. Naskládat dva tři brushe vedle sebe dovede kde kdo a mrsknout pod to přechod taky.
Velmi mě mrzí má nedostatečná znalost kódu, takže jistě vím, že se vám ukázka bude dobře zobrazovat ve firefoxu, ale kde jinde to opravdu nevím. Mým cílem bylo spíše vytvořit ukázku webové stránky, ze které by bylo poznat, že ona ta grafika není na prvním místě. Samy uznáte, že jsem zrovna dvakrát neřádil. Dva tři brushe a přechod :).
http://www.quetzal.yc.cz/data/pokusny-kralik/. A ano, gimpem jsem to načrtl.
Kdyby se někomu stránka nezobrazila jak má, tak tady máme screenshot.
Tiskni
Sdílej:
Zkus si ještě jednou přečíst, co píšu. Když píšu 15x, tak tím myslímKdyž někdo píše (v této diskuzi)
15x
, tak tím myslí buď 15 px
nebo 15×
. To druhé mne předtím ani nenapadlo, bral jsem to automaticky jako překlep v chybějícím „p“.
CTR+kolečko (15 stupňů). Pokud to chceš na CTRL++, tal snese 4x a to je více než dost. Od pohledu to zvětší písmo na 300% (asi). To je ti málo?Zvětší to písmo, ale ne celý text. Když si zvětšuju výchozí písmo, dělám to proto, aby se mi text lépe četl, ne aby mi vycházela jedna slabika na řádek. Stejně tak když si roztáhnu okno prohlížeče na nějakou šířku, dělám to proto, aby se na tu šířku mohl roztáhnout text – ne proto, abych měl text v nudli s posuvníkem, která zabere 1/4 okna prohlížeče, a ve zbytku je pusto a prázdno. Mně ta odkazovaná stránka taky připadá na první pohled hezká. Ale problém je v tom, že na webové stránky se nedá dívat jako na obrázek, důležitá je taky jejich použitelnost. Že není stránka dobrá z pohledu použitelnosti je bohužel naprosto běžná věc. Já vám k tomu říkám jediné – pokud chcete dělat design opravdu dobrých webových stránek, musíte zapomenout na to, že je to nějaký obrázek. Pak se vám nebude stávat to, co popisujete v jiném vlákně:
Jen mě vždycky dost mrzelo, že když už jsem musel kódovat, tak jsem se v grafice musel velmi omezovat, hodně věcí totiž nedokáži nakódovat.Chyba není v tom, že byste se musel v grafice omezovat proto, že něco neumíte nakódovat. Chyba je, že se díváte špatně na tu grafiku. Je to jako kdyby se designér aut stěžoval, že by dovedl navrhnout krásné auto, jenom kdyby nemuselo mít motor a kola. To by pak už nebylo auto, že? Stejně tak webdesignér není tím, co umí HTML a CSS omezován – pokud by ta omezení nebyla, už to není design webu, ale třeba koláž.
'širší' layout se často nedá číst. copak vám přijde normální při přechodu z řadku na řádek preskakovat očima o půl metru a začátek dalšího řádku hledat? s šířkou se to nemá přehánět.Za prvé, maximální šířka textu se dá v CSS omezit, bývá dobré to definovat vzhledem k šířce znaku. Za druhé, jste si opravdu jist, že webdesignér ví líp než já, jak široký chci text mít? Mě třeba 15 znaků na řádek připadá opravdu málo.