QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.
Byla vydána nová verze 259 správce systému a služeb systemd (Wikipedie, GitHub).
Cloudflare Radar poskytuje aktuální informace o globálním internetovém provozu, útocích nebo trendech. Publikován byl celkový přehled za rok 2025. Globální internetový provoz vzrostl v roce 2025 o 19 %.
Správní rada americké mediální skupiny Warner Bros. Discovery (WBD) podle očekávání odmítla nepřátelskou nabídku na převzetí od firmy Paramount Skydance za 108,4 miliardy dolarů (2,25 bilionu Kč). Paramount podle ní neposkytl dostatečné finanční záruky. Akcionářům proto doporučuje nabídku od Netflixu.
Na WhatsAppu se šíří nový podvod, který ovšem vůbec nevypadá jako hackerský útok. Žádná krádež hesla. Žádné narušení zabezpečení. Žádné zjevné varovné signály. Místo toho jsou lidé trikem donuceni, aby útočníkům sami poskytli přístup, a to pouhým provedením toho, co vypadá jako běžný ověřovací krok. Bezpečnostní experti Avastu tento nový typ útoku nazývají ghostpairing, protože útočníci si při něm tiše vytvářejí „zařízení duchů“, které žije uvnitř vašeho účtu.
Český LibreOffice tým vydává aktualizaci překladu příručky LibreOffice Draw 25.8. Tato kniha se zabývá hlavními funkcemi programu Draw, vektorové grafické komponenty systému LibreOffice. Pomocí Draw lze vytvářet širokou škálu grafických obrázků. Příručka je ke stažení na stránce dokumentace a tým hledá dobrovolníky pro další překlady.
Anthony Enzor-DeMeo je novým CEO Mozilla Corporation. Mozillu převzal po dočasné CEO Lauře Chambers. Vybudovat chce nejdůvěryhodnější softwarovou společnost na světě. Firefox by se měl vyvinout v moderní AI prohlížeč.
Byla vydána nová verze 9.20 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček RustDesk Server pro vzdálený přístup.
Jonathan Thomas oznámil vydání nové verze 3.4.0 video editoru OpenShot (Wikipedie). Představení novinek také na YouTube. Zdrojové kódy OpenShotu jsou k dispozici na GitHubu. Ke stažení je i balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo na spouštění a spustit.
Byla vydána nová verze 1.6 otevřeného, licenčními poplatky nezatíženého, univerzálního ztrátového formátu komprese zvuku Opus (Wikipedie) a jeho referenční implementace libopus. Podrobnosti na demo stránce.
Motto:
Žádné cvičení nezaručí dovednost.
Bez cvičení
není dovednost.
V minulém díle měl jeden z diskutujících docela příhodný komentář k tomu aby mě upozornil na skutečnost, že je například mnoho manželských poradců, kteří mají problémy ve svých partnerských vztazích, a nebo že je mnoho adeptů psychoterapie jejichž stav se nijak výrazně nezlepší. K tomu bych dodal, že i já znám mnoho takových kolegů či kolegyň. A rozhodně ne všichni moji klienti a pacienti se úspěšně vyrovnávají se životem se závislostí a nutností života v abstinenci aby tuto závislost zvládali. Spíše je jich méně než více. Ale jsou. Jak kolegové a kolegyně, zrovna tak jejich pacienti a klienti. Jsou to všichni ti co zvládli celý komplex dovedností, ke kterému došli pravidelnou účastí na psychoterapii a vytrvalým cvičením různých dovedností. Pak došli k tomu čemu můj učitel jógy říkal: „Lidská zralost. ” Komunikace patří mezi tyto dovednosti.
Vraťme se k minulému dílu. Ukázali jsme si co je „hodnocení” a co je „kritika”. Popsali si jsme rozdíl a rozdělili jsme kritiku na
Jdeme tedy rovnou k věci. Sdělím-li někomu, že se mi jeho chování, oblečení, výraz tváře, auto, komp, milenka a další nelíbí, zřejmě se zarazí a nebude mě mít v tu chvíli moc rád. Oba dva prožíváme negativní emoce a oba dva se s nimi vyrovnáváme bezpečně pro nás i naše okolí. To vyrovnání a zvládnutí je možné protože jsme už poučeni a máme nacvičený uvolňovací způsob, tak aby nedošlo k explosi. Kritika je sdělena klidným hlasem, bez zbytečného neverbálního projevu, jako je například zvedání očí k nebi a spínání rukou, jež má vyjádřit stav naší duše v jejichž hlubinách se skrývá například tato věta. „Ach Bože, proč si mi zrovna poslal do cesty tohohle vola?” Takový a jiný podobný neverbální projev samozřejmě nepřesvědčí kritizovaného, že si o něm nemyslíme, že je totální dement, ani že, i když se nám nelíbí jeho milenka, auto, napsaný kód a jiné podobně pro něj „nedůležité” věci, přesto on sám je pro nás stále důležitý. I s tou „rakví co ji táhne v tý popelnici někam na hřbitov.” Tedy, když je potkáme jak spolu jedou jeho či jejím autem na diskotéku, raut atd.
Tato zdánlivě zbytečně dramatizace problému je samozřejmě nadsazena. Většinou si nic takového nemyslíme, ale bohužel někdy jsou naši bližní ochotni být přesvědčeni, že když kritizujeme, tak si samozřejmě myslíme to nejhorší. Takže neverbální projev a tón hlasu, držení těla je také součást komunikační dovednosti. V psaném projevu to je samozřejmě jinak. Ale i tam platí především volba slov. I když psaný projev zvlášť na netu svádí k formulacím, které bychom v osobním styku nepoužili.
Tedy při kritice zásadně mluvíme o sobě, o svých pocitech. Používáme
formulace typu
Všechna tato tvrzení, která jsem zde pronesl, jsou jen a jen o tom jak je vidím. Nikoliv o tom jaká ve skutečnosti jsou. Držím-li se tohoto způsobu uvažování a sdělování mám naděj, že se více bezpečněji domluvím s větším počtem lidí. A nevyvolám zbytečnou agresi. Pravděpodobně získám větší počet diskutujících na svou stranu.
Co se přijímání kritiky týče, jako kritizovaní máme možnost se i v
případě že kritika obsahuje jasná fakta o našem chování, rozhodnout zda
své chování, auto, milenku či operační systém změníme. Potvrzení
pravdivosti kritiky kritizovaným v žádném neznamená závazek a tím
následně povinnost něco změnit. To je jeden z častých omylů
kritizujících, že souhlas s kritikou následně znamená, že kritizovaný
okamžitě něco změní. Někdy ano a někdy je mu to jedno. Záleží na jeho
odvaze a stupni závazku ke kritizujícímu zda splní požadavek na změnu
aby neztratil přízeň druhého(hých) člověka či lidí či nikoliv. Zatím
popisujeme chování v případě kritiky podané přiměřeným způsobem.
Kritizovaný řekne něco jako:
To co říkáš je pravda. Ale...
A zatím „ale ” je rozhodnutí zda to změní či nikoliv.
V případě kritiky, která je sice pravdivá, ale podaná pro nás nepřijatelným způsobem a tónem můžeme říci něco jako To co říkáš je možná pravda, ale než změníš způsob a tón, nemám se o čem bavit. Zcela jasně dáme najevo, že jsou hranice, které nikomu nedovolíme překročit. Hranice určuje jeden každý za sebe. A také si je jeden každý za sebe hájí. Pokud to neudělá spláče na výdělkem.
Co se týče lživé kritiky, tam nic nevyvracíme, neobhajujeme, tam se prostě ohradíme způsobem jaký je nám dostupný. Kde začínají urážky a násilí končí asertivita, končí pokus o domluvu a volíme způsoby jak uznáme za vhodné. A jež jsou nám dostupné.
Takže zítra ještě komplimenty a tím bychom ten mini základ komunikace měli za sebou. Protože jsem se rozhodl, že to zpracuji podrobněji a postupně to budu umistovat na web, ale jinam, tak pak bude v mém infu adresa kde to najdete. Budete-li mít zájem.
Tiskni
Sdílej:
)))
)), což se nedá říci na webu. Takže řeknu-li větu: "Ty jsi ale debil" tak oponent muže tuto informaci přijmout podle toho jakým komunikačním médiem je to zděleno. Verbální projev tvoří většinovou informaci, kdežto slovní význam asi 10%. Tento problem by se dal odstranit tím že se budu na webu vyjadřovat jako stroj. Ale to nechci protože jsem člověk a emoce mám rád. Tak co s tím?
. Debila nezměníš, ale inteligentní člověk na kritiku sem tam reaguje změnou chování.
*-) 8-x &-/ je to jasne, nebo se tu mam i vykakat? ]
prave jsem te zkritizoval na webu, a nerekl bych, ze moje vyjadrovani je strojni.