PixiEditor byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní univerzální all-in-one 2D grafický editor. Zvládne rastrovou i vektorovou grafiku, pixel art, k tomu animace a efekty pomocí uzlového grafu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí GNU LGPL 3.0.
Byly představeny novinky v Raspberry Pi Connect for Organisations. Vylepšen byl protokol auditu pro lepší zabezpečení. Raspberry Pi Connect je oficiální služba Raspberry Pi pro vzdálený přístup k jednodeskovým počítačům Raspberry Pi z webového prohlížeče. Verze pro organizace je placená. Cena je 0,50 dolaru za zařízení za měsíc.
CISA (Cybersecurity and Infrastructure Security Agency) oznámila veřejnou dostupnost škálovatelné a distribuované platformy Thorium pro automatizovanou analýzu malwaru. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Ubuntu nově pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 3. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia Proton Authenticator. S otevřeným zdrojovým kódem a k dispozici na všech zařízeních. Snadno a bezpečně synchronizujte a zálohujte své 2FA kódy. K používání nepotřebujete Proton Account.
Argentinec, který byl náhodně zachycen Google Street View kamerou, jak se zcela nahý prochází po svém dvorku, vysoudil od internetového giganta odškodné. Soud uznal, že jeho soukromí bylo opravdu porušeno – Google mu má vyplatit v přepočtu asi 12 500 dolarů.
Eben Upton, CEO Raspberry Pi Holdings, informuje o RP2350 A4, RP2354 a nové hackerské výzvě. Nový mikrokontrolér RP2350 A4 řeší chyby, i bezpečnostní, předchozího RP2350 A2. RP2354 je varianta RP2350 s 2 MB paměti. Vyhlášena byla nová hackerská výzva. Vyhrát lze 20 000 dolarů.
Představen byl notebook TUXEDO InfinityBook Pro 15 Gen10 s procesorem AMD Ryzen AI 300, integrovanou grafikou AMD Radeon 800M, 15,3 palcovým displejem s rozlišením 2560x1600 pixelů. V konfiguraci si lze vybrat až 128 GB RAM. Koupit jej lze s nainstalovaným TUXEDO OS nebo Ubuntu 24.04 LTS.
Po půl roce od vydání verze 2.41 byla vydána nová verze 2.42 knihovny glibc (GNU C Library). Přehled novinek v poznámkách k vydání a v souboru NEWS. Vypíchnout lze například podporu SFrame. Opraveny jsou zranitelnosti CVE-2025-0395, CVE-2025-5702, CVE-2025-5745 a CVE-2025-8058.
Byla vydána nová verze 9.15 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Líbila se mi ta debata kolem filmu a dotaci. Myslím ze vetsina ucastniku presne pojmenovala problém. Zda se mi ze pokud nekdo ma osobni potrebu tvorit a zada na to dotaci od druhych, je jaksi mimo. Vzdy jsem umeni vnimal predevsim jako osobni potrebu jenotlivce nekomu neco sdelit. To ze tim osobnim sdelovanim oslovuje dalsi je dobre, jenze je to jeho osobni potreba, nikoliv nutna spolecenska objednavka. I presto ze se nas o tom nekteri z tvurcu snazi presvedcit.
Vzdy lide tvorili. Bez ohledu na to jestli to nekdo podporoval, ci nikoliv. Nekteri si z tvorby udela smysl a zpusob zivota. A faktem je, ze museli a museji oslovit dostatecny pocet spoluobcanu, aby jim tito na jejich potrebu prispeli. Pokud se z toho stane predmet masove zabavy je to jen otazka investice a navratnosti nakladu. Jak by asi rekl ekonom.
Vladislav Vancura napsal dve celkem mala dilka,o nichz jiste nezamyslel, ze se zfilmovana stanou klenoty ceske filmove tvorby. Vlacil a Menzel je zfilmovali. Dali jim ducha a sneni. Mam na mysli„Marketa Lazarova ” a „Rozmarne leto.” Vancura to napsal ze sve osobni potreby. A nemyslim ze na obouch dilech nejak zbohatnul. I presto ze tomu venoval tomu svuj cas a namahu. Mel jen osobni potrebu to sdelit. Nikdo jej nedotoval.
Pokud by obe dila filmovali panove Vlacil a Menzl dnes, zrejme by svou osobni potrebu umelecke tvorby museli podporit jeste osobnim usilim zajistit nekoho kdo jim na to ze soukromych zdroju da finance. Konecne vetsina velkych del i v diskusi zminovanych Leonardada Vici ci Michelangela vznikla na objednavku bohatych mecenasu ci insituci. Takova je hola pravda. Presto zmineni umelci je vytvorili podle svych predstav a moznosti svych schopnosti vyjadreni. Ani oni na svych dilech nijak nezbohatli.
Je faktem ze byt vykonnym umelcem a uzivit se tim, je otazkou pro nekolik „stastlivcu,” kteri dokazi presvedcit verejnost ze jejich dilo je to, cim se stoji zabyvat. Umelecke skoly jsou plne nadanych talentovanych zaku, kteri se umenim jako takovym proste plne neuzivi. Nedokazi presvedcit, nedokazi pracovat a cekat natolik tvrde a dlouho aby se prosadili „opravdovym umenim” Konecne ve vsech oblastech jsou geniove, nadprumerni a prumerni plus „tlacenky.”
Karluv most je plny takovych umelcu, kteri museji prodavat sve vytvory timto zpusobem. Nektere znam. Jsou tam herecky, jejichz talent je celkem slusny. Tyto herecky se ale nikdy se nestanou hvezdami jez obletuje cely svet. Z nejruznejsich duvodu. A tamna Karlove moste treba kresli portrety na pockani. Ironii osudu, to co je skutecne uzivi, je v jejich ocich podradne. Vim to. Jednu takovou jsem si dokonce vzal a zil jsem s ni.
K jejich cti je nutne rici, ze si sice stezuji, ale umeni maji radi. Jen nejak nemohou pochopit, ze kazda spolecnost uzivi jen omezeny pocet tvurcu. Nikoliv kazdeho kdo si mysli, ze by mel byt podporen. Umeni a umelecka tvorba je predevsim osobni vypovedi o stavu duse. Ne kazdy ma proste narok byt za sve sdelovani stavu duse financne odmenen a podporen.
Pokud nekdo svym stavem duse dokaze oslovit vice lidi ma sanci i na finacni oceneni. A jeste ma stesti ze je povazovan za prispevatele do pokladnice lidstva. Zbytek proste musi tvorit pro svou radost z toho, ze oslovi alespon nekoho. Take prispivaji do zminene pokladnice, jen to jaksi neni tolik vnimano verejnosti.
Vsichni kdo piseme blogy chceme oslovit ty druhe. Bud svymi vedomostmi, svymi postoji, svymi nazory. Kazdemu se to dari jinak. Ne vzdy(a bylo by to i divne) jsme zcela uspesni a bezvyhradne prijimani. Nakonec jak zjistuji, tyka se to i tak exaktnich disciplin jako je programovani, ktere je kupodivu i tvurci, a jsou i taci co jej povazuji za jisty druh umeni. Vcetne me samotneho.
Proto si myslim, ze je dobre podporit nekoho, kdo ma talent, ale musi jej prokazat tvrdou praci a necim co opravdu oslovi lidi kolem sebe. A podporit jej jen na urcity cas. Nelze nekomu zajistit nekonecne neomezene prostredky pro uskutecnovani jeho fantazii a predstav.
V tom roce 1968 kdy jsem Marketu Lazarovou videl poprve, jsem z kina odchazel bez dechu. Bylo to vysoce umelecke dilo s obrovskou schopnosti oslovit mnohe.I kdyz jej tehdy nikdo jako neco tak uzasneho neprezentoval. Ani samotny Vlacil ne. Jen proste prokazal schopnost oslovit. Dodnes.
Tiskni
Sdílej: