IBM kupuje za 11 miliard USD (229,1 miliardy Kč) firmu Confluent zabývající se datovou infrastrukturou. Posílí tak svoji nabídku cloudových služeb a využije růstu poptávky po těchto službách, který je poháněný umělou inteligencí.
Nejvyšší správní soud (NSS) podruhé zrušil pokutu za únik zákaznických údajů z e-shopu Mall.cz. Incidentem se musí znovu zabývat Úřad pro ochranu osobních údajů (ÚOOÚ). Samotný únik ještě neznamená, že správce dat porušil svou povinnost zajistit jejich bezpečnost, plyne z rozsudku dočasně zpřístupněného na úřední desce. Úřad musí vždy posoudit, zda byla přijatá opatření přiměřená povaze rizik, stavu techniky a nákladům.
Organizace Free Software Foundation Europe (FSFE) zrušila svůj účet na 𝕏 (Twitter) s odůvodněním: "To, co mělo být původně místem pro dialog a výměnu informací, se proměnilo v centralizovanou arénu nepřátelství, dezinformací a ziskem motivovaného řízení, což je daleko od ideálů svobody, za nimiž stojíme". FSFE je aktivní na Mastodonu.
Paramount nabízí za celý Warner Bros. Discovery 30 USD na akcii, tj. celkově o 18 miliard USD více než nabízí Netflix. V hotovosti.
Nájemný botnet Aisuru prolomil další "rekord". DDoS útok na Cloudflare dosáhl 29,7 Tbps. Aisuru je tvořený až čtyřmi miliony kompromitovaných zařízení.
Iced, tj. multiplatformní GUI knihovna pro Rust, byla vydána ve verzi 0.14.0.
FEX, tj. open source emulátor umožňující spouštět aplikace pro x86 a x86_64 na architektuře ARM64, byl vydán ve verzi 2512. Před pár dny FEX oslavil sedmé narozeniny. Hlavní vývojář FEXu Ryan Houdek v oznámení poděkoval společnosti Valve za podporu. Pierre-Loup Griffais z Valve, jeden z architektů stojících za SteamOS a Steam Deckem, v rozhovoru pro The Verge potvrdil, že FEX je od svého vzniku sponzorován společností Valve.
Byla vydána nová verze 2.24 svobodného video editoru Flowblade (GitHub, Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Videoukázky funkcí Flowblade na Vimeu. Instalovat lze také z Flathubu.
Společnost Proton AG stojící za Proton Mailem a dalšími službami přidala do svého portfolia online tabulky Proton Sheets v Proton Drive.
O víkendu (15:00 až 23:00) probíha EmacsConf 2025, tj. online konference vývojářů a uživatelů editoru GNU Emacs. Sledovat ji lze na stránkách konference. Záznamy budou k dispozici přímo z programu.
Dneska bych chtěl jen krátce zavzpomínat na začátek semestru, kdy jsem se spolu s kolegy ze Stunome zúčastnil drobného výzkumu o tom jak se přebírají a hlavně zdrojují zprávy v českých novinách (hlavně online deníky). Výsledek naší práce můžete vidět zde, prezentován Josefem Šlerkou.
Na začátek začneme netradičně, a to bodovým shrnutím, jak v prdeli jsou česká média, dále se pak zkusíme rozebrat, proč to tak asi je.
A co z toho vyplývá? Z novin se bohužel stal prostor pro prodej reklamy, nic víc, nic míň. Vedou je lidi které nezajímá novinařina, nebo nedejbože obsah, ale to aby měli potištěných dost stránek, ke kterým se dá vytisknout reklama. Ti chytřejší z nás už pochopili, že než pořád platit dokola za reklamu (kombo balík v MF DNES s Metro a pár menšíma plátkama stojí 1.250.000,-), je lepší si ty noviny koupit. Noviny dnes nepíšou novináři, ale banda copywriterů, kteří buď kradou u konkurence (ať žije novinářská licence), nebo přepisujou ČTK. Novinařina ještě trochu přežívá v tištěných periodicích, ale z online světa se vykouřila opravdu dávno (nebo tam nikdy nebyla?).
Kdybych to věděl tak mám Nobelovku! Co si myslím že můžu říct už teď - české média prochází obří přeměnou, staré mediální domy nechápou co se kolem nich děje, redaktoři neumí používat moderní technologie, vedení se snaží jen prodat co nejvíce reklamy. I na českém trhu už se však pomalu začíná objevovat několik projektů, které mají "evropský" nádech, za zmínku stojí například server http://www.ceskapozice.cz/, který se snaží dělat noviny trošičku jinak. Dokonce bych řekl, že třeba v HN už není "datažurnalistika" sprosté slovo, ale asi až čas ukáže, jaká byla správná cesta a kdo z dnešních velkých domů přežije Babiše.
Tiskni
Sdílej:
Ta 0) je velmi nebezpečná - ve zprávách musí být ze zákona uvedeno, že se nejedná o zprávu ale o placený PR článek (což je případ třeba toho Babiše a nezdrojovaných článků o něm - kde končí zpráva a kde začíná PR?)
K té 1) to jistě, ale to je opravdu pro malé procento lidí, stejně tak jako různé pokusy udělat novinový kanál z twitteru a spol.
Problém je ten, že VYDAVATEL nechce kvalitní obsah, ale chce levný obsah a rychle...
Ta 0) je velmi nebezpečná - ve zprávách musí být ze zákona uvedeno, že se nejedná o zprávu ale o placený PR článek (což je případ třeba toho Babiše a nezdrojovaných článků o něm - kde končí zpráva a kde začíná PR?)
Jen doplnim. Je jasne, ze PR clanek oznacite. Ale pokud budu napriklad prodavat reportovaci system, tak behem toho udelam serial o reportovacich systemech a knihovnach. Anebo muzete udelat popis sveho produktu, ale vynechate ten marketing a uprednostnite odborne veci. Coz se mi zda "koser" cena pro vsechny strany.
Reklamu nemusite prodavat jen jako PR clanky, ale muzete napriklad vyuzit reklamni box u sebe pro sebe nebo napriklad udelat vymennou reklamu. Moznosti je mraky.
Problém je ten, že VYDAVATEL nechce kvalitní obsah, ale chce levný obsah a rychle...
To zalezi od konkretniho kusu vydavatele a vlastnicke struktury...
Dokonce bych řekl, že třeba v HN už není "datažurnalistika" sprosté slovo.Je tu v čr někdo jiný, kdo se tímto seriózně zabývá? Mi přijdou HN jediní, např. většinu zdrojáků pak zpětně dají k dispozici na github.
Koncentrace vlastnictvi ceskych medii znamena jedine dalsi krok ke ztrate demokracie v tomhle state a zacarovany kruh |media -> manipulovatelna vetsina -> verejne mineni -> vetsinove volby| a "vykastrovani" hlidaciho psa. Lidem se bohuzel samo od sebe nerozsviti a budou se plazit po ctyrech dokud jim zbude ze dne na den co do huby.
Jen se slusi dodat, ze za Ringier Axel Springer tam chybi udaj o J&T, resp. p. Tkáčovi.
Jak uz tu nekdo psal, ta media nejsou vlastnena primarne pro jejich rentabilitu, to je hodne omezeny pohled. Ten efekt se projevuje neprimo, u jinych investic a v uplne jinych radech. Moc ovlivnovat verejne mineni je k nezaplaceni ;)
Tahle stara recka bajka se hodi na tuhle situaci a dobu naramne:
Skopcové a kozlové, když shromážděni spolu byli, viděli, an řezník k nim jde. Ten, chodě mezi nimi, lapal a vybíral sobě, kteříž mu se líbíli. Tomu oni povolili a proti tomu se nezasadili. Vidouce pak, že jednoho z nich, svobodně vytáhše, zabijí, nic se pro to nebáli, než ještě bláznově vespolek mluvili: "Co jest nám do toho, že on toho pochytil, kteréhožť táhne, nechžť ho sobě táhne." A tak všeckny je zvytahoval až do posledního, a přišed k tomu, také jej vzal. I vece skopec k němu: "Spravedlivě se nám děje pro naši vinu, že všickni jeden po druhém od jediného zbiti budeme, ježto bychom byli mohli dobře bez toho býti, pospolu když jsme byli, a ty sám jediný mezi námi byl jsi, mohli jsme tě hlavami našimi až do smrti utrkati, a třebas ještě roztrkati, a tak bychom se byli o tvou vzteklost s tebou snesli."
...dnes už sú zaujímavejšie komentáre a reflexie toho, čo a okolo deje na blogoch, než v časopisoch a novinách...Spis ty noviny vypadaji jako blogy; prezvykane vycucy prezvykanych vycucu ze spatne prelozenych originalu na tema "co se dnes psalo na tvitru", zkompilovane pologramotnymi opicemi, ktere by mely dostavat penize za to, ze nebudou psat.