abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 16:44 | Nová verze

    Bylo oznámeno vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 15:22 | IT novinky

    Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    dnes 05:44 | Komunita

    PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 19
    dnes 04:55 | Nová verze

    Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 21:00 | IT novinky

    Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:11 | Humor

    Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 16:11 | Komunita

    Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    26.10. 17:11 | IT novinky

    Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    26.10. 13:33 | Komunita

    Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    25.10. 15:44 | Zajímavý software

    Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (36%)
     (47%)
     (20%)
     (19%)
     (23%)
     (17%)
     (21%)
     (17%)
     (18%)
    Celkem 279 hlasů
     Komentářů: 14, poslední 14.10. 09:04
    Rozcestník

    Kdo, co, od koho

    13.1.2014 10:44 | Přečteno: 2092× | Stunome | poslední úprava: 13.1.2014 11:25

    Dneska bych chtěl jen krátce zavzpomínat na začátek semestru, kdy jsem se spolu s kolegy ze Stunome zúčastnil drobného výzkumu o tom jak se přebírají a hlavně zdrojují zprávy v českých novinách (hlavně online deníky). Výsledek naší práce můžete vidět zde, prezentován Josefem Šlerkou.

    Shrnutí závěrů

    Na začátek začneme netradičně, a to bodovým shrnutím, jak v prdeli jsou česká média, dále se pak zkusíme rozebrat, proč to tak asi je.

    Já vám to říkal...

    A co z toho vyplývá? Z novin se bohužel stal prostor pro prodej reklamy, nic víc, nic míň. Vedou je lidi které nezajímá novinařina, nebo nedejbože obsah, ale to aby měli potištěných dost stránek, ke kterým se dá vytisknout reklama. Ti chytřejší z nás už pochopili, že než pořád platit dokola za reklamu (kombo balík v MF DNES s Metro a pár menšíma plátkama stojí 1.250.000,-), je lepší si ty noviny koupit. Noviny dnes nepíšou novináři, ale banda copywriterů, kteří buď kradou u konkurence (ať žije novinářská licence), nebo přepisujou ČTK. Novinařina ještě trochu přežívá v tištěných periodicích, ale z online světa se vykouřila opravdu dávno (nebo tam nikdy nebyla?).

    Co s tím?

    Kdybych to věděl tak mám Nobelovku! Co si myslím že můžu říct už teď - české média prochází obří přeměnou, staré mediální domy nechápou co se kolem nich děje, redaktoři neumí používat moderní technologie, vedení se snaží jen prodat co nejvíce reklamy. I na českém trhu už se však pomalu začíná objevovat několik projektů, které mají "evropský" nádech, za zmínku stojí například server http://www.ceskapozice.cz/, který se snaží dělat noviny trošičku jinak. Dokonce bych řekl, že třeba v HN už není "datažurnalistika" sprosté slovo, ale asi až čas ukáže, jaká byla správná cesta a kdo z dnešních velkých domů přežije Babiše.

           

    Hodnocení: 93 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    13.1.2014 10:59 5kolo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    pools avatar 13.1.2014 11:08 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    J, moc pěkný článek.
    Vivre libre ou mourir!
    13.1.2014 12:02 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    zdravim,

    jo, mate pravdu. Jen bych dodal, ze noviny zacinaji take slouzit i jako nastroj k ovlivnovani nalad ve spolecnosti.

    Co s tim, pokud chcete kvalitni ctivo z pohledu vydavatele? Jde to bez Nobelovky.

    0) bud to dotujete a reklamu si delate sami na svuj vlastni produkt. Takze, az nebudu vedet, co s desetitisicema, coz jsou castky v kterych se pohybuji, tak do toho jdu. Tohle mi prijde jako aktualne nejlepsi reseni, zapada mi to dohromady a postupne zacinam videt cil.

    1) anebo muzete jit delat neco ve stylu stranek www.067.cz Petra Koubskeho, nebo motejlek.com a na to potrebujete do rozjezdu par set tisic. Coz nemam. Zde navic pochybuji o kupni sile ceskeho ctenare, ktery si radeji k obedu nekoupi limonadu/piti, aby si mohl pak koupit bazen a cistici prostredky do nej.

    gf

    13.1.2014 12:10 Luboš L.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Nesouhlasím se "začínají sloužit". Ono už to nějakou dobu trvá, rozhodně to nezačíná, jen je to pořád okatější.
    pools avatar 13.1.2014 12:15 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Ano, to je naprosto jasné - a taky hlavní důvod proč jsou dnesna zkupovány velké mediální domy subjekty, které donedávna neměli s médii nic společného. Hezky je to vidět na Rusku - tam půlku hlavních médií vlastní Stát a druhou půlku Gazprom (tedy stát...)
    Vivre libre ou mourir!
    pools avatar 13.1.2014 12:13 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho

    Ta 0) je velmi nebezpečná - ve zprávách musí být ze zákona uvedeno, že se nejedná o zprávu ale o placený PR článek (což je případ třeba toho Babiše a nezdrojovaných článků o něm - kde končí zpráva a kde začíná PR?)

    K té 1) to jistě, ale to je opravdu pro malé procento lidí, stejně tak jako různé pokusy udělat novinový kanál z twitteru a spol.

    Problém je ten, že VYDAVATEL nechce kvalitní obsah, ale chce levný obsah a rychle...

    Vivre libre ou mourir!
    13.1.2014 15:05 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho

    Ta 0) je velmi nebezpečná - ve zprávách musí být ze zákona uvedeno, že se nejedná o zprávu ale o placený PR článek (což je případ třeba toho Babiše a nezdrojovaných článků o něm - kde končí zpráva a kde začíná PR?)

    Jen doplnim. Je jasne, ze PR clanek oznacite. Ale pokud budu napriklad prodavat reportovaci system, tak behem toho udelam serial o reportovacich systemech a knihovnach. Anebo muzete udelat popis sveho produktu, ale vynechate ten marketing a uprednostnite odborne veci. Coz se mi zda "koser" cena pro vsechny strany.

    Reklamu nemusite prodavat jen jako PR clanky, ale muzete napriklad vyuzit reklamni box u sebe pro sebe nebo napriklad udelat vymennou reklamu. Moznosti je mraky.

    Problém je ten, že VYDAVATEL nechce kvalitní obsah, ale chce levný obsah a rychle...

    To zalezi od konkretniho kusu vydavatele a vlastnicke struktury...

    13.1.2014 13:47 marbu | skóre: 31 | blog: hromada | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Dokonce bych řekl, že třeba v HN už není "datažurnalistika" sprosté slovo.
    Je tu v čr někdo jiný, kdo se tímto seriózně zabývá? Mi přijdou HN jediní, např. většinu zdrojáků pak zpětně dají k dispozici na github.
    There is no point in being so cool in a cold world.
    13.1.2014 13:57 jozka | skóre: 19 | blog: jozkovo
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Abych se priznal, noviny jsem kdysi vyuzival az do mrte. Cetl jsem je, balil do nich veci, pouzival k podpalu a kdyz bylo nejhur, tak i k...

    Cist se dneska uz neda, veci tolik nebalim, do kamen mam v supliku PEPO, takze staci, kdyz si pohlidam tu posledni vec a uz je fakt nebudu potrebovat.
    13.1.2014 15:34 pc0
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Zrovna jsme na tohle tema ted debatovali, po tom co CT predevcirem v ranich hodinach odvysilala reprizu poradu "Vladneme, nerusit". Uz tehdy za dob kdy tu mistni mafie uzavrela tzv. opozicni smlouvu, vznikl ucelove propagandisticky bulvar denik Super nebo jake servilni zpravy vysilala Nova. Ten tlak na ovlivnovani verejneho mineni prostrednictvim masmedii tu je uz dlouho, soukroma delaji PR statu a verejnopravni zase vlivnym firmam (napr. CT a nechutna reklama Sazce nebo RWE vysilane jako bezne zpravy).

    Koncentrace vlastnictvi ceskych medii znamena jedine dalsi krok ke ztrate demokracie v tomhle state a zacarovany kruh |media -> manipulovatelna vetsina -> verejne mineni -> vetsinove volby| a "vykastrovani" hlidaciho psa. Lidem se bohuzel samo od sebe nerozsviti a budou se plazit po ctyrech dokud jim zbude ze dne na den co do huby.

    13.1.2014 15:43 pc0
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Sorry za ten odkaz: vlastnictvi ceskych medii

    Jen se slusi dodat, ze za Ringier Axel Springer tam chybi udaj o J&T, resp. p. Tkáčovi.

    13.1.2014 16:01 User682 | skóre: 38 | blog: aqarium | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    <<Koncentrace vlastnictvi ceskych medii znamena

    Ale tak to bylo vzdycky, ze nekdo podniky skupuje nebo slucuje. Je to pak levnejsi. To je kapitalismus. Vzdycky je par nejvetsich a pak Ti mensi. Obcas se to zbozi/zkrachuje a obcas nekdo s dobrym napadem v dobrem case udela neco noveho a vetsiho.

    Cele je to o tom, co si nechaji lide libit.

    Ono pokud 70% "nasich" velkych podniku ma zahranicniho vlastnika, tak uz toho moc neovlivnite. Nebo pokud 1/3-1/2 lidi dluzi. Pak je urcity vyvoj hodne predvidatelny.

    Ono vytvorit noviny neni zase takovy problem. Trochu vydelat nejaky penize. Nekoupit si auto, byt, bazen a do toho investovat(penize a cas) a ridit/tvorit. Nic vic. Jenomze to Vam vetsina lidi neudela.

    Mit hotovy penize, tak "si" taky "neco koupim".....

    gf
    pools avatar 13.1.2014 17:59 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Ten problém skupování médií není o kapitalismu, nemám nic proti určité konsolidaci. Problém vidím v tom kdo ty noviny kupuje a za jakým účelem. A tady se bojím, ze jim nejde o zisk z médií jako takových, jako o podpoře ostatního bussinesu. A s tím už problém mám.
    Vivre libre ou mourir!
    14.1.2014 14:07 Lima
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Delo se to a deje, ale to neznamena ze je to ok. Vezmete si do ruky jakoukoli knihu o ekonomii, politologii, ustavnim pravu nebo i biologii, tedy pokud vam nejsou zrejme negativni dusledky monopolu, oligopolu, totalitnich zakonu, nerovnovahy, dominance druhu, monokultury ...

    Jak uz tu nekdo psal, ta media nejsou vlastnena primarne pro jejich rentabilitu, to je hodne omezeny pohled. Ten efekt se projevuje neprimo, u jinych investic a v uplne jinych radech. Moc ovlivnovat verejne mineni je k nezaplaceni ;)

    Tahle stara recka bajka se hodi na tuhle situaci a dobu naramne:

    Skopcové a kozlové, když shromážděni spolu byli, viděli, an řezník k nim jde. Ten, chodě mezi nimi, lapal a vybíral sobě, kteříž mu se líbíli. Tomu oni povolili a proti tomu se nezasadili. Vidouce pak, že jednoho z nich, svobodně vytáhše, zabijí, nic se pro to nebáli, než ještě bláznově vespolek mluvili: "Co jest nám do toho, že on toho pochytil, kteréhožť táhne, nechžť ho sobě táhne." A tak všeckny je zvytahoval až do posledního, a přišed k tomu, také jej vzal. I vece skopec k němu: "Spravedlivě se nám děje pro naši vinu, že všickni jeden po druhém od jediného zbiti budeme, ježto bychom byli mohli dobře bez toho býti, pospolu když jsme byli, a ty sám jediný mezi námi byl jsi, mohli jsme tě hlavami našimi až do smrti utrkati, a třebas ještě roztrkati, a tak bychom se byli o tvou vzteklost s tebou snesli."

    Petr Tomášek avatar 14.1.2014 21:48 Petr Tomášek | skóre: 39 | blog: Vejšplechty
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Blbý je, že lidi jsou blbí.
    multicult.fm | monokultura je zlo | welcome refugees!
    14.1.2014 23:47 Miriam | skóre: 3 | blog: zivot
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    počínaje tebou
    13.1.2014 20:14 patentovy zakon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    tá česká pozice je politicko-ideologicky dosť jasne vyhranená, čo asi pre niektorého čitateľa znamená robiť noviny inak:)... dnes už sú zaujímavejšie komentáre a reflexie toho, čo a okolo deje na blogoch, než v časopisoch a novinách, je tam plno schopných ľudí, čo by mohli byť dobrými novinármi, ale s novinármi je to ako s riadom v McDonalde... sú na jedno použitie
    pools avatar 13.1.2014 20:37 pools | skóre: 19 | blog: Svědek Damdogův | Opava/Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Každé noviny jsou politicky vyhraněné, kdyby nebyly tak zprávy můžou generovat roboti... Ale u té české pozice my šlo spíše o způsob jakým fungují, než o jejich politické pozadí.
    Vivre libre ou mourir!
    13.1.2014 20:39 patentovy zakon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    no, práve som prebehla pár najnovších článkov... nie sú zlé:)
    13.1.2014 21:05 Nobody
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    ...dnes už sú zaujímavejšie komentáre a reflexie toho, čo a okolo deje na blogoch, než v časopisoch a novinách...
    Spis ty noviny vypadaji jako blogy; prezvykane vycucy prezvykanych vycucu ze spatne prelozenych originalu na tema "co se dnes psalo na tvitru", zkompilovane pologramotnymi opicemi, ktere by mely dostavat penize za to, ze nebudou psat.
    Samozrejme vhodne zakompovane do mezer mezi reklamou, ale v tomhle smeru nektere ctenejsi blogy zdatne konkuruji.
    13.1.2014 21:52 patentovy zakon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Lenže keď chce niekto web bezplatne, musí súhlasiť s podmienkami a medzi nimi je spravidla právo prevádzkovateľa toho serveru dať tam tie reklamy... takže zato ten bloger nemôže. Od chvíle, keď čítanosť dosiahne nejakú hranicu má ich na krku a hotovo. On chce písať a majiteľ chce zarábať. Ale zase nečítaný blog beze reklám... :))...Ja reklamy úplne ignorujem, prekážajú, len ak mi to kvôli nim zamrzne, alebo ak ich nie a nie odklikať preč:).
    15.1.2014 20:29 Xerces
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Noviny mě nikdy nezajímaly, takže mi to je šumák. Když chci nějakou informaci zeptám se u zdroje, nebo zjistím na odborných webech.
    19.1.2014 20:39 kolcon | skóre: 15 | blog: kolcon
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    bohuzel je dost lidi sleduje a tak vytvareji verejne mineni. Ktere, kdyz je ovlivnene spravnym smerem, vynasi nahoru ruzne Babise, kteri si upravuji prostredi, ve kterem zijes, k obrazu svemu.
    15.1.2014 23:10 Liborek | skóre: 18 | blog: Liborkovo | (momentálně) Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Přednáška je zajímavá, byť obsahově ne až tak překvapující (kdo se zajímá, většinu věci tak nějak ví nebo aspoň předpokládá). Škoda, že k ní chybí ty komentované slidy, záběry na přednášejícího zase tak zajímavé nejsou...
    16.1.2014 14:14 j AM | skóre: 2 | blog: skeptik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Kdo, co, od koho
    Akorát že českou pozici financuje babiš a protože koupil LN a MF tak to spojuje dohromady.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.