Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
DNS4EU, tj. evropská infrastruktura služeb DNS založená na vysoce federovaném a distribuovaném ochranném ekosystému, byla spuštěna v testovacím režimu [𝕏]. Na výběr je 5 možností filtrování DNS.
Skriptovací programovací jazyk PHP (PHP: Hypertext Preprocessor, původně Personal Home Page) dnes slaví 30 let. Přesně před třiceti lety, 8. června 1995, oznámil Rasmus Lerdorf vydání PHP Tools (Personal Home Page Tools) verze 1.0.
Ve středu v 17:00 byl ve Francii zablokován přístup k PornHubu a dalším webům pro dospělé. K 17:30 došlo k nárůstu počtu registrací Proton VPN o 1 000 % [𝕏]. Dle nového francouzského zákona jsou provozovatelé těchto webů povinni ověřovat věk uživatelů prostřednictvím průkazu totožnosti nebo platební karty.
Před 32 lety, 6. června 1993, byl spuštěn první český WWW server (ještě pod TLD .cs), pro potřeby fyziků zabývajících se problematikou vysokých energií.
Střílečku Borderlands 2 lze v rámci výprodeje série Borderlands na Steamu získat zdarma napořád, když aktivaci provedete do 8. června 19:00.
Welcome to desktop Linux! Here are some of my distro recommendations:
Ubuntu is a hugely popular OS. If you want to get deep into desktop Linux, Ubuntu made a few annoying decisions, but it's honestly not a big deal. It's popularity means the Internet has loads of guides and tutorials for almost everything on Ubuntu, so my few issues are easy to solve anyways.
Fedora Workstation gives you a nearly pure Gnome experience. It's backed by RedHat and it's remarkably stable while also using modern Linux techniques and technologies. A solid choice if you want your system to "just work."
Linux Mint. It's Cinnamon desktop is not Gnome, but Mint is a lightweight and comfortable distro for new users. It's also based on Ubuntu, so a lot of the guides and software that are available for Ubuntu will also (probably) work on mint.
Takže po dlhšej dobe som oprášil programator uispmkII pre atmely ktory som si uz skor zakupil ale nejak som sa nemal k tomu aby som ho naplno vyskusal.. tentokát som skusil namiesto pisania priamo kodu v ASM skusit vyssi jazyk C .
Ako prve som mal mensi problem s rozchodenim samotneho programatora.. co sa podarilo.
pre ubuntu bolo potrebne pridat vynimku pre udevm konkretne zapisanim par riadkov do /etc/udev/rules.d/60-avrisp.rules
SUBSYSTEM!="usb_device", ACTION!="add", GOTO="avrisp_end"
# Atmel Corp. JTAG ICE mkIIATTR{idVendor}=="03eb", SYSFS{idProduct}=="2103", MODE="660", GROUP="dialout"
# Atmel Corp. AVRISP mkII
ATTR{idVendor}=="03eb", SYSFS{idProduct}=="2104", MODE="660", GROUP="dialout"
# Atmel Corp. Dragon
ATTR{idVendor}=="03eb", SYSFS{idProduct}=="2107", MODE="660", GROUP="dialout"
LABEL="avrisp_end"
potom restart udev
a nasledne pokus o naprogramovanie
pripajam jeden tutorial a makefile
#include <avr/io.h>
#include <util/delay.h>
// Function prototypes
int wait_one_second(void);
int set_PORTB_bit(int position, int value);
int main(void){
DDRB = 0x0F;
PORTB |= 0b00001111;
// Set up a forever loop using 'C'-style for loop
// i.e. loop while '1' equals '1'
uint8_t i = 0;
for ( ; 1==1 ; )
{
set_PORTB_bit(i, 0); // Clear bit
wait_one_second();
set_PORTB_bit(i, 1); // Set bit
wait_one_second();
i++;
if (i==4) i=0;
}
return 1;
}
// Functions
int wait_one_second(void)
{
_delay_ms(1000);
return 1;
}
int set_PORTB_bit(int position, int value)
{
// Sets or clears the bit in position 'position'
// either high or low (1 or 0) to match 'value'.
// Leaves all other bits in PORTB unchanged.
if (value == 0)
{
PORTB &= ~(1 << position); // Set bit # 'position' low
}
else
{
PORTB |= (1 << position); // Set bit # 'position' high
}
return 1;
}
-------------
taktiez pripajam makefile
u makefile je pridany flag -Os ktory vyrazne optimalizuje velkost kodu
# AVR-GCC Makefile
PROJECT=tutorial_1
SOURCES=main.c
CC=avr-gcc
OBJCOPY=avr-objcopy
MMCU=attiny2313
CFLAGS= -g -Os -mmcu=$(MMCU) -Wall
$(PROJECT).hex: $(PROJECT).out
$(OBJCOPY) -j .text -O ihex $(PROJECT).out $(PROJECT).hex
$(PROJECT).out: $(SOURCES)
$(CC) $(CFLAGS) -I./ -o $(PROJECT).out $(SOURCES)
program: $(PROJECT).hex
avrdude -p t2313 -P usb -c avrispmkII -e -U flash:w:$(PROJECT).hex
clean:
rm -f $(PROJECT).o
rm -f $(PROJECT).out
rm -f $(PROJECT).map
rm -f $(PROJECT).hex
Tiskni
Sdílej:
for
tak složitě? Jakou má výhodu 1==1
oproti true
, resp. prostě 1
?
Co takhle:
for (uint8_t i = 0; true; i++)
{
if (i == 4) i = 0;
//...
}
while (1) {}
jj. aj tak sa da. vie mi niekto dat nejaky tutoral na prerusenia?
napr zeby som mohol spustit podprogram pri stisknuti napr tlacitka pripojeneho na pin 1 portu A
a tiez nejaky example na prerusenie aby sa automaticky vzdycky v nejaky cas vykonal podprogram nezavisle teda aby nebolo treba nic stlacat.. napada ma vyuzitie citaca ale tak daleko som sa nedostal este
ISR(PCINT3_vect){ }Staci mit tabulky preruseni a zbytek je v datashitu procesoru. Tady mas pro ukazku preruseni a sinusovku s casovacem...
// PROGRAM 001 C++ fast PWM pro D/A prevodnik // ************************************************ // * date: 11/8/2011 * // * verze: 1.0 * // * for AVR: 2313 * // * clock frequency: 1MHz * // ************************************************ // Program Function: // _____________________________________________________________________ // // Program mel puvodne demonstrovat D/A prevodnik z jednoho vystupniho // pinu pomoci fast PWM, ta cte hodoty preklapecich urovni z z tabulky, // pomale... vylepsit! // _____________________________________________________________________ // ================================================================== // DEKLARACE #include avr\io.h> #include avr\interrupt.h> #include avr\pgmspace.h> const uint8_t sinewave16[] PROGMEM= //i hodnot (bez i 256) { 64,88,109,123,127,123,109,88, 64,39,19,5,0,5,19,39, }; uint8_t i=0; uint8_t j=0; ISR(TIMER1_COMPA_vect){ OCR1A=pgm_read_byte(&sinewave16[i]); i++; if (i >= 0x10){ i=0; } } // ================================================================== // HLAVNI PROGRAM int main(void) { DDRD=0x80; // piny PortuD jako vstupni PORTD=0xFF; // povolení internich pull-up rezistoru DDRB=0xFF; // nastaveni portuB jako vystup OCR1A=10; // nastaveni hodnoty OCR1A TCCR1A=0x91; // porovnání vystupu OC1RA s 8bit neinvertovanou PWM? TCCR1B=0x01; // casovac bez preddelicky? TIMSK=0x50; // zapnuti porovnavani vystupu preruseni pro OCR1A? sei(); // enable global interrups while (1) { // loop for ever. Interrupts will do the job. } }
for (;;) { // ... }
už
<h3>
, ten kód určitě nejsou nadpisy.
este by to chcelo aby som nemusel stale pouzivat sudo ak chcem zapisat program.
uf dufam ze ti niekto tuna z ludi na fore odpovie .. moj mkII nema podporu pre debuging tusim
ak sa ta smiem opytat aku verziu AVR studia pouzivas? ja som si vo winxp nainstaloval este tu staru klasicku 4ku lebo ta nova uz je moc zlozita postavena na Visual Studiu