Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Po vymene Radeon 9600 PRO 128MB za vyse uvedenou kartu, sem zacal pozorovat vyrazne zpomaleni u nekterych her vyuzivajicich DX9. V OpenGL je ale vse v poradku. Pritom Geforce ma byt podle mnou zjistenych parametru vykonnejsi, vzdyt takty pameti a cipu jsou vyssi nez u toho Radeonu. Nektrei se urcite budou ptat proc sem udelal takovou blbost ze jsem menil ty karty.
Ja si ovsem nemyslim ze bych ji udelal. Vseobecne zname problemy s kartami ATI v linuxu se projevily i u me. Nefungujici Beryl, tzv. "Glithces" ve hrach, nefungujici jiny vystup u MPlayeru nez "opengl" majici pevne rozmery velikosti okna atd.
Tady je rozpis fps ktere sem dosahl v ruznych hrach:
Prey 800x600, hd . 30-50 fps Fear, DX9, 640x480, ld 10-18 fps HL2:Episode 1, DX9, 800x600, hd 10-12 fps HL2:Episode 1, DX81, 800x600, hd 30-40 fps Far Cry, DX9, 800x600, hd 4-6 fps Far Cry, DX9, 800x600, ld 10-12 fps Far Cry, OGL, 800x600, hd 30-50 fps Nexuiz, 800x600,hd 20-35 fps Warsow, 800x600,hd, 8xAF 60+fps Infernal, DX9, 640x480,ld (GeForce) 8-12 fps Infernal, DX9, 800x600,hd, 4x AA,(Radeon) 30-45 fps World of Warcraft, DX9, 800x600,hd 4-8 fps World of Warcraft, OGL, 800x600,hd 22-50 fps Stalker, DX9, 800x600, md 15-30 fps Flatout 2, DX9, 800x600,hd,PostProcessing "on" 20-40 fpsOtazkou tedy je proc hry ktere jedou pod DX9, jedou mnohem pomaleji na GeForce nez na Radeonu.Vypada to jak kdyby karta se neumela vyporadat s DX9, zatimco u DX8.1 a opengl je vse tak jak ma byt. V pocitaci ve kterem byla predtim se tento problem neprojevoval. Napr. Chronicles of Riddick pri "800x600, hd,SM2.0+, 2x AA", ktery taktez vyuziva DX9 jel naprosto v poradku bez jakehokoliv vyrazneho zpomaleni, dokonce i Stalker byl bez problemu hratelny a to i na mojem PC. Zkousel jsem ruzne verze ovladacu, ale nic se tim nezmenilo. Projevuje se to ale i ve Windows, takze me napadlo zkusit flashnout BIOS karty.
Nezna nekdo efektivni reseni tohoto problemu?
Tiskni
Sdílej: