abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 17:44 | Zajímavý článek

    Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.

    karkar | Komentářů: 0
    dnes 12:11 | Humor

    Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 10:44 | IT novinky

    Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 21
    dnes 09:55 | IT novinky

    Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 09:33 | IT novinky

    Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    dnes 08:11 | Nová verze

    Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 20:55 | Nová verze

    Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 16:22 | Nová verze

    Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:55 | Pozvánky

    Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových

    … více »
    Zdenek H. | Komentářů: 2
    včera 15:44 | IT novinky Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    Jaký filesystém primárně používáte?
     (58%)
     (1%)
     (9%)
     (22%)
     (4%)
     (1%)
     (2%)
     (0%)
     (1%)
     (3%)
    Celkem 490 hlasů
     Komentářů: 19, poslední dnes 11:32
    Rozcestník

    Vložit další komentář
    1.11.2006 13:39 zabza | skóre: 52 | blog: Nad_sklenkou_cerveneho
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    To není tak docela pravda, že jsou ty dvě jádra na ... to .. nic. Náhodou si můžete ten bzip2 pustit dvakrát!
    alblaho avatar 1.11.2006 13:43 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Jo. A v budoucnu třeba osmkrát.
    1.11.2006 13:43 J.
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    U vicejader taky doporucuju poradne vyuzivat roury, tam se projevi (treba spojeni tar a bzip2).
    alblaho avatar 1.11.2006 13:52 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    V tomhle konkétním případě právě ne. Tar procesor (skoro) vůbec nepotřebuje.
    1.11.2006 16:59 fakenickname | skóre: 42 | blog: fakeblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    myslim ze u takoveho 80GB archivu co sem posledne rozbaloval by jste se docela divil.. ;)
    1.11.2006 13:56 Quactuda | blog: Muj_mily_denicku | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    A co parallel bzip2 implementation??

    http://compression.ca/pbzip2/
    alblaho avatar 1.11.2006 14:02 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Výborně, bz2 máme vyřešeno!
    alblaho@alblahowrk:~$ pbzip2
    bash: pbzip2: command not found
    alblaho@alblahowrk:~$ su
    Password:
    root@alblahowrk:/home/alblaho# apt-cache search pbzip2
    pbzip2 - parallel bzip2 implementation
    root@alblahowrk:/home/alblaho# apt-get install pbzip2
    Reading package lists... Done
    Building dependency tree... Done
    The following NEW packages will be installed:
      pbzip2
    0 upgraded, 1 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded.
    Need to get 21.3kB of archives.
    After unpacking 81.9kB of additional disk space will be used.
    Get:1 http://cz.archive.ubuntu.com dapper/universe pbzip2 0.9.5-1 [21.3kB]
    Fetched 21.3kB in 0s (128kB/s)
    Selecting previously deselected package pbzip2.
    (Reading database ... 130636 files and directories currently installed.)
    Unpacking pbzip2 (from .../pbzip2_0.9.5-1_i386.deb) ...
    Setting up pbzip2 (0.9.5-1) ...
    root@alblahowrk:/home/alblaho# exit
    exit
    alblaho@alblahowrk:~$ pbzip2
    Parallel BZIP2 v0.9.5 - by: Jeff Gilchrist [http://compression.ca]
    [Dec. 31, 2005]             (uses libbzip2 by Julian Seward)
    
    ** This is a BETA version - Use at your own risk! **
    1.11.2006 14:29 Quactuda | blog: Muj_mily_denicku | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Vic procesoru(jader) nemam a celkem by zajimalo, jak rychle to umi rozbalit(zabalit) archiv oproti klasickemu bzipu.
    1.11.2006 14:33 trekker.dk | skóre: 72
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Tipnul bych, že přibližně dvakrát rychleji ;-)
    Quando omni flunkus moritati
    1.11.2006 17:23 Quactuda | blog: Muj_mily_denicku | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    To zni skoro tak prilis optimisticky, az skoro nerealne(==2x zrychleni) ;-) Ne, zajimalo by me, zda to vubec prakticky pouzitelne pro beznou praci, kdyz tam pisou, ze je to beta.
    alblaho avatar 1.11.2006 18:59 alblaho | skóre: 17 | blog: alblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Tak, na mem dvoujadrovem ntb to stejne nejede.
    alblaho@alblaho:~/links/src$ time cat linux-2.6.18.tar.bz2 > /dev/null
    
    real    0m0.037s
    user    0m0.004s
    sys     0m0.032s
    alblaho@alblaho:~/links/src$ time bzip2 -k -d -c linux-2.6.18.tar.bz2 > /dev/null
    
    real    0m20.708s
    user    0m20.649s
    sys     0m0.048s
    alblaho@alblaho:~/links/src$ time pbzip2 -k -d -c linux-2.6.18.tar.bz2 > /dev/null
    terminate called after throwing an instance of 'std::bad_alloc'
      what():  St9bad_alloc
    Aborted
    
    real    0m27.754s
    user    0m27.386s
    sys     0m0.364s
    alblaho@alblaho:~/links/src$ time pbzip2 -p2 -k -d -c linux-2.6.18.tar.bz2 > /dev/null
    terminate called after throwing an instance of 'std::bad_alloc'
      what():  St9bad_alloc
    Aborted
    
    real    0m27.898s
    user    0m27.506s
    sys     0m0.328s
    2.11.2006 09:09 Martin Beránek | skóre: 33 | blog: mousehouse | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    mě jo ;-)
    $ time cat test.tar > /dev/null
    real    0m0.059s
    user    0m0.003s
    sys     0m0.055s
    
    $ time bzip2 test.tar
    real    0m31.991s
    user    0m31.647s
    sys     0m0.237s
    
    $ time pbzip2 test.tar
    real    0m17.461s
    user    0m33.662s
    sys     0m0.813s
    
    never use rm after eight
    1.11.2006 15:26 Zdeněk Štěpánek | skóre: 57 | blog: uz_mam_taky_blog | varnsdorf
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Myslim si ze pri soucasnych programech se dvoujadro na beznem desktopu az tak uplne nevyuzije. Samozrejme to znat bude, ale ne jako dvojnasobny narust frekvence CPU (respektive suroveho vykonu, cache atd).

    Kde ma dvoujadri mimo jine vyuziti je napriklad aplikacni server pro tenke klienty. Uz mi to ve skole uspesne bezi a chudak celeron 2.66Ghz se pekne zapoti, az tam bude core duo nebo neco takoveho (prosim prosim aspon procak kdyz uz ne celej server samozrejme s opteronem) tak to si pak poprede jak spokojena kocka.

    Zdenek
    www.pirati.cz - s piráty do parlamentu i jinam www.gavanet.org - czfree varnsdorf
    1.11.2006 15:51 zabza | skóre: 52 | blog: Nad_sklenkou_cerveneho
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Já teda nevim, ale v normálním systému přece není potřeba, aby jedna úloha běžela na dvou procesorech. Stačí že můžou běžet dvě úlohy zárověň. Jo, vím, není to tak jednoduchý jak píšu, ale rozhodně není žádná katastrofa, že programy nepoužívají paralelní zpracování, jak se snaží naznačit blogpost...
    Luk avatar 1.11.2006 16:26 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Problém je v tom, že když se procesor změní tak, že se sice zvedne celkoový výkon o 20 %, ale ve skutečnosti se z jednoho jádra stanou jádra dvě, každé o výkonu 60 % toho původního, jednovláknový program na tom poběží pomaleji. Proto je k plnému využití vícejádrových procesorů paralelizace nutná.

    Tím neříkám, že jsou vícejádrové procesory dobrou cestou. Paralelizace za každou cenu je cesta do pekel, přinese zvýšenou režii na dělení práce a synchronizaci přístupu, a samozřejmě vygeneruje spoustu zbytečných bugů, které se budou špatně hledat.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    1.11.2006 17:33 Quactuda | blog: Muj_mily_denicku | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Tím neříkám, že jsou vícejádrové procesory dobrou cestou. Paralelizace za každou cenu je cesta do pekel, přinese zvýšenou režii na dělení práce a synchronizaci přístupu, a samozřejmě vygeneruje spoustu zbytečných bugů, které se budou špatně hledat.
    Paralelni programy jsou rozhodne narocnejsi k naprogramovani a debugovani, ale ta zvysena rezie bude uzivatele spise bolet prave u procesoru s jedinym jadrem nez u vicejadrovym procesoru, tam naopak pomuze vyuzit lepe potencial procesoru. Na druhou stranu, ono neexistuje do budoucna zas tolik moznosti, jak zvysovat vykon procesoru, obzvlast pokud uz dneska se zacinaji blizit svym technologickym moznostem a fyzikalnim omezenim.
    Luk avatar 1.11.2006 20:16 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Na druhou stranu, ono neexistuje do budoucna zas tolik moznosti, jak zvysovat vykon procesoru, obzvlast pokud uz dneska se zacinaji blizit svym technologickym moznostem a fyzikalnim omezenim.
    Určité možnosti jsou. Například:
    1. Větší aktivita v oblasti RISC procesorů. RISC má - vzhledem ke konstrukci - fyzikální limity relativně dále než CISC. Tím spíš, že zrovna třeba u procesorů x86 instrukční sada přímo bují a počet potřebných tranzistorů rychle narůstá.
    2. Specializované procesory. Mnoho věcí může dělat např. GPU. Hlavní procesor by pak ani nemusel obsahovat instrukce typu MMX nebo SSE.
    3. Výzkum v oblasti kvantových technologií a konstrukce procesorů založených na kvantových jevech (já vím, to je běh na dlouhou trať).
    A když už používat vícejádrové procesory, tak by neškodilo se trochu zaměřit na překladače (kompilátory, interprety), aby byly schopny paralelizovat samy od sebe. Pochopitelně bych to nepožadoval u C, ale třeba Java nebo Python by se mohly vydat tímto směrem. Umožňovalo by to efektivnější a kvalitnější vývoj.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    1.11.2006 21:59 petr_p | skóre: 59 | blog: pb
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci

    Výzkum v oblasti kvantových technologií a konstrukce procesorů založených na kvantových jevech (já vím, to je běh na dlouhou trať).

    Nedavno jsem shledl uvod do kvantove kryptografie (zaznam z roku 2003), kde prednasejici zminuje, ze cesta ke kvantovemu pocitaci se zatim odhaduje na stovky let. Zatim jsme pry schopni uchovat nejvysse 10 b informace.
    Luk avatar 1.11.2006 22:13 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Až přijde nějaká pořádná válka, ono se to pohne. Tedy ne že bych ji přivolával :-D
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    2.11.2006 11:04 kaaja | skóre: 24 | blog: Sem tam něco | Podbořany, Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Kdysi jsem byl v ramci svych studii na jednom seminari od Sunu o paralelizaci a optimalizaci. Bylo to dvoudenni (zadarmo) zamerene na vypocetni ulohy - hlavne jak parelelizovat cykly. A ten Suni compilator C umel paralelizovat sam. Stacilo dat jenom spravny parametr pri prekladu a pak pre behem nastavit jednu promennou prostredi.

    Take jsem videl kompilator Fortranu na nejake masine od SGI, ktery umel paraelizovat take sam.
    1.11.2006 15:50 kaaja | skóre: 24 | blog: Sem tam něco | Podbořany, Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    No chce to presvědčit programátory, aby do svých programů přidávali OpenMP a pak bude stačit, aby se program skompiloval s openMP (gcc 4.2 to umi) a pak to samo poběží na více procesorech.
    1.11.2006 17:36 Quactuda | blog: Muj_mily_denicku | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Jenze ono zalezi, jestli lze skutecne ten program paralelizaci zrychlit, ci ne. Souhlasim s LUkem v tom, ze za kazdou cenu to nema smysl.
    2.11.2006 10:51 kaaja | skóre: 24 | blog: Sem tam něco | Podbořany, Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Ano to je pravda, Pokud se navic to udela blbe, tak program muze bezet i pomaleji. Videl jsem ukazkovy program, ktery na vice procesorech bezel pomaleji - furt se musela synchronizovat cache a bylo to na houby.
    Heron avatar 1.11.2006 18:34 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Tak nevím. Při jakémkoliv srovnání, nebo povídání o vícejádrových procesorech je uvedeno, že jeden program využije jen jedno jádro a to druhé je jakoby k ničemu. To je sice pravda, ale na PC neběží je jeden program (pokud u vás ano, tak se omlouvám ;-) ), takže i kdyby existovaly výhradě single-threading programy, tak se vícejádro vyplatí. Nevím jak jinde, ale u mě na single core mám load > 2 (a to téměř na všech strojích, které používám).
    Luk avatar 1.11.2006 20:20 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Hmmm... Pokud někdo na svém desktopu pátrá po mimozemšťanech nebo hledá lék proti rakovině, tak se druhé jádro hodí. Ale když to tak vezmu, tak při běžné práci na desktopu (pokud mi současně neběží na pozadí třeba zpracování videa) požírá čas procesoru skoro vždycky především hlavní vlákno toho programu, se kterým zrovna pracuji. Ať už je to vývojové prostředí, editor, grafický program nebo webový browser.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    2.11.2006 02:31 thingie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Když někdo pustí pažravou úlohu, tak ta může zapráskat jenom jeden procesor a když jich máte víc, ani to nepoznáte, jenom ji v klidu odstřelíte :-)
    Luk avatar 2.11.2006 09:35 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Pažravou úlohu lze v klidu odstřelit i na jednom procesoru. Tedy aspoň pokud nemá nice -20 (případně realtime prioritu) ;-)
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    1.11.2006 19:41 AloneInTheDark | skóre: 21
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Ahoj, tady je docela pekny clanek o porovnani vykonu intel dual core cpu a amd. Je to uz trochu starsi, ale za precteni to stoji. Porovna va se dvd rip a encoding, komprese souboru, kompilovani kernelu a nejaka hra. http://www.anandtech.com/linux/showdoc.aspx?i=2463
    Any technology distinguishable from magic is insufficiently advanced.
    1.11.2006 23:20 Ondrej Sykora | blog: oblok
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Hm, ten test ale srovnava vykon AMD X2 se "starymi" dual core pentii, coz jsou uplne jine procesory nez Core2. Doporucuju hledat nejaky test zabyvajici se aktualnimi procesory ;)
    Nejaky (prvni, co jsem nasel) je treba tady http://www.linuxhardware.org/article.pl?sid=06/08/22/0415251 Jeste k puvodnimu postu:
    1) a jak moc tu dekompresi brzdi procesor a jak moc ji brzdi disk? Nestala by za zamysleni i takovahle otazka?
    2) treba takovy make umi spoustet vic uloh najednou, takze pri vyvoji se vic procesoru urcite vyuzije, to same pri soucasnem behu vic aplikaci (typicky pripad pracovni stanice s X).
    2.11.2006 10:41 kutom | skóre: 1
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Jenze amd x2 a pentia jsou konkurenti. Amd proti core2 zadnou alternativu zatim nema.
    2.11.2006 17:15 blogsm | skóre: 8 | blog: mozektevidi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Mám taky dvoujádro na notesu, a přínos je pouze, pokud to nebrzdí něco jiného. To může být buď disk (často. Třeba nemůže běžet současně test na viry společně s testem na spyware. Obojí je náročné na hdd.), paměť (v notesu mám "pouze" 512, takže by mi to mohlo pomoct při více programech spuštěných najednou. Problém je, že více programů zabírá více ram.) nebo uživatel (to u mně opravdu nechrozí 8-))
    S linuxem teprve začínám! (už půl roku) mozektevidi.net
    David Watzke avatar 2.11.2006 18:26 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Třeba nemůže běžet současně test na viry společně s testem na spyware.
    Správně. Proto nikdo nepoužívá Windows.
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    2.11.2006 19:34 blogsm | skóre: 8 | blog: mozektevidi
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    To byl příklad. Nenapadla mě rychle jiná činnost, při které se využije HDD i CPU.
    Správně. Proto nikdo nepoužívá Windows.
    Opravdu nikdo?
    S linuxem teprve začínám! (už půl roku) mozektevidi.net
    David Watzke avatar 2.11.2006 19:51 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Jen nejapný žert...
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    Heron avatar 2.11.2006 19:45 Heron | skóre: 53 | blog: root_at_heron | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Přesně tak. V linuxu dva programy přistupující k jednomu disku, běží stejně dobře, jako jeden program samostatně. Opravdu demagogie...
    David Watzke avatar 2.11.2006 19:51 David Watzke | skóre: 74 | blog: Blog... | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Zrovna od tebe byl čekal, že to pochopíš ;-)
    “Being honest may not get you a lot of friends but it’ll always get you the right ones” ―John Lennon
    21.11.2006 18:07 b*d | blog: b_d
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Dvě jádra na dvě věci
    Ano běží. Narozdíl od Windows XP prof SP2 linux umí obsloužil můj disk s native queries, takže je to samozřejmé a nechápu čemu se divíte.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.