abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    17.4. 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 6
    17.4. 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 12
    17.4. 12:33 | Nová verze

    Qwen (čínská firma Alibaba Cloud) představila novou verzi svého modelu, Qwen3.6‑35B‑A3B. Jedná se o multimodální MoE model s 35 miliardami parametrů (3B aktivních), nativní kontextovou délkou až 262 144 tokenů, 'silným multimodálním vnímáním a schopností uvažování' a 'výjimečnou schopností agentického kódování, která se může měřit s mnohem rozsáhlejšími modely'. Model a dokumentace jsou volně dostupné na Hugging Face, případně na čínském Modelscope. Návod na spuštění je už i na Unsloth.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 1
    17.4. 11:00 | Nová verze

    Sniffnet, tj. multiplatformní (Windows, macOS a Linux) open source grafická aplikace pro sledování internetového provozu, byl vydán ve verzi 1.5. V přehledu novinek je vypíchnuta identifikace aplikací komunikujících po síti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    17.4. 02:22 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 15.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.4. 01:11 | Pozvánky

    Současně se SUSECON 2026 proběhne příští čtvrtek v Praze také komunitní Open Developer Summit (ODS) zaměřený na open source a openSUSE. Akce se koná ve čtvrtek 23. 4. (poslední den SUSECONu) v Hilton Prague (místnost Berlin 3) a je zcela zdarma, bez nutnosti registrace na SUSECON. Na programu jsou témata jako automatizace (AutoYaST), DevOps, AI v terminálu, bezpečnost, RISC-V nebo image-based systémy. Všichni jste srdečně zváni.

    lkocman | Komentářů: 1
    16.4. 15:44 | Humor

    Český úřad zeměměřický a katastrální zavedl u anonymního nahlížení do katastru nemovitostí novou CAPTCHA ve formě mapové puzzle: nepřihlášení uživatelé musí nově správně otočit devět dlaždic v 3x3 poli tak, aby dohromady daly souvislý obrázek výseče reálné mapy, přičemž na to mají pouze jeden časově omezený pokus. Test je podle uživatelů i odborníků příliš obtížný a na sociálních sítích pochopitelně schytává zaslouženou kritiku a

    … více »
    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 35
    16.4. 15:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.95.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.4. 15:22 | Zajímavý software

    Mozilla prostřednictvím své dceřiné společnosti MZLA Technologies Corporation představila open-source AI klienta Thunderbolt. Primárně je určený pro firemní nasazení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.4. 14:00 | IT novinky

    Firma Cal.com oznámila, že přesouvá svůj produkční kód z otevřeného do uzavřeného repozitáře z důvodu bezpečnostního rizika umělé inteligence, která prý dokáže vyhledávat a zneužívat zranitelnosti rychleji, než by je jejich vývojářský tým stíhal opravovat. Zároveň zveřejnila samostatnou, open-source verzi Cal.diy pod licencí MIT, ovšem bez řady původních funkcí. O tom, zda je toto opatření rozumné, existují pochyby. … více »

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 6
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1355 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    9.3.2006 14:39 bajtík
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource není lepší
    Celkem zajímavý post, ale pro mě není lákadlem u Open Source to, že za něj nemusím platit. Pro mě je největším lákadlem touha po poznání. Pochopit komunitu, pochopit proč má takový úspěch, jak funguje a technologicky jej ovládnout. Ostatně vždy si kupuji krabici s novou verzí Suse Linuxu, abych podpořil výrobce.
    9.3.2006 15:02 cronin | skóre: 49
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource není lepší
    ... ale pro mě není lákadlem u Open Source to, že za něj nemusím platit...
    Pletieš si pojmy z dojmami. OpenSource vôbec neznamená, že nemusíš platiť. Viem o aplikáciách (aktívne ich používam a spravujem), ktoré sú OpenSource a pritom stoja tisíce dolárov.
    10.3.2006 09:35 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource není lepší
    Jo, tak nějak. A já třeba osobně radši Free Software, byť ani tam nemusí být nic zadarmo. Prostě jde o to, komu vyhovuje... ^_^
    9.3.2006 15:35 meap | blog: Tlachanice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource není lepší
    Jeste nedavno tomu tak nebylo. Psal jsem filter do filesystemu a musel jsem si zaplatit za prislusnou dokumentaci.
    Filip Dominec avatar 9.3.2006 16:23 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource musí být i lepší
    Pokud do pojmu "lepší" zahrneme i náklady na pořízení a údržbu, lepší být musí.

    To, co označuješ jako "lepší" bych spíš označoval za "kvalitnější". To už je složitější: je určitě mnoho neinformovaných lidí, kteří mají (možná trochu oprávněné) pochybnosti o OSS a proto utvoří logický zkrat "v některých věcech méně přívětivé" rovnou na "nepoužitelné". Aby bylo možné účinně prosazovat alternativní SW (a to považuju za žádoucí), JE DŮLEŽITÉ, ABY BYL I KVALITNĚJŠÍ. Dohnat komerční SW většinou zdaleka nebývá tak těžké, jako se prosadit navzdory jeho reklamě.
    10.3.2006 14:16 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource musí být i lepší
    > Dohnat komerční SW většinou zdaleka nebývá tak těžké

    Ano. Je až neuvěřitelné jak úspěšné mohou být i velmi mizerné open source projekty.
    tinyldap .. and it already outperforms openldap by a factor of almost 10 for index generation and simple queries. Time and again I am amazed at how bad the successful software packages out there are. Apache is easily outperformed by fnord, MySQL isn't even a real database, PHP is so slow that Zend actually made a business model out of selling performance enhancing hacks for it... The only widely used free software projects that actually perform well in their market are GNU grep and the Linux kernel (and the latter is an evil bloat monster). Sometimes the state of the free software is quite depressing.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    Filip Dominec avatar 10.3.2006 14:28 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource musí být i lepší
    Je možné, že i některé mizerné OSS mají překvapivý úspěch, o to mi ani nejde (ostatně, pokud to lidé využijí a je to zdarma, at se to šíří jak chce).

    Měl jsem hlavně na mysli různé sharewary, které nabízejí např. hromadné přejmenovávání souborů, kreslení jednoduchých matematických funkcí, práci s archivy aj. Přesto se autor odvažuje vyvolávat dojem, o jak důmyslný program se jedná a zkouší, jestli mu nějaký neznalý uživatel nezaplatí... legálně průchozí, morálně těžko.
    9.3.2006 23:24 Jiří (BoodOk) Kadeřávek | skóre: 19 | blog: BoodOk | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource není lepší
    Ja myslim, ze na open-source je nekrasnejsi ta svoboda, to pravo zaplatit v okamziku, kdy mam pocit, ze SW ma pro mne prinos. A do te doby ho muzete za cenu sveho vlastniho casu a usili testovat a uzivat do libosti. Kde tohle dostanete? Ten pocit, ze Vas nikdo neovlada a k nicemu nenuti.
    Věda má v sobě určitou zpupnost, že čím dokonalejší techniku vyvineme, čím více se dozvíme, tím lepší budou naše životy.
    Dalibor Smolík avatar 10.3.2006 00:53 Dalibor Smolík | skóre: 54 | blog: Postrehy_ze_zivota | 50°5'31.93"N,14°19'35.51"E
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource není lepší
    Přesně tak. Člověk si přizpůsobí počítač k obrazu svému a nemusí se ptát, zda někde neporušil nějakou licenci nebo nebyl vyzýván neustále k jakési registraci.
    Rozdíly v řeči a ve zvyklostech neznamenají vůbec nic, budeme-li mít stejné cíle a otevřená srdce.
    10.3.2006 14:03 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource není lepší
    Pokud používáš OSS, je mnohem větší šance že porušuješ některý softwarový patent. Zřejmě je sice porušuješ i když používáš CSS, ale tam je důkaz že používají nějaké patentované algoritmy mnohem obtížnější.

    Takže pokud chceš mít před právníky klid, používej raději closed source. :)
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    10.3.2006 14:18 bhy | skóre: 36 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource není lepší
    Pokud používáš OSS, je mnohem větší šance že porušuješ některý softwarový patent.

    ony v evropě platí softwarové patenty? btw, i kdyby, ta vnitřní svoboda ti zůstává, nezávisle na právnících. svobodný software zůstává svobodným nezávisle na tom, zda se někde někdo rozhodne, že to není legální. jinými slovy, na softwarové patenty nasrat, už jejich existence je chybou a jejich případné porušování v open source softwaru není chybou open source softwaru, nýbrž důsledkem té chyby, že softwarové patenty existují.
    10.3.2006 14:42 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource není lepší
    > ony v evropě platí softwarové patenty?

    Budou, odhaduju že do 5-10 let určitě. Připrav se na to. :(

    > btw, i kdyby, ta vnitřní svoboda ti zůstává, nezávisle na právnících.

    Ve vězení si té "vnitřní" svobody užiješ do sytosti :)

    > svobodný software zůstává svobodným nezávisle na tom, zda se někde někdo rozhodne, že to není legální.

    Tak to na světě bohužel nefunguje, stále máme blbost nazývanou "právní řád" a brzy se jej nezbavíme- je pořádně zažranej, potvora.

    > jinými slovy, na softwarové patenty nasrat, už jejich existence je chybou

    Proč? Když máme hmotné vlastnictví, proč bychom nemohli vlastnit i nehmotné věci, jako nápady?
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    11.3.2006 08:34 bhy | skóre: 36 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource není lepší
    přečti si http://www.gnu.org/philosophy/ a pak lez na stránky o linuxu. proč bychom nemohli vlastnit nápady? no protože je to blbost, můžeme vlastnit hmotnou věc, ale vlastnictví nehmotné věci je protimluv. jestli uznáváš softwarové patenty, tak seš u mě největší looser. ostatně, jak se tak dívám na tvůj blog, tak seš opravdu looser. sorry za ty invektivy, ale některý věci mi extrémně vadí.
    13.3.2006 10:33 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource není lepší
    Hehe, tak já, starej rebel, se hádám s áčkařema... :)

    > můžeme vlastnit hmotnou věc, ale vlastnictví nehmotné věci je protimluv.

    Copyright law že je protimluv? Každopádně platí i mimo US, teď už dokonce i v Číně nebo Rusku. A když tě nekdo udá, bude platit i u tebe :)))

    > jestli uznáváš softwarové patenty, tak seš u mě největší looser.

    Co myslíš tím "jestli uznáváš"??? To je jako by ses ptal jestli uznávám že slunce svítí... Softwarové patenty jsou přirozené rozšíření ochrany nehmotných statků. Můžu mít copyright na proprietární implementaci nějaké myšlenky. Jenže ta implementace může být dekódována a implementována znovu, nepatrně jinak, takže copyright je neúčinný. Softwarové patenty jsou proto přirozeně jediné řešení.

    > ostatně, jak se tak dívám na tvůj blog, tak seš opravdu looser. sorry za ty invektivy, ale některý věci mi extrémně vadí.

    Nezlob se ale od tebe to vůbec nebolí.
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    10.3.2006 14:13 bhy | skóre: 36 | blog: bhyblog | brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Opensource není lepší
    Jsem programátor a tak (na rozdíl od 99% uživatelů) pro mě má význam dostupnost zdrojáků pod rozumnou licencí.

    To je hodně starý a trapný argument, že dostupnost zdrojových kódů má význam jen pro programátory. Já programátorem nejsem a význam pro mě má. Nejen v abstraktní rovině, že jde o princip, ale i v rovině praktické, protože mám (jako 99% uživatelů, abych si taky zauváděl nesmyslné statistiky, když už :) známé a kamarády programátory. A už nejednou jsem někde narazil na něco, co jsem chtěl ale neuměl předělat, tak jsem prostě řekl někomu, kdo to uměl, a bylo. (za symbolickou úplatu, která mi za to stála, a nebo i bez ní; říkám to jen proto, aby se nevynořilo xxx rejpalů, že nic není zadarmo.)

    Titulek zápisku je bulvární a nicneříkající :)

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.