Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) vydal Zprávu o stavu kybernetické bezpečnosti ČR za rok 2024 (pdf). V loňském roce NÚKIB evidoval dosud nejvíce kybernetických bezpečnostních incidentů s celkovým počtem 268. Oproti roku 2023 se však jedná pouze o drobný nárůst a závažnost dopadů evidovaných incidentů klesá již třetím rokem v řadě. V minulém roce NÚKIB evidoval pouze jeden velmi významný incident a významných incidentů bylo zaznamenáno 18, což oproti roku 2023 představuje pokles o více než polovinu.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie). Servo mimo jiné nově zvládne animované obrázky APNG a WebP.
Na chytré telefony a počítačové tablety v Rusku bude od začátku příštího měsíce povinné předinstalovávat státem podporovanou komunikační aplikaci MAX, která konkuruje aplikaci WhatsApp americké společnosti Meta Platforms. Oznámila to dnes ruská vláda. Ta by podle kritiků mohla aplikaci MAX používat ke sledování uživatelů. Ruská státní média obvinění ze špehování pomocí aplikace MAX popírají. Tvrdí, že MAX má méně oprávnění k přístupu k údajům o uživatelích než konkurenční aplikace WhatsApp a Telegram.
Společnost PINE64 stojící za telefony PinePhone nebo notebooky Pinebook publikovala na svém blogu srpnový souhrn novinek. Kvůli nedostatečnému zájmu byla ukončena výroba telefonů PinePhone Pro.
Po pěti měsících vývoje byla vydána nová verze 0.15.1 programovacího jazyka Zig (GitHub, Wikipedie). Verze 0.15.0 byla přeskočena. Přispělo 162 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Před sedmi lety společnost Valve představila fork projektu Wine s názvem Proton umožňující v Linuxu přímo ze Steamu hrát počítačové hry do té doby běžící pouze ve Windows. Aktuální přehled podporovaných her na stránkách ProtonDB
Společnost DuckDuckGo rozšířila svůj AI chat Duck.ai o GPT-5 mini (𝕏). Duck.ai umožňuje anonymní přístup bez vytváření účtů k několika modelům umělé inteligence. Aktuálně k GPT-4o mini, GPT-5 mini, Llama 4 Scout, Claude Haiku 3.5 a Mistral Small 3.
Marek Tóth v příspěvku DOM-based Extension Clickjacking: Data ve správcích hesel v ohrožení na svém blogu popsal novou clickjacking techniku s několika variantami útoků a otestoval ji proti 11 správcům hesel. Výsledkem bylo nalezení několika 0-day zranitelností, které mohly ovlivnit uložená data desítek milionů uživatelů. Jedno kliknutí kdekoliv na webové stránce kontrolované útočníkem umožňovalo ukrást uživatelská data ze
… více »Na dnešní akci Made by Google 2025 (YouTube) byly představeny telefony Pixel 10 s novým čipem Google Tensor G5 a novými AI funkcemi, hodinky Pixel Watch 4 a sluchátka Pixel Buds 2a.
The Document Foundation oznámila vydání nové major verze 25.8 svobodného kancelářského balíku LibreOffice. Podrobný přehled nových vlastností i s náhledy v poznámkách k vydání (cs) a také na Youtube a PeerTube.
proč ne c na lowlevel?? :O :O
Takže jakmile kupa namatlaných skriptíků přeroste v projekt, je to děs ladit a udržovat.
+1, taky si myslím. Ale setkal jsem se i s lidmi, kteří v Perlu píší větší věci a libují si v tom. Osobně to moc nechápu, přijde mi to hodně neefektivní.
Na druhou stranu, na ty krátké skripty nebo dokonce „one-linery“ je ten Perl skvělý. Je to podobné jako třeba Bash – je to sice prasárna, ale pokud je ten program/skript dostatečně krátký na to, abys ho udržel celý v hlavě, tak to nevadí a ta „prasáckost“ ti naopak pomáhá.
metoda(objekt)
misto objekt.metoda()
. Tohle je nejprimitivnejsi priklad kde je rozdil v citelnosti maly, horsi to je, kdyz to je nekolik zretezenych volani a kdyz ty funkce maji nekolik parametru.
Slysel jsem ze ma podstatne pomalejsi kompilaci - to se jako fakt kompiluje jeste pomaleji nez C++?Obvykle ano, což neznamená, že se nedají C++ zdrojáky zprasit tak, aby se kompilovaly pomaleji.
/target/
folderu? Protože build artefakty dovedou být velké, ale třeba můj už docela rozsáhlý data storage server v Rustu má jako binárka momentálně 291M (Debug build) / 35M (Release)
Je to sice Axum web framework, ale ten rozdíl od Actixu nebude velký.
To záleží co píšeš,To jistě.
99% věcí, co píšu já, běží v Pythonu tak rychle, že bych v C nezískal nic, prostě bych to jako uživatel programu nepoznal.Ano, ovšem dost možná při tom voláš netriviální množství nativních modulů psaných v C/C++, cythonu nebo nedejbože ve fortranu a máš to štěstí, že pro tvoje účely už je někdo napsal před tebou (a teď nemám na mysli to, že samotný CPython je psaný v C).
Boomeři se bojí, čirá hrůza svírá jejich srdce ledovými prsty. Boomeři mají přesilu tři ku jedné, dobrý poměr pro každého JavaScripťáka! Dnes milí zoomeři zachráníme svět před starými temnými a hloupými způsoby a ohlásíme budoucnost, která bude světlejší než si umíme představit. Poděkujte geekové, Javascriptu a Pythonu k jejich statečným procentům. K vítězství!
Python pouzivaj boomeri, je to zaostaly jazyk, ktery nepatri do 21. stoleti.Zaostalý? Už jsem slyšel python nazývat vším možným, ale zaostalým teda fakt poprvé.
Jeste by mohli pridat garbage collector, zrychlit, zlepsit REPL, zlepsit podporu modulu (kdyz importuju modul, tak mam dostupny vzechny symboly z nej bez nejakyho prefixu) a vic to odseparovat od Apple ekosystemu.:D Já nějak nedokážu poznat, jestli je tohle trolling, ale jestli jo, tak bravo.
Jako sorry, ale lidi typicky mají nějaké důvody, proč používají python, a swift se s těmi důvody nepřekrývá prakticky vůbec.
To jsou takové ty věčné spory mezi programátory… Asi nejrozumnější vysvětlení tohoto rozporu, co jsem slyšel, spočívalo v tom, že se liší podstata práce a cíle těch lidí. Cílem jedněch je vytvořit software. A cílem jiných je zpracovat nějaká data nebo obecně vyřešit nějaký konkrétní jednorázový úkol. A přestože v obou případech to navenek vypadá, že ti lidé píší kód, jsou programátoři a dělají to samé, ve skutečnosti se jejich práce podstatně liší a z toho pramení i odlišné preference co se týče jazyka.
GIL uz je temer minulosti - uzpusobene jsou uz ruzna vnitrni a externi API a zbyvaji pouze velke knihovny jako numpy apod. Sleduji jiz nekolik let progress a fakt uz je vetsina praci hotovych. https://github.com/ericsnowcurrently/multi-core-python Smutne je, ze na tom dela jenom par malo lidi a to jen par hodin mesicne - ta nejbolavejsi vetsina prace uz je snad 4 roky stara a od te doby se to tahne po promilich nez procentech k finalu.Tak ono hlavně historicky tu byl jython, ironpython a pypy s stm a nikdy se to moc neujalo, imho protože většina lidí prostě použije multiprocessing a má pokoj.
GIL a absence použitelného parallelismu na úrovni jazyka.Co je pro tebe použitelný paralelismus na úrovni jazyka?
NumPy mi prijde jako takovy divny jazyk v jazyce...Pokud za jazyk v jazyce považuješ zrovna numpy, co pak je skoro každá knihovna v C++ s šablonami a přetíženými operátory? Já naopak považuji za ohromnou přednost numpy (oproti třeba matlabu, jejž někteří z pro mne nepochopitelných důvodů stále používají), že je to pořád python se vším všudy, co ten jazyk nabízí, a pracuje se s tím ve srovnání s jinými věcmi fakt snadno.
Je hrozne pomaly. Vim ze existuje PyPy nebo Cython, ale pocita se default.No jo, ono je totiž hrozná práce napsat
pypy script.py
místo python3 script.py
. Jinak default počítáš i u javascriptu, a u C počítáš defaultní implementaci, nebo tam ti to problémy nedělá?
Podpora OOP je takova zvlastni, treba ze to jaky ma trida parametry se definuje uvnitr konstruktoru.Aha. Takže kdyby se to definovalo někde jinde, tak je to jako lepší jo? Já jsem třeba tenhle dojem nikdy neměl. Ale oproti třeba selfu je tohle pořád dost v pohodě.
NumPy mi prijde jako takovy divny jazyk v jazyce...S tím souhlasím.
Jak uz bylo napsano, podpora paralelismu. Je proste videt, ze ten jazyk byl navrhnut pred 30 lety.To jsou bizarně nepravdivé blbosti, které tu vidím opakované už po několikáté. Jazyk má podporu paralelismu úplně normální. Threading, procesy, korutiny. Referenční implementace jazyka momentálně používá GIL, což mimo jiné znamená, že paralelismus s použitím threadů prakticky nevyužívá vícero jader. Což může a nemusí být vada, on ten GIL má taky pár výhod, které jsem například ocenil až nedávno (například všechny standardní datové struktury mají atomické změny a jsou thread safe by default). Paralelismus ale pořád funguje, ve smyslu že pro tvůj kód to vypadá, jako že vícero věcí běží zároveň, jen z toho nevyždímeš CPU výkon, ale třeba pro net/disk bound operace to funguje. Pokud ho potřebuješ (což já v práci občas jo), tak proste místo threadingu použiješ multiprocessing. Ano, bude to mít větší memory footprint, ale v typických use cases jsou to desítky megabajtů navíc (tuším něco jako 30MB?), což je nepodstatné.
No jo, ono je totiž hrozná práce napsat pypy script.py místo python3 script.py.Před pár lety jsem s tím měl nějaký problémy, nevím jestli se situace změnila.
Jinak default počítáš i u javascriptuAno, tam jako default beru V8.
Aha. Takže kdyby se to definovalo někde jinde, tak je to jako lepší jo? Já jsem třeba tenhle dojem nikdy neměl. Ale oproti třeba selfu je tohle pořád dost v pohodě.Ano, přirozený mi přijde dát to nahoru do té třídy, stejně jako v jiných jazycích.
Ano, přirozený mi přijde dát to nahoru do té třídy, stejně jako v jiných jazycích.To hrozně záleží na tom s čím jsi dělal. Jsou jazyky kde to tak je a jazyky kde to tak není a celý pocit přirozenosti máš jen protože jsi si na něco zvykl.
Paralelismus ale pořád funguje, ve smyslu že pro tvůj kód to vypadá, jako že vícero věcí běží zároveň, jen z toho nevyždímeš CPU výkon
Takže asi jako takový secí stroj, který neseje :-)
Takže asi jako takový secí stroj, který nesejeTo není tak úplně pravda. Chápu proč můžeš mít ten pocit, ale reálně používám threading v py docela často a mám z toho ten benefit, akorát prostě ne na CPU bound úlohy. Ale třeba na psaní nějaký workerů co paralelně dělají se sítí / aws / whatever je to použitelné velmi dobře.
go func()
) a synchronizace pomocí channels mi taky dost vyhovuje.
Takže to, co jsem před tím měl v pythonu bůh ví jak řešení (většinou přes multiprocessing.pool.map), tak teď si naspawnuju tolik procesů, kolik přirozeně z hlediska návrhu programů plyne (klidně tisíce) a potom si posílají zprávy přes chan
. Nějak je mi to velmi přirozené, myslím message passing různých nezávislých procesů.
Něco jsem o motivaci k přechodu na golang v létě napsal.
deno compile main.ts
Tiskni
Sdílej: