Byla vydána nová major verze 28.0 programovacího jazyka Erlang (Wikipedie) a související platformy OTP (Open Telecom Platform, Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu.
Český telekomunikační úřad zveřejnil Výroční zprávu za rok 2024 (pdf), kde shrnuje své aktivity v loňském roce a přináší i základní popis situace na trhu. Celkový objem přenesených mobilních dat za rok 2024 dosáhl dle odhadu hodnoty přibližně 1,73 tis. PB a jeho meziroční nárůst činí zhruba 30 %. Průměrná měsíční spotřeba dat na datovou SIM kartu odhadem dosáhla 12,5 GB – v předchozím roce šlo o 9,8 GB.
Z novinek představených na Google I/O 2025: Přehledy od AI (AI Overviews) se rozšiřují do dalších zemí. Užitečné, syntetizované přehledy od generativní AI jsou nově k dispozici i českým uživatelům Vyhledávače.
Šestice firem označovaných jako „MAMAAN“ – tedy Meta (Facebook, Instagram), Alphabet (Google), Microsoft, Apple, Amazon a Netflix – je zodpovědná za více než padesát procent světového internetového provozu. Dalšími velkými hráči jsou TikTok a Disney+. Společně tak zásadně určují podobu digitálního prostředí, spotřebitelského chování i budoucích trendů v oblasti technologií. I přesto, že se podíl těchto gigantů od roku 2023 o něco snížil, jejich dominantní postavení zvyšuje volání po regulaci.
Evropská komise (EK) navrhuje zavést plošný poplatek ve výši dvou eur (zhruba 50 Kč) za každý malý balík vstupující do Evropské unie. Poplatek se má týkat balíků v hodnotě do 150 eur (zhruba 3700 Kč), které v EU nepodléhají clu. V loňském roce bylo do EU doručeno kolem 4,6 miliardy takovýchto balíků. Poplatek má krýt náklady na kontroly rostoucího počtu zásilek levného zboží, které pochází především z Číny.
Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevily v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Náhodou jsem na #linux.cz zahlédl pár divných příspěvků. Dva uživatelé se tam bavili ve stylu: (přeloženo z angličtiny) "Anonym zasáhl anonyma2. Anonym2 silně krvácí." Po několika větách v podobném duchu napsal někdo další: "Vy už toho Adoma nehrajte..."
A můj osud byl tímto zpečetěn. Bylo mi celkem jasné, že se bude jednat o správné textové RPG, neboli správně o roguelike game. Jakožto zvědavec největší, fanda do tohoto typu her a toho času s náladou na takovouto záležitost, jsem vygooglil oficiální stránku. Na ní jsem se dozvěděl, že ADOM je vlastně zkratka pro Ancient Domains of Mystery.
Hra zabírá 1MB, je ve verzích pro Linux, Windows i DOS a OS/2. Rozbalil jsem, spustil a začal pronikat do tajů této hry. Je hodně podobná známému Nethacku, ale mě se už od prvního pohledu líbil více Adom. Je totiž pěkně barevný :)
Nechal jsem na osudu, ať mi vybere rasu i povolání, protože ze začátku se mi nechtělo v tom tak moc rýpat. Už ani nevím co mi to vybral, ale můj "hrdina" zemřel roztrhán na cucky smečkou vlků asi 5 minut po začátku hraní.
"No nic", řekl jsem si a zkusil to znova. Tentokrát už jsem si postavu vybral sám. Byl to Human/Assassin. Přečetl jsem si ve FAQ na ofic. stránce, že je dobré jít se vybavit do první vesnice na konci cesty. Učinil jsem tak (nakoupil jsem jídlo abych nezemřel hlady) a vydal jsem se do nedaleké jeskyně. Po pár urputných bojích jsem zemřel na otravu jedem po uštknutí nějakým hadem.
Dobrá, znova a lépe. Po radě od jednoho z Adomistů na #linux.cz jsem si vybral Grey Elf/Wizard. Prý pro začátek jedna z jednodušších kombinací. Zemřel jsem po 1 minutě. Utopil jsem se v "kaluži". Můj hrdina totiž neuměl plavat a tak nepřebrodil ani 3 políčka označené jako voda.
Já se přece nevzdám - podruhé Grey Elf/Wizard. Zemřel jsem po útoku goblina v téže jeskyni jako s tím Assassinem.
Ok, to se stává. Zkusil jsem to ještě jednou s Wizardem, ale zase jsem zemřel takhle brzy.
Tak, jakmile tohle dopíšu, tak zkusím Fightera. S tím by to mělo být trošku jednodušší. Doufám, že se dostanu trošku dál :). Ještě bych měl zdůraznit, že save nefunguje tak, jak je obvyklé v jiných hrách. Tady, když zemře hrdina, zemřou s ním i vaše savy. Ale já vytrvám. Na takovýchto hrách jsem vyrůstal (Dračí Doupě, AD&D, Stín Meče, Shadowrun...), takže mě to strašně baví a jednou ze mě vyroste mocný zabiják. :)
Tiskni
Sdílej:
hehehe, tak to ses prvni koho to napadlo ;)To určitě ne... Chtěl bych ADOM někdy dohrát za chaos (stát se novým bohem chaosu), ale nemám nervy na to, abych prolezl ten mofující dungeon až na dno
Já taky ukládám savy, ale budu si na to muset vymyslet nějaký lepší způsob, třeba nějaký script, protože se mi uz párkrát stalo, že jsem si novou pracně vybojovanou pozici přepsala pozicí starši. A taky "zatím" mužu mít uloženou jen jednu pozici. Ješte jsem to nedohrála.
Moje nejoblíbenějši postavy jsou Trolové - hodně unesou.
Jedine co tuto hru kazi je ze neni opensource,takze si ji na svem pda nezahraju :(