Máirín Duffy a Brian Smith v článku pro Fedora Magazine ukazují použití LLM pro diagnostiku systému (Fedora Linuxu) přes Model Context Protocol od firmy Anthropic. I ukázkové výstupy v samotném článku obsahují AI vygenerované nesmysly, např. doporučení přeinstalovat balíček pomocí správce balíčků APT z Debianu místo DNF nativního na Fedoře.
Projekt D7VK dospěl do verze 1.0. Jedná se o fork DXVK implementující překlad volání Direct3D 7 na Vulkan. DXVK zvládá Direct3D 8, 9, 10 a 11.
Byla vydána nová verze 2025.4 linuxové distribuce navržené pro digitální forenzní analýzu a penetrační testování Kali Linux (Wikipedie). Přehled novinek se seznamem nových nástrojů v oficiálním oznámení na blogu.
Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB) zveřejnil Národní politiku koordinovaného zveřejňování zranitelností (pdf), jejímž cílem je nejen zvyšování bezpečnosti produktů informačních a komunikačních technologií (ICT), ale také ochrana objevitelů zranitelností před negativními právními dopady. Součástí je rovněž vytvoření „koordinátora pro účely CVD“, jímž je podle nového zákona o kybernetické … více »
Vývojáři KDE oznámili vydání balíku aplikací KDE Gear 25.12. Přehled novinek i s náhledy a videi v oficiálním oznámení.
Společnost System76 vydala Pop!_OS 24.04 LTS s desktopovým prostředím COSMIC. Videoukázky na YouTube.
Byla vydána verze 1.92.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2024. Oceněni byli Andy Wingo, jeden ze správců GNU Guile, Alx Sa za příspěvky do Gimpu a Govdirectory jako společensky prospěšný projekt.
Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-12 aneb Eclipse 4.38. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.
U příležitosti oslav osmi let prací na debianím balíčku vyšlo GPXSee 15.6. Nová verze přináší především podporu pro geotagované MP4 soubory, včetně GoPro videí. Kdo nechce čekat, až nová verze dorazí do jeho distribuce, nalezne zdrojové kódy na GitHubu.
Náhodou jsem na #linux.cz zahlédl pár divných příspěvků. Dva uživatelé se tam bavili ve stylu: (přeloženo z angličtiny) "Anonym zasáhl anonyma2. Anonym2 silně krvácí." Po několika větách v podobném duchu napsal někdo další: "Vy už toho Adoma nehrajte..."
A můj osud byl tímto zpečetěn. Bylo mi celkem jasné, že se bude jednat o správné textové RPG, neboli správně o roguelike game. Jakožto zvědavec největší, fanda do tohoto typu her a toho času s náladou na takovouto záležitost, jsem vygooglil oficiální stránku. Na ní jsem se dozvěděl, že ADOM je vlastně zkratka pro Ancient Domains of Mystery.
Hra zabírá 1MB, je ve verzích pro Linux, Windows i DOS a OS/2. Rozbalil jsem, spustil a začal pronikat do tajů této hry. Je hodně podobná známému Nethacku, ale mě se už od prvního pohledu líbil více Adom. Je totiž pěkně barevný :)
Nechal jsem na osudu, ať mi vybere rasu i povolání, protože ze začátku se mi nechtělo v tom tak moc rýpat. Už ani nevím co mi to vybral, ale můj "hrdina" zemřel roztrhán na cucky smečkou vlků asi 5 minut po začátku hraní.
"No nic", řekl jsem si a zkusil to znova. Tentokrát už jsem si postavu vybral sám. Byl to Human/Assassin. Přečetl jsem si ve FAQ na ofic. stránce, že je dobré jít se vybavit do první vesnice na konci cesty. Učinil jsem tak (nakoupil jsem jídlo abych nezemřel hlady) a vydal jsem se do nedaleké jeskyně. Po pár urputných bojích jsem zemřel na otravu jedem po uštknutí nějakým hadem.
Dobrá, znova a lépe. Po radě od jednoho z Adomistů na #linux.cz jsem si vybral Grey Elf/Wizard. Prý pro začátek jedna z jednodušších kombinací. Zemřel jsem po 1 minutě. Utopil jsem se v "kaluži". Můj hrdina totiž neuměl plavat a tak nepřebrodil ani 3 políčka označené jako voda.
Já se přece nevzdám - podruhé Grey Elf/Wizard. Zemřel jsem po útoku goblina v téže jeskyni jako s tím Assassinem.
Ok, to se stává. Zkusil jsem to ještě jednou s Wizardem, ale zase jsem zemřel takhle brzy.
Tak, jakmile tohle dopíšu, tak zkusím Fightera. S tím by to mělo být trošku jednodušší. Doufám, že se dostanu trošku dál :). Ještě bych měl zdůraznit, že save nefunguje tak, jak je obvyklé v jiných hrách. Tady, když zemře hrdina, zemřou s ním i vaše savy. Ale já vytrvám. Na takovýchto hrách jsem vyrůstal (Dračí Doupě, AD&D, Stín Meče, Shadowrun...), takže mě to strašně baví a jednou ze mě vyroste mocný zabiják. :)
Tiskni
Sdílej:
hehehe, tak to ses prvni koho to napadlo ;)To určitě ne... Chtěl bych ADOM někdy dohrát za chaos (stát se novým bohem chaosu), ale nemám nervy na to, abych prolezl ten mofující dungeon až na dno
Já taky ukládám savy, ale budu si na to muset vymyslet nějaký lepší způsob, třeba nějaký script, protože se mi uz párkrát stalo, že jsem si novou pracně vybojovanou pozici přepsala pozicí starši. A taky "zatím" mužu mít uloženou jen jednu pozici. Ješte jsem to nedohrála.
Moje nejoblíbenějši postavy jsou Trolové - hodně unesou.
Jedine co tuto hru kazi je ze neni opensource,takze si ji na svem pda nezahraju :(