O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Google Chrome 142 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 142.0.7444.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 20 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich bylo vyplaceno 50 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Někdy na přelomu května a června jsem se rozhodoval, jak budu pokračovat po škole a co vlastně budu dělat. Živnostenský list na grafické práce mám od ledna, takže bylo jasné, že zkusím freelanceřinu, a pokud do 3 měsíců nepojdu hlady, tak budu pokračovat.
Musel jsem ovšem vyřešit dilema, v jakém 3D softwaru budu pracovat, protože na legální (Maya) zatím nemám peníze (a kdo ví jestli kdy mít budu) a zadarmo mi ho nikdo nedá. Toto ovšem neplatí o Blenderu, který zdarma je. Zkoušel jsem v něm kdysi (asi před dvěmi lety) něco vytvořit, ale nepřesvědčil mě o tom, že by mohl konkurovat komerčním aplikacím. Nyní jsem se k němu vrátil a snažil jsem se proniknout do jeho tajů.
Po pročtení několika základních tutoriálů, a následném zkoušení jednoduchých modelů, jsem konečně přišel jeho zdánlivě šílenému ovládání na chuť a dokonce mi začalo velice vyhovovat. Modelování (polygonální) jde rychle od ruky, zvládá hravě i subdivisions a vše se od základu ovládá pomocí jednoduchého systému klávesových zkratek velice snadno a rychle.
Překvapilo mne i to, že zvládá "radiositu" a "ambient occlusion", což bych u něj nečekal... No myslím, že se stačí podívat na forum blenderartists.org a hned je jasné, že Blender toho umí opravdu hodně.
Já jsem se ve zkoušení dostal pořádně jenom k polygonálnímu modelování (což se mi hodně líbilo, i když některé funkce běžné například u Mayi postrádá, naproti tomu některé má zase navíc/jinak udělané) a ke skriptování. Nedostal jsem se k texturování, pořádně ani k renderingu a k animaci vůbec, ale co jsem viděl na výše zmíněném fóru, nebo zde, tak vše vypadá na vysoké úrovni.
Bude zajímavé sledovat, kam až vývoj Blenderu povede a kdy se v kině objeví film vyrobený převážně v tomto softwaru.
Originál tohoto zápisku (spolu s dalšími) je na mém hlavním blogu: http://www.fushal.net
Tiskni
Sdílej:
Překvapilo mne i to, že zvládá "radiositu" a "ambient occlusion", což bych u něj nečekal...Nechápu proč, tohle uměl POV-Ray před osmi lety... Spíš mě vůbec nepřekvapuje, že i v dnešní době je jediným rychlým a kvalitním rendererem stále ještě "stařičký" PRMan od Pixaru.
Něco lepšího asi hned tak někdo nevymyslí.
Nechápu proč, tohle uměl POV-Ray před osmi lety...Protože to neuměly dlouhou dobu (Před 8 lety určitě ne) bez nějakých pluginů nebo drahých rendererů (viz. PRMan :)) ani komerční softwary typu Maya, SI, 3DS atd. To, že to uměl POV-Ray jsem nevěděl, ale neřekl bych, že zrovna v tomto softwaru to k něčemu bylo. Ať už pred 8 lety nebo klidně i dnes :)
Dokonce i Maya by bez PRMana hrála ve filmu asi tak druhou ligu za SoftImage a in-house řešeními, řekl bych. Její výstup je historicky děsivý.
. Každopádně s motion blurem a DoF máte naprostou pravdu. Nejen že je umí pořádně, ale také je umí RYCHLE. S Mayou máte také pravdu, její interní renderer stojí za ho*no, ale po implementaci Mental Raye už je to dobré (=výstup na úrovni XSI, protože ten má MR od začátku
)
A to ještě o dost hůře než MR. Ale třeba se to nějak zlepšilo, já to přestal sledovat.
Radiositu má blender poměrně dlouhou dobu (pokud se pamatuji dobře tak byla už ve verzi 2.27 (ca před 5lety). Akorát jí (skoro) nikdy (skoro) nikdo nepoužíval. AO v Blenderu je trošku podivné, to jen tak na okraj – narozdíl od běžné praxe, kdy je AO vlastností materiálu je v Blenderu vlastností worldu.
Mimochodem, dost renderů z blenderartists je renderováno v Yafray, který má o dost lepší výstup než blender (hlavně v oblasti bump map). Když počkáš do další „přelomové“ verze (diskutuje se, že jí označí 2.50), tak budeš mít k dispozivi i render API, a to už v současnosti (v svn repozitáři) krásně podporuje export i do aqsis (bezva renderer).
Rozhodně ale doporučuji zkusit některý z externích rendererů. Ať už Yaf díky jeho naprosté provázanosti s Blenderem nebo Indigo (bezchybně běží pod wine), který má fyzikálně naprosto přesný model, ale je ukrutně, a to myslím opravdu ukrutně, pomalý.
POV-Ray, PRMan, DoF, AO, Yafray, radiosita, render API, aqsis, vlastnost worldu, bump map – to všechno jsou proměnné, do kterých si mám něco dosadit, nebo už je to hotové? Vůbec nevím, o čem píšete, ale vypadá to, že o tom dost víte a že si rozumíte. Možná je to jenom domluvený trik, ale vypadá to věrohodně.
Už delší dobu uvažuju nad tím, jestli je vůbec možné, aby na světě existovalo něco, o čem by mistr Kyosuke vůbec nic nevěděl.
No jo, no, tak jsem se poté, co jsem před osmi lety prvně přišel k PCčku, dostal jako k první aplikaci vůbec k POV-Rayi. A pak zatuhnul u REYESu, jakmile jsem o něm našel nějaké papery a nedokázal se od toho odtrhnout (velmi elegantní architektura). No a?
... a kdy se v kině objeví film vyrobený převážně v tomto softwaru ...
Elephants Dream ?
A na ten Plumiferos jsem chtel poslat odkaz tedka :)