Netwide Assembler (NASM) byl vydán v nové major verzi 3.00. Přehled novinek v poznámkách k vydání v aktualizované dokumentaci.
Linuxová distribuce Frugalware (Wikipedie) ke konci roku 2025 oficiálně končí.
Byla vydána nová verze 3.0.6 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP bude brzy k dispozici také na Flathubu.
Americký výrobce čipů AMD uzavřel s americkou společností OpenAI smlouvu na několikaleté dodávky vyspělých mikročipů pro umělou inteligenci (AI). Součástí dohody je i předkupní právo OpenAI na přibližně desetiprocentní podíl v AMD.
Byla vydána nová verze 10.1 sady aplikací pro SSH komunikaci OpenSSH. Uživatel je nově varován, když se nepoužívá postkvantovou výměnu klíčů.
Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.
Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů
… více »Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Někdy na přelomu května a června jsem se rozhodoval, jak budu pokračovat po škole a co vlastně budu dělat. Živnostenský list na grafické práce mám od ledna, takže bylo jasné, že zkusím freelanceřinu, a pokud do 3 měsíců nepojdu hlady, tak budu pokračovat.
Musel jsem ovšem vyřešit dilema, v jakém 3D softwaru budu pracovat, protože na legální (Maya) zatím nemám peníze (a kdo ví jestli kdy mít budu) a zadarmo mi ho nikdo nedá. Toto ovšem neplatí o Blenderu, který zdarma je. Zkoušel jsem v něm kdysi (asi před dvěmi lety) něco vytvořit, ale nepřesvědčil mě o tom, že by mohl konkurovat komerčním aplikacím. Nyní jsem se k němu vrátil a snažil jsem se proniknout do jeho tajů.
Po pročtení několika základních tutoriálů, a následném zkoušení jednoduchých modelů, jsem konečně přišel jeho zdánlivě šílenému ovládání na chuť a dokonce mi začalo velice vyhovovat. Modelování (polygonální) jde rychle od ruky, zvládá hravě i subdivisions a vše se od základu ovládá pomocí jednoduchého systému klávesových zkratek velice snadno a rychle.
Překvapilo mne i to, že zvládá "radiositu" a "ambient occlusion", což bych u něj nečekal... No myslím, že se stačí podívat na forum blenderartists.org a hned je jasné, že Blender toho umí opravdu hodně.
Já jsem se ve zkoušení dostal pořádně jenom k polygonálnímu modelování (což se mi hodně líbilo, i když některé funkce běžné například u Mayi postrádá, naproti tomu některé má zase navíc/jinak udělané) a ke skriptování. Nedostal jsem se k texturování, pořádně ani k renderingu a k animaci vůbec, ale co jsem viděl na výše zmíněném fóru, nebo zde, tak vše vypadá na vysoké úrovni.
Bude zajímavé sledovat, kam až vývoj Blenderu povede a kdy se v kině objeví film vyrobený převážně v tomto softwaru.
Originál tohoto zápisku (spolu s dalšími) je na mém hlavním blogu: http://www.fushal.net
Tiskni
Sdílej:
Překvapilo mne i to, že zvládá "radiositu" a "ambient occlusion", což bych u něj nečekal...Nechápu proč, tohle uměl POV-Ray před osmi lety... Spíš mě vůbec nepřekvapuje, že i v dnešní době je jediným rychlým a kvalitním rendererem stále ještě "stařičký" PRMan od Pixaru.
Nechápu proč, tohle uměl POV-Ray před osmi lety...Protože to neuměly dlouhou dobu (Před 8 lety určitě ne) bez nějakých pluginů nebo drahých rendererů (viz. PRMan :)) ani komerční softwary typu Maya, SI, 3DS atd. To, že to uměl POV-Ray jsem nevěděl, ale neřekl bych, že zrovna v tomto softwaru to k něčemu bylo. Ať už pred 8 lety nebo klidně i dnes :)
Radiositu má blender poměrně dlouhou dobu (pokud se pamatuji dobře tak byla už ve verzi 2.27 (ca před 5lety). Akorát jí (skoro) nikdy (skoro) nikdo nepoužíval. AO v Blenderu je trošku podivné, to jen tak na okraj – narozdíl od běžné praxe, kdy je AO vlastností materiálu je v Blenderu vlastností worldu.
Mimochodem, dost renderů z blenderartists je renderováno v Yafray, který má o dost lepší výstup než blender (hlavně v oblasti bump map). Když počkáš do další „přelomové“ verze (diskutuje se, že jí označí 2.50), tak budeš mít k dispozivi i render API, a to už v současnosti (v svn repozitáři) krásně podporuje export i do aqsis (bezva renderer).
Rozhodně ale doporučuji zkusit některý z externích rendererů. Ať už Yaf díky jeho naprosté provázanosti s Blenderem nebo Indigo (bezchybně běží pod wine), který má fyzikálně naprosto přesný model, ale je ukrutně, a to myslím opravdu ukrutně, pomalý.
POV-Ray, PRMan, DoF, AO, Yafray, radiosita, render API, aqsis, vlastnost worldu, bump map
– to všechno jsou proměnné, do kterých si mám něco dosadit, nebo už je to hotové? Vůbec nevím, o čem píšete, ale vypadá to, že o tom dost víte a že si rozumíte. Možná je to jenom domluvený trik, ale vypadá to věrohodně. ... a kdy se v kině objeví film vyrobený převážně v tomto softwaru ...
Elephants Dream ?