Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Intel vydal 30 upozornění na bezpečnostní chyby ve svých produktech. Současně vydal verzi 20251111 mikrokódů pro své procesory.
Byla vydána říjnová aktualizace aneb nová verze 1.106 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.106 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Canonical pro své zákazníky, předplatitele Ubuntu Pro, prodloužil podporu Ubuntu LTS z 12 let na 15 let (Legacy add-on). Týká se verzí od 14.04 (Trusty Tahr).
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 5.0.0. Nově je oficiálně podporován Linux ARM64/AArch64. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byla vydána verze 10 dnes již multiplatformního open source frameworku .NET (Wikipedie). Přehled novinek v příspěvku na blogu Microsoftu. Další informace v poznámkách k vydání na GitHubu nebo v přednáškách na právě probíhající konferenci .NET Conf 2025.
Rodina hardwaru služby Steam se začátkem roku 2026 rozroste. Steam Deck doplní nový Steam Controller, herní PC Steam Machine se SteamOS s KDE Plasmou a bezdrátový VR headset s vlastními ovladači Steam Frame.
Amazon Web Services (AWS) oznámil (en) výstavbu Fastnetu – strategického transatlantického optického kabelu, který propojí americký stát Maryland s irským hrabstvím Cork a zajistí rychlý a spolehlivý přenos cloudových služeb a AI přes Atlantik. Fastnet je odpovědí na rostoucí poptávku po rychlém a spolehlivém přenosu dat mezi kontinenty. Systém byl navržen s ohledem na rostoucí provoz související s rozvojem umělé inteligence a
… více »Evropská komise zkoumá možnosti, jak přinutit členské státy Evropské unie, aby ze svých telekomunikačních sítí postupně vyloučily čínské dodavatele Huawei a ZTE. Místopředsedkyně EK Henna Virkkunenová chce změnit doporučení nepoužívat rizikové dodavatele při budování mobilních sítí z roku 2020 v právně závazný požadavek.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsané do programovacího jazyka Rust, již obsaženo v Ubuntu 25.10, bylo vydáno ve verzi 0.2.10. Opraveny jsou 2 bezpečnostní chyby.
Tentokrát o připravených pluginech pro FatRat a rozšíření pro Google Chrome.
FatRat bude tématem mé bakalářské práce. Dřív jsem si myslel, že bakalářská práce má být nějaká hlubší výzkumná práce, ale minimálně na FELu/SW inženýrství má většina lidí bakalářku na téma "napsal jsem za dva víkendy 4 funkce do cizího projektu XYZ" a FatRat bude mezi ostatními pracemi evidentně docela vystupovat z řady. Na FatRatu se teď tedy intenzivně pracuje, což je vidět na aktivitě v Gitu.
Začal jsem psát skutečná rozšíření pro FatRat, zdroják je v Gitu pod projektem fatrat-jplugins. Rozšíření budou instalovatelná a aktualizovatelná přímo z programu.
Zatím jsem napsal stahovací rozšíření pro Uloz.to, HotFile.com, FileServe.com a MegaUpload.com. Když už jsem byl u toho, jak jsem na javovské straně napsal podporu pro uploady a dále také extrahování "link folderů" na některých z těchto serverů. Tato funkčnost ještě čeká na podporu na nativní straně programu.
Dlouho jsem přemýšlel, jak vlastně vyřešit zadávání captchy. Na rozdíl od jednoduchých stahovadel je to u FatRatu složitější věc: FatRat může mít vícero frontendů (GUI, webové rozhraní, Jabber...) nebo dokonce žádný. Z toho vyšly dvě nezbytnosti:
První věc je vyřešena časovým limitem - ve výchozím nastavení 30 sekund - které má uživatel na to, aby začal captchu zadávat, jinak bude žádost stažena, přenos selže a půjde se dál. Co se druhé věci týče, zatím je hotový jen frontend pro GUI.
FatRatu se dotýká ještě jedna implementační věc, která jej odlišuje od různých stahovadel z file sharing serverů. Model n vláken na n přenosů je v celém FatRatu považován za nepřijatelný a stejně je tomu tak u těchto rozšíření. Nebude tedy (aspoň prozatím) možné využívat pluginy z JDownloaderu nebo FreeRapid Downloaderu. Rozšíření pro FatRat využívají callback mechanizmů (v Javě listenerů), jejichž princip asi hodně z vás zná třeba z XMLHttpRequest z JavaScriptu.
Na webu jsem vytvořil stránku o integraci s prohlížeči a napsal jsem primitivní rozšíření pro Google Chrome. Pro každou platformu/architekturu CPU se musí vytvořit rozšíření zvlášť, protože obsahuje nativní NPAPI plugin. Řeknu vám, humus jako NPAPI jsem dlouho neviděl. Ke stažení je rozšíření pro Linux/x86-64, zatím jsem ještě nekompiloval pro x86, ale můžete se o to pokusit sami, kód je v Gitu.
Rád bych udělal i rozšíření pro Operu 11, její API ale bohužel nenabízí integraci s kontextovým menu, kde mi to zrovna přijde nejvhodnější. Tak snad brzy.
Toto jsou mé úkoly na tento semestr. Kromě toho jsou v blízké budoucnosti v plánu tyto věci:
Mezi dlouhodobější plány patří vestavěný FTP klient a další věci z TODO listu.
Tiskni
Sdílej:
Ale tohle by snad a) řešil nějaký wrapper skript b) je to vůbec třeba, když se program integruje s prohlížečem jinak?
Ja bych hlasoval za 2 veci:
Na deobfuscator plugin interface by mozna pro zacatek postacovaly dve metody, bool canDecode(const QString&) a QString decode(const QString&), zkouselo by je to treba linearne za sebou (s tim, ze canDecode by nemela blokovat na dlouho, nebo to nejak chytre vymyslet pres signaly/sloty).
Item, "Download link with FatRat" = Execute program, "fatrat", "%l"(Za predpokladu, ze staci spustit fatrat s linkom ako argumentom. Inak namiesto "%l" nieco ako "--download-link %l". Nepouzivam zatial FR, tak netusim syntax cmdline parametrov.)
Těším se na návod 
:) mirec@kofola ~ $ java bash: java: príkaz nenájdený 127 :( mirec@kofola ~ $
Dôsledok toho, že java ma istého času keď som ju potreboval vytočila tým, že segfaultovala pri každom programe väčšom ako hello world.
Dělat to pro Python bude dost redundantní práce zvážím-li, že teď mám v plánu napsat návod, jak psát pluginy pro FatRat s Jythonem.
Mne stačí obyčajné C++ rozhranie (1 hlavičkový súbor), ja si už bindingy na python nagenerujem.
. Uz se mi to nekolikrat hodilo (s Java, Python, Lua).
Ma zkusenost s JNI (opacny smer, volani nativniho kodu z Javy): onehda jsem psal softwarovy projekt (povinne na MFF) v Jave a chtel jsem pouzit C-ckove knihovny pro cteni ext2/3, fat12/16/32. Stravil jsem tim tolik casu, ze nakonec to vyslo rychleji napsat "from scratch" v Jave. Akorat jsem nadaval na rozhodnuti nedat do javy unsigned integery