Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Lidi dělají divné věci. Například spouští Linux v Excelu. Využít je emulátor RISC-V mini-rv32ima sestavený jako knihovna DLL, která je volaná z makra VBA (Visual Basic for Applications).
Revolut nabídne neomezený mobilní tarif za 12,50 eur (312 Kč). Aktuálně startuje ve Velké Británii a Německu.
Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Cechy cechum (bleeee, nesnasim xenofobii) Nic nez narod Bila Liga
kdykoliv někde čtu takový dementní nacionalistický kecy, tak to ve mě vřeVe mně taky. Ale euroústavu v současné (po)době stejně nechci. Často se bohužel setkávám také s tím, že každý odpůrce ústavy je označovaný za nacionalistického zabedněnce.
1/ Evropský rámcový zákon může stanovit minimální pravidla týkající se vymezení trestných činů a sankcí v oblastech mimořádně závažné trestné činnosti... 2/ Jsou to tyto oblasti trestné činnosti: ... trestná činnost v oblasti výpočetní technikyPrima, zive si umim takovy ramcovy zakon predstavit. Napr.:
Preco by trestna cinnost v oblasti vypoctovej techniky mala byt povazovana za 'mimoriadne závažnú' mi tiez nie je jasne.
a kazdy clensky stat ma pravo veta (viz "rozhoduje jednomyslně")To pravo veta bude fungovat stejne dobre, jako napr. u smernice o softwarovych patentech? Cl. III-300/1 tomu nepochybne nasvedcuje.
krome pripadu, ktere se rozhoduji hlasovanim tzv. kvalifikovanou vetsinou:Ano, cl. III-300/2 je dle ocekavani velmi "konkretni", takze do teto vyjimky se asi vejde uplne vse vcetne vyhlaseni valky Martanum. Velmi povedoma z nedavna je mi take formulace
"prohlasi-li clen Rady, ze se ... zamysli postavit proti prijeti evropskeho rozhodnuti, ktere ma byt prijato kvalifikovanou vetsinou, hlasovani se nekona"a
"ministr zahranicnich veci Unie v uzke konzultaci s dotycnym clenskym statem"(koukej hlasovat pro nebo se aspon zdrzet, nebo nedostanete dalsich deset let na dotacich ani euro)
"hleda prijatelne reseni pro tento stat."To je opravdu vzor pravnicke preciznosti a proceduralni postup jak noha! Uff.
Ano, cl. III-300/2 je dle ocekavani velmi "konkretni", takze do teto vyjimky se asi vejde uplne vse vcetne vyhlaseni valky Martanum.2. Odchylně od odstavce 1 rozhoduje Rada kvalifikovanou většinou, a) přijímá-li evropské rozhodnutí, které vymezuje akci nebo postoj Unie na základě evropského rozhodnutí Evropské rady, týkajícího se strategických zájmů a cílů Unie podle čl. III-293 odst. 1, b) přijímá-li evropské rozhodnutí, které vymezuje akci nebo postoj Unie, na návrh, jenž jí předkládá ministr zahraničních věcí Unie na základě zvláštní žádosti, kterou mu Evropská rada předala z vlastního podnětu nebo z podnětu tohoto ministra, c) přijímá-li evropské rozhodnutí, jímž se provádí evropské rozhodnutí vymezující akci nebo postoj Unie; d) přijímá-li evropské rozhodnutí o jmenování zvláštního zástupce podle článku III-302. Myslim, ze je to formulovano dostatecne jasne. Krome toho, nevim, jestli to delas zamerne nebo z pitomosti, ale pravidelne prehlizis podstatne dalsi doplnujici texty, jak se ti prave hodi. V tomhle pripade je v cl. 4 jasne receno: 4. Odstavce 2 a 3 se nepoužijí na rozhodnutí související s vojenstvím nebo obranou. Takze zadna valka s Martany ani s nikym jinym. Nevim take, co by melo byt na rozhodovani vetsinou spatneho, zejmena pokud se tyka zalezitosti CELE UNIE a nikoliv jednoho statu. Velmi povedoma z nedavna je mi take formulace
"prohlasi-li clen Rady, ze se ... zamysli postavit proti prijeti evropskeho rozhodnuti, ktere ma byt prijato kvalifikovanou vetsinou, hlasovani se nekona"a
"ministr zahranicnich veci Unie v uzke konzultaci s dotycnym clenskym statem"(koukej hlasovat pro nebo se aspon zdrzet, nebo nedostanete dalsich deset let na dotacich ani euro)
"hleda prijatelne reseni pro tento stat."To je opravdu vzor pravnicke preciznosti a proceduralni postup jak noha! Ze ti zrovna upadla ta posledni cast odstavce: "Pokud je nenajde, může Rada kvalifikovanou většinou požádat, aby byla věc předložena Evropské radě k jednomyslnému evropskému rozhodnutí." Krome toho tu nevidim zadne vecne namitky, pouze emocionalni vylevy. Proc je tento proceduralni postup "neprijatelny"?
Myslim, ze je to formulovano dostatecne jasne.Nepochybne, pojem
akce nebo postoj Unieje kristalove jasny a naprosto jednoznacny.
Krome toho, nevim, jestli to delas zamerne nebo z pitomosti, ale pravidelne prehlizis podstatne dalsi doplnujici texty... takze zadna valka s Martany ani s nikym jinym.Jezkovy zraky, pojem nadsazka uz jsi nekdy slysel?
Nevim take, co by melo byt na rozhodovani vetsinou spatneho, zejmena pokud se tyka zalezitosti CELE UNIE a nikoliv jednoho statu.Proc by mela nejaka EU rozhodovat vetsinou o zahranicni politice nejakeho sveho clenskeho statu? Tobe to prijde normalni? Me tedy rozhodne ne.
Ze ti zrovna upadla ta posledni cast odstavce: "Pokud je nenajde, může Rada kvalifikovanou většinou požádat, aby byla věc předložena Evropské radě k jednomyslnému evropskému rozhodnutí."Ano, může. A kdyz to neudela, tak bude co? Poprava dotycneho nepohodlneho zastupce clenskeho statu? Nebo to rozhodnuti bude platit? Nebo se pujdou spolecne vozrat? Nebo jak? Tohle ma byt precizni pravnicka formulace procedury? Hmmm...
Krome toho tu nevidim zadne vecne namitky, pouze emocionalni vylevy.Tak to jses asi slepy, v tom pripade debata ztraci smysl.
akce nebo postoj Unieje kristalove jasny a naprosto jednoznacny. Nemam te podezrivat z analfabetismu nebo zamerneho lhani, ze ne? Ten pojem totiz zni: akci nebo postoj Unie na základě evropského rozhodnutí Evropské rady, týkajícího se strategických zájmů a cílů Unie podle čl. III-293 odst. 1 Co je na tom nejednoznacneho? Na jedne strane se mohou kritici euroustavy pominout, ze je moc konkretni, na druhe strane koukam, prece jen neni dost konkretni... Opet pouze vylevas emoce a zapominas na vecne argumenty.
Krome toho, nevim, jestli to delas zamerne nebo z pitomosti, ale pravidelne prehlizis podstatne dalsi doplnujici texty... takze zadna valka s Martany ani s nikym jinym.Jezkovy zraky, pojem nadsazka uz jsi nekdy slysel? Jiste, kazda bota je hned nadsazka. Takze byla-li to nadsazka, je tvuj predchozi argument cely neplatny. Vidim, ze diskuse ztraci smysl, ponevadz ti argumenty mizi do nadsazek.
Nevim take, co by melo byt na rozhodovani vetsinou spatneho, zejmena pokud se tyka zalezitosti CELE UNIE a nikoliv jednoho statu.Proc by mela nejaka EU rozhodovat vetsinou o zahranicni politice nejakeho sveho clenskeho statu? Tobe to prijde normalni? Me tedy rozhodne ne. Viz predchozi prispevky, nehodlam to tu psat porad dokola. Mozna sis nevsiml, ale Unie je partnerske spolecenstvi statu. A ta "Unie", ktera rozhoduje, je RADA slozena ze zastupcu clenskych statu, zadna "nejaka EU". Navic nehodlam diskutovat o tom, co komu pripada "normalni". Debata bohuzel ztraci uroven.
Ze ti zrovna upadla ta posledni cast odstavce: "Pokud je nenajde, může Rada kvalifikovanou většinou požádat, aby byla věc předložena Evropské radě k jednomyslnému evropskému rozhodnutí."Ano, může. A kdyz to neudela, tak bude co? Poprava dotycneho nepohodlneho zastupce clenskeho statu? Nebo to rozhodnuti bude platit? Nebo se pujdou spolecne vozrat? Nebo jak? Tohle ma byt precizni pravnicka formulace procedury? Hmmm... Vidim, ze ti dela potize formulovat vecny argument.
Krome toho tu nevidim zadne vecne namitky, pouze emocionalni vylevy.Tak to jses asi slepy, v tom pripade debata ztraci smysl. Ano, uz jsem si vsiml. Skoda jen, ze ty slibovane argumenty porad nikde.
Argument v tvem pojeti patrne neni nic, protoze ustava je proste bezchybna a vsechny pojmy skvele definovane a jednoznacne a kdo se do ni navazi, tak je blbec,Ja jsem ustavu ani nepsal, ani nejsem nejaky pravni specialista na evropske pravo (ani na zadne pravo) - ale umim cist. Vidim, ze te nastvalo, ze text je natolik konsistentni, ze odola nahodnym a melkym utokum. Cos cekal? Ze nejaky pravni dokument, na kterem se tak dlouho pracuje, bude mit nejake tak snadno odhalitelne diry? Pod konkretni kritikou euroustavy si predstavuju nikoliv utoky na urovni pivni debaty, ale kritiku fundovanou. Tj. ne pokusy o slovickareni (ktere zdanlive vypadaji osudove, dokud je nebereme v kontextu textu cele smlouvy), ale neco jako pravni rozbor. Stejne jako jsem tu smlouvu nepsal ja, necekal jsem a necekam, ze se jeji odpurci z rad ctenaru abclinuxu budou pokouset o nejakou (prave vymyslenou) kritiku vlastni. Ostatne ani nas politicky zkuseny prezident KONKRETNI kritikou taky zrovna nehyri. Mel jsem ale za to, ze treba nekdo zna dobre texty, dobre a hlavne fundovane rozbory, ktere euroustavu kritizuji v kontextu EU, dosavadnich smluv atd. Jak jsem jiz rekl, rad bych si takove sam precetl. To, co ale prevazne ctu za reakce, me utvrzuje v nazoru, ze rozhodovani o euroustave je pro odpurce ciste emotivni zalezitost, a tudiz vubec nejde o tento konkretni text, ale o osobniho bubaka, jehoz si kazdy za tento text dosadi.
Ale tak 80 % textu je tam zcela zbytečně, jsou to jen deklarace bez právní váhy (resp. naprosto gumové).Mas nejakou zkusenost s pravnickymi texty? Vsadil bych se, ze kazda radka tam ma pravni vahu. Je to smlouva. Schvalne bud konkretni a nejakou takovou "deklarac bez pravni vahy" uved. Uvidime, co si o tom mysli ostatni.
Jaky je duvod k tomu, aby byla v ustave uvedena konkretni jmena predsedu vlad a hlav statu, kteri tuto "smlouvu o ustave" schvalili?PODEPSALI - nejsou to jmena, ale podpisy. Ze to neni naskennovane, to snad odpustis :)
ČLÁNEK I-50Typický bezzubý "gumák" (jakých je i český právní řád plný). Co je to "co nejotevřeněji"? To je zcela subjektivní a velmi relativní pojem. Následující odstavce jsou již konkrétnější, ale odstavec 1 je zbytečný.
Transparentnost jednání orgánů, institucí a jiných subjektů Unie
1. S cílem podpořit řádnou správu a zajistit účast občanské společnosti jednají orgány, instituce a jiné subjekty Unie co nejotevřeněji.
ČLÁNEK II-98Co tento článek říká? Ve skutečnosti nic. Opět naprosto relativní záležitost, kdyby článek chyběl, nic by se nestalo.
Ochrana spotřebitele
V politikách Unie je zajištěna vysoká úroveň ochrany spotřebitele.
ČLÁNEK III-185Další deklarativní fráze. A tak bychom mohli pokračovat. Mnohé věci mají vysokou redundanci, opakují se (jen s malou obdobou ve své formě) na více místech. Ale opět říkám, bohužel, mnohé české zákony (ne všechny) jsou psány podobným stylem.
5. Evropský systém centrálních bank přispívá k řádnému řízení politik, které provádějí příslušné orgány v oblasti obezřetnostního dohledu nad úvěrovými institucemi a stability finančního systému.
aj ked si nadalej myslim, ze na abclinuxu sa tato tema nehodi.sorry, to tema neni na abclinuxu, ale v mem osobnim blogu mezi ostatnimi blogy s nejruznejsimi tematy. na strance abclinuxu zabira pouze nadpis par hodin jednu radecku. ten je ke vsemu jeste uplne konkretni a nezavadejici, takze nikdo, kdo nechce, na nej nemusi klikat ;)
Tři dny v nové Evropské unii: 1. DEN: Crrr, crrr Praha: Tady Praha. Brusel: Tady Brusel. Tak jak jste oslavili vznik nové unie? Praha: No bylo to hustý. Ještě teď nám tu po ulicích leží spousta ožralých. Brusel: To je bezva. Tak dokud jsou ožralí, tak jim řekni, že vystupujete z NATO. Praha: Jak to? My chceme v NATO zůstat. Brusel: Vyloučeno! NATO je na Unii příliš nezávislé - to by nedělalo dobrotu. Praha: A my nevystoupíme! Brusel: Víš co? Otevři si Ústavu EU na článku I-16. Máš? Praha: Jo. Brusel: Tak. A teď ho přečti. Praha: "Členské státy aktivně a bezvýhradně podporují společnou zahraniční a bezpečnostní politiku Unie v duchu loajality a vzájemné solidarity a respektují činnost Unie v této oblasti. Zdrží se jakéhokoli jednání, které je v rozporu se zájmy Unie nebo může snižovat účinnost jejího působení." Brusel: Tak vidíš. A my jsme se tady v Bruselu shodli, že členství v NATO je jednání, které je v rozporu se zájmy Unie. Už je to jasné? Tak zatím... 2. DEN: Crrr, crrr Praha: Tady Praha. Brusel: Tady Brusel. Tak co? Že to jde i bez NATO? Praha: Hmm... Brusel: Volám Ti, protože včera jsme optimalizovali produkci v EU. Vás se týká to, že zavřete elektrárny a zrušíte zemědělství. Praha: A kde seženu elektriku a co budou naši lidi žrát?! Brusel: Nerozčiluj se! I nad tím jsme přemýšleli. Elektriku budeš kupovat od Francouzů a potraviny si budete kupovat u Poláků. Praha: Prdlajs! Nic takovýho! Brusel: Že ty sis pořádně nepřečet Ústavu? Podívej se na článek I-14/2, písmeno d) a i). Praha: No tam je napsáno, že "Sdílená pravomoc se uplatňuje v těchto hlavních oblastech: za dé) v zemědělství a rybolovu a za í) v energetice. Brusel: Už Ti to došlo? Praha: Nedošlo - to jsou totiž sdílené pravomoci. A do těch podle Ústavy máme co mluvit. Brusel: Krucinál! S jakým materiálem my tady musíme pracovat! Podívej se na článek I-12/2. Co tam je? Praha: Tady se píše, že "Svěřuje-li v určité oblasti Ústava Unii pravomoc sdílenou s členskými státy, mohou v této oblasti vytvářet a přijímat právně závazné akty Unie i členské státy. Členské státy vykonávají svou pravomoc v rozsahu, v jakém ji Unie nevykonala nebo se ji rozhodla přestat vykonávat." Brusel: Aspoň, že umíš číst! Ta druhá věta je důležitá. My jsme se totiž rozhodli ty pravomoci vykonávat v plném rozsahu. Takže to sdílení je tak, že Vy sdílíte 0 procent a my ten zbytek. Praha: Neblbni! Když máme kupovat elektriku i potraviny, tak za co? Brusel: Neboj! Vydupáváme tady pro Vás skvělý kšeft. Zatím prodejte všechno co máte. 3. DEN: Crrr, crrr Praha: Tady Praha. Brusel: Tak se to nakonec podařilo. Našli jsme pro Vás perfektní džob. Ani prstem nebude muset pohnout a peníze se Vám jen pohrnou! Praha: Nejvyšší čas - právě jsme museli prodat Hradčany. Co to je? Brusel: Budete skladovat odpad z celé Evropy. Praha: ...... Brusel: Vy nemáte radost? Praha: Vystupujeme z Unie. Brusel: Vystupovat můžete nanejvýš v Moulin Rouge. Praha: Podle článku I-60 Ústavy dobrovolně vystupujeme z Unie. Brusel: Přečti si druhý bod. Je tam napsáno "Členský stát, který se rozhodne vystoupit, oznámí svůj záměr Evropské radě. S ohledem na pokyny Evropské rady Unie sjedná a uzavře s tímto státem dohodu o podmínkách jeho vystoupení. Tuto dohodu uzavře Rada, která rozhoduje kvalifikovanou většinou po obdržení souhlasu Evropského parlamentu.". Přece si nemyslíš, že takovou dohodu parlament nebo Rada schválí? Kam bychom vozili odpad?
Pár věcí, které mě zaujaly v souvislosti s ústavou EU.
1) Ústava je výhodná pro všechny - Ve Francii tvrdili občanům, že ústava posílí postavení Francie, v Nizozemí a u nás zase slibují, že se zlepší postavení malých zemí. Čí pozice se tedy zhorší? Všichni přece vydělat nemůžou? Nebo jde spíš o to, naslibovat debilům (vlastně občanům) cokoliv, jen aby "správně" hlasovali?
2) V EU jsou si všichni rovni - Před vstupem do EU jsme slyšeli spoustu frází o tom, jak je v EU všechno skvělé (hlavně politická kultura), jak jsou malé státy rovnoprávné velkým atd. Teď vidíme, že praxe je jiná - Francouzi potopili ústavu a nic se neděje. Srovnejte s výhružkami, co by se stalo, kdybychom si to troufli udělat my.
3) Eurodemokracie - Demokracie v pojetí EU vypadá tak, že debilové (tedy občané) mohou hlasovat, ale jen "správně". Pokud hlasují "špatně", musí se hlasování opakovat a to asi tak dlouho, dokud nedostaneme žádoucí výsledek. Samozřejmě se za peníze daňových poplatníků udělá "informační" kampaň, kde se ovšem propaguje ta "správná" volba. Nejvíc mě ale děsí, jak většina novinářů tyto a další totalitní manýry tiše toleruje, nebo je přímo schvaluje. Ukázkovým příkladem je pan Komárek z MfD - opravdový eurokomsolec.
Takových příkladů je spousta. Ale jistě mě místní eurokomsomolci přesvědčí, že nemám pravdu, případně je to všechno pro mé dobro atd.
Ve Francii tvrdili občanům, že ústava posílí postavení Francie... Čí pozice se tedy zhorší?Pozice Francie se ústavou samozřejmě posílí (z hlediska vlivu na EU, hlasovací váhy), pozice Nizozemí (a třeba i nás) oslabí. Na druhou stranu, měly by se odbourávat omezení na pohyb práce, služeb atd., což se Francouzům hrubě nelíbí a mají z toho strach (a u nich právě toto převažuje). Pro nás (ale i další, hlavně nové, státy) je to naopak přínos, umožní pracovat za lepších podmínek (rozuměj: za více peněz).
V EU jsou si všichni rovni.Tohle je fikce. Napsané je jedna věc, skutečnost druhá. Vždycky si je někdo "rovnější".
Demokracie v pojetí EU vypadá tak, že debilové (tedy občané) mohou hlasovat, ale jen "správně".Tohle mi na procesu schvalování nejvíc vadí - a už jsem to dal dostatečně najevo. Máme úplně stejné práv říct NE, jako ANO. Jen doufám, že nás parlament tohoto práva nezbaví.
1) Oboustranně výhodný obchod jistě možný je, ale posílení vlivu pro všechny možné není. Když máme maximum 100% hlasů, tak něčí zisk musí být na úkor někoho jiného. Ale naslibovat se musí všechno všem.
2) EU nevyhrožuje? Jen si vzpomeň, co se stalo, když si V. Klaus dovolil vystoupit proti ústavě.
3) Jistě, referendum je v kompetenci států. Jen bych chtěl vidět reakci z Bruselu, kdyby si některý stát dovolil po úspěšném referendu vyhlásit druhé - aby občané mohli změnit své původní rozhodnutí Případně kdyby nějaká vláda před referendem rozjela informační kampaň proti ústavě
4) Nevidím velký rozdíl mezi "našimi" a "evropskými" politiky. Každý bruselský politik byl nejdříve národním politikem. Horší ale je, že Brusel je často odkladištěm národních zkrachovalců - komisař Špidla je názorný příklad. Poté, co "úspěšně" zatočil s nezaměstnaností v ČR byl po zásluze poslán do Bruselu, takže nezaměstnanost v celé EU jistě brzy klesne nejméně na polovinu
Tiskni
Sdílej: