abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:33 | Pozvánky

    Spolek OpenAlt zve příznivce otevřených řešení a přístupu na 211. sraz, který proběhne v pátek 19. září od 18:00 ve Studentském klubu U Kachničky na Fakultě informačních technologií Vysokého učení technického na adrese Božetěchova 2/1. Na srazu proběhne přednáška Jiřího Eischmanna o nové verzi prostředí GNOME 49. Nemáte-li možnost se zúčastnit osobně, přednáškový blok bude opět streamován živě na server VHSky.cz a následně i zpřístupněn záznam.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:33 | IT novinky

    Microsoft se vyhnul pokutě od Evropské komise za zneužívání svého dominantního postavení na trhu v souvislosti s aplikací Teams. S komisí se dohodl na závazcích, které slíbil splnit. Unijní exekutivě se nelíbilo, že firma svazuje svůj nástroj pro chatování a videohovory Teams se sadou kancelářských programů Office. Microsoft nyní slíbil jasné oddělení aplikace od kancelářských nástrojů, jako jsou Word, Excel a Outlook. Na Microsoft si

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 3
    12.9. 14:00 | Nová verze

    Samba (Wikipedie), svobodná implementace SMB a Active Directory, byla vydána ve verzi 4.23.0. Počínaje verzí Samba 4.23 jsou unixová rozšíření SMB3 ve výchozím nastavení povolena. Přidána byla podpora SMB3 přes QUIC. Nová utilita smb_prometheus_endpoint exportuje metriky ve formátu Prometheus.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    12.9. 12:00 | Zajímavý článek

    Správcovský tým repozitáře F-Droid pro Android sdílí doporučení, jak řešit žádosti o odstranění nelegálního obsahu. Základem je mít nastavené formální procesy, vyhrazenou e-mailovou adresu a být transparentní. Zdůrazňují také důležitost volby jurisdikce (F-Droid je v Nizozemsku).

    🇵🇸 | Komentářů: 20
    12.9. 05:33 | Bezpečnostní upozornění

    Byly publikovány informace o další zranitelnosti v procesorech. Nejnovější zranitelnost byla pojmenována VMScape (CVE-2025-40300, GitHub) a v upstream Linuxech je již opravena. Jedná se o variantu Spectre. KVM host může číst data z uživatelského prostoru hypervizoru, např. QEMU.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.9. 22:00 | Komunita

    V červenci loňského roku organizace Apache Software Foundation (ASF) oznámila, že se částečně přestane dopouštět kulturní apropriace a změní své logo. Dnes bylo nové logo představeno. "Indiánské pírko" bylo nahrazeno dubovým listem a text Apache Software Foundation zkratkou ASF. Slovo Apache se bude "zatím" dál používat. Oficiální název organizace zůstává Apache Software Foundation, stejně jako názvy projektů, například Apache HTTP Server.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 14
    11.9. 17:33 | Nová verze

    Byla vydána (𝕏) srpnová aktualizace aneb nová verze 1.104 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.104 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    11.9. 15:33 | IT novinky

    Spotify spustilo přehrávání v bezztrátové kvalitě. V předplatném Spotify Premium.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    11.9. 15:00 | IT novinky

    Spoluzakladatel a předseda správní rady americké softwarové společnosti Oracle Larry Ellison vystřídal spoluzakladatele automobilky Tesla a dalších firem Elona Muska na postu nejbohatšího člověka světa. Hodnota Ellisonova majetku díky dnešnímu prudkému posílení ceny akcií Oraclu odpoledne vykazovala nárůst o více než 100 miliard dolarů a dosáhla 393 miliard USD (zhruba 8,2 bilionu Kč). Hodnota Muskova majetku činila zhruba 385 miliard dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 7
    10.9. 21:22 | Nová verze

    Bylo vydáno Eclipse IDE 2025-09 aneb Eclipse 4.37. Představení novinek tohoto integrovaného vývojového prostředí také na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    Pro otevření více webových stránek ve webovém prohlížečí používám
     (82%)
     (6%)
     (3%)
     (3%)
     (4%)
     (2%)
    Celkem 171 hlasů
     Komentářů: 12, poslední 10.9. 13:00
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    2.5.2007 00:33 _____ | skóre: 5 | blog: Poznámky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    To je taková jakási deformace. Napíšete-li cokoliv o IT, co se někomu nehodí, rozhodně se z vás bude snažit udělat vola/nedostatečně vzdělaného a zkušeného a shodit, tak to prostě chodí. Je to jednodušší než se snažit konkrétně odpovědět proč je věc (například tu kterou by chtěl prosazovat) vhodnější. Speciální kategorií jsou hlášky něco rulez, jejichž příčinou je lidská hloupost.
    2.5.2007 11:14 springer | skóre: 10 | blog: engineering
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    ano, to vse muzeme pozorovat. Otazkou je, proc. Tak trochu to muzeme pozorovat i na nekolika komentarich zde, ktere maji takovy ironicky nadech.

    Rekl bych, ze je to strach. Proto ta casta otazka, ktera visi v takovych diskuzich neustale ve vzduchu ..."jak by jste to chtel jinak delat". Je to strach z toho, ze jsem se neco naucil a najednou nekdo prijde a tvrdi neco, co me pevne body ve vesmiru rusi. A proto mam strach, ze mi treba ujel vlak.
    kralovna Alzbeta a Stallmanuv holic diskutuji free software
    2.5.2007 12:17 thingie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    No tak hlavně bych si někde přečetl jak se používá podmiňovací způsob. Bleh.
    2.5.2007 00:35 thingie
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    Všemocné není nic, ale uvádět snad ještě nemití* transakcí jako výhodu…

    *Muhehehe.
    2.5.2007 01:29 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    Hmm. Falcon je Starkeyho dílo. Není to jeho první transakční engine, on jich za pětadvacet let uvedl do mission-critical provozu hned několilk, a přitom Microsoftu a Oraclu nezbylo než se po jeho díle trošku poopičit. Co přesně je s Falconem špatně?
    2.5.2007 08:31 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    Špatně je IMHO to, že vývojový tým MySQL tak trochu neví, co chce. Na jedné straně by rádi, aby to bylo stejně rychlé jako původní (beztransakční) MySQL, na druhé straně by chtěli databázi, která se funkčně a spolehlivostí vyrovná těm, které byly jako transakční navrhovány od samého počátku. Oboje najednou splnit nejde, takže by si měli ujasnit, který z cílů je prioritou, a toto stanovisko by nemělo být neustále zpochybňováno.
    2.5.2007 08:24 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    Ze neni mozno udrzet systemy konzistentni, je zcela evidentni zalezitost.

    Hm, mohl byste to nám, omezencům, kteří tuto evidentní záležitost dosud nenahlédli, trochu ozřejmit?

    2.5.2007 10:37 misch
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    Taky se přidám se stejnou otázkou. Chápu že v situaci "vypadl proud, neexistuje UPSka, mám vadnou RAM, našel se bug v kernelu, ..." se konzistence opravdu udržet nedá, ale tyhle situace snad autor neměl na mysli, že ne?
    2.5.2007 11:12 zde | skóre: 9 | blog: Linuch | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    Myslím že je tím míněno že DB se v čase vyvíjí, omezení se podle potřeby přidávají, redefinují a zase ruší. Obvykle se DB navrhne hodně sešněrovaná a postupem času se omezení spíš zahazují než přidávají. Že to není nekonzistence? Vypadá a štěká to jako pes, takže je to pes. Navíc mnohá konzistenční omezení jsou natolik složitá že je schéma nepojme (triggery nepovažuju za schéma).
    Táto, ty de byl? V práci, já debil.
    2.5.2007 11:25 springer | skóre: 10 | blog: engineering
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    DB se v čase vyvíjí, omezení se podle potřeby přidávají, redefinují a zase ruší.

    Presne tak to je. Napr. pri rozjezdu DB nemohou byt v jednom okamziku jiz naeditovany vsechny tabulky, nekdy budou tedy napr. chybet ty referecni keys.

    Ale tato konzistence je stejne jen tak 30 % veskere pozadovane konzistence. V praxi pozaduji firmy i logicke konzistence, ktere vyplyvaji z aplikace, napr neprijmout zakazku, kdyz neni dostatecne kryta objednavkami. A to se musi naprogramovat. A jak vime, na 1000 radek je urcite jedna chyba.
    kralovna Alzbeta a Stallmanuv holic diskutuji free software
    2.5.2007 15:04 misch
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetisiste
    S tim souhlasim, vsechno se samozrejme pomoci constraintu a ref. integrity vyresit neda.

    Jenze to urcite neni duvod proc zapomenout na transakce a zit dal bez nich. A vyzneni puvodni poznamky v textu mi pripadlo prave takovehle (aneb "transakce stejne nezaruci integritu, tak proc se s nimi zahazovat").

    I kdyby mi transakce mely zarucit POUZE atomicnost zmen, budu vdecny za to ze existuji :).
    2.5.2007 09:59 Ondřej Čečák | skóre: 33
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    "A pritom by si mohli uvedomit, ze vetsina profesoru, kteri blaboli neco o tech relacnich systemech nikdy v zivote v praxi nebyli. Vystudovali, stali se asistenty, prepsali par anglickych knizek na skripta a dnes jsou odborniky pres integritu dat."

    Nastesti jsou vyjimky.

    "A mladi studenti jim veri."

    Coz je myslim jejich chyba. Na urovni, kde se uci tohle, bych ocekaval studenty, kteri si uz necim prosli a maji schopnost o predkladanych vecech alespon trochu premyslet.
    -- "Ja vim, on vi, ty pico!"
    2.5.2007 10:16 jekub | skóre: 9 | blog: noblog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    Nepletete si inkonzistenci s inkontinencí? Tu opravdu udržet nejde.
    xkucf03 avatar 2.5.2007 12:09 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    "vetsina profesoru, kteri blaboli neco o tech relacnich systemech nikdy v zivote v praxi nebyli"

    Takovouhle zkušenost máš z které školy? Já znám naopak učitele, kteří se pohybují zároveň mezi akademickou půdou a firemní praxí, což považuji za nejpřínosnější kombinaci.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    2.5.2007 14:36 frm
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    mluvim o praxi, kdy je clovek konfrontovan s neurvalym kapitalismem a nucen delat dnes a denne kompromisy. Mit na skole jisty plat a teoretizovat v praxi je velmi pohodlne. Takove mam nejradeji.
    xkucf03 avatar 2.5.2007 22:35 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: transakcni fetišisté
    Co znám tak ti lidé pracují buď na půl úvazku a k tomu přednášejí a nebo dřív pracovali ve firmách a pak se vrátili na svoji almu mater. Jasně, že ne vždy je to ideální, ale u nás máme asi na dobré lidi štěstí :-)

    Druhá věc je, jestli právě ten, kdo je "konfrontovan s neurvalym kapitalismem a nucen delat ... kompromisy", je ten nejpovolanější -- protože jeho přístupy a řešení mohou být dost krátkozraké, protože prostě neměl čas to udělat lépe. Kdežto úspěšný absolvent by měl mít lepší předpoklady dělat trvale udržitelná řešení (software) a ne to jen nějak zbastlit jako ti, kteří jsou umořeni každodenní praxí.

    (další můj idealistický příspěvek, jestli jste znechuceni, tak ho ignorujte :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    rADOn avatar 2.5.2007 12:58 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše databazovi fetišisté
    podle toho co tu ctu bych skoro mel byt rad ze jsem z prumky byl kopnut primo do praxe :-) ale popisovany problem mi prijde jen jako podmnozina mnohem zakernejsiho trendu ktery uz nejakou dobu pozoruji - spousta lidi vubec neni schopna pracovat s daty jinak nez narvanim do databaze.
    opravdu jsou soubory, semafory, sdilena pamet, roury etc. uz zastarale ?
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    xkucf03 avatar 2.5.2007 13:25 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: databazovi fetišisté
    Nejsou, ale na spoustu úloh je prostě výhodnější použít DB. Protože ta za tebe řeší spoustu věcí, které bys jinak musel implementovat ručně (a pokaždé znova), namátkou třeba:
    • současný přístup více uživatelů
    • vzdálený přístup - DB aplikaci napíšeš jednou a když se později rozhodneš dát data na jiný stroj než aplikaci, tak to neznamená žádnou práci navíc, kdežto u souborů musíš řešit sdílený souborový systém
    • práva uživatelů - v DB se dají velmi jemně a deklarativně nastavovat práva
    • ony slavné transakce
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    rADOn avatar 2.5.2007 14:26 rADOn | skóre: 44 | blog: bloK | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: databazovi fetišisté
    to jsou vsechno hezke veci ale to ze je DBMS nabizi jeste neznamena ze jsou vzdy potreba - nebo dokonce vhodne. treba prace se sdilenou pameti - obvykle vystaci se zavolanim jednoho syscallu zamku a dereference pointeru.
    ano, je to mnohem primitivnejsi, omezenejsi a hure skalovatelne nez databaze. ale je to taky mnohem, mnohem jednodussi a vykonejsi. umim si predstavit spoustu pripadu kdy rezie spojena se serializaci a transportem do/z databaze je vetsi nez narocnost samotne operace a cela 'skalovatelnost' databazoveho reseni nese jen svoji vlastni vahu.
    nechci tvrdit ze databaze jsou spatne, naprosto souhlasim ze pro vetsinu prace je to idealni reseni. jenom me desi lide kteri si mysli ze SQL je vselek a cpou ho vsude bez rozmyslu a bez rozdilu.
    "2^24 comments ought to be enough for anyone" -- CmdrTaco
    2.5.2007 15:11 misch
    Rozbalit Rozbalit vše Re: databazovi fetisiste
    To je asi vecna otazka: je lepsi od zacatku system navrhovat co nejoptimalneji (a stravit treba spoustu casu uptimalizaci neceho, co se v realnem provozu ukaze jako zanedbatelna polozka), nebo navrhnout aplikaci univerzalne, a teprve po zkusenostech z testu a ostreho nasazeni ladit uzka hrdla?

    Nasazovani SQL na vsechno se mi taky nelibi, ale z pohledu realisty to celkem chapu :(.
    xkucf03 avatar 2.5.2007 22:39 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: databazovi fetišisté
    "naprosto souhlasim ze pro vetsinu prace je to idealni reseni."

    No právě. A rovněž nepopírám, že někdy je vhodnější nízkoúrovňové řešení bez databáze. Takže tady se shodneme :-)
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    2.5.2007 20:43 Mazarik
    Rozbalit Rozbalit vše Re: databazovi fetišisté
    Viem o firme, kde sa do databaze ukladaju aj subory. S tvrdenim, ze je to pohodlne a rychlo sa to programuje. Nepochybujem o tom, ze takto rozmysla viac ludi.
    2.5.2007 22:18 Ladicek | skóre: 28 | blog: variace | Havlíčkův brod
    Rozbalit Rozbalit vše Re: databazovi fetišisté
    A co na tom? Kdyby s tím nebyla spojena taková režie, dělám to taky :-) Asi jsem transakční fetišista a vůbec :-) Ostatně zrovna Falcon by měl být pro práci s BLOBy nějak optimalizován.
    Ještě na tom nejsem tak špatně, abych četl Viewegha.
    xkucf03 avatar 2.5.2007 22:49 xkucf03 | skóre: 49 | blog: xkucf03
    Rozbalit Rozbalit vše Re: databazovi fetišisté
    Jestli se to rychle programuje asi není to nejdůležitější, významné je také to, že se v DB dají dobře pořešit uživatelská práva, že je to transakční, že nemusím zálohovat zvlášť souborový systém a zvlášť DB... Databáze je prostě jen taková vrstva mezi aplikací a bity na disku*, stejně jako je vrstvou souborový systém.

    Tím nechci říct, že by se všechny soubory měly cpát do DB, ale jen to, že dávat soubory do DB není samo o sobě nic špatného, naopak to může být velmi vhodné.

    *) uvažujme databázi, která používá svoji RAW partyšnu. Pak jde jen o to, jestli si ten soubor z disku vytáhnu pomocí FS na základě cesty /var/moje_data/soubor.dat nebo si je na tom disku najdu pomocí DB na základě např. IDčka.
    Mám rád, když se lidé přou, znamená to, že vědí, co dělají, a že mají směr. Frantovo.cz, SQL-DK, Relational pipes
    2.5.2007 23:13 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: databazovi fetišisté
    *) uvažujme databázi, která používá svoji RAW partyšnu. Pak jde jen o to, jestli si ten soubor z disku vytáhnu pomocí FS na základě cesty /var/moje_data/soubor.dat nebo si je na tom disku najdu pomocí DB na základě např. IDčka.
    A když navíc aplikace poskytuje k těm blobům rozumné API, třeba jako mají informixové Smart LO, tak to člověk ani nerozezná od souboru na disku. ;-)
    2.5.2007 23:13 Kyosuke | skóre: 28 | blog: nalady_v_modre
    Rozbalit Rozbalit vše Re: databazovi fetišisté
    Totiž pardon, ne aplikace, server, samozřejmě...

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.