abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:22 | IT novinky

    Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 16:22 | IT novinky

    Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    včera 15:33 | Upozornění

    Vyhledávač DuckDuckGo je podle webu DownDetector od 2:15 SELČ nedostupný. Opět fungovat začal na několik minut zhruba v 15:15. Další služby nesouvisející přímo s vyhledáváním, jako mapyAI asistent jsou dostupné. Pro některé dotazy během výpadku stále funguje zobrazování například textu z Wikipedie.

    bindiff | Komentářů: 4
    včera 13:33 | Bezpečnostní upozornění

    Více než 600 aplikací postavených na PHP frameworku Laravel je zranitelných vůči vzdálenému spuštění libovolného kódu. Útočníci mohou zneužít veřejně uniklé konfigurační klíče APP_KEY (např. z GitHubu). Z více než 260 000 APP_KEY získaných z GitHubu bylo ověřeno, že přes 600 aplikací je zranitelných. Zhruba 63 % úniků pochází z .env souborů, které často obsahují i další citlivé údaje (např. přístupové údaje k databázím nebo cloudovým službám).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    včera 00:11 | Nová verze

    Open source modální textový editor Helix, inspirovaný editory Vim, Neovim či Kakoune, byl vydán ve verzi 25.07. Přehled novinek se záznamy terminálových sezení v asciinema v oznámení na webu. Detailně v CHANGELOGu na GitHubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    15.7. 20:44 | IT novinky

    Americký výrobce čipů Nvidia získal od vlády prezidenta Donalda Trumpa souhlas s prodejem svých pokročilých počítačových čipů používaných k vývoji umělé inteligence (AI) H20 do Číny. Prodej těchto čipů speciálně upravených pro čínský trh by tak mohl být brzy obnoven, uvedla firma na svém blogu. Americká vláda zakázala prodej v dubnu, v době eskalace obchodního sporu mezi oběma zeměmi. Tehdy to zdůvodnila obavami, že by čipy mohla využívat čínská armáda.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 10
    15.7. 17:22 | Nová verze

    3D software Blender byl vydán ve verzi 4.5 s prodlouženou podporou. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 22:22 | Komunita

    Open source webový aplikační framework Django slaví 20. narozeniny.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 16:11 | Komunita

    V Brestu dnes začala konference vývojářů a uživatelů linuxové distribuce Debian DebConf25. Na programu je řada zajímavých přednášek. Sledovat je lze online.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    14.7. 11:33 | IT novinky

    Před 30 lety, tj. 14. července 1995, se začala používat přípona .mp3 pro soubory s hudbou komprimovanou pomocí MPEG-2 Audio Layer 3.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 28
    Jaký je váš oblíbený skriptovací jazyk?
     (58%)
     (27%)
     (7%)
     (3%)
     (0%)
     (1%)
     (4%)
    Celkem 402 hlasů
     Komentářů: 16, poslední 8.6. 21:05
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    9.2.2005 21:25 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše pěkné
    Pěkné.

    Post Scriptum: s/Schroedingerovi/Schroedingerovy
    :-]
    10.2.2005 00:49 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    fixed
    10.2.2005 01:18 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    Ad matematika. Cos napsal, to může napsat leda nematematik. Jazyk matematiky je stejně živoucí jako jazyk mluvený.

    Co to podle tebe znamená, že je matematika jen popis? Nemohu-li říci totéž o přirozeném jazyce, která z vlastností tedy jazyku matematiky schází? Nepochybně má i estetické kvality, nejen popisné, mohu v něm psát vtipy, snad i básně, mohu používat slang, ..., kdo zná jen několik základních frází, nebude rozumět všem jemnostem, ale tím se matematika od jiných jazyků neliší.
    10.2.2005 01:55 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    Sice jsem s matematikou na kordy (nejsem matematik, nemám matematiku rád, ona mi totiž vždy ukáže že jsem úplná nula :-), ale s Yetim v tomhle musím souhlasit.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    10.2.2005 02:21 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    Matematika mi vždy přišla jako pouhý popis myšlenky, nikoli její vyjádření. Vysvětlím.

    Neobsahuje nic, co sama nedokáže popsat (například "úžas nad sebou samou" neobsahuje). Je třeba si také uvědomit, že například krásu matematiky nevnímáme matematicky, ale vždy nějak jinak, v nějakém jazyce či raději kódu. Krásu matematiky lze vyjádřit klidně i hudbou nebo čím chceš, ale nikdy krásu matematiky nesdělíš matematikou o sobě. Když stvoříš nějakou elegantní matematickou teorii vyjádřenou třeba nějakou složitou soustavou rovnic a ukážeš ji kolegovi, který ji následně pochopí jako elegantní, jeho pojem elegance se bude realizovat zcela odlišným způsobem než u tebe, ačkoli bude reagovat na stejný podnět. A to je zásadní problém, řekl bych. Nevím, zda je to srozumitelné.

    A dále. Stejně tak ryze matematický vtip, tj. vtip, který vyplývá z matematiky jako takové, její znalosti a hlubokého pochopení (tuhle definici klidně přeformuluj jak chceš), se beztak realizuje v mysli ve zcela odlišném kódu, který opět není matematikou. Asi tak nějak jsem to myslel. I když uznávám, že to stále není přesně zformulováno. Stačí to shruba jako vysvětlení? Kdyžtak jsem přístupný přes Jabber a velmi rád s tebou na toto téma podiskutuji (ale až ráno, resp. raději o víkendu).
    10.2.2005 08:57 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    Jenže matematika je taky algebra, svazy, meta-algebra, matematická logika či fuzzy logika. Já po několika kurzech těchto "skvělých" předmětů silně pochybuji, že existuje něco, co nelze matematicky vyjádřit, namodelovat
    10.2.2005 12:01 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    To na celé věci ale přeci nic nemění? Uvažuji o matematice jako o celku, tj. všechny algebry, logiky atd. v jediném souhrnu, kterému se praví matematika. Konkrétní příklad byl jen ilustrační.

    PS: Je také třeba pochopit, že tímto svým názorem nikterak matematiku neponižuji! Naopak, ukotvuji ji na pevnou a výsostnou pozici. Matematika má prostě jen poněkud odlišný vztah k myšlení než třeba jazyk, hudba či umění výtvarné.
    10.2.2005 08:52 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    Souhlas s Y

    Doporučuji nádhernou publikaci JAZYK MATEMATKY, vyšla v překladu.
    10.2.2005 12:14 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    Neznám dotyčnou publikaci, ale slovo "jazyk" používáme třeba i pro "programovací jazyk". Přesto se nejedná o jazyk v pravém slova smysle. Je to pouze zástupný pojem, metaforické vyjádření našeho vztahu k těmto nástrojům, ale o jazyky se vpravdě nejedná.

    Omlouvám se všem, kteří tento článek četli, že asi nejsem sto dokonale osvětlit, co mám na mysli. Slibuji, že podám dodatečné vysvětlení někdy v budoucnu. Hodlám totiž na toto téma sepsat rozsáhlejší text, kde v úvodu přesně vymezím důležité pojmy tak, aby text pak mohl být pochopen správně. Teď však bohužel nemám sdostatek času. Vyčkáte-li tak měsíc či dva, dočkáte se úplného vysvětlení a k němu pak budu ochoten vést diskuze třeba i rok, abych ho obhájil. Tento článeček byl jen "výkřikem do tmy", ničím víc.
    10.2.2005 01:09 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše lafeta
    Již ani není lafety, na kterém bychom ti umožnili důstojně odejít... Tuhle větu nechápu :-(
    Není náhodou TA lafeta (uložení pro dělo)?
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    10.2.2005 01:11 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: lafeta
    fixed
    10.2.2005 01:13 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: lafeta
    Přísahám, že jsem tu větu čet' po sobě snad 20x a vždy jsem tam viděl: "na které". :-(
    16.2.2005 17:09 بطرس
    Rozbalit Rozbalit vše zformovat?
    To melo byt "zformovat" podle vzoru "zprznit"? Nebo jste mel na mysli "sformovat"? ;)))))
    16.2.2005 19:31 بطرس
    Rozbalit Rozbalit vše "Je toliko jazyk sto to umožnit"
    "Je toliko jazyk sto to umožnit"... a proc ne dveste? :-o

    P.S. Chlape, kdyz uz chces kazat o jazyku, tak bys aspon svou neznalost nemusel davat tak brutalne najevo!

    P.P.S. Je hezky, ze sis precet' Nemcove Babicku, ale takhle vysnorene pouzivani archaizmu vyzniva docela komicky. Zda se mi, ze se tim jazyk przni daleko vic, nez prejimanim cizich slov (ke kteremu, jen tak mimochodem, dochazelo vzdy a vsude, a clovek u mnoha slov uz davno nevnima, ze by nemela byt puvodne ceska...).
    23.2.2005 03:06 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: "Je toliko jazyk sto to umožnit"
    Nebudu to opakovat donekonečna! Já tak prostě mluvím, myslím. Nejsi-li to sto pochopit, tak to nemusíš čist. Vadí ti i to, že používám obratu "nejsi-li" namísto "jestli nejsi"? Vadí?? Pro mě je prostě i ta část, kterou většina lidí dnes považuje za mrtnou součást jazyka českého, částí stále živou. Je krásné moci myslit jednu a tutéž věc v mnoha variantách, aniž bych přitom musel měnit základní slova. Mnohotvárnost skladby je tím, co udržuje jazyk čerstvým a odolným vůči cizým vlivům.

    Že se občas uklepnu není žádný prohřešek a kdo mě zná lépe, ten ví, že už holt jsem takový a jiný nebudu - chybující. Nestydím se za to.

    Přejímání nových slov neprzní jen jazyk, ale i myšlení. Příkladem budiž mnou proklínané slovo "informace". Polysémii to slovo moc nenahrává, že?

    PS. Babičku jsem dokonce měl v dětství zakázanou. Když jsem si ji po letech přečetl (a ještě ne celou, to se prostě nedalo), pochopil jsem proč. Je to totiž strašlivej brak. Co se jazyku týče - no možná. Ale obsahově to byl, je a vždy bude brak. (Za brak považuji vše, co deformuje realitu.)
    16.3.2005 20:28 smnb
    Rozbalit Rozbalit vše zpatecnicke
    ..pripada mi trochu zpatecnicke to o tom jazyku.. prilis staticke..
    nedynamicke.. jazyk se ma vyvijet, jazyk se musi vyvijet..
    vyvijet jako lidstvo, jako vsechno kolem.. je to prirozene,
    neodvratitelne, je to zivot.. ryzi zivot..

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.