abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    dnes 13:22 | Zajímavý článek

    České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    dnes 05:11 | Komunita

    Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.

    🇹🇬 | Komentářů: 25
    dnes 04:44 | Nová verze

    Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 16:44 | Nová verze

    Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 15:22 | IT novinky

    Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 16
    včera 05:44 | Komunita

    PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 23
    včera 04:55 | Nová verze

    Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.10. 21:00 | IT novinky

    Od 3. listopadu 2025 budou muset nová rozšíření Firefoxu specifikovat, zda shromažďují nebo sdílejí osobní údaje. Po všech rozšířeních to bude vyžadováno někdy v první polovině roku 2026. Tyto informace se zobrazí uživateli, když začne instalovat rozšíření, spolu s veškerými oprávněními, která rozšíření požaduje.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    27.10. 17:11 | Humor

    Jste nuceni pracovat s Linuxem? Chybí vám pohodlí, které vám poskytoval Microsoft, když vás špehoval a sledoval všechno, co děláte? Nebojte se. Recall for Linux vám vrátí všechny skvělé funkce Windows Recall, které vám chyběly.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    27.10. 16:11 | Komunita

    Společnost Fre(i)e Software oznámila, že má budget na práci na Debianu pro tablety s cílem jeho vyžívání pro vzdělávací účely. Jako uživatelské prostředí bude použito Lomiri.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    Jaké řešení používáte k vývoji / práci?
     (36%)
     (48%)
     (20%)
     (19%)
     (23%)
     (17%)
     (21%)
     (17%)
     (18%)
    Celkem 280 hlasů
     Komentářů: 14, poslední 14.10. 09:04
    Rozcestník

    Výkřik do tmy

    9.2.2005 19:10 | Přečteno: 1435× | © | poslední úprava: 10.2.2005 01:11

    Jako poměrně nekonfliktní typ člověka nedovedu pochopit, kterak je možné, že samotná moje mluva dokáže některé lidi rozčílit skoro až k mdlobám. Lze se jen domnívat, že některé jedince snad irituji vpravdě bytostně již pouze tím, že jsem. No to se ovšem, pánové a dámy, nedá nic dělat, ač jestliže se i nadále chceme chovat v duchu dobrých mravů!

    A tak jsem se rozhodl, že ještě poněkud přiliji do ohně. Jen do mě, soudruzi moji ve zbrani... Ó, kterak odporné to slovo: "soudruh". Copak asi znamená???

    Český jazyk, dlouhá leta mrzačený a ubíjený kladivem socialistické propagandy a po "sametové" takzvané "revoluci" taktéž všudypřítomným "amerikanizováním", neměl by se již nadále svíjet ve smrtelných křečích. Kde jsou kvalitní překlady krásné literatury? ptám se. Kde jsou kvalitní novinové články? Kam se poděla vyjadřovací schopnost komentátorů v massových médiích? Proč už nikdo nevládneme vlastním svým rozumem? Volám po rozumu proti hlouposti! Volám po myšlenkách proti automatičnosti! Volám po lidskosti proti strojovitosti!

    Vždyť v jazyce přeci také myslíme. Je to jazyk, co nám umožňuje popis vnější skutečnosti. Ano, a je to on, jazyk, kdo nám dává sdílet radost z uvažování a chápání, které jest, jak pravil kdesi Einstein "nejkrásnějším darem Přírody".

    Jistě, myšlení není pouze jazyk, namítli byste, a máte pravdu! Je zde také hudba, umění výtvarné, matematika. Ovšem, chceme-li se vyjádřit zcela přesně, je toliko jazyk sto to umožnit. Matematika, kupříkladu, je totiž sama o sobě pouhým popisem. A popis je automatičnost, které se lze strojovitě naučit. V jistém smyslu tedy matematiku nelze považovat za žádný jazyk, neboť ten jest živoucí.

    Naopak tóny, čáry a skvrny, tvary, linie a melodie, barvy, pocity a city, to vše a mnohé nekonečné jiné k nám promlouvá docela jasně. A jsme sto to zformulat tím, čemu my, v naší malé vlasti, říkáme s láskou, a dnes již ne zcela oprávněně, "náš jazyk", jazyk "mateřský".

    Proč tedy nejsme sto stejně dobře zformulovat poetiku Schroedingerovy rovnice jako jsme sto vyjádřit poetiku petrolejových lamp? Protože jsme okleštili základní médium, kterým jazyk jest. Protože čestina ztratila svojí vyjadřovací mohutnost. Protože ubylo té skvělé (najděte si slovo "skvělé" v etymologickém slovníku, ať mu rozumíte stejně jako já) mnohovýznamovosti a mnohotvárnosti. Protože přibylo jazykových jevů cizáckých a zástupných...

    Vemme si za příklad třeba slovo "informace". Co vše se jím dá vyjádřit! No jistě! Úžasné slovo! Ale zabilo několik slov českých a my je po tíhou "informací" zapomněli!

    Již nedovedeme zcela přesně popsat co vidíme, cítíme, myslíme.

    A tak jen sedíme, tupě zíráme do své mechanické práce a hudbou nazýváme to, co jsme ještě sto jazykem vyjádřit - chaotický hluk. Český jazyk pomalu umírá. Buď sbohem, jazyku mateřský! Již ani není lafety, na které bychom ti umožnili důstojně odejít...        

    Hodnocení: -

    zatím nehodnoceno
            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    9.2.2005 21:25 David Jaša | skóre: 44 | blog: Dejvův blog
    Rozbalit Rozbalit vše pěkné
    Pěkné.

    Post Scriptum: s/Schroedingerovi/Schroedingerovy
    :-]
    10.2.2005 00:49 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    fixed
    10.2.2005 01:18 unchallenger | skóre: 69 | blog: unchallenger
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    Ad matematika. Cos napsal, to může napsat leda nematematik. Jazyk matematiky je stejně živoucí jako jazyk mluvený.

    Co to podle tebe znamená, že je matematika jen popis? Nemohu-li říci totéž o přirozeném jazyce, která z vlastností tedy jazyku matematiky schází? Nepochybně má i estetické kvality, nejen popisné, mohu v něm psát vtipy, snad i básně, mohu používat slang, ..., kdo zná jen několik základních frází, nebude rozumět všem jemnostem, ale tím se matematika od jiných jazyků neliší.
    10.2.2005 01:55 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    Sice jsem s matematikou na kordy (nejsem matematik, nemám matematiku rád, ona mi totiž vždy ukáže že jsem úplná nula :-), ale s Yetim v tomhle musím souhlasit.
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    10.2.2005 02:21 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    Matematika mi vždy přišla jako pouhý popis myšlenky, nikoli její vyjádření. Vysvětlím.

    Neobsahuje nic, co sama nedokáže popsat (například "úžas nad sebou samou" neobsahuje). Je třeba si také uvědomit, že například krásu matematiky nevnímáme matematicky, ale vždy nějak jinak, v nějakém jazyce či raději kódu. Krásu matematiky lze vyjádřit klidně i hudbou nebo čím chceš, ale nikdy krásu matematiky nesdělíš matematikou o sobě. Když stvoříš nějakou elegantní matematickou teorii vyjádřenou třeba nějakou složitou soustavou rovnic a ukážeš ji kolegovi, který ji následně pochopí jako elegantní, jeho pojem elegance se bude realizovat zcela odlišným způsobem než u tebe, ačkoli bude reagovat na stejný podnět. A to je zásadní problém, řekl bych. Nevím, zda je to srozumitelné.

    A dále. Stejně tak ryze matematický vtip, tj. vtip, který vyplývá z matematiky jako takové, její znalosti a hlubokého pochopení (tuhle definici klidně přeformuluj jak chceš), se beztak realizuje v mysli ve zcela odlišném kódu, který opět není matematikou. Asi tak nějak jsem to myslel. I když uznávám, že to stále není přesně zformulováno. Stačí to shruba jako vysvětlení? Kdyžtak jsem přístupný přes Jabber a velmi rád s tebou na toto téma podiskutuji (ale až ráno, resp. raději o víkendu).
    10.2.2005 08:57 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    Jenže matematika je taky algebra, svazy, meta-algebra, matematická logika či fuzzy logika. Já po několika kurzech těchto "skvělých" předmětů silně pochybuji, že existuje něco, co nelze matematicky vyjádřit, namodelovat
    10.2.2005 12:01 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    To na celé věci ale přeci nic nemění? Uvažuji o matematice jako o celku, tj. všechny algebry, logiky atd. v jediném souhrnu, kterému se praví matematika. Konkrétní příklad byl jen ilustrační.

    PS: Je také třeba pochopit, že tímto svým názorem nikterak matematiku neponižuji! Naopak, ukotvuji ji na pevnou a výsostnou pozici. Matematika má prostě jen poněkud odlišný vztah k myšlení než třeba jazyk, hudba či umění výtvarné.
    10.2.2005 08:52 Lukáš Zapletal | skóre: 42 | blog: lzapův svět | Olomouc
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    Souhlas s Y

    Doporučuji nádhernou publikaci JAZYK MATEMATKY, vyšla v překladu.
    10.2.2005 12:14 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: pěkné
    Neznám dotyčnou publikaci, ale slovo "jazyk" používáme třeba i pro "programovací jazyk". Přesto se nejedná o jazyk v pravém slova smysle. Je to pouze zástupný pojem, metaforické vyjádření našeho vztahu k těmto nástrojům, ale o jazyky se vpravdě nejedná.

    Omlouvám se všem, kteří tento článek četli, že asi nejsem sto dokonale osvětlit, co mám na mysli. Slibuji, že podám dodatečné vysvětlení někdy v budoucnu. Hodlám totiž na toto téma sepsat rozsáhlejší text, kde v úvodu přesně vymezím důležité pojmy tak, aby text pak mohl být pochopen správně. Teď však bohužel nemám sdostatek času. Vyčkáte-li tak měsíc či dva, dočkáte se úplného vysvětlení a k němu pak budu ochoten vést diskuze třeba i rok, abych ho obhájil. Tento článeček byl jen "výkřikem do tmy", ničím víc.
    10.2.2005 01:09 Zdeněk Burda | skóre: 61 | blog: Zdendův blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše lafeta
    Již ani není lafety, na kterém bychom ti umožnili důstojně odejít... Tuhle větu nechápu :-(
    Není náhodou TA lafeta (uložení pro dělo)?
    -- Nezdar není hanbou, hanbou je strach z pokusu.
    10.2.2005 01:11 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: lafeta
    fixed
    10.2.2005 01:13 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: lafeta
    Přísahám, že jsem tu větu čet' po sobě snad 20x a vždy jsem tam viděl: "na které". :-(
    16.2.2005 17:09 بطرس
    Rozbalit Rozbalit vše zformovat?
    To melo byt "zformovat" podle vzoru "zprznit"? Nebo jste mel na mysli "sformovat"? ;)))))
    16.2.2005 19:31 بطرس
    Rozbalit Rozbalit vše "Je toliko jazyk sto to umožnit"
    "Je toliko jazyk sto to umožnit"... a proc ne dveste? :-o

    P.S. Chlape, kdyz uz chces kazat o jazyku, tak bys aspon svou neznalost nemusel davat tak brutalne najevo!

    P.P.S. Je hezky, ze sis precet' Nemcove Babicku, ale takhle vysnorene pouzivani archaizmu vyzniva docela komicky. Zda se mi, ze se tim jazyk przni daleko vic, nez prejimanim cizich slov (ke kteremu, jen tak mimochodem, dochazelo vzdy a vsude, a clovek u mnoha slov uz davno nevnima, ze by nemela byt puvodne ceska...).
    23.2.2005 03:06 © | skóre: 37 | blog: escaped
    Rozbalit Rozbalit vše Re: "Je toliko jazyk sto to umožnit"
    Nebudu to opakovat donekonečna! Já tak prostě mluvím, myslím. Nejsi-li to sto pochopit, tak to nemusíš čist. Vadí ti i to, že používám obratu "nejsi-li" namísto "jestli nejsi"? Vadí?? Pro mě je prostě i ta část, kterou většina lidí dnes považuje za mrtnou součást jazyka českého, částí stále živou. Je krásné moci myslit jednu a tutéž věc v mnoha variantách, aniž bych přitom musel měnit základní slova. Mnohotvárnost skladby je tím, co udržuje jazyk čerstvým a odolným vůči cizým vlivům.

    Že se občas uklepnu není žádný prohřešek a kdo mě zná lépe, ten ví, že už holt jsem takový a jiný nebudu - chybující. Nestydím se za to.

    Přejímání nových slov neprzní jen jazyk, ale i myšlení. Příkladem budiž mnou proklínané slovo "informace". Polysémii to slovo moc nenahrává, že?

    PS. Babičku jsem dokonce měl v dětství zakázanou. Když jsem si ji po letech přečetl (a ještě ne celou, to se prostě nedalo), pochopil jsem proč. Je to totiž strašlivej brak. Co se jazyku týče - no možná. Ale obsahově to byl, je a vždy bude brak. (Za brak považuji vše, co deformuje realitu.)
    16.3.2005 20:28 smnb
    Rozbalit Rozbalit vše zpatecnicke
    ..pripada mi trochu zpatecnicke to o tom jazyku.. prilis staticke..
    nedynamicke.. jazyk se ma vyvijet, jazyk se musi vyvijet..
    vyvijet jako lidstvo, jako vsechno kolem.. je to prirozene,
    neodvratitelne, je to zivot.. ryzi zivot..

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.