Proběhla hackerská soutěž Pwn2Own Ireland 2025. Celkově bylo vyplaceno 1 024 750 dolarů za 73 unikátních zranitelností nultého dne (0-day). Vítězný Summoning Team si odnesl 187 500 dolarů. Shrnutí po jednotlivých dnech na blogu Zero Day Initiative (1. den, 2. den a 3. den) a na YouTube.
Byl publikován říjnový přehled dění a novinek z vývoje Asahi Linuxu, tj. Linuxu pro Apple Silicon. Pracuje se na podpoře M3. Zanedlouho vyjde Fedora Asahi Remix 43. Vývojáře lze podpořit na Open Collective a GitHub Sponsors.
Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Po výměně zdvihátek a smontování motoru se při akceleraci začal ozývat takový kovový zvonivý zvuk. Pod zátěží (při jízdě) to znělo jako zvonění ventilů. Několik dní mi trvalo, než jsem přišel na skutečnou příčinu.
Procházel jsem různá fóra a ptal se zkušenějších. Vypadalo to, že po utažení hlavy motoru se zvětšil kompresní poměr a díky tomu začlo docházet k detonačnímu spalování. Zkoušel jsem tedy snižovat předstih, abych tomu předešel. Bohužel to nepomáhalo. Kamarád mi vyčistil rozdělovač, vyměnily jsme svíčky za ty staré co jsem tam měl dřív. Pořád žádná změna. Rozebrali jsme karburátor a prověřili nastavení plováku a stroboskopem překontrolovali a nastavili předstih. Konečně jsem našel nějakou stopu!
Když jsem totiž sundal vzduchový filtr z karburátoru, všiml jsem si u výfukového potrubí u třetího válce očouzeného těsnění. Těsnění jsem dával nové, bylo na něm najeto jen těch pár kilometrů od rozebrání motoru. Oproti původnímu bylo tohle tenčí a z jedné strany je takové kovové s výlisky. Doma jsem sundal potrubí a nestačil se divit. Z prvního, třetího a šestého válce unikaly spaliny pod těsněním. Dal jsem tam tedy to původní tlustčí a pořádně přitáhnul. Po nastartování už zněl motor lépe. Skvělé. Druhý den, když jsem to jel projet už ani pod zátěží při jízdě nebylo nic špatného slyšet. Měl jsem z toho obrovskou radost.
Neradoval jsem se ale dlouho. Objevila se závada při startování. Vůbec to něchtělo nastartovat, startér vůbec netočil. Vysypal se spínač startéru. Je to vlastně cívka(relé), kde když se otočí klíčkem zapalování do druhé polohy, cívka přitáhne kotvičku a díky tomu se propojí silová část a jde proud k motoru startéru. Zatím jsem tedy startoval propojením silových kontaktů železným šroubem
Když jsem spínač rozebral, zjistil jsem, že se uvolnila měděná propojovací část a díky tomu nemohlo dojít k uzavření obvodu a tím k roztočení startéru. Z domácích zdrojů jsem si vypomohl a opravil to, tak snad to bude zas fungovat. Podařilo se a zas to pěkně startuje. Paráda.
Tiskni
Sdílej:
(Dodělej doma)
(některý auta po překlemování konektoru pro diagnostiku vypisujou chybový kódy přímo na palubní desce)