V repozitáři AUR (Arch User Repository) linuxové distribuce Arch Linux byly nalezeny a odstraněny tři balíčky s malwarem. Jedná se o librewolf-fix-bin, firefox-patch-bin a zen-browser-patched-bin.
Dle plánu by Debian 13 s kódovým názvem Trixie měl vyjít v sobotu 9. srpna.
Vývoj linuxové distribuce Clear Linux (Wikipedie) vyvíjené společností Intel a optimalizováné pro jejich procesory byl oficiálně ukončen.
Byl publikován aktuální přehled vývoje renderovacího jádra webového prohlížeče Servo (Wikipedie).
V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 12.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.
Nová čísla časopisů od nakladatelství Raspberry Pi zdarma ke čtení: Raspberry Pi Official Magazine 155 (pdf) a Hello World 27 (pdf).
Hyprland, tj. kompozitor pro Wayland zaměřený na dláždění okny a zároveň grafické efekty, byl vydán ve verzi 0.50.0. Podrobný přehled novinek na GitHubu.
Patrick Volkerding oznámil před dvaatřiceti lety vydání Slackware Linuxu 1.00. Slackware Linux byl tenkrát k dispozici na 3,5 palcových disketách. Základní systém byl na 13 disketách. Kdo chtěl grafiku, potřeboval dalších 11 disket. Slackware Linux 1.00 byl postaven na Linuxu .99pl11 Alpha, libc 4.4.1, g++ 2.4.5 a XFree86 1.3.
Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) jako první orgán státní správy v Česku spustilo takzvaný „bug bounty“ program pro odhalování bezpečnostních rizik a zranitelných míst ve svých informačních systémech. Za nalezení kritické zranitelnosti nabízí veřejnosti odměnu 1000 eur, v případě vysoké závažnosti je to 500 eur. Program se inspiruje přístupy běžnými v komerčním sektoru nebo ve veřejné sféře v zahraničí.
Vláda dne 16. července 2025 schválila návrh nového jednotného vizuálního stylu státní správy. Vytvořilo jej na základě veřejné soutěže studio Najbrt. Náklady na přípravu návrhu a metodiky činily tři miliony korun. Modernizovaný dvouocasý lev vychází z malého státního znaku. Vizuální styl doprovází originální písmo Czechia Sans.
Z motorového prostoru se ozývaly divné kovové zvuky - takové cvrlikání a tření o kov. Vypadalo to, že pochází z vodní pumpy.
Řemenice na vodní pumpě se hýbala tak, že to vypadalo, že je vylágrované uložení ložiska a ty zvuky vypadaly tak, že ložisko taky brzy odejde. To by ale musela z pumpy okolo ložiska téct voda a to se nedělo. Vypustil jsem tedy chladící kapalinu do kanystříků po destilované vodě a začal s demontáží. Odpojil jsem hadice od chladiče, ten pak drží na čtyřech šroubech. Když jsem vyndal chladič, už se dalo dostat ke šroubům na vrtuli na řemenici vodní pumpy. Vyndal jsem ještě takovou síťku proti hmyzu, co mám ještě před chladičem, abych mohl případne prostrčit ruce skrz mezery v přední masce. Řemenice s vrtulí drží na čtyřech šroubech. Když jsem ji sundal, oddechl jsem si. Problém není v ložisku ani jeho uložení, ale v tom, že kolečko na hřídeli bylo přichycené dost fušersky. Bylo to lajdácky přivařené a sváry praskly. Pak se to kolečko hýbalo na hřídeli a bez odmontované řemenice to vypadalo na to vylágrované ložisko. Pak jsem odpojil hadici od pumpy k topnému tělísku topení. Když jsem sundal řemenici, šel dolů i řemen. Vodní pumpa drží také na čtyřech šroubech, dva jsou stejně dlouhé a další dva jsou každý jinak dlouhý, položil jsem si je bokem tak, abych to pak nepopletl.
Zašel jsem tedy ke kamarádovi, ten mi konec hřídele obrousil, a udělal pořádný svár. Povedlo se a kolečko pro uchycení řemenice je zas v pořádku. Když byla takhle přední část motoru přístupná, vzal jsem taky čistící přípravek Arva a umyl dostupné části. Pak jsem vyčistil styčné plochy od zbytků těsnění a silikonu a benzínem odmastil. Na pumpu jsem si připravil vrstvu silikonu, nechal chvíli zavadnout a pak přiložil k bloku motoru a přišrouboval. Nejdřív jen zlehka a po několika minutách jsem to dotáhl pořádně. Pak jsem připojil zpátky hadici od topení. Docela boj byl s nasazením řemenice a vrtule. Trefit se a chytit první šroubek trvalo poměrně dlouho. Pak jsem si musel povolit alternátor a nasadil zpátky řemen a zas přitáhnutím alternátoru řemen našponovat. Nakonec jsem nasadil zpátky chladič a připojil hadice. Zbývalo jen dolít zpátky chladící kapalinu a vyzkoušet.
Všechno proběhlo ok, pumpa funguje a ty kovové zvuky jsou pryč.
Tiskni
Sdílej: