Byla vydána nová verze 5.12 svobodného multiplatformního softwaru pro konverzi a zpracování digitálních fotografií primárně ve formátů RAW RawTherapee (Wikipedie). Vedle zdrojových kódů je k dispozici také balíček ve formátu AppImage. Stačí jej stáhnout, nastavit právo ke spuštění a spustit.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za květen (YouTube).
Byly publikovány informace (txt) o zranitelnostech CVE-2025-5054 v Apport a CVE-2025-4598 v systemd-coredump. Lokální uživatel se může dostat k výpisu paměti programu (core dump) s SUID a přečíst si tak například /etc/shadow.
Společnost Valve aktualizovala přehled o hardwarovém a softwarovém vybavení uživatelů služby Steam. Podíl uživatelů Linuxu aktuálně činí 2,69 %. Nejčastěji používané linuxové distribuce jsou Arch Linux, Linux Mint a Ubuntu. Při výběru jenom Linuxu vede SteamOS Holo s 30,95 %. Procesor AMD používá 68,77 % hráčů na Linuxu.
Byla vydána verze 4.0 open source programu na kreslení grafů Veusz (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Proběhla portace na Qt 6.
Dibuja je jednoduchý kreslící program inspirovaný programy Paintbrush pro macOS a Malování pro Windows. Vydána byla verze 0.26.0.
Byla vydána nová verze 9.13 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Byla vydána nová stabilní verze 3.22.0, tj. první z nové řady 3.22, minimalistické linuxové distribuce zaměřené na bezpečnost Alpine Linux (Wikipedie) postavené na standardní knihovně jazyka C musl libc a BusyBoxu. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
FEL ČVUT vyvinula robotickou stavebnici pro mladé programátory. Stavebnice Brian byla navržená speciálně pro potřeby populární Robosoutěže. Jde ale také o samostatný produkt, který si může koupit každý fanoušek robotiky a programování od 10 let, ideální je i pro střední školy jako výuková pomůcka. Jádro stavebnice tvoří programovatelná řídicí jednotka, kterou vyvinul tým z FEL ČVUT ve spolupráci s průmyslovými partnery. Stavebnici
… více »Z motorového prostoru se ozývaly divné kovové zvuky - takové cvrlikání a tření o kov. Vypadalo to, že pochází z vodní pumpy.
Řemenice na vodní pumpě se hýbala tak, že to vypadalo, že je vylágrované uložení ložiska a ty zvuky vypadaly tak, že ložisko taky brzy odejde. To by ale musela z pumpy okolo ložiska téct voda a to se nedělo. Vypustil jsem tedy chladící kapalinu do kanystříků po destilované vodě a začal s demontáží. Odpojil jsem hadice od chladiče, ten pak drží na čtyřech šroubech. Když jsem vyndal chladič, už se dalo dostat ke šroubům na vrtuli na řemenici vodní pumpy. Vyndal jsem ještě takovou síťku proti hmyzu, co mám ještě před chladičem, abych mohl případne prostrčit ruce skrz mezery v přední masce. Řemenice s vrtulí drží na čtyřech šroubech. Když jsem ji sundal, oddechl jsem si. Problém není v ložisku ani jeho uložení, ale v tom, že kolečko na hřídeli bylo přichycené dost fušersky. Bylo to lajdácky přivařené a sváry praskly. Pak se to kolečko hýbalo na hřídeli a bez odmontované řemenice to vypadalo na to vylágrované ložisko. Pak jsem odpojil hadici od pumpy k topnému tělísku topení. Když jsem sundal řemenici, šel dolů i řemen. Vodní pumpa drží také na čtyřech šroubech, dva jsou stejně dlouhé a další dva jsou každý jinak dlouhý, položil jsem si je bokem tak, abych to pak nepopletl.
Zašel jsem tedy ke kamarádovi, ten mi konec hřídele obrousil, a udělal pořádný svár. Povedlo se a kolečko pro uchycení řemenice je zas v pořádku. Když byla takhle přední část motoru přístupná, vzal jsem taky čistící přípravek Arva a umyl dostupné části. Pak jsem vyčistil styčné plochy od zbytků těsnění a silikonu a benzínem odmastil. Na pumpu jsem si připravil vrstvu silikonu, nechal chvíli zavadnout a pak přiložil k bloku motoru a přišrouboval. Nejdřív jen zlehka a po několika minutách jsem to dotáhl pořádně. Pak jsem připojil zpátky hadici od topení. Docela boj byl s nasazením řemenice a vrtule. Trefit se a chytit první šroubek trvalo poměrně dlouho. Pak jsem si musel povolit alternátor a nasadil zpátky řemen a zas přitáhnutím alternátoru řemen našponovat. Nakonec jsem nasadil zpátky chladič a připojil hadice. Zbývalo jen dolít zpátky chladící kapalinu a vyzkoušet.
Všechno proběhlo ok, pumpa funguje a ty kovové zvuky jsou pryč.
Tiskni
Sdílej: