Byly zpracovány a na YouTube zveřejněny videozáznamy z konference LinuxDays 2025.
Na konferenci LinuxDays 2025 byl oficiálně představen nový router Turris Omnia NG.
Přímý přenos (YouTube) z konference LinuxDays 2025, jež probíhá tento víkend v Praze v prostorách FIT ČVUT. Na programu je spousta zajímavých přednášek.
V únoru loňského roku Úřad pro ochranu osobních údajů pravomocně uložil společnosti Avast Software pokutu 351 mil. Kč za porušení GDPR. Městský soud v Praze tuto pokutu na úterním jednání zrušil. Potvrdil ale, že společnost Avast porušila zákon, když skrze svůj zdarma dostupný antivirový program sledovala, které weby jeho uživatelé navštěvují, a tyto informace předávala dceřiné společnosti Jumpshot. Úřad pro ochranu osobních údajů
… více »Google Chrome 141 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 141.0.7390.54 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 21 bezpečnostních chyb. Za nejvážnější z nich (Heap buffer overflow in WebGPU) bylo vyplaceno 25 000 dolarů. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
eDoklady mají kvůli vysoké zátěži technické potíže. Ministerstvo vnitra doporučuje vzít si sebou klasický občanský průkaz nebo pas.
Novým prezidentem Free Software Foundation (FSF) se stal Ian Kelling.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za září (YouTube).
Vyšla kniha Počítačové programy a autorské právo. Podle internetových stránek nakladatelství je v knize "Významný prostor věnován otevřenému a svobodnému softwaru, jeho licencím, důsledkům jejich porušení a rizikům „nakažení“ proprietárního kódu režimem open source."
Red Hat řeší bezpečnostní incident, při kterém došlo k neoprávněnému přístupu do GitLab instance používané svým konzultačním týmem.
Z motorového prostoru se ozývaly divné kovové zvuky - takové cvrlikání a tření o kov. Vypadalo to, že pochází z vodní pumpy.
Řemenice na vodní pumpě se hýbala tak, že to vypadalo, že je vylágrované uložení ložiska a ty zvuky vypadaly tak, že ložisko taky brzy odejde. To by ale musela z pumpy okolo ložiska téct voda a to se nedělo. Vypustil jsem tedy chladící kapalinu do kanystříků po destilované vodě a začal s demontáží. Odpojil jsem hadice od chladiče, ten pak drží na čtyřech šroubech. Když jsem vyndal chladič, už se dalo dostat ke šroubům na vrtuli na řemenici vodní pumpy. Vyndal jsem ještě takovou síťku proti hmyzu, co mám ještě před chladičem, abych mohl případne prostrčit ruce skrz mezery v přední masce. Řemenice s vrtulí drží na čtyřech šroubech. Když jsem ji sundal, oddechl jsem si. Problém není v ložisku ani jeho uložení, ale v tom, že kolečko na hřídeli bylo přichycené dost fušersky. Bylo to lajdácky přivařené a sváry praskly. Pak se to kolečko hýbalo na hřídeli a bez odmontované řemenice to vypadalo na to vylágrované ložisko. Pak jsem odpojil hadici od pumpy k topnému tělísku topení. Když jsem sundal řemenici, šel dolů i řemen. Vodní pumpa drží také na čtyřech šroubech, dva jsou stejně dlouhé a další dva jsou každý jinak dlouhý, položil jsem si je bokem tak, abych to pak nepopletl.
Zašel jsem tedy ke kamarádovi, ten mi konec hřídele obrousil, a udělal pořádný svár. Povedlo se a kolečko pro uchycení řemenice je zas v pořádku. Když byla takhle přední část motoru přístupná, vzal jsem taky čistící přípravek Arva a umyl dostupné části. Pak jsem vyčistil styčné plochy od zbytků těsnění a silikonu a benzínem odmastil. Na pumpu jsem si připravil vrstvu silikonu, nechal chvíli zavadnout a pak přiložil k bloku motoru a přišrouboval. Nejdřív jen zlehka a po několika minutách jsem to dotáhl pořádně. Pak jsem připojil zpátky hadici od topení. Docela boj byl s nasazením řemenice a vrtule. Trefit se a chytit první šroubek trvalo poměrně dlouho. Pak jsem si musel povolit alternátor a nasadil zpátky řemen a zas přitáhnutím alternátoru řemen našponovat. Nakonec jsem nasadil zpátky chladič a připojil hadice. Zbývalo jen dolít zpátky chladící kapalinu a vyzkoušet.
Všechno proběhlo ok, pumpa funguje a ty kovové zvuky jsou pryč.
Tiskni
Sdílej: