Společnost Amazon miliardáře Jeffa Bezose vypustila na oběžnou dráhu první várku družic svého projektu Kuiper, který má z vesmíru poskytovat vysokorychlostní internetové připojení po celém světě a snažit se konkurovat nyní dominantnímu Starlinku nejbohatšího muže planety Elona Muska.
Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Znáš
Díky za odkazy. Pročtu si to.
badblocks
, tak by stačilo jen udělat GUI na výběr zařízení plus vykreselní povrchu disku jako bitmapy s barevně odlišenými čtverečky pro bloky (resp. skupinami bloků). Ušetřila by se tím nízkoúrovňová část s diskovým zařízením, s přístupovými právy (jen badblocks
musí mít práva na přístup k disku, GUI už ne), kód by byl přenositelnější a navíc by to bylo více ve shodě s unixovou filosofií.
Na druhou stranu, pravděpodobně by mnohem více kódu zabíralo to GUI než zbytek, tj. kreslení špatných bloků do bitmapy a komunikace s badblocks
skrz roury via popen()
... a mimo toho, aplikace plně dle unixové filosofie by měla spíš načíst soubor se špatnými bloky z badblocks
a dle parametrů to vyplivnout jako bitmapu v PPM Díky.
Díky za tip.
Ano. Díky.
What are commonly used design patterns in Python?
Forget about it and enjoy Python without patterns as long as you can. I heard the Java crowd's coming.
IMHO je dolezitejsia znalost "spravim to tak preto lebo ked to spravim inym sposobom tak sa stane XYZ", nez znalost typu "spravim to tak lebo to pisali v knihe XYZ"+1. Není nic horšího než bezhlavé papouškování cool patternů, setkal jsem se s tím v pár projektech a to je dost hrůza...
Díky moc za připomínku. To, aby mnou vytvořený zdrojový kód byl čitelný, pochopitelný a udržovatelný je mým cílem. I za cenu, že mi naprogramování vysněné aplikace bude trvat roky.
Díky.
Exporting steganographic bits (least significant bits or noise) from WAVs and RAW photos as a block device. Linux nbd seems pretty simple.Příbuznou problematikou se zabývám... Je velmi obtížné tohle udělat tak, aby to bylo bezpečné [1][2] (resp. lépe řečeno, aby to nebylo úplně okaté). V zásadě v současné době je toto ve fázi výzkumu, stav vývoje není zatím tak daleko, aby to šlo 'prostě naimplementovat'. (Toto je důvod, proč jsem nebyl schopen nějak úspěšně pokračovat ve vývoji steganografické knihovny představené někdy před rokem...)
BadBIOS is a hoax. Can be a similar malware really build?Já věděl, že to je pobídnutí k vytvoření nové třídy virů!!
Zajímám se hlavně o šachy, ale není mi cizí třeba matematika.
Jinak děkuju za nakopnutí. Měl jsem v hlavě zmatek.
Nejlépe, aby se to týkalo šachů (logických her) nebo matematiky.Hodil by se mi soft v céčku na hledání izomorfismu větších grafů
Je fakt, že tenhle přístup bude asi snažší než pokoušet se řešit Knapsack Problem v polynomiálním časeTo už by aproximovanýma metodama jít řešit mělo, ne? Nebo nevím jak ty, ale já cspsol (jednorozměrná verze problému) den co den používám.
Zkoušel jsi to v praxi?No, spíš se na to hraju. Žeru kořínky vytažené ze dna rybníku, hraju se s lukem, testuju opékače, stavím bunkry a tak… nic vážného.
cspsolA proč o tom mluvim:
CG involves solving a sub-problem (which in this case is a integer knapsack problem).
Ty příbytky se mi líbí, připomíná mi to jak jsme si měli postavit příbytek v lese na skautském táboře (měl vydržet alespoň dvě noci). Spolužák postavil velkou místnost, kam by se vešla celá skupina (4 stěny a plochá střecha), já jen přivázal větev do výšky mezi dva stromy a na ní naházel další větve jako střechu On se s tím trápil několik hodin a dělal to pečlivě, já to spatlal za chvilku, předimenzoval střechu a ve volném čase kopal mělký příkop aby mi nenatekla voda dovnitř. Nikdo nečekal že to budu právě já, kdo se probudí ráno v suchu. Můj přístřešek měl ale jednu nevýhodu - sotva se tam vešel jeden člověk a do spacáku se musel soukat jako housenka
No, to byla nadsázka..Proč, nápad je to zajímavý.Já to většinou až tak moc neřešim...
Např. v Tatrách byly dny, kdy jsem měl v báglu třeba 3L vody a stačilo to tak tak (slunce pražilo...).Proto je fajn sebou tahat mapu. Ta neváží kg na litr. Zrovna v Tatrách by se ta voda nemusela pravděpodobně ani nijak upravovat.
Proto je fajn sebou tahat mapu. Ta neváží kg na litr. Zrovna v Tatrách by se ta voda nemusela pravděpodobně ani nijak upravovat.Tam nebyl problém v tom, že bych nevěděl, kde ta voda je, ale v tom, že prostě na trase žádná v dosahu nebyla, což je typické pro hřebenovky. (Jinak pokud možnost byla, tak jsme samozřejmě z potůčků doplňovali...)
Sice se ro netýká šachů ani matematiky, ale zkusím to navrhnout: frontend k databázím.
Naprogramovat návrh formuláře (nebo systému formulářů), buď skriptováním nebo naklikáním, pro zadávání dat do databází běžnými uživateli. Čili: admin vymyslí tabulky s relacemi v postgre, mysql, mssql nebo čemkoli jiném a naskriptuje frontend pro asistentku (nebo servisáky nebo prodejce nebo ...) pro blbuvzdorné zadávání dat do db a bez možnosti nějak zasáhnout do databáze nad rámec oprávnění běžného usera. Mělo by to fungovat i v rámci sítě nebo internetu.
Dělám to, protože se chci z pozice "teoretického programování" dostat k praktickému programování.To znam moc dobre. Otazka ovsem je, jestli to neni tim, ze prakticke programovani neni moc zajimave - vetsinou je to o reseni nekompatibilit mezi technologiemi, tedy vec X uz existuje ale tady se to jeste dela pres ruku, a toho ze pocitace jsou blbe a je potreba jim vsechno vysvetlit. Par jednodussich napadu, ktere se tykaji matematiky bych ale mel:
(a mozna pak taky resic na substituticni a transpozicni sifry pomoci jazykoveho modelu)Něco takového existuje, ale není to moc konfigurovatelný atd... Standalone open-source program by byl lepší.
A když dnes stojí v podstatě 4G paměti efektivně 1K Kč není důvod proč spotřebou paměti neštřit uživatelův čas, nota bene když chce.Ještě větší kravina. To bych nedělal už jen z principu.
Ne, tohle není kravina.Ano, tohle je kravina. Zdá se že na tebe budou potřeba už i nějaké Rationale, takže tady je máš:
Je vidět, že ty se prostě vyznáš ve všem. Ovšem jen teoreticky.
Ad 1) Celkem by mě zajímalo, co by se do toho rastrového formátu mělo vlastně ukládat. Hodnoty každé barevné buňky, hodnoty pixelu po demosaic masky (jakou metodou?) nebo co vlastně? Výhoda rawu je ta, že máš surová data tak jak vznikla (a moc se na ně nesahá) a po letech na ně klidně můžeš použít zcela novou metodu. Při uložení do obecného rastrového formátu o část informace přicházíš.
Ad 1 a 2) Aha, takže výrobci foťáků by měly volit formát podle toho, zda obsahuje náhledy.
Ad 3) RAW (CR2) náhled obsahuje.
Ad 4) Víš, jenže ono se nefotí podle toho, jaký to žere procesorový čas nebo místo na disku. Ono se fotí podle toho, co se chce fotit a nějaké místo na disku je zcela podružné. Takže na sportovních akcích se nafotí stovky fotek (často i rychlost 6 snímků za 1s) a potom se z toho vybere.
Když máš tolik RAW souborů, že je problém zobrazit je v rozumném čase, značí to jiný problém než je přednačítání náhledů.
Není. Problém je jen v tom, že ten procesor se fláká místo toho, aby si předpočítal data, která uživatel (už z logiky workflow) bude za chvíli potřebovat.
Navíc tohle vůbec není problém (jen) náhledů. On i ten 24Mpx JPEG z full frame (když už teda radít cvakat do JPEG, což je opravdu super formát pro následné zpracování) se nějakou dobu otevírá. Tohle je o tom, jestli ti autoři toho software přemýšlejí pro koho je ten software určen a jak se používá. Tohle téma se vůbec nemusí týkat jen obrázků, rozumný readahead dat se hodí všude dam, kde se pracuje s daty v nějakém sekvenčním pořadí.
Je vidět, že ty se prostě vyznáš ve všem.Si kuř. Se stačí vždycky jenom zeptat.
On i ten 24Mpx JPEG z full frame (když už teda radít cvakat do JPEG, což je opravdu super formát pro následné zpracování) se nějakou dobu otevírá.Mimo jiné je to důvod proč se Thumbnail zavedl. U JPEGu to nestojí I/O nebo prostor ale dekomprese zas stojí procesorový čas. Samozřejmě Thumbnail byly jen začátek. Pak se v JPEGu2000 pokračovalo tak, že jak se celkový obrázek rozloží na jednotlivá rozlišení, ty se seřadí do streamu za sebou (DC na začátku) a v podstatě tolik dat kolik načteš od začátku souboru, takové dostaneš rozlišení (plné rozlišení se dá načítat jen tehdy, kdy s ním opravdu potřebuješ pracovat). Proto tam myslím ani žádné náhledy zavedené nejsou. To byl formát opravdu navržený pro fotografy, bohužel má podíl na trhu takový jaký má.
A když dnes stojí v podstatě 4G paměti efektivně 1K Kč není důvod proč spotřebou paměti neštřit uživatelův čas, nota bene když chce.Plýtvat pamětí či jakýmikoliv zdroji je vždy kravina. ImageMagick má výborný nástroj – stream. Je určen k práci s velmi masivními obrázky. Funguje tak že načte do paměti výřez z obrázku který si specifikuješ, zbytek jednoduše (i na disku) přeskočí. Jak velký je minimální blok, který se dá z disku načíst? Já bych zkusil stejnou strategii. Jeden bajt to asi nebude, ale i tak u malého náhledu na který potom aplikuješ NN interpolaci je docela velká šance, že to hodně sníží overhead.
Plýtvat pamětí či jakýmikoliv zdroji je vždy kravina.
Nevyužívat možnosti HW pro urychlení práce, když je ta možnost, je kravina ještě větší .
Ale na urychlení zpracování fotek v linuxovém světě mu nepomůže nic. Nepomůže mu, když si koupí 32GB paměti, aby měl program dost místa a pracoval rychle.Zkoušel jsi napřed nakopírovat fotky do tmpfs? To by mohlo načítání docela urychlit, i když to bude za cenu delší přípravy na začátku, ale to si mezi tím můžeš jít udělat kafe. Editované/vybrané fotky bys samozřejmě musel průběžně ukládat jinam.
Navíc jak ImageMagic namarkuje fotky abych dále v editoru věděl, že tyhle mám jen sklopit do archivu a nebude se s nima pracovat?A nebo když už chceš teda funkční řešení, tak proč jednoduše nepoužiješ ImageMagick k tomu aby si všechny RAWy načetl, zmenšil do rozumného zobrazovacího rozlišení, sekvenčně konvertoval do JPEGu, ty pak projdeš rychlostí blesku, vyházíš co nechceš, list exportneš, vyměníš přípony a následný rm nebo mv spustíš na složku s RAWy. Práce na pět minut i když do ní započítám vypití čaje/kafe a dloubání v nose.
Tiskni
Sdílej: