Před 25 lety zaplavil celý svět virus ILOVEYOU. Virus se šířil e-mailem, jenž nesl přílohu s názvem I Love You. Příjemci, zvědavému, kdo se do něj zamiloval, pak program spuštěný otevřením přílohy načetl z adresáře e-mailové adresy a na ně pak „milostný vzkaz“ poslal dál. Škody vznikaly jak zahlcením e-mailových serverů, tak i druhou činností viru, kterou bylo přemazání souborů uložených v napadeném počítači.
Byla vydána nová major verze 5.0.0 svobodného multiplatformního nástroje BleachBit (GitHub, Wikipedie) určeného především k efektivnímu čištění disku od nepotřebných souborů.
Na čem pracují vývojáři webového prohlížeče Ladybird (GitHub)? Byl publikován přehled vývoje za duben (YouTube).
Provozovatel čínské sociální sítě TikTok dostal v Evropské unii pokutu 530 milionů eur (13,2 miliardy Kč) za nedostatky při ochraně osobních údajů. Ve svém oznámení to dnes uvedla irská Komise pro ochranu údajů (DPC), která jedná jménem EU. Zároveň TikToku nařídila, že pokud správu dat neuvede do šesti měsíců do souladu s požadavky, musí přestat posílat data o unijních uživatelích do Číny. TikTok uvedl, že se proti rozhodnutí odvolá.
Společnost JetBrains uvolnila Mellum, tj. svůj velký jazykový model (LLM) pro vývojáře, jako open source. Mellum podporuje programovací jazyky Java, Kotlin, Python, Go, PHP, C, C++, C#, JavaScript, TypeScript, CSS, HTML, Rust a Ruby.
Vývojáři Kali Linuxu upozorňují na nový klíč pro podepisování balíčků. K původnímu klíči ztratili přístup.
V březnu loňského roku přestal být Redis svobodný. Společnost Redis Labs jej přelicencovala z licence BSD na nesvobodné licence Redis Source Available License (RSALv2) a Server Side Public License (SSPLv1). Hned o pár dní později vznikly svobodné forky Redisu s názvy Valkey a Redict. Dnes bylo oznámeno, že Redis je opět svobodný. S nejnovější verzí 8 je k dispozici také pod licencí AGPLv3.
Oficiální ceny Raspberry Pi Compute Modulů 4 klesly o 5 dolarů (4 GB varianty), respektive o 10 dolarů (8 GB varianty).
Byla vydána beta verze openSUSE Leap 16. Ve výchozím nastavení s novým instalátorem Agama.
Devadesátková hra Brány Skeldalu prošla portací a je dostupná na platformě Steam. Vyšel i parádní blog autora o portaci na moderní systémy a platformy včetně Linuxu.
Cez CVS to spravuje verzie, kompiluje to, vyrába inštalačné balíčky, reporty, hodne reportov, kontrola kvality kódu, atď. Je to navrhnuté ako klient-server a môžu to používať viacerý používatelia naraz. V podstate to bol (a je) plne funkčný, ale dosť ťažkopádny, a hodne veľký bastl. Zdrojáky majú 7200 riadkov. Btw. nie je to open source, nemám nič proti, ale proste je to ad-hoc aplikácia ktorú by nikto iný nevyužil. Ale o to mi nejde. Sám som ho paradoxne nepoužíval tak často ako by som chcel, práve preto že to bol taký bastl. Ťažkopádne sa to nastavovalo, bolo to pomalé, boli tam aj nejaké menšie bugy. Kód bol hnusný a nechcelo sa mi to opravovať.
Tak som si jedného dňa sadol, a celé to odznova prepísal za cca 3 hodiny. Nová verzia má 400 riadkov kódu. Kompletne som vyhodil podporu CVS s tým že to pracuje nad akt. working copy. Keď chcem iné verzie tak si ich checkoutnem do iných adresárov a robím nad nimi. Klient server architektúru som tiež vyhodil, je to single user, je to možné práve preto že som to CVS vyhodil. Aj reporty som napísal odznova, je to momentálne všetko prehľadnejšie, kompaktnejšie, rýchlejšie. Na balíčky používam samostatný program, asi 40 riadkov kódu. Stále je to ad-hoc ktorý nikto iný nepoužije, ale začal som to aktívne používať každý deň a som veľmi spokojný.
Osobne sa snažím preferovať model vývoja "Release Early, Release Often" pretože inak projekt môže skončiť ako E17, Hurd, KDE4 alebo ktorýkoľvek Sadamov projekt ;). Ale niekedy je proste jednoduchšie urobiť čiaru a začať odznova. Ja som ale vedel že mi to nepotrvá viac ako pár hodín takže som si to mohol dovoliť.
Čo som ale chcel naznačiť v tomto blogu je zásadná zmena starej a novej verzie. Kým stará verzia bola "katedrála" v štýle "musia tam byť nové funkcie aby si zákazník kúpil novú verziu", tak naopak tá aktuálna je minimalistická. Presne v duchu výroku:
Dokonalosť sa nedosiahne keď nie je čo pridať, ale keď už nie je čo odobrať
Tiskni
Sdílej:
Osobne sa snažím preferovať model vývoja "Release Early, Release Often" pretože inak projekt môže skončiť ako E17, Hurd, KDE4 alebo ktorýkoľvek Sadamov projekt ;)Nevšiml jsem si, že by KDE4 bylo nějak schované