Přemýšlíte, jak začít prázdniny? Už v úterý 1. července se bude konat Virtuální Bastlírna, tedy online setkání bastlířů, techniků, vědců i akademiků, kde se ve volné diskuzi probírají novinky ze světa techniky, ale i jiných zajímavých témat.
Za poslední měsíc jsme byli svědky plamenů několika raket. Zatímco malá raketa od Hondy se úspěšně vznesla a opět přistála, raketa od SpaceX se rozhodla letět všemi směry najednou. Díkybohu méně … více »Linus Torvalds zmínil, že souborový systém Bcachefs zřejmě odstraní z mainline Linuxu v začleňovacím okně pro vydání 6.17. Kent Overstreet mu totiž posílá kód s novou funkcionalitou i pro začlenění do kandidátů na vydání, kdy očekává pouze opravy chyb. Ken Overstreet byl již dříve z vývoje vyloučen kvůli konfliktní komunikaci.
Ministerstvo průmyslu a obchodu propaguje Microsoft. Ten ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu spouští AI National Skilling Plan v ČR. "Iniciativa Microsoftu přináší konkrétní a praktickou podporu právě tam, kde ji nejvíc potřebujeme – do škol, firem i veřejné správy.", říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.
Jste český ISP? Vyplněním krátkého dotazníku můžete pomoci nasměrovat vývoj nové generace routerů Turris Omnia [𝕏].
Celkové tržby společnosti Canonical za rok 2024 byly 292 milionů dolarů (pdf). Za rok 2023 to bylo 251 milionů dolarů.
Byla vydána verze 1.88.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Distribuce Tails specializující se ochranu online soukromí uživatele byla vydána ve verzi 6.17. Mimo jiné aktualizuje Tor Browser (14.5.4) a opravuje několik chyb.
Ubuntu nově pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 2. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Město Lyon posiluje svou digitální suverenitu a postupně nahrazuje software od společnosti Microsoft bezplatnými alternativami, zejména OnlyOffice pro kancelářské aplikace a Linux a PostgreSQL pro systémy a databáze.
Evropská občanská iniciativa Stop Destroying Videogames se snaží o to, aby vydavatelé, kteří spotřebitelům v Evropské unii prodávají videohry nebo na ně udělují licence, měli povinnost tyto hry ponechat ve funkčním (hratelném) stavu i po ukončení podpory ze své strany. Podpořit podpisem tuto iniciativu můžete v Systému pro online sběr podpisů.
Cez CVS to spravuje verzie, kompiluje to, vyrába inštalačné balíčky, reporty, hodne reportov, kontrola kvality kódu, atď. Je to navrhnuté ako klient-server a môžu to používať viacerý používatelia naraz. V podstate to bol (a je) plne funkčný, ale dosť ťažkopádny, a hodne veľký bastl. Zdrojáky majú 7200 riadkov. Btw. nie je to open source, nemám nič proti, ale proste je to ad-hoc aplikácia ktorú by nikto iný nevyužil. Ale o to mi nejde. Sám som ho paradoxne nepoužíval tak často ako by som chcel, práve preto že to bol taký bastl. Ťažkopádne sa to nastavovalo, bolo to pomalé, boli tam aj nejaké menšie bugy. Kód bol hnusný a nechcelo sa mi to opravovať.
Tak som si jedného dňa sadol, a celé to odznova prepísal za cca 3 hodiny. Nová verzia má 400 riadkov kódu. Kompletne som vyhodil podporu CVS s tým že to pracuje nad akt. working copy. Keď chcem iné verzie tak si ich checkoutnem do iných adresárov a robím nad nimi. Klient server architektúru som tiež vyhodil, je to single user, je to možné práve preto že som to CVS vyhodil. Aj reporty som napísal odznova, je to momentálne všetko prehľadnejšie, kompaktnejšie, rýchlejšie. Na balíčky používam samostatný program, asi 40 riadkov kódu. Stále je to ad-hoc ktorý nikto iný nepoužije, ale začal som to aktívne používať každý deň a som veľmi spokojný.
Osobne sa snažím preferovať model vývoja "Release Early, Release Often" pretože inak projekt môže skončiť ako E17, Hurd, KDE4 alebo ktorýkoľvek Sadamov projekt ;). Ale niekedy je proste jednoduchšie urobiť čiaru a začať odznova. Ja som ale vedel že mi to nepotrvá viac ako pár hodín takže som si to mohol dovoliť.
Čo som ale chcel naznačiť v tomto blogu je zásadná zmena starej a novej verzie. Kým stará verzia bola "katedrála" v štýle "musia tam byť nové funkcie aby si zákazník kúpil novú verziu", tak naopak tá aktuálna je minimalistická. Presne v duchu výroku:
Dokonalosť sa nedosiahne keď nie je čo pridať, ale keď už nie je čo odobrať
Tiskni
Sdílej:
Osobne sa snažím preferovať model vývoja "Release Early, Release Often" pretože inak projekt môže skončiť ako E17, Hurd, KDE4 alebo ktorýkoľvek Sadamov projekt ;)Nevšiml jsem si, že by KDE4 bylo nějak schované