Byl vydán Mozilla Firefox 145.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Ukončena byla podpora 32bitového Firefoxu pro Linux. Přidána byla podpora Matrosky. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 145 bude brzy k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Lidé.cz (Wikipedie) jsou zpět jako sociální síť s "ambicí stát se místem pro kultivované debaty a bezpečným online prostředím".
Byla vydána nová verze 4.4 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
ASUS má v nabídce komplexní řešení pro vývoj a nasazení AI: kompaktní stolní AI superpočítač ASUS Ascent GX10 poháněný superčipem NVIDIA GB10 Grace Blackwell a platformou NVIDIA DGX Spark. S operačním systémem NVIDIA DGX založeném na Ubuntu.
Desktopové prostredie Trinity Desktop vyšlo vo verzii R14.1.5. Je tu opravená chyba v tqt komponente spôsobujúca 100% vyťaženie cpu, dlaždice pre viac monitorov a nemenej dôležité su dizajnové zmeny v podobe ikon, pozadí atď. Pridaná bola podpora distribúcií Debian Trixie, Ubuntu Questing, RHEL 10 a OpenSUSE Leap 16.
Grafická aplikace Easy Effects (Flathub), původně PulseEffects, umožňující snadno povolovat a zakazovat různé audio efekty v aplikacích používajících multimediální server PipeWire, byla vydána ve verzi 8.0.0. Místo GTK 4 je nově postavená nad Qt, QML a Kirigami.
Na YouTube lze zhlédnout Godot Engine – 2025 Showreel s ukázkami toho nejlepšího letos vytvořeného v multiplatformním open source herním enginu Godot.
Blíží se konec roku a tím i všemožná vyhlášení slov roku 2025. Dle Collins English Dictionary je slovem roku vibe coding, dle Dictionary.com je to 6-7, …
Cloudflare Radar: podíl Linuxu na desktopu dosáhl v listopadu 6,2 %.
Chcete vědět, co se odehrálo ve světě techniky za poslední měsíc? Nebo si popovídat o tom, co zrovna bastlíte? Pak doražte na listopadovou Virtuální Bastlírnu s mikrofonem a kamerou, nalijte si něco k pití a ponořte se s strahovskými bastlíři do diskuze u virtuálního piva o technice i všem možném okolo. Mezi nejvýznamnější novinky patří Průšovo oznámení Core One L, zavedení RFID na filamentech, tisk silikonu nebo nový slicer. Dozvíte se ale i
… více »Cez CVS to spravuje verzie, kompiluje to, vyrába inštalačné balíčky, reporty, hodne reportov, kontrola kvality kódu, atď. Je to navrhnuté ako klient-server a môžu to používať viacerý používatelia naraz. V podstate to bol (a je) plne funkčný, ale dosť ťažkopádny, a hodne veľký bastl. Zdrojáky majú 7200 riadkov. Btw. nie je to open source, nemám nič proti, ale proste je to ad-hoc aplikácia ktorú by nikto iný nevyužil. Ale o to mi nejde. Sám som ho paradoxne nepoužíval tak často ako by som chcel, práve preto že to bol taký bastl. Ťažkopádne sa to nastavovalo, bolo to pomalé, boli tam aj nejaké menšie bugy. Kód bol hnusný a nechcelo sa mi to opravovať.
Tak som si jedného dňa sadol, a celé to odznova prepísal za cca 3 hodiny. Nová verzia má 400 riadkov kódu. Kompletne som vyhodil podporu CVS s tým že to pracuje nad akt. working copy. Keď chcem iné verzie tak si ich checkoutnem do iných adresárov a robím nad nimi. Klient server architektúru som tiež vyhodil, je to single user, je to možné práve preto že som to CVS vyhodil. Aj reporty som napísal odznova, je to momentálne všetko prehľadnejšie, kompaktnejšie, rýchlejšie. Na balíčky používam samostatný program, asi 40 riadkov kódu. Stále je to ad-hoc ktorý nikto iný nepoužije, ale začal som to aktívne používať každý deň a som veľmi spokojný.
Osobne sa snažím preferovať model vývoja "Release Early, Release Often" pretože inak projekt môže skončiť ako E17, Hurd, KDE4 alebo ktorýkoľvek Sadamov projekt ;). Ale niekedy je proste jednoduchšie urobiť čiaru a začať odznova. Ja som ale vedel že mi to nepotrvá viac ako pár hodín takže som si to mohol dovoliť.
Čo som ale chcel naznačiť v tomto blogu je zásadná zmena starej a novej verzie. Kým stará verzia bola "katedrála" v štýle "musia tam byť nové funkcie aby si zákazník kúpil novú verziu", tak naopak tá aktuálna je minimalistická. Presne v duchu výroku:
Dokonalosť sa nedosiahne keď nie je čo pridať, ale keď už nie je čo odobrať
Tiskni
Sdílej:
Osobne sa snažím preferovať model vývoja "Release Early, Release Often" pretože inak projekt môže skončiť ako E17, Hurd, KDE4 alebo ktorýkoľvek Sadamov projekt ;)Nevšiml jsem si, že by KDE4 bylo nějak schované
Jsou dokonce i tací, kteří naopak volají potom, aby bylo KDE vydáváno až bude "hotové" a současná vydání považují za předčasná ...
Nu, proč ne. Mohl bych se zeptat, jestli jste zkoušel nějaké existující a případně co na nich bylo pozitivní, negativní a tak dál? Pomalu se dostáváme v práci k tomu, že taky budeme nějaký potřebovat…