Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Byl vydán Debian 13.2, tj. druhá opravná verze Debianu 13 s kódovým názvem Trixie. Řešeny jsou především bezpečnostní problémy, ale také několik vážných chyb. Instalační média Debianu 13 lze samozřejmě nadále k instalaci používat. Po instalaci stačí systém aktualizovat.
Google představil platformu Code Wiki pro rychlejší porozumění existujícímu kódu. Code Wiki pomocí AI Gemini udržuje průběžně aktualizovanou strukturovanou wiki pro softwarové repozitáře. Zatím jenom pro veřejné. V plánu je rozšíření Gemini CLI také pro soukromé a interní repozitáře.
V přihlašovací obrazovce LightDM KDE (lightdm-kde-greeter) byla nalezena a již opravena eskalace práv (CVE-2025-62876). Detaily v příspěvku na blogu SUSE Security.
Byla vydána nová verze 7.2 živé linuxové distribuce Tails (The Amnesic Incognito Live System), jež klade důraz na ochranu soukromí uživatelů a anonymitu. Tor Browser byl povýšen na verzi 15.0.1. Další novinky v příslušném seznamu.
Česká národní banka (ČNB) nakoupila digitální aktiva založená na blockchainu za milion dolarů (20,9 milionu korun). Na vytvořeném testovacím portfoliu, jehož součástí jsou bitcoin, stablecoiny navázané na dolar a tokenizované depozitum, chce získat praktickou zkušenost s držením digitálních aktiv. Portfolio nebude součástí devizových rezerv, uvedla dnes ČNB v tiskové zprávě.
Apple představil iPhone Pocket pro stylové přenášení iPhonu. iPhone Pocket vzešel ze spolupráce značky ISSEY MIYAKE a Applu a jeho tělo tvoří jednolitý 3D úplet, který uschová všechny modely iPhonu. iPhone Pocket s krátkým popruhem se prodává za 149,95 dolarů (USA) a s dlouhým popruhem za 229,95 dolarů (USA).
Byla vydána nová stabilní verze 7.7 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 142. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Společnost Epic Games vydala verzi 5.7 svého proprietárního multiplatformního herního enginu Unreal Engine (Wikipedie). Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
Těžko vybírat kolo za 8, když na 8 začínají nejlevnější těžký krámy osazený tím, co zbylo ve skladech.Jestli je tohle jako opravdu, tak to si snad radši nic nekoupím, že by kvalita šlat tak hodně dolů? Staré kolo, vybavené, za 5 korun, které po 15 letech pořád tak nějak jezdí (a že toho najezdilo dost) a nedá se dnes za 8 koupit takové (nebo lepší)?
.
Nevím, jestli ještě existuje, kamarád z Berouna mi doporučil cykloshop v Hýskově, tam byly ceny v pohodě. Ale znalci si kupujou kola přes e-shop z Anglie, prý to vyjde rozhodně levněji, s dopravným v ceně.
http://www.cyklobazar.cz/trekova-cross-kola/
myslel bych si, že by za extra 3 korun oproti starému mohla být slušnější výbava, kotoučové brzdyCo na tom všichni furt mají? Teď je na kole mám a je to na prd:
Kolik ročně najedeš5000 km
a v jakém terénuPraha - tj. kočičí hlavy, dlažba, díry, kanály.
Ale koupit si dobrý ráfky a pak si je během pár tisíc km probrousit véčkama?I kdybych jezdil do práce na kole každý den, tak najezdím asi tisíc km za rok, takže by to v mým případě moc často nebylo. Loni jsem na kole vyměnil starý ráfkový brzdy za něco současnějšího (klasické čelisti za dual-pivot), tak su zvědavej, jestli se to na ráfcích nějak pozná ještě letos nebo příští rok.
+ podstatně vyšší riziko kontaminace s následným znehodnocením hmoty destiček (polil jsem to jarem a ono to přestalo brzdit - wtf)no, doporucuje se najit nejaky kopec, a sjet ho slapajice se zabrzenou brzdou, mastnota se vypali.. vyzkouseno, funguje, brzdy jsem nikdy nicim neodmastoval.. Ale vim ze jsou na to nejake spreje..
U kotoučovek je zásadní mít po ruce kousek igelitu a při mytí čímkoliv jiným než čistou vodou přikrýt kotouče a třmeny. Totéž třeba při mazání kluzáků vidlice silikonem, hodit přes kotouče aspoň kus hadru. Ale když se to přihodí a dostane se na brzdy bordel, většinou jdou desky i kotouč umýt perchlorem a v dlouhém sjezdu vypálit.
V suchu brzdí kotoučovky na plno, ale hlavně výrazně víc než ráfkové brzdy.U mě je v obou případech limit jinde (zablokování zadního kola, let přes řídítka).
V mokru - menší plocha a větší teplota při brzdění => mělo by to být dříve suchéMyslel jsem za (kontinuálního) deště.
Vyměnit sjeté destičky je práce na minutu a co na tom dál chcete udržovat, pokud nejezdíte sjezdy v Alpách aby jste měnil kapalinu každý rok?Slyšel jsem, že je to potřeba občas odvzdušnit. Teď už se mi zdá, že jde páka víc k řídítkům než když to bylo nové - vzduch?
Při -20°C je mě úplně co dělají brzdy na kole.Moje škola i zákazníci/zaměstnavatel fungují i v zimě, takže se kolu nevyhnu…
V suchu brzdí kotoučovky na plno, ale hlavně výrazně víc než ráfkové brzdy.Ráfkovými brzdami lze zablokovat kolo. Můžeš mi prosím vysvětlit, jak může brzda brzdit víc?
Ale co takhle přední kolo, to také zablokujete véčkem?Samozřejmě že zablokuju. Jak klouzání po povrchu, tak převalení celé váhy přes přední kolo (cyklistům známé jako přelet přes řidítka) jsou věci, které nastávají u relativně běžného kola s ráfkovými brzdami mnohem snadněji než prokluz samotné brzdy po ráfku. Neumím si předtavit, že bych dobrovolně jezdil na kole, které brzdí tak špatně, že nic z toho nenastane.
Je pravda že s principu by pro stejný výkon stačilo mít kotouč na předním kole a ráfkové brzdy na zadním.Pokud jde o účinnost brzdy, bohatě stačí mít ráfkové brzdy na obou kolech. Za běžných okolnosti nelze ráfkové brzdy v účinnosti překonat. Pokud si někdo kotoučové brzdy pořizuje proto, aby víc brzdily, nevěřím v jeho duševní zdraví. Kotoučovky mají výhody v úplně jiných oblastech (všechny již v diskuzi popsané).
V mokru taky pomocí ráfkových zablokuješ?Ano, dokonce snadněji. V mokru mi spíš proklouzne kolo než brzda.
Protože já ne - možná mám špatný materiál špalků.Je to možné, už jsem jel na kolech, která nebrzdila moc dobře, ale ani moje současné ani moje předchozí kolo mezi ně nepatřily.
Ono je hlavně potřeba rozlišovat, jestli máte kolo jako dopravní prostředek, nebo sportovní náčinní. Pokuď na něm jezdíte do práce po silnici a sem tam po polní cestě se vykoupat k rybníku, nepřinesou vám koutoučové brzdy skutečně žádné výhody. Pokuď ale jezdíte sportovně, což třeba v okolí Prahy Točná/Zbraslav nebo sjezdy do Všenor/Řevnic, pak mají kotoučový brzdy řadu výhood:
Pokuď se divíte bodu 2 pak vězte, že:
. Kolo jsem necentroval nikdy kromě jedné nehody a ráfky jsem za 10000 km nijak moc neopotřeboval (pak mi to kolo ukradli), tak proč měnit.
Vyšší účinnost, zejména na mokru/bahnu.V hlubokém bahnu nejezdím, takže nemůžu posoudit, ale v běžném mokru a bahnu bez problémů ráfková brzda zablokuje kolo. V čem spočívá větší účinnost?
S kotoučovými brzdami nemusíte po každé vyjížďce centrovat kolaTolik tomu zabrat nedávám ;).
Kto ma lave ruky a brzdi neprerusovane a dlho, tak spali kazdu brzdu, rafkovu aj kotucovu.Hmm. Spálení je důsledkem zahřátí? Jak tomu pomůže, jestli se ta potenciální energie, kterou je potřeba zmařit, maří kontinuálně nebo v burstech?
Jak tomu pomůže, jestli se ta potenciální energie, kterou je potřeba zmařit, maří kontinuálně nebo v burstech?Tak, že tomu dáš čas k ochlazení.
tak je asi dobré si na to pořídit vhodné brzdy, což ráfkové nebudou.Patřilo tam asi a víc bych to přenechal někomu s většíma zkoušenostma s obojím, vzhledem k tomu, co psal níže Heron.
Kamion ani netreba pretazovat. Aj v beznom aute, ak by clovek brzdil bez motoru len brzdami z fajneho kopca, tak sa bude divit.Myslím, že na běžných cestách bude řádový rozdíl mezi místy, kde ti toto hrozí s (naloženým) kamionem a kde ti to hrozý s osobákem.
Kamion ani netreba pretazovat.
V tom případě je něco špatně. Protože brzdy přece musí mít tak dobrý odvod tepla, aby se reálně nestalo, že by se přehřály. Co vím, tak brzdy např. na F1 jsou schopné fungovat až do teplot 800°C (ale zase ne od nízkých teplot). Přijde mi zvláštní, že se montují brzdy (což je bezpečnostní prvek), které je možné tak snadno za běžných podmínek odrovnat.
ale v běžném mokru a bahnu bez problémů ráfková brzda zablokuje kolo. V čem spočívá větší účinnost?
Tak pokuď máš představu, že brzda na kole (a teď je celkem jedno jestli kotoučová, nebo véčko) bez problémů zablokuje přední kolo, tak jakákoliv další debata s tebou na téma "brzdy na kole" postrádá smysl. Kolo zablokuješ tak maximálně do 20km/h ale v 60km/h ani omylem. A už vůbec né, pokuď je ráfek/kotouč mokrej.
v 60km/h ani omylem.Nejsem sebevrah, abych v 60 km/h potřeboval zablokovat kterékoliv z kol.
No ono to hlavně (až na výjimky jako asfalt posypanej tenkou vrstvou štěrku) nejde. Ale ani to, že jsi to nikdy nezkusil ti očividně nebrání v tom tvrdit, že to tvoje brzdy umí...
A ano, já už jsem to zkoušel. I s kotoučovejma XTRkama...
No ono to hlavně (až na výjimky jako asfalt posypanej tenkou vrstvou štěrku) nejde.Odvážné to tvrzení. Já jsem měl to štěstí, že jsem jak u druhých vidět, tak u sebe zažít zablokovaná kola jen v rychlostech okolo 20 km/h. Zablokování předního kola už v této rychlosti na suchém asfaltu vede na překlopení přes přední kolo. Zablokování zadního kola už při této rychlosti vede na suchém asfaltu do smyku. Můžeš argumentovat tím, že jsem to v 60 km/h nezkoušel (možná protože nejsem debil, možná protože nemám oblečení vhodné pro klouzání tělem po asfaltu) a ani to zkoušet nebudu. Jestli máš pocit, že jsi superman, tak bych se na takovou zkoušku docela podíval a vsadil si na to, že ani zvýšení rychlosti na 60 km/h nezmění fakt, že pneumatika po asfaltu klouže lépe než pevně zatažený rozumný exemplář kteréhokoli typu brzdy (už jen proto, že brzda stahuje ráfek nebo kotouč jako kleště).
Nevim, proč sem furt taháš ten asfalt, kterej má velmi špatnou trakci. Ano, když "nabombim" běžný MTB pláště na 4bary (protože na tom horskym kole jezdim stejně jenom po silnici), tak po silnici budu klouzat předním kolem pravděpodobně ješte i v rychlostech okolo 30km/h. Ale to jaksi není argument pro diskuzi o dostatečné brzdné síle brzd pro MTB...
na asfaltovom zjazde zastavit zo 70km/h
Už nad tím chvíli kroutím hlavou a nenapadá mě, proč bych něco takového dělal. Asi s tím taky souvisí skutečnost, že jsem mj. už přes 15 let neletěl přes řidítka.
Důvodů, proč brzdit co to jde z vysoké rychlosti je spousta. Přes cestu může být závora, nebo odvodňovací příkop, co nejde přeskočit. Nebo můžeš prorazit duši.
Jistě, lze jezdit tak, aby se ti podobné situace nestaly, ale pak zase já kroutim hlavou, proč se jako cykloturista, co jede max 30km/h a to ještě na asfaltu účastníš diskuze o výhodách kotoučovejch brzd a snažíš se přesvědčit ostatní, že když ty ty výhody nevyužiješ, tak oni určitě taky ne...
Skus si niekedy na asfaltovom zjazde zastavit zo 70km/h.Takovou rychlostí jsem jel jednou a dával jsem si hodně pozor, abych měl před sebou volnou cestu ;).
Tam nahle zistis, ze V-cka, s ktorymi za beznych okolnosti nemas ziaden problem si s nimi plne spokojny, sice pri brzdeni vydavaju obvykle zvuky, ale ta rychlost nejak klesa velmi pomaly.Máš po ruce nějaký zdroj ohledně sportovní cyklistiky a účinnosti brzd ve vyšších rychlostech? Jsem si vědom všech jejich ostatních výhod, jen tu účinnost si úplně neumím představit.
Jistě, lze jezdit tak, aby se ti podobné situace nestaly, ale pak zase já kroutim hlavou, proč se jako cykloturista, co jede max 30km/h a to ještě na asfaltuZajímavé. Argumentuješ, že David jezdí jen po asfaltu, kde by se ještě mohla teoreticky účinnost brzdy projevit, vzhledem k tomu, že nejmíň podkluzuje. Dále argumentuješ 30 kmh vycucanými z prstu. Tím je značně podryta důvěryhodnost všeho, co v této souvislosti píšeš.
účastníš diskuze o výhodách kotoučovejch brzdOd mého komentáře dál je to spíše diskuze o domnělém praktickém rozdílu v účinnosti kotoučových brzd.
a snažíš se přesvědčit ostatní, že když ty ty výhody nevyužiješ, tak oni určitě taky ne...Nic takového v Davidově ani jiném příspěvku nevidím a mám podezření, že je to od tebe jen úhybný manéver od té diskuze o účinnosti. Mně opravdu zajímá zkušenost, kdy slušná véčka nedosahují účinnosti, kterou od nich člověk v danou chvíli chce. Ale to asi nebude možné argumentovat nezpevněným terénem a hlavně to bude asi dost záležet na konkrétním výběru ráfkových a kotoučových brzd, tedy ne že bych měl něco speciálního, ale zjevně mi ty brzdy narozdíl od některých skutečně brzdí dle potřeby :D.
Máš po ruce nějaký zdroj ohledně sportovní cyklistiky a účinnosti brzd ve vyšších rychlostech? Jsem si vědom všech jejich ostatních výhod, jen tu účinnost si úplně neumím představit.
Nemám, ale mám dost empirických zkušeností, abych si tu účinnost dovedl "představit".
Zajímavé. Argumentuješ, že David jezdí jen po asfaltu, kde by se ještě mohla teoreticky účinnost brzdy projevit, vzhledem k tomu, že nejmíň podkluzuje. Dále argumentuješ 30 kmh vycucanými z prstu. Tím je značně podryta důvěryhodnost všeho, co v této souvislosti píšeš.
Neargumentuju tím, že jezdí po silnici. Dokonce ani nepíšu příspěvky na přeskáčku v češtině a slovenštině... Stejně tak si nikde necucám 30km/h z prstu. Píšu max. 20km/h a mám to empiricky ověřený.
Mně opravdu zajímá zkušenost, kdy slušná véčka nedosahují účinnosti, kterou od nich člověk v danou chvíli chce. Ale to asi nebude možné argumentovat nezpevněným terénem
Tak to je taky omyl, "nezpevněný terén" způsobuje velmi často mnohem větší valivý odpor a tudíž i trakci, pokuď jsou použity pláště dostatečně široké a s dostatečným vzorkem. To lze taky celkem jednoduše empiricky ověřit, pokuď jezdíš. Nějaké teoretické info + měření třeba v testu mountenbike magazinu.
Důvodů, proč brzdit co to jde z vysoké rychlosti je spousta.
O tom nepochybuji. Na to jsem však nenarážel.
V čem spočívá větší účinnost?.Ja bych teda vetsi ucinnost hledal v tom, jak dlouho dokaze brzda brzdit tesne pod hranici zablokovani kola. Teda jak dlouho jsem hustokrutoprisniho kopce se dolu valit deseti kilomterovou rychlosti, nebo jak rychle jsem schopen v hustokrutoprisnym kopci zabrzdit z 60 km/h bez zablokovani kola. (A to treba nekolikrat za sebou).
-30 totalne zamrzla odpruzena sedlovka
-35 zacalo tuhnout hlavove slozeni a slo hure otacet riditky
-40 zacaly problemy s dusemi, ztrata pruznosti a rozpadani gumy
-45 zacal se rozpadat plast na pumpickach
-48 hlavove slozeni se bloklo tak, ze s riditky slo otocit jen o 10 stupnu
-50 bylo potreba slezt z kola a puze tlacit
<-50 clovek musi stale jit aby prezil
Honza Kopka, yukon quest
http://www.jankopka.cz/kniha-cyklistickym-peklem
Ale koneckoncu, da se to i na drevenych rafcich
http://neoluxor.cz/popularne-naucna/muz-se-zeleznym-sobem--192079/
asi máme různý modely, ale obyčejný shimana s obycejnejma destickama brzdej nesrovnatelne lip nez rafkovy brzdy, co jsem mel na predchozim stroji.. ..navic nemusis resit centrovani rafku, kdyz ho nekde natuknes, s rafkovejma bys drkal, s kotoucema mensi osmu proste neresis..V suchu to brzdí naplno, stejně jako ráfkové. V mokru a ve sněhu je to stejně na prd jako ráfkové.
no naopak, těch různých hejblátek a nastavení je míň. Je to jen hadička a tři pístky. Jednou za čas jen vyměníš destičky - triviální, a když se ti tam nějak dostane vzduch, tak odvzdušníš.. - na půl hodiny, potřebuješ jen kousek hadičky.. Neco jinyho je kdyz jezdis po nejakych rozvojovejsich zemich, tam za hydrauliky nejsem rad :DBlbě se to udržuje, protože to není lanko a šroubek, ale složitá hydraulika.
jo to by me taky zajimalo..Bojím se, že mi ten minerální olej v zimě v -20 zatuhne a ..
Tvoja skusenost sa zasadne odlisuje od niekolko tisic ludi z Bike-forum.OK, asi jsem měl mimořádně dobré ráfkové brzdy a teď mám mizerné kotouče.
Motoristi tiez v zime pod -20C presadaju na kone. Aspon co som pocul.Motoristi mají brzdovku, ne minerální olej.
. Ale to uz se trochu vyznat.
Jak to popisuješ, tak krosové asi bude pro tebe vhodnější.
Osobně bych však spíš uvažoval horské vs silničního kolo, to navíc vzhledem k tomu, že nemá odpruženou vydlici výjde levněji. Ostatně horské je na udr6bu časově i cenově náročnější.
Jinak cena šla dolu! Jen musis srovat kvalitu a výbavu. Jedna rada ohleně koupi, pokud to jde kup loňský model, pak ušetříš nějakou tu tisícovku.
Ale nevim jestli ma cenu radit, kdyz ses ochotnej jezdit na starem kole, ktere si ani neseridis a vybavu resi podle toho jestli ma kotoucove brzd - casto se to na kolo da aby se lepe prodavalo, ale o to je mnohem horsi zbytek vybavy. Jinak pro tvoje jezdeni, jsou kotoucove brzdy zbytecne, navic jejich udzba je opet slozitejsi a drazsi.
Za 8 tis se da koupit nove funcni kolo?Mám už skoro rok nějakou trekovou Meridu a v zimě (2000 km) se mi totálně ojela kazeta a zadní plášť (oboje jsou věci, které bych čekal, že vydrží několikrát tolik) a dneska (3500 km) se začaly ozývat divné zvuky ze středového složení (zatím netuším, co to je). Považuješ tohle za funkční kolo? :)
Tak pokuď toho Favorita srovnával s horským kolem, tak se není moc co divit. Až na těch kolech pojedete z Lysé hory po žluté dolů, tak se zase nebudeš moc tvářit ty...
.
...povinný dress code....hadry na kolo jsou dělaný na to, aby se ti v nich dobře jelo.. Diky kriklavym barvam jsi dobre videt, prilehavej funkcni material dobre odvadi pot a nesusti okolo kdyz jedes z kopce, v neposledni rade se cyklohadry dobre a rychle perou od blata.. Jo, s propocenym bavlnenym trikem a sortkama jsme asi zacinali vsichni, ale ne kazdej je ochotnej u toho masochismu zustat.
Na cyklistiku se neda poradne pouzit obycejne obleceni ani fucnni obleceni na beh!
No, zjevně dá. Dělalo se to tak přes sto let a někteří to tak praktikujeme dodnes.
pokud clovek umi dobre vybrat a obleceni spravne zkombinovat, tak se mu prijemne jede za jakekoli teploty
Tak určitě.
Resp. pokud není nad 20 °C (to mi není příjemně nikdy, pokud se musím hýbat). Taky jsem nikdy z ničeho neměl tak zapařenou prdel jako z cyklotrenek (plus AFAIK tyhle upnuté buznadresy docela přispívají k problémům jako varikokéla).
plus AFAIK tyhle upnuté buznadresy docela přispívají k problémům jako varikokéla
Jinými slovy, broken by design.
. Někdy mám pocit, že chcípnu, když to neudrží zuby a spolknu......
Ja by som len dodal, ze zakon nevynucuje ziadne odrazky, odrazky mozu byt nahradene prave reflexnymi prvkami na obleceni, viz napr. link.
Velkym problemem kola na silnici je take jeho nizka rychlost, ktera narusuje plynulost provozu, a tim ohrozuje a obtezuje ostatni ucastniky.Konečně někdo s mozkem...
Zeptej se nekoho kdo dela elektricka kola. Ty maji mnohem pevnejsi ram a rafky.
úplně rozladěné převody, přední kolo se nebezpečně vyklá a tře se tak o brzdy, přední převod nejde přehodit z '2' na '1', z '2' na '3' se mezi nima řetěz zasekne, pokud nejedu opravdu rychle a nešlapu jak blázen, vzadu při pokusu o 1 či 7 spadne řetěz, řetěz při záběru (třeba do kopce ve stojící poloze) "přeskakuje", div se nerosekám.Tak tohle všechno zní jako kombinace zanedbané údržby a opotřebovaných součástek. Navíc při té zanedbané údržbě to kolo asi většinu času někde stálo, zbytek by tedy neměl být moc opotřebovaný (pokud nestálo někde, kde rezlo atp.) Jako lepší investici bych viděl naučit se chodit do servisu a taky se trochu sám o to kolo starat. Tedy nakoupit jen nové (kvalitní) součástky místo opotřebovaných, vycentrovat atp. Jiná věc je, pokud je kolo „malé“. To pak samozřejmě není co řešit a je lepší koupit jiné.
Tiskni
Sdílej: