Iniciativa Open Device Partnership (ODP) nedávno představila projekt Patina. Jedná se o implementaci UEFI firmwaru v Rustu. Vývoj probíhá na GitHubu. Zdrojové kódy jsou k dispozici pod licencí Apache 2.0. Nejnovější verze Patiny je 13.0.0.
Obrovská poptávka po plynových turbínách zapříčinila, že datová centra začala používat v generátorech dodávajících energii pro provoz AI staré dobré proudové letecké motory, konvertované na plyn. Jejich výhodou je, že jsou menší, lehčí a lépe udržovatelné než jejich průmyslové protějšky. Proto jsou ideální pro dočasné nebo mobilní použití.
Typst byl vydán ve verzi 0.14. Jedná se o rozšiřitelný značkovací jazyk a překladač pro vytváření dokumentů včetně odborných textů s matematickými vzorci, diagramy či bibliografií.
Specialisté společnosti ESET zaznamenali útočnou kampaň, která cílí na uživatele a uživatelky v Česku a na Slovensku. Útočníci po telefonu zmanipulují oběť ke stažení falešné aplikace údajně od České národní banky (ČNB) nebo Národní banky Slovenska (NBS), přiložení platební karty k telefonu a zadání PINu. Malware poté v reálném čase přenese data z karty útočníkovi, který je bezkontaktně zneužije u bankomatu nebo na platebním terminálu.
V Ubuntu 25.10 byl balíček základních nástrojů gnu-coreutils nahrazen balíčkem rust-coreutils se základními nástroji přepsanými do Rustu. Ukázalo se, že nový "date" znefunkčnil automatickou aktualizaci. Pro obnovu je nutno balíček rust-coreutils manuálně aktualizovat.
VST 3 je nově pod licencí MIT. S verzí 3.8.0 proběhlo přelicencování zdrojových kódů z licencí "Proprietary Steinberg VST3 License" a "General Public License (GPL) Version 3". VST (Virtual Studio Technology, Wikipedie) je softwarové rozhraní pro komunikaci mezi hostitelským programem a zásuvnými moduly (pluginy), kde tyto moduly slouží ke generování a úpravě digitálního audio signálu.
Open source 3D herní a simulační engine Open 3D Engine (O3DE) byl vydán v nové verzi 25.10. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
V Londýně probíhá dvoudenní Ubuntu Summit 25.10. Na programu je řada zajímavých přednášek. Zhlédnout je lze také na YouTube (23. 10. a 24. 10.).
Gemini CLI umožňuje používání AI Gemini přímo v terminálu. Vydána byla verze 0.10.0.
Konference OpenAlt 2025 proběhne již příští víkend 1. a 2. listopadu v Brně. Nabídne přibližně 80 přednášek a workshopů rozdělených do 7 tematických tracků. Program se může ještě mírně měnit až do samotné konference, a to s ohledem na opožděné úpravy abstraktů i případné podzimní virózy. Díky partnerům je vstup na konferenci zdarma. Registrace není nutná. Vyplnění formuláře však pomůže s lepším plánováním dalších ročníků konference.
Aneb jak zchladit agresora?
Nejmenovaný leč velmi známý volič ODS, kritik Apple Computer a ATI, mistr demagog, atd., jehož blog čtu vcelku pravidelně (inu někdo Blesk, někdo jeho...), nedávno napsal, že pražáci umí řídit rychle a přitom ohleduplně. V rámci předpisů. No, možná, že jezdí v jiné Praze, než já.
Neřídím dlouho (cca 2 roky). Jsem z venkova. Jezdím skoro denně. A na poměry, které tu zřejmě zcela běžně panují, jsem si jěště nezvykl.
Musím se pochlubit, že řídím v naprostém klidu a snažím se být ohleduplný. Nicméně včera jsem se rozhodl na agresi reagovat úplně stejně. Jedu si to domů po začátku D5 v Praze na Zličíně, v místě, kde se napojuje část pražského okruhu. Protože z práce není kam spěchat, je to kousek, cesta zabere tak 20 min. a benzín něco stojí, udržuji tak 90-100km*h-1, podle provozu. No a v místě napojení najíždí na dálnici 5 kamionů za sebou, za mnou dlouho nikdo, tak jsem jim přejel do levého pruhu a začal jsem je předjíždět. Za nimi najíždí jěště 2 další osobní auta, ty nikam nepospíchají, v klidu se řadí za kamiony, a nějaký "rychlík", kterého nenapadlo nic rozumějšího než se nacpat za mne, přijet co nejblíž (mám kombík a přes 5. dveře nebyly vidět jeho světla) a svícením dálkovými světly mi připomenout, že mu překážím.
Tohle chování je nějaký nový adrenalinový sport, či co. "Rychlíci", nedodržující ani minimální bezpečnostní odstup, blikají za pomalejšími vozidly buď směrovými světly, nebo důkladně zkoušejí světelnou houkačku. Kdybych měl volný pravý pruh, pochopím ho. Sám se nikdy doleva necpu před rychlejšího, ani když spěchám a jedu mírně přes hranici maximální dovolené rychlosti. Ale já se tam octl za zcela jiných okolností. A tohle je prostě nevychovanost a hazard.
No ale co dál? V téhle chvíli jsem byl skoro uprostřed té řady kamionů, dva od jejího konce. Cpát se mezi ně se mi nechtělo, přeci jen podmínky k brždění mají úplně jiné a už jsem viděl pár fotek z nehod, jak pak vypadá to osobní auto. Tak jsem se rozhodl ho trochu poučit o riziku, které podstupuje. Ubral jsem na chvilku plyn, aby musel přibrzdit, nebo alespoň přešlápnout na brzdu a třikrát krátce jsem proťukl brzdy. Hned byl mezi námi odstup přímo ukázkový.
Pak jsem počkal, až mne kamiony minou a zařadil se za ně. Kupodivu mne pak předjel jen ten "rychlík", ostatní v klidu pokračovali za námi stovkou (jezdí ti "náklaďáci" pěkně rychle a to jsou často přeložení).
Nebylo to rozhodě bezpečné nebo ohleduplné řešení situace, ikdyž já jsem v tom byl vcelku nevinně. Ale opravdu nevím, jak v takovéhle situaci správně reagovat. Protože když mu povolím, udělá to někde zas a zas a budeme všichni jen popojíždět v kolonách u nehod.
Tiskni
Sdílej:
Nedělal bych si iluze o tom, že's tím něčeho dosáhnuljá taky ne - na druhou stranu, vyjádřit "dost" neuškodí; když budou všichni jako ovce uhýbat kreténům, tak takovýto ojedinělý případ nemá žádnou váhu, ale kdyby ho takhle školil každý, tak ten blbeček nemá šanci si svojí drzostí něco vydupat (a i kdyby to konkrétně na něm žádné stopy nezanechalo a dál to zkoušel, ostatní by aspoň nemuselo štvát, že má oproti slušnejm řidičům výhody)
Jinak s tím bržděním opatrně, protože ačkoliv by to do Tebe napálil zezadu, tak by se policajti asi ptali, proč jsi brzdil...no jednoduše: překročil jsem maximální povolenou rychlost a brzdil jsem, abych zase zpomalil pod ní ... a jelikož při předjíždění krátkodobě maximálku překročit smím, je to absolutně neprůstřelné - je to jasná chyba toho vzadu, že jel rychleji než je povoleno(+) a že nedodržel bezpečnou vzdálenost; já jsem zbrzdil jen o trošku a navíc s ohledem na auto za sebou jen mírně (a nebude-li stopa po smyku, pak nikdo nedokáže a je celkem jasné, že jsem nebrzdil prudce)
(+) pokud jsem to dobře pochopil kde se stalo, tak v tom místě je by default 80, není-li to upraveno místně
pokud jsem to dobře pochopil kde se stalo, tak v tom místě je by default 80, není-li to upraveno místněNe, tohle je uz na dalnici, smi se tam 130. Kousek odtamtud (tak 500m, Rozvadovska spojka) je 100, narizena znackou.
Jinak s tím bržděním opatrně, protože ačkoliv by to do Tebe napálil zezadu, tak by se policajti asi ptali, proč jsi brzdil... - Toho bych se nebál. Viník je ten, kdo to do někoho napálí zezadu, protože má povinnost dodržovat bezpečnou vzdálenost.mno, nesázej na to 100%, nesmíš bezdůvodně brzdit ... tedy pokud:
Navíc se vždy můžeš na něco vymluvit.... nemáš něco důvěryhodného
Mnohem víc bych se bál toho, že ty předjedeš kamiony, zařadíš se před ně, spěchající idiot se zařadí před tebe a šlápne na brzdu.mno, v tom případě bych ho asi s chutí popostrčil - tedy pokud bych dokázal přemoci pud sebezáchovy
(bohužel s kamionem za zády spíš sebezničení
)
Kdybych si byl jist, ze chystany bodovy system bude skutecne bicem na ceska prasata za volantem, byl bych jednoznacne pro. Bohuzel tu jistotu nemam.Vsak on se te nikdo nepta, ono uz je to schvalene ;)
... na to mě konečně podjel ... pak najel přede mě a začal zpomalovat - bohužel měl štěstí, že se zrovna pravým pruhem blížilo další rychlejší auto, takže jsem nemohl uhnout
a pak tam přibyli další z nájezdu ... zpomalil asi na 50 - ostatní mezitím narozdíl od něj žádný psychický problém předjíždět nás vpravo neměli - a pak si udělal vír v nádrži, zřejmě v domnění, že mě nějak "vyškolí", když mi ukáže, že má na auto s třikrát silnějším motorem a na benzín do něj ... no, jedinej dojem, co ve mě zanechal, bylo, že je úplně vypatlanej, když neví, že mě může předjet zprava (a ještě si myslí, že ostatní maj povinnost skákat jak on píská, totiž bliká), a třikrát během tý chvilky porušil dopravní předpisy ...
(+) což znamená reálně asi 81-86 km/h, je tam 80, počítám, že do +10 ještě policajti tolerují ...
(++) pominu-li to, že by překročil povolenou rychlost, když už já jsem jel těsně nad hranicí, ale to ho zjevně netrápilo
jinak ten kretén měl 4A9 4242, kdyby náhodou někdo měl to "štěstí"
pro srovnání, někde v kopci kus za exitem na Budějovice jsem poněkud neodhadnul jak rychle předjedu dva slimejše před sebou a jak rychle se za mnou blíží další auto, takže chudák za mnou musel přibrzdit, neb mě dojel akorát jak jsem dokončoval prvního, tak si na mě jednou bliknul, ale nijak nevyváděl, že jsem se nezařadil mezi ně (stejně už musel zpomalit a tak bych zbytečně ztrácel rychlost i já, což do toho kopce u 50 kW motoru není dobré ...), tak když šel přede mě, mávnul jsem na něj jakože sorry a on se jen usmál asi jakože v pohodě ... horší situace, mnohem lepší přístup ...
Na podobnú situáciu, ako popisuješ, si tiež spomínam. Pokračoval som v nezmenenej rýchlosti. Keď som doobiehal nákladiak, tak som sa zaradil vpravo. Ten chumaj ma obehol, zaradil sa predo mňa tak 3-4 metre a potom buď podradil, alebo použil ručnú brzdu. Skrátka znížil rýchlosť bez toho, aby sa mu rozsvietili brzdové svetlá. Proste idiot.
nechci se ho nejak zvlast zastavat, ale jestli to chapu spravne, tak tys ho v jizde omezil.Chapes to spatne. On *mne* a vsechny ostatni ohrozil. Ja jsem, do doby nez se mi prilepil na pozadi, jednal naprosto v souladu s predpisy.
a tvoji povinnosti bylo aby ses co nejrychleji zaradil do praveho pruhu, tj. mezi kamiony, a uvolnil tak levy pruh.Mohl bys mi ocitovat misto ve vyhlasce, kde je tohle napsane? Mam za to, ze je tam jen cosi o plynulosti provozu, nic takoveho, z ceho by se dalo vyvozovat vyse napsane.
to jestli on prekracuje rychlost te nema co zajimat...Ma a nema. Kdybychom zili v idealnim state, zvednu telefon, napraskam ho a bude potrestan.
V obci na pozemní komunikaci o dvou nebo více jízdních pruzích vyznačených na vozovce v jednom směru jízdy smí řidič motorového vozidla užívat k jízdě kteréhokoliv jízdního pruhu; přitom se nepovažuje za předjíždění, jedou-li vozidla v jednom z jízdních pruhů rychleji než vozidla v jiném jízdním pruhu. Pokud by vozidla jedoucí současně ve všech jízdních pruzích bránila v jízdě rychleji jedoucímu vozidlu, musí řidič jedoucí v levém krajním jízdním pruhu tento pruh co nejdříve uvolnit; to neplatí, užívá-li řidič levého krajního jízdního pruhu k odbočování, otáčení nebo při souběžné jízdě podle odstavce 3
Ano, resilo, a taky jsem tam jasne napsal, ze je to uz za obci. Jestli mi neveris, vyraz tam a zmer si vzdalenost cedule konec hlavniho mesta k najezdu...
Je, budu muset mit posledni slovo:-P
Ano, resilo, a taky jsem tam jasne napsal, ze je to uz za obci. Jestli mi neveris, vyraz tam a zmer si vzdalenost cedule konec hlavniho mesta k najezdu...jojo, musím se zastat, říkáš mi to přesně tady
Chapes to spatne. On *mne* a vsechny ostatni ohrozil. Ja jsem, do doby nez se mi prilepil na pozadi, jednal naprosto v souladu s predpisy.takze to chapu spravne. chovej se sam podle zakona, abys pak mohl hanit nekoho, ze se tak nechova...
Mohl bys mi ocitovat misto ve vyhlasce, kde je tohle napsane?ve vyhlasce? kde zijes? a jakto ze mas jeste stale ridicak? jinak viz to co ti napsal eXEden
Ma a nema. Kdybychom zili v idealnim state, zvednu telefon, napraskam ho a bude potrestan.fajn, to urcite udelej, at si dokazes, ze jsi machr. ale nejdriv se nedopoustej prestupku sam.
takze to chapu spravne. chovej se sam podle zakona, abys pak mohl hanit nekoho, ze se tak nechova...Ja se *chovam* podle zakona. Pravo je v tomto pripade na me strane.
fajn, to urcite udelej, at si dokazes, ze jsi machr. ale nejdriv se nedopoustej prestupku sam.*Nedopoustim* se prestupku. A nechci si zvysovat sebevedomi, ale chci, aby zakony platily pro kazdeho a stejne. BTW: Mily otazniku, ikdyz nekoho slovne napadas a *nemas* pravdu, je slusnosti se pod svuj prispevek podepsat.
Ja se *chovam* podle zakona. Pravo je v tomto pripade na me strane.jo? zeptej se dopravaku :)
BTW: Mily otazniku, ikdyz nekoho slovne napadas a *nemas* pravdu, je slusnosti se pod svuj prispevek podepsat.oooo jak jesitny chlap :) ? jest muj podpis, to ti nestaci? nevim co vic by ti reklo me jmeno. a co kdyz proste zadne jmeno nemam, nebo snad budes chtit i titul, vek, adresu a me miry?
Toto je muj posledni prispevek do teto diskuze.
hm, to by mě taky zajímalo, jak upozornění na přestupek souvisí se zvyšováním sebevědomí ...?fajn, to urcite udelej, at si dokazes, ze jsi machr. ale nejdriv se nedopoustej prestupku sam.*Nedopoustim* se prestupku. A nechci si zvysovat sebevedomi, ale chci, aby zakony platily pro kazdeho a stejne.
. Zrovna dnes jsem jel zhruba 95 a nějakej doveda se nalepil cca 3m za mě. Bylo to mimo obec, v protisměru volno a silnice hnusně mokrá a špinavá. Prostě jsem na rovince kde bylo vidět daleko dopředu zapnul výstražné a sundal nohu z plynu. Zajímavé je že vydržel až do rychlosti 40 než mě předjel. Pak už byl předemnou a já si v klidu přidal a jel jsem v pohodě cca 50m za ním ještě asi 6km než uhnul. Opravdu nechápu co lidi nutí jezdit v rychlostech kolem stovky někomu těsně za nárazníkem, možná je to nějaká úchylka.