plwm je nový, poměrně minimalistický správce oken pro X11. Podporuje dynamické dláždění okny, plochy, pravidla pro okna atd. Zvláštností je, že je napsaný v logickém programovacím jazyce Prolog. Používá implementaci SWI-Prolog.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Sean Heelan se na svém blogu rozepsal o tom, jak pomocí OpenAI o3 nalezl vzdálenou zranitelnost nultého dne CVE-2025-37899 v Linuxu v implementaci SMB.
Jiří Eischmann v příspěvku na svém blogu představuje typy, jak lépe chránit své soukromí na mobilním telefonu: "Asi dnes neexistuje způsob, jak se sledování vyhnout úplně. Minimálně ne způsob, který by byl kompatibilní s tím, jak lidé technologie běžně používají. Soukromí ovšem není binární věc, ale škála. Absolutního soukromí je dnes na Internetu dost dobře nedosažitelné, ale jen posun na škále blíže k němu se počítá. Čím méně dat se o vás posbírá, tím nepřesnější budou vaše profily a tím méně budou zneužitelné proti vám."
Byla vydána nová stabilní verze 25.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Warbler. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Multiplatformní open source spouštěč her Heroic Games Launcher byl vydán v nové stabilní verzi 2.17.0 Franky (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 26 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Klávesnice IBM Enhanced Keyboard, známá také jako Model M, byla poprvé představena v roce 1985, tzn. před 40 lety, s počítači IBM 7531/7532 Industrial Computer a 3161/3163 ASCII Display Station. Výročí připomíná článek na zevrubném sběratelském webu Admiral Shark's Keyboards. Rozložení kláves IBM Enhanced Keyboard se stalo průmyslovým standardem.
Vyšlo Pharo 13 s vylepšenou podporou HiDPI či objektovým Transcriptem. Pharo je programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností.
Java má dnes 30. narozeniny. Veřejnosti byla představena 23. května 1995.
Dneska proběhl již druhý můj pokus o zapsání zápočtu ze Základů elektrotechniky do indexu. I tentorát jsem neuspěl.
Po předchozí konzultaci s webem fakulty a telefonickém dotazu jsem se společně s Pepíkem Beranů (strašný jméno; měl by být nějaký zákon, který by umožňovat rodiče za obdaření ratolesti takovým jménem potrestat; a ten web má do pořádného také daleko, ale pracuju na autorovi, aby se polepšil) vydal přímo do kanceláře dotyčné těžko sehnatelné veličiny. Samozřejmě prázdné, pan inženýr má prý dovolenou.
Potkali jsme však jeho kolegu (oba jsou doktorandi) a prolezli páté patro (půdu ) našeho ústavu (sídlo to Katedry řídicí techniky a telematiky), kde jsme dosud nebyli. Mezi množstvím různě poházených věcí (to všichni inženýři umí pracovat jen v bordelu?) jsem s překvapením zakopl o kompletní přístrojovou desku a středový panel z Fabie. Ejhle, chlapci si prý hrají a staví simulátor. V místnosti vedle byl jeden v pokročilejším stádiu vývoje. HW byl tentokrát dokonce ze Superbu. Ale zpracování mi přišlo velmi primitivní - snímala se jen poloha volantu a pedálu akcelerace a brzd (přes potenciometry a GamePort zvukové karty), promítalo se pomocí LCD projektoru připojeného k PíCíčku. Škoda, že takhle zběžně není "vidět" na SW - ten by byl mnohem zajímavější. Vedle v další místnosti byla i malá El. labolatoř. No, ve srovnání s tím, co jsme měli k dispozici na Panské mi to přišlo strašně ubohé...
Doufám, že časem, jak budu v tom svém "studiu" pokračovat, to bude lepší. Přeci jen říkat si, že moje dlouhodobá maturitní práce (které chybělo málo, aby dopadla špatně) byla zajímavější a možná i složitější, není ta pravá motivace.
Každopádně zabředli jsme s kolegou do družného rozhovoru o tom jejich veledíle. Mj. řekl Pepík krásný dvojsmysl: "Mě by to moc nebavilo, nemá to okolky". Což pan doktorand (na FD!) nepochopil a zamyšleně kontroval, že je to "skoro celé auto". Tak jsem mu vysvětlil, že jsme spíš do tramvají a železnic. Smál jsem se tomu pak celý den.
Po 5 letech studia ten člověk neví, co drží dvojkolí v koleji. To je jako kdyby kuchař nevědel, že vaří na plynu...
Jediné rozumné vysvětlení by bylo, že u nás nestudoval. Ale z jakého oboru pak proboha je? A proč dělá PhD. u nás?
Tiskni
Sdílej: