abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 17:22 | IT novinky

    Josef Průša oznámil zveřejnění kompletních CAD souborů rámů tiskáren Prusa CORE One a CORE One L. Nejsou vydány pod obecnou veřejnou licenci GNU ani Creative Commons ale pod novou licencí OCL neboli Open Community License. Ta nepovoluje prodávat kompletní tiskárny či remixy založené na těchto zdrojích.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 2
    včera 17:00 | Komunita

    Nový CEO Mozilla Corporation Anthony Enzor-DeMeo tento týden prohlásil, že by se Firefox měl vyvinout v moderní AI prohlížeč. Po bouřlivých diskusích na redditu ujistil, že v nastavení Firefoxu bude existovat volba pro zakázání všech AI funkcí.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 10:11 | IT novinky

    V pořadí šestou knihou autora Martina Malého, která vychází v Edici CZ.NIC, správce české národní domény, je titul Kity, bity, neurony. Kniha s podtitulem Moderní technologie pro hobby elektroniku přináší ucelený pohled na svět současných technologií a jejich praktické využití v domácích elektronických projektech. Tento knižní průvodce je ideální pro každého, kdo se chce podívat na současné trendy v oblasti hobby elektroniky, od

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    včera 03:11 | Komunita

    Linux Foundation zveřejnila Výroční zprávu za rok 2025 (pdf). Příjmy Linux Foundation byly 311 miliónů dolarů. Výdaje 285 miliónů dolarů. Na podporu linuxového jádra (Linux Kernel Project) šlo 8,4 miliónu dolarů. Linux Foundation podporuje téměř 1 500 open source projektů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:11 | Zajímavý článek

    Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.12.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 02:00 | Nová verze

    OpenZFS (Wikipedie), tj. implementace souborového systému ZFS pro Linux a FreeBSD, byl vydán ve verzi 2.4.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 01:00 | IT novinky

    Kriminalisté z NCTEKK společně s českými i zahraničními kolegy objasnili mimořádně rozsáhlou trestnou činnost z oblasti kybernetické kriminality. V rámci operací OCTOPUS a CONNECT ukončili činnost čtyř call center na Ukrajině. V prvním případě se jednalo o podvodné investice, v případě druhém o podvodné telefonáty, při kterých se zločinci vydávali za policisty a pod legendou napadeného bankovního účtu okrádali své oběti o vysoké finanční částky.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    18.12. 14:44 | IT novinky

    Na lepší pokrytí mobilním signálem a dostupnější mobilní internet se mohou těšit cestující v Pendolinech, railjetech a InterPanterech Českých drah. Konsorcium firem ČD - Telematika a.s. a Kontron Transportation s.r.o. dokončilo instalaci 5G opakovačů mobilního signálu do jednotek Pendolino a InterPanter. Tento krok navazuje na zavedení této technologie v jednotkách Railjet z letošního jara.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    18.12. 12:22 | Bezpečnostní upozornění

    Rozšíření webového prohlížeče Urban VPN Proxy a další rozšíření od stejného vydavatele (např. 1ClickVPN Proxy, Urban Browser Guard či Urban Ad Blocker) od července 2025 skrytě zachytávají a odesílají celé konverzace uživatelů s AI nástroji (včetně ChatGPT, Claude, Gemini, Copilot aj.), a to nezávisle na tom, zda je VPN aktivní. Sběr probíhá bez možnosti jej uživatelsky vypnout a zahrnuje plný obsah dotazů a odpovědí, metadata relací i

    … více »
    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    18.12. 05:22 | Zajímavý software

    QStudio, tj. nástroj pro práci s SQL podporující více než 30 databází (MySQL, PostgreSQL, DuckDB, QuestDB, kdb+, …), se stal s vydáním verze 5.0 open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí Apache 2.0.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 6
    Kdo vám letos nadělí dárek?
     (18%)
     (0%)
     (9%)
     (0%)
     (5%)
     (5%)
     (14%)
     (32%)
     (18%)
    Celkem 22 hlasů
     Komentářů: 12, poslední dnes 16:06
    Rozcestník
    pravím vám, že neni začátku a my se nechvějeme, neboť nejsme sentimentální. Jako dravý vichr trháme mlhy a modlitby a připravujeme velké divadlo zkázy, požáru a rozvratu.
    Aktuální zápisy

    Nejčtenější za poslední měsíc Nejkomentovanější za poslední měsíc

    Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba

    31.1.2006 20:08 | Přečteno: 1561× | jo, blog

    Kazdy asi slysel o Esperantu. Na jeho gramatice je postaven i jazyk Slovio, vseslovansky jazyk. Gramaticky vychazi z esperanta (jednotne koncovky, zadne ohybani slov atd.) ale slovni zasoba je postavena na slovanskych jazycich a to tak, aby ji rozumelo co nejvice slovanskych narodu. Ja tomu jazyku rozumim, presto sem byl dost skepticky jestli mu rozumi i vychodnejsi narody. Rozeslal jsem par linku a hele ono to fungovalo....teda...co se psane podoby tyce.

    Schvalne, pokud:

    cx - č 
    gx - dž 
    sx - š 
    zx - ž 
    hx - ch 
    wx - šč 
    q - změkčovadlo předchozí hlásky (místo českého háčku) 
    

    rozumite tomu?:

    SLOVIO, PRODUKT INTERNETUF.

    Pred tisicx rocxis vse Slavianis imali odnakju jazika. Usled razprestrenie Slavianifs na ogromju oblastis iz tot jazika tvorili bolsx cxem dvanades dialektis, i usled razlicxju kulturju obvlivenies, kazxd Slaviansk dialekt tvoril svoi sposob pisanief. Poskroz razlicxju pisanie, razlicxju azbukvas i razlicxju dialektis do ne-davnost Slavianis razumili drug druguf.

    Podcxas posledju dvades rocxis, posle priehanie komputorifs i internetuf, mexzu-slaviansk komunikacia statil plus i plus problemju. USA-ju firma Microsoft ktor nabil dominirju poza vo programenie, imal nikai interes podporit mezxu-slaviansk komunikacia. Vo modernju Vset komputorifs i internetuf, vzamen blizenie Slaviansk dialektis i vzamen dobrjuvenie mezxu-Slaviansk komunikaciaf, Slavianis statili plus i plus razdelilju. Slavianis uzx ne mozxili dogvorit pramuo so svoi jazikas, no bili prinudilju ucxit inju, ne-slaviansk jazikas. Vo dnesju Vset, slavianis pisajut drug druguf upotrebits inju jazikas, takak Angloio, Germanio ili Esperantio.

    Tut problemis mezxu-slaviansk komunikaciaf prinudili modernju Slavianis tvorit novju, prostju, universalju Slaviansk jazika, ktor mozxuo pisat i cxitat na vse komputoris, i ktor razumijut 400 milion ludis bez ucxenie. Tut novju jazika imenijt Slovio, i es plus prostju dla ucxenie cxem libktor inju Slaviansk jazika ili cxem Angloio, Germanio ili Espanio. Slovio jazika bil tvorilju vo internet, so pomoc ot komputoris, so pomoc ot modernju elektronju programis i elektronju slov-knigis. Razlicxju Slavianis, iz celoju Vset, iz vse Slaviansk narodis, skroz internet dogvorili i pomocili drug druguf izberit slovis i gramatia ktor es prostju i razumimju dla nai-mnoguo Slavianis.

    Slovio, nai-novju i nai-modernju jazika Vsetuf, es razumimju dla 400 milion Slaviansk ludis i uzx imajt tisicxis ne-slavianis ktor ucxijut tut prostju jazika. Tisicxis ludis vo severju i jugju Amerik, vo Azia, vo Afrik, vo Europsoiuz ucxijut modernju Slaviansk jazika - Slovio. Slovio rodil vo internet, slovio es produkt internetuf, i umozxijt plus prostju komunikacia dla vse narodis, dla vse ludis nasx planetuf.

    Chumbaba

    Tak tohle uz je brutal        

    Hodnocení: 100 %

            špatnédobré        

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    Luboš Doležel (Doli) avatar 31.1.2006 20:14 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Hmm :-/
    $ host www.slovio.com
    Host www.slovio.com not found: 2(SERVFAIL)
    Mikos avatar 31.1.2006 20:22 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Lojban!
    Ty rouhači! Zapomněl jsi na nejlepší a nejdokonalejší jazyk všech dob, Lojban! Všechny Esperanta, Slovia a Chumbaby se můžou jít oproti němu vycpat ;-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    Mikos avatar 31.1.2006 20:26 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lojban!
    Ale u té Chumbaby se mi líbí toto předsevzetí:

    Byl spravedlivým bojem proti všem, kteří hodnotí lidi ne podle toho, co si myslí, ale podle toho, jakou formou to vyjadřují! Hlavní je informace a dojem! Gramatika je zbytečnost!

    Takový jazyk by byl pro mě ideální :-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    31.1.2006 20:29 n3tman | blog: Pulp_Fiction
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lojban!
    Tak to pro mě taky :-D taková kdyby byla ta naše šílená čeština, ach jo :-)
    Berme život s nadhledem! ;-)
    31.1.2006 20:37 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lojban!
    Já umělé jazyky nerad. Z mnoha důvodů.
    Copak toho není dost?
    JiK avatar 1.2.2006 22:39 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lojban!
    pritelkyne taky rikala, ze kdyz je ten jakyk umelej, studi ji to... :-D
    31.1.2006 20:51 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Číst se to dá, ale myslím, že mi nestojí za to, aby můj mozek při čtení textu jel na 150% normálního výkonu...to radší tu ingliš :-)

    Taky by mě zajímalo, jestli by s tím na východě neměli probémy.
    Mikos avatar 31.1.2006 21:09 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    No pokud byste se ten jazyk naučil (ještě lépe učil se ho odmalička), tak vám asi nebude činit jeho používání oproti používání češtiny žádné problémy ;-)

    Nicméně si myslím, že takovéto zumělé jazyky jsou zbytečné. Nejsou téměř žádným zlepšením oproti současné situaci. Ale takové jazyky založené čistě na logice, to je jiná ;-) Třeba onen mnou výše zmiňovaný Lojban, který je mimo jiné docela _relativně_ rozšířený (rozhodně hned po Esperantu nejrozšířenější umělý jazyk).
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    31.1.2006 21:39 dghemo | skóre: 3 | blog: DummiesDump
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Nemyslim. Ja ked som zacal citat Ostravaka, tak mi fungoval ako ty hovoris modzog na 150 % a musel som sa pexesovat aby som to cital a chapal. Ale teraz je chacharstina moj druhy rodny jazyk ;-)) no ni ?
    31.1.2006 21:54 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Rekl bych ze spise nez esperantu je princip podobny jazyku interlingua.

    "Umele" jazyky maji hlavne tu smulu, ze jejich nadsenymi propagatory jsou vetsinou jen lide, kteri jsou sami docela polygloti a de facto tyhle pomucky nepotrebujou (takova je moje zkusenost).

    Na druhe strane pociny jako interlingua nebo tohle slovio nejsou jazyky az tak umele, staci si vzit napr. nejaky "internacionalismy" prospikovany cesky text, zjednodusit gramatiku na nezbytne minimum (podobne anglictine) a mate neco podobneho textu v jazyku interlingua, tj. neco mezinarodne srozumitelneho.

    Vyhoda oproti pouzivani anglictiny? Nemusite dbat na "cisty" styl, ktery spociva hlavne v dokonalem ovladani anglickych idiomu, coz se lze naucit pouze dlouhou praxi. Kdo nebyl v anglicky mluvici zemi, ma vetsinou smulu, jeho "anglictina" bude porad pripominat projev cvicene opice. Totez plati o vsech ostatnich prirozenych jazycich.

    Jelikoz "styl" neni pro sdeleni informace urcujici, je takovy vedome "komunikacni" jazyk na bazi jednoduche gramatiky a mezinarodni slovni mezi prislusniky ruznych jazykovych skupin, docela pokrok. Tj. vezmete si komunikaci Madara s Rekem pres anglictinu - tam taky ta anglictina bude vetsinou dost zpotvorena. Pridejte k tomu Cinana, Brazilce... Bodovat bude ten, kdo stravil studia v USA nebo zna nazpamet hlasky z americkych filmu, ne ten, kdo ma co rict.

    Anglictina sice vede... ale lehky jazyk to neni a hlavne psat a mluvit "spravne" anglicky odcerpava spoustu energie (uz jen to prihlouple omlouvani na mezinarodnich diskusnich forech, abysme zustali na internetu), hodne jsou zvyhodneni lidi z anglicky mluvicich zemi.

    Jestli by nebylo pro narodni jazyky (i anglictinu samotnou) prinosem, kdyby se nektery z tech komunikacnich jazyku jako treba interlingua ujal... Namitky proti "uceni se dalsimu" neobstoji, protoze tem, kdo rozumi anglicky, francouzky, spanelsky, italsky... (tj. romanskym jazykum) je interlingua srozumitelna bez extra usili. A ostatni (Nemci, slovanske narody) se stejne nejaky ten cizi jazyk uci, takze osvojit si de facto latinskou (romanskou) slovni zasobu jim nebude nikdy na skodu a muze byt krasny start do jakehokoliv toho jazyka.

    Zvlastni, ze presne pro komunikaci pres internet by byly takove jazyky idealni... ale lidi radeji komunikuji zpotvorenou anglictinou... :/
    Josef Kufner avatar 1.2.2006 00:39 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Ona ta angličtina není až tak hroznej jazyk, když se z ní vypustí pár časů a ohlídají se nepravidelná slovesa a podstatná jména... Navíc je spousta filmů v angličtině, takže se dá hodně odposlouchat celkem pohodlně při koukání na filmy s (českýma) titulkama. Je pak sice zpotvořená, ale rozumí jí hromada lidí, což je asi zásadní výhoda proti umělotinám.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    xvasek avatar 1.2.2006 09:32 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    No jak která zpotvořená angličtina. Angličtina zpotvořené od nějakého evropana (nejlépe ještě slovana) se dá číst tak, že použiju doslovný překlad a pak to snad pochopím, ale jak to píše číňan, tak je to špaténka.
    1.2.2006 13:36 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Také je dobré poslouchat, jak anglicky mluví Francouzi. Obvykle máte pocit, že na vás mluví francouzsky, ale po chvíli překvapeně zjistíte, že některá slova jsou anglická, a po další chvíli neméně překvapeně zjistíte, že všechna… :-)
    JiK avatar 1.2.2006 22:41 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    pomerne presny popis...
    Vaclav Lesek avatar 1.2.2006 07:48 Vaclav Lesek | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Jak tak koukam, kolik je jeste jinych umelych jazyku nez Esperanto, tak se stejne nehneme z mista. Puvodni myslenka je v tahu :-/
    xxx avatar 1.2.2006 09:39 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Chumbaba, jediny jazyk, ktery vypada v textovem i hexa modu stejne. :)
    Please rise for the Futurama theme song.
    Filip Dominec avatar 1.2.2006 14:46 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Brutální chumbaba
    Chumbaba není ani tak snaha o vytvoření mezinárodního jazyka, jako spíš důsledek (dost pracného, nicméně zřejmě možného) úsilí o maximální racionalizaci a roztřídění myšlenek.

    Proto váhám, jestli ji vůbec jako jazyk vůbec označovat, možná by bylo lepší něco jako "protokol k předání informace", jenomže to je v našich nešťastných alfabetických jazycích dost dlouhé.

    Mimochodem, to co se lze dočíst v mé skromné dokumentaci na wikipedii, je dost zanedbané a potřebovalo by to řádně překopat, jenomže na to nějak nemám poslední dobou čas. V této nedokončené podobě to budí spíš posměch a odpor (vizte diskusi http://cs.wikibooks.org/wiki/Diskuse:Chumbaba nebo tento článek http://www.novinky.cz/kultura/69067-liternetur%E2%80%94-svobodny-svet-wikipedie.html).

    S tím, že je chumbaba brutální a radikální, vcelku souhlasím a nepovažuji to za hodné pýchy ani studu. Prostě se už dlouho snažím svoje uvažování zcela izolovat ("osvobodit") od zažitých norem; ty nás v mnoha směrech ovlivňují tak mocnou měrou, že už si to ani neuvědomujeme. Těžko lze vyčíslit, kolik lidského úsilí se již vyplýtvalo na dodržování nesmyslných gramaticko-lingvistických pravidel!

    Veškeré konstruktivní přípomínky vítám na výše zmíněné diskusi.

    Filip Dominec, spoluautor chumbaby a pisatel slintů na wikipedii
    1.2.2006 16:13 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Brutální chumbaba
    Prostě se už dlouho snažím svoje uvažování zcela izolovat ("osvobodit") od zažitých norem; ty nás v mnoha směrech ovlivňují tak mocnou měrou, že už si to ani neuvědomujeme. Těžko lze vyčíslit, kolik lidského úsilí se již vyplýtvalo na dodržování nesmyslných gramaticko-lingvistických pravidel!
    1) (vnimane) struktury reality nejsou "zazite normy" - ty normy se tvori prvotne jako popis techto vnimanych struktur, tj. jako pomucka

    2) s tim souvisi i struktura lidske reci - ta "nesmyslna gramaticko-lingvisticka pravidla" jsou take jen popis existujici skutecnosti slouzici k tomu, aby se neznaly dokazal logicky v realite orientovat

    3) souhlasim, ze se casto plytva energii tam, kde by bylo nasnade nejake snazsi reseni - ovsem prave jako napr. v (zatim marne) snaze o zavedeni "komunikacniho jazyka" na jednodussi bazi (viz napr. interlingua) nebo dejme tomu "zjednoduseni" forem uvazovani se ukazuje, ze lidska mysl (stejne jako telo) neni uzpusobena k revolucnim skokum

    Ona je to hlavne obrana, ze zdanlive "vyhody" revolucniho reseni se vetsinou v praxi dlouhodobe neosvedci, prikladu z historie mame bezpocet, jelikoz se neshoduji, rekl bych ja, s objektivni strukturou skutecnosti, ale pouze s nejakou fixni ideou, ktera si priohyba nutne skutecnost k obrazu svemu.

    BTW k tomu "primemu vyjadrovani" - precti si hezkou parodii od J. Swifta (Gulliverovy cesty, navsteva Akademie v Lapute), kde "ucenci" usoudili, ze slova zbytecne prekazeji v komunikaci a zacali se dorozumivat radeji pomoci ukazovani (!) konkretnich predmetu...
    Filip Dominec avatar 1.2.2006 22:13 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Brutální kritika chumbaby
    Promin, ale přes snahu tvůj příspěvek nechápu, zejm. body 1) a 2).

    Chtěl jsem tím vyjádřit, že se můžou vyvinout nepředstavitelně odlišné a přitom stále funkční způsoby (např.) komunikace: příkladem může být čínské nebo mayské písmo. V současné době jsme na ně zvyklí, ale dovedu si představit šok europocentrického pralingvisty, když se dozvěděl o jejich podstatě.

    Souhlasím s předpokladem, že se chumbabu nikdy nepodaří prosadit mezi víc lidí. Nicméně je to natolik mocný aparát, že ho s výhodou používám ke svým zápiskům.

    Pokud mě přesto chceš přesvědčit o nesmyslnosti projektu, můžeš se přidat ke skupině wikipedistů na diskusi u příslušné wiknihy.

    Korelace mezi velkým odporem málo obeznámených lidí a malým odporem dobře obeznámených lidí nasvědčuje, že chumbaba není úplná pitomost.

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.