abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    17.4. 17:11 | Zajímavý článek

    Stanislav Fort, vedoucí vědecký pracovník z Vlčkovy 'kyberbezpečnostní' firmy AISLE, zkoumal dopady Anthropic Mythos (nový AI model od Anthropicu zaměřený na hledání chyb, který před nedávnem vyplašil celý svět) a předvedl, že schopnosti umělé inteligence nejsou lineárně závislé na velikosti nebo ceně modelu a dokázal, že i některé otevřené modely zvládly v řadě testů odhalit ve zdrojových kódech stejné chyby jako Mythos (například FreeBSD CVE-2026-4747) a to s výrazně nižšími provozními náklady.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 7
    17.4. 12:44 | IT novinky

    Federální návrh zákona H.R.8250 'Parents Decide Act', 13. dubna předložený demokratem Joshem Gottheimerem a podpořený republikánkou Elise Stefanik coby spolupředkladatelkou (cosponsor), by v případě svého schválení nařizoval všem výrobcům operačních systémů při nastavování zařízení ověřovat věk uživatelů a při používání poskytovat tento věkový údaj aplikacím třetích stran. Hlavní rozdíl oproti kalifornskému zákonu AB 1043 a kolorádskému SB26-051 je ten, že federální návrh by platil rovnou pro celé USA.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 12
    17.4. 12:33 | Nová verze

    Qwen (čínská firma Alibaba Cloud) představila novou verzi svého modelu, Qwen3.6‑35B‑A3B. Jedná se o multimodální MoE model s 35 miliardami parametrů (3B aktivních), nativní kontextovou délkou až 262 144 tokenů, 'silným multimodálním vnímáním a schopností uvažování' a 'výjimečnou schopností agentického kódování, která se může měřit s mnohem rozsáhlejšími modely'. Model a dokumentace jsou volně dostupné na Hugging Face, případně na čínském Modelscope. Návod na spuštění je už i na Unsloth.

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 1
    17.4. 11:00 | Nová verze

    Sniffnet, tj. multiplatformní (Windows, macOS a Linux) open source grafická aplikace pro sledování internetového provozu, byl vydán ve verzi 1.5. V přehledu novinek je vypíchnuta identifikace aplikací komunikujících po síti.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 4
    17.4. 02:22 | Nová verze

    V programovacím jazyce Go naprogramovaná webová aplikace pro spolupráci na zdrojových kódech pomocí gitu Forgejo byla vydána ve verzi 15.0 (Mastodon). Forgejo je fork Gitei.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 1
    17.4. 01:11 | Pozvánky

    Současně se SUSECON 2026 proběhne příští čtvrtek v Praze také komunitní Open Developer Summit (ODS) zaměřený na open source a openSUSE. Akce se koná ve čtvrtek 23. 4. (poslední den SUSECONu) v Hilton Prague (místnost Berlin 3) a je zcela zdarma, bez nutnosti registrace na SUSECON. Na programu jsou témata jako automatizace (AutoYaST), DevOps, AI v terminálu, bezpečnost, RISC-V nebo image-based systémy. Všichni jste srdečně zváni.

    lkocman | Komentářů: 1
    16.4. 15:44 | Humor

    Český úřad zeměměřický a katastrální zavedl u anonymního nahlížení do katastru nemovitostí novou CAPTCHA ve formě mapové puzzle: nepřihlášení uživatelé musí nově správně otočit devět dlaždic v 3x3 poli tak, aby dohromady daly souvislý obrázek výseče reálné mapy, přičemž na to mají pouze jeden časově omezený pokus. Test je podle uživatelů i odborníků příliš obtížný a na sociálních sítích pochopitelně schytává zaslouženou kritiku a

    … více »
    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 36
    16.4. 15:33 | Nová verze

    Byla vydána verze 1.95.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.4. 15:22 | Zajímavý software

    Mozilla prostřednictvím své dceřiné společnosti MZLA Technologies Corporation představila open-source AI klienta Thunderbolt. Primárně je určený pro firemní nasazení.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    16.4. 14:00 | IT novinky

    Firma Cal.com oznámila, že přesouvá svůj produkční kód z otevřeného do uzavřeného repozitáře z důvodu bezpečnostního rizika umělé inteligence, která prý dokáže vyhledávat a zneužívat zranitelnosti rychleji, než by je jejich vývojářský tým stíhal opravovat. Zároveň zveřejnila samostatnou, open-source verzi Cal.diy pod licencí MIT, ovšem bez řady původních funkcí. O tom, zda je toto opatření rozumné, existují pochyby. … více »

    MakeIranBombedAgain❗ | Komentářů: 6
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1356 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník


    Vložit další komentář
    Luboš Doležel (Doli) avatar 31.1.2006 20:14 Luboš Doležel (Doli) | skóre: 98 | blog: Doliho blog | Kladensko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Hmm :-/
    $ host www.slovio.com
    Host www.slovio.com not found: 2(SERVFAIL)
    Mikos avatar 31.1.2006 20:22 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Lojban!
    Ty rouhači! Zapomněl jsi na nejlepší a nejdokonalejší jazyk všech dob, Lojban! Všechny Esperanta, Slovia a Chumbaby se můžou jít oproti němu vycpat ;-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    Mikos avatar 31.1.2006 20:26 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lojban!
    Ale u té Chumbaby se mi líbí toto předsevzetí:

    Byl spravedlivým bojem proti všem, kteří hodnotí lidi ne podle toho, co si myslí, ale podle toho, jakou formou to vyjadřují! Hlavní je informace a dojem! Gramatika je zbytečnost!

    Takový jazyk by byl pro mě ideální :-)
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    31.1.2006 20:29 n3tman | blog: Pulp_Fiction
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lojban!
    Tak to pro mě taky :-D taková kdyby byla ta naše šílená čeština, ach jo :-)
    Berme život s nadhledem! ;-)
    31.1.2006 20:37 VícNežNic | skóre: 42 | blog: Spáleniště | Ne dost daleko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lojban!
    Já umělé jazyky nerad. Z mnoha důvodů.
    Copak toho není dost?
    JiK avatar 1.2.2006 22:39 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Lojban!
    pritelkyne taky rikala, ze kdyz je ten jakyk umelej, studi ji to... :-D
    31.1.2006 20:51 Jan Grmela | skóre: 45 | blog: Kilo šťávy z lachtana | Brno
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Číst se to dá, ale myslím, že mi nestojí za to, aby můj mozek při čtení textu jel na 150% normálního výkonu...to radší tu ingliš :-)

    Taky by mě zajímalo, jestli by s tím na východě neměli probémy.
    Mikos avatar 31.1.2006 21:09 Mikos | skóre: 34 | blog: Jaderný blog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    No pokud byste se ten jazyk naučil (ještě lépe učil se ho odmalička), tak vám asi nebude činit jeho používání oproti používání češtiny žádné problémy ;-)

    Nicméně si myslím, že takovéto zumělé jazyky jsou zbytečné. Nejsou téměř žádným zlepšením oproti současné situaci. Ale takové jazyky založené čistě na logice, to je jiná ;-) Třeba onen mnou výše zmiňovaný Lojban, který je mimo jiné docela _relativně_ rozšířený (rozhodně hned po Esperantu nejrozšířenější umělý jazyk).
    CETERUM CENSEO DRM ESSE DELENDAM Ostatně soudím, že DRM musí být zničeno!
    31.1.2006 21:39 dghemo | skóre: 3 | blog: DummiesDump
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Nemyslim. Ja ked som zacal citat Ostravaka, tak mi fungoval ako ty hovoris modzog na 150 % a musel som sa pexesovat aby som to cital a chapal. Ale teraz je chacharstina moj druhy rodny jazyk ;-)) no ni ?
    31.1.2006 21:54 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Rekl bych ze spise nez esperantu je princip podobny jazyku interlingua.

    "Umele" jazyky maji hlavne tu smulu, ze jejich nadsenymi propagatory jsou vetsinou jen lide, kteri jsou sami docela polygloti a de facto tyhle pomucky nepotrebujou (takova je moje zkusenost).

    Na druhe strane pociny jako interlingua nebo tohle slovio nejsou jazyky az tak umele, staci si vzit napr. nejaky "internacionalismy" prospikovany cesky text, zjednodusit gramatiku na nezbytne minimum (podobne anglictine) a mate neco podobneho textu v jazyku interlingua, tj. neco mezinarodne srozumitelneho.

    Vyhoda oproti pouzivani anglictiny? Nemusite dbat na "cisty" styl, ktery spociva hlavne v dokonalem ovladani anglickych idiomu, coz se lze naucit pouze dlouhou praxi. Kdo nebyl v anglicky mluvici zemi, ma vetsinou smulu, jeho "anglictina" bude porad pripominat projev cvicene opice. Totez plati o vsech ostatnich prirozenych jazycich.

    Jelikoz "styl" neni pro sdeleni informace urcujici, je takovy vedome "komunikacni" jazyk na bazi jednoduche gramatiky a mezinarodni slovni mezi prislusniky ruznych jazykovych skupin, docela pokrok. Tj. vezmete si komunikaci Madara s Rekem pres anglictinu - tam taky ta anglictina bude vetsinou dost zpotvorena. Pridejte k tomu Cinana, Brazilce... Bodovat bude ten, kdo stravil studia v USA nebo zna nazpamet hlasky z americkych filmu, ne ten, kdo ma co rict.

    Anglictina sice vede... ale lehky jazyk to neni a hlavne psat a mluvit "spravne" anglicky odcerpava spoustu energie (uz jen to prihlouple omlouvani na mezinarodnich diskusnich forech, abysme zustali na internetu), hodne jsou zvyhodneni lidi z anglicky mluvicich zemi.

    Jestli by nebylo pro narodni jazyky (i anglictinu samotnou) prinosem, kdyby se nektery z tech komunikacnich jazyku jako treba interlingua ujal... Namitky proti "uceni se dalsimu" neobstoji, protoze tem, kdo rozumi anglicky, francouzky, spanelsky, italsky... (tj. romanskym jazykum) je interlingua srozumitelna bez extra usili. A ostatni (Nemci, slovanske narody) se stejne nejaky ten cizi jazyk uci, takze osvojit si de facto latinskou (romanskou) slovni zasobu jim nebude nikdy na skodu a muze byt krasny start do jakehokoliv toho jazyka.

    Zvlastni, ze presne pro komunikaci pres internet by byly takove jazyky idealni... ale lidi radeji komunikuji zpotvorenou anglictinou... :/
    Josef Kufner avatar 1.2.2006 00:39 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Ona ta angličtina není až tak hroznej jazyk, když se z ní vypustí pár časů a ohlídají se nepravidelná slovesa a podstatná jména... Navíc je spousta filmů v angličtině, takže se dá hodně odposlouchat celkem pohodlně při koukání na filmy s (českýma) titulkama. Je pak sice zpotvořená, ale rozumí jí hromada lidí, což je asi zásadní výhoda proti umělotinám.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    xvasek avatar 1.2.2006 09:32 xvasek | skóre: 21 | blog: | Zlín
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    No jak která zpotvořená angličtina. Angličtina zpotvořené od nějakého evropana (nejlépe ještě slovana) se dá číst tak, že použiju doslovný překlad a pak to snad pochopím, ale jak to píše číňan, tak je to špaténka.
    1.2.2006 13:36 Michal Kubeček | skóre: 71 | Luštěnice
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Také je dobré poslouchat, jak anglicky mluví Francouzi. Obvykle máte pocit, že na vás mluví francouzsky, ale po chvíli překvapeně zjistíte, že některá slova jsou anglická, a po další chvíli neméně překvapeně zjistíte, že všechna… :-)
    JiK avatar 1.2.2006 22:41 JiK | skóre: 13 | blog: Jirkoviny | Virginia
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    pomerne presny popis...
    Vaclav Lesek avatar 1.2.2006 07:48 Vaclav Lesek | skóre: 11
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Jak tak koukam, kolik je jeste jinych umelych jazyku nez Esperanto, tak se stejne nehneme z mista. Puvodni myslenka je v tahu :-/
    xxx avatar 1.2.2006 09:39 xxx | skóre: 42 | blog: Na Kafíčko
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Umělé gxazyky: Slovio a Chumbaba
    Chumbaba, jediny jazyk, ktery vypada v textovem i hexa modu stejne. :)
    Please rise for the Futurama theme song.
    Filip Dominec avatar 1.2.2006 14:46 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Brutální chumbaba
    Chumbaba není ani tak snaha o vytvoření mezinárodního jazyka, jako spíš důsledek (dost pracného, nicméně zřejmě možného) úsilí o maximální racionalizaci a roztřídění myšlenek.

    Proto váhám, jestli ji vůbec jako jazyk vůbec označovat, možná by bylo lepší něco jako "protokol k předání informace", jenomže to je v našich nešťastných alfabetických jazycích dost dlouhé.

    Mimochodem, to co se lze dočíst v mé skromné dokumentaci na wikipedii, je dost zanedbané a potřebovalo by to řádně překopat, jenomže na to nějak nemám poslední dobou čas. V této nedokončené podobě to budí spíš posměch a odpor (vizte diskusi http://cs.wikibooks.org/wiki/Diskuse:Chumbaba nebo tento článek http://www.novinky.cz/kultura/69067-liternetur%E2%80%94-svobodny-svet-wikipedie.html).

    S tím, že je chumbaba brutální a radikální, vcelku souhlasím a nepovažuji to za hodné pýchy ani studu. Prostě se už dlouho snažím svoje uvažování zcela izolovat ("osvobodit") od zažitých norem; ty nás v mnoha směrech ovlivňují tak mocnou měrou, že už si to ani neuvědomujeme. Těžko lze vyčíslit, kolik lidského úsilí se již vyplýtvalo na dodržování nesmyslných gramaticko-lingvistických pravidel!

    Veškeré konstruktivní přípomínky vítám na výše zmíněné diskusi.

    Filip Dominec, spoluautor chumbaby a pisatel slintů na wikipedii
    1.2.2006 16:13 xkesh | skóre: 46 | blog: eXtempore
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Brutální chumbaba
    Prostě se už dlouho snažím svoje uvažování zcela izolovat ("osvobodit") od zažitých norem; ty nás v mnoha směrech ovlivňují tak mocnou měrou, že už si to ani neuvědomujeme. Těžko lze vyčíslit, kolik lidského úsilí se již vyplýtvalo na dodržování nesmyslných gramaticko-lingvistických pravidel!
    1) (vnimane) struktury reality nejsou "zazite normy" - ty normy se tvori prvotne jako popis techto vnimanych struktur, tj. jako pomucka

    2) s tim souvisi i struktura lidske reci - ta "nesmyslna gramaticko-lingvisticka pravidla" jsou take jen popis existujici skutecnosti slouzici k tomu, aby se neznaly dokazal logicky v realite orientovat

    3) souhlasim, ze se casto plytva energii tam, kde by bylo nasnade nejake snazsi reseni - ovsem prave jako napr. v (zatim marne) snaze o zavedeni "komunikacniho jazyka" na jednodussi bazi (viz napr. interlingua) nebo dejme tomu "zjednoduseni" forem uvazovani se ukazuje, ze lidska mysl (stejne jako telo) neni uzpusobena k revolucnim skokum

    Ona je to hlavne obrana, ze zdanlive "vyhody" revolucniho reseni se vetsinou v praxi dlouhodobe neosvedci, prikladu z historie mame bezpocet, jelikoz se neshoduji, rekl bych ja, s objektivni strukturou skutecnosti, ale pouze s nejakou fixni ideou, ktera si priohyba nutne skutecnost k obrazu svemu.

    BTW k tomu "primemu vyjadrovani" - precti si hezkou parodii od J. Swifta (Gulliverovy cesty, navsteva Akademie v Lapute), kde "ucenci" usoudili, ze slova zbytecne prekazeji v komunikaci a zacali se dorozumivat radeji pomoci ukazovani (!) konkretnich predmetu...
    Filip Dominec avatar 1.2.2006 22:13 Filip Dominec | skóre: 10 | blog: GetTheTrueFacts
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Brutální kritika chumbaby
    Promin, ale přes snahu tvůj příspěvek nechápu, zejm. body 1) a 2).

    Chtěl jsem tím vyjádřit, že se můžou vyvinout nepředstavitelně odlišné a přitom stále funkční způsoby (např.) komunikace: příkladem může být čínské nebo mayské písmo. V současné době jsme na ně zvyklí, ale dovedu si představit šok europocentrického pralingvisty, když se dozvěděl o jejich podstatě.

    Souhlasím s předpokladem, že se chumbabu nikdy nepodaří prosadit mezi víc lidí. Nicméně je to natolik mocný aparát, že ho s výhodou používám ke svým zápiskům.

    Pokud mě přesto chceš přesvědčit o nesmyslnosti projektu, můžeš se přidat ke skupině wikipedistů na diskusi u příslušné wiknihy.

    Korelace mezi velkým odporem málo obeznámených lidí a malým odporem dobře obeznámených lidí nasvědčuje, že chumbaba není úplná pitomost.

    Založit nové vláknoNahoru

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.