OpenSearch (Wikipedie) byl vydán ve verzi 3.0. Podrobnosti v poznámkách k vydání. Jedná se o fork projektů Elasticsearch a Kibana.
PyXL je koncept procesora, ktorý dokáže priamo spúštat Python kód bez nutnosti prekladu ci Micropythonu. Podľa testov autora je pri 100 MHz približne 30x rýchlejší pri riadeni GPIO nez Micropython na Pyboard taktovanej na 168 MHz.
Grafana (Wikipedie), tj. open source nástroj pro vizualizaci různých metrik a s ní související dotazování, upozorňování a lepší porozumění, byla vydána ve verzi 12.0. Přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2025-05-06. Přehled novinek v příspěvku na blogu Raspberry Pi a poznámkách k vydání. Pravděpodobně se jedná o poslední verzi postavenou na Debianu 12 Bookworm. Následující verze by již měla být postavena na Debianu 13 Trixie.
Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Dobre dilo si na sebe vydela, spatne neTo dost záleží na tom, jak se definuje slovo dobré. Pokud to znamená "divácky úspěšné" tak to samozřejmě triviálně platí. Ale přecejen bych slovo dobré v souvislosti s uměním definoval trochu jinak. Skoro bych řekl že tak, aby ta věta neplatila
Myslis, ze by se Michelangelo, Botticelli, Leonardo da Vinci, Edgar Degas, Claude Monet, Bach, Goethe, Mozart, Beatles, Michael Curtiz (Casablanca), Francis Ford Coppola (Kmotr) nebo Oliver Stone byli schopni rict neco jako:
"Vy mate povinnost, ne moznost, ale povinnost, moje dilo podporovat a platit z dani???" protoze prave tohle nam pani producenti vpalili do tvare.
Anebo mas pocit, ze Ti vzsejmenovani nedokazali vytvorit dobra dila?
kdo o jeho tvorbu nestojíŘekl bych, že drtivá většina lidí nestojí o žádnou podporu vědy a výzkumu a byli by radši, kdyby se jim o to snížili daně. Znamená to ale, že do vědy žádné peníze dávat nemáme? Kolik lidí si asi přečte Joycova Odyssea?
Jo a promin, on byl Joyce za psani placen z dani?Jistěže nebyl! Ale mohl by vzniknout nějaký film(o tom se tu snad bavíme), který by budil stejnou kontroverzi a byl pro většinového diváka nestrozumitelný jako Odysseus, bez podpory někoho, kdo nebude očekávat zisk?
jen pri prijde sproste a drze si to vynucovatS tím souhlasím.
Znamená to ale, že do vědy žádné peníze dávat nemáme?Ano. Tedy ne způsobem, kterým jsou dávány peníze do filmů, o které nikdo nestojí...
Kolik lidí si asi přečte Joycova Odyssea?Chceš tím naznačit, že by měli dotace dostávat i spisovatelé? Pokud vím, tak Joyce nebyl vydržovaný státem. A jeho knihu si přečte dost lidí na to, aby se čas od času nějakému nakladatelství vyplatilo ji vydat. Nevidím důvod někomu dát dotaci třeba na to, aby ji vydal nákladem několika set tisíc, ačkoliv by si to, jak správně podotýkáš, zdaleka tolik lidí nekoupilo.
Chceš tím naznačit, že by měli dotace dostávat i spisovatelé?Moje chyba - nenapadl mě žádný příklad filmu, tak jsem sáhnul jinam. Ale šlo my o nějakého filmového Odyssea. Knihu lze psát bez velkých požadavků na finanční zdroje, ale u filmu je to jinak.
Knihu lze psát bez velkých požadavků na finanční zdroje, ale u filmu je to jinak.
To je pravda, ale buď si s tím filmaři nějak poradí (třeba koprodukcí se zahraničím) nebo mají smůlu. Jsme malá země a to s sebou přináší určitá omezení. Například nikdy nebudeme mít vlastní vesmírný program a stejně tak je tu malý trh pro filmy.
Další věc je, že film je většinou nákladná záležitost, ale scénář lze napsat levně. Nicméně, když se člověk podívá na nové české filmy, tak v mnoha případech je největší slabinou právě scénář.
ty chytrejHele, neurážej mě
Kdyby melo neprijeti tohoto zakona mit za nasledek, ze by se prestaly tocit ty stale stejne (stejne trapne) Troskovy nebo Hrebejkovy filmy, byl bych moc a moc radZ tohohle jasně vyplývá, že si nepřeješ, aby se takové filmy točily, tedy nikoliv to, že si nepřeješ, aby se takové filmy točily s podporou dotací. !!!
Velmi se mi libí alternativní filmy např. od Davida Lynche, nebo G. Reggia (-QATSI série). S. Kubrick taky není k zahození.Kubrick nebo Lynch nekoho NUTIL aby mu na jeho film daroval statni penize??
1) Kdo rozhodne o tom, co je 'kvalitni'? Statni komise?
2) Proc by to mel platit stat nebo ti uspesni filmari? Proc nedotovat basniky, zametace, zpevaky, spisovatele a vlastne uplne kazdeho? Proc si mlady bourlivak a umelec nenajde sponzora, nepresvedci nejakou firmu nebo nadaci? Neni toho schopen? Proc si neomalene vynucuje ztojnasobeni dotaci jakoby to byla nase povinnost?
Zde je povetsinou kritizovana statni subvence na tvorbu filmu. Ale zkusme si uvedomit, ze stat kulturu podporuje a vzdy podporoval, protoze v kulture vznika mimo jine i umeni a to si na sebe ne vzdy vydela.
My tady spíše kritizujeme drzost a nenasytnost některých filmařů, kteří mají pocit, že daňoví poplatníci jsou povinni jim platit jejich tvorbu. Celý ten filmařský protest vzniknul kvůli tomu, že jim prezident a následně parlament odmítli zvýšit dotace na trojnásobek! Většině z nás stát žádné peníze nedá a musíme si je tvrdě vydělat. Jenže páni filmaři si myslí, že oni jsou něco víc a my jsme povinni jim jejich byznys financovat. O to víc mě to překvapuje u lidí, kteří jinak zastávají pravicové postoje. Typickým příkladem je pan Bartoška, který každoročně pláče, že mu stát posílá málo milionů na jeho festival v Karlových Varech. Opravdu nechápu, proč by obyčejní lidé měli celebritám platit letenky první třídou, luxusní hotely, nákladné večírky atd.
To, ze vyjimecna filmova dila vznikaji, ukazuji autori, kteri nepochybne ziskaly nejake granty a dotace z nadaci, od statu, Ceske televize, Famu: Vachek, Trestikova, Klusak a Remunda, Hnikova, Gogola, Remundova, Janecek,... Nemec, Jarab, Svankmajer, Klimt, Pospisilova
To je velká otázka, která ze zmiňovaných děl lze označit jako výjimečná. Kolik z nich projde testem času a kolik upadne v zapomnění? Například Český sen od Klusáka a Remundy je výjimečný jenom v tom, jak si za státních 5 MKč udělat osobní prezentaci a napálit hromadu lidí.
Slavná komerční televize Nova stála stát miliardy v prohraných arbitrážích. Pět milionů za jeden film působí jako kapesné v sociálně slabé rodině.Tohle je absolutní nesmysl směšovat, nemá to vůbec nic společného. Stát jednak nastavil špatná pravidla (BTW měla RRTV Nově sebrat licenci už po 2 měsících činnosti kvůli hrubému porušování licenčních podmínek), ale hlavně nebyl schopen hájit české zájmy v arbitráži, padá na hlavu vlády a parlamentu. Proto se nám to prodražilo.
Mimochodem Český sen patřil k jedním z nejlepších českých věcí co jsem za posledních viděl, takže to byli dobře vynaložené peníze.Byl to dobrý film (dobře popsal chování lidí), ale podle mého se na něj neměly dávat státní peníze.
Tiskni
Sdílej: