V Lucemburku byly oznámeny výsledky posledního kola výzev na evropské továrny pro umělou inteligenci neboli AI Factories. Mezi úspěšné žadatele patří i Česká republika, potažmo konsorcium šesti partnerů vedené VŠB – Technickou univerzitou Ostrava. V rámci Czech AI Factory (CZAI), jak se česká AI továrna jmenuje, bude pořízen velmi výkonný superpočítač pro AI výpočty a vznikne balíček služeb poskytovaný odborníky konsorcia. Obojí bude sloužit malým a středním podnikům, průmyslu i institucím veřejného a výzkumného sektoru.
Byla vydána (𝕏) zářijová aktualizace aneb nová verze 1.105 editoru zdrojových kódů Visual Studio Code (Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy a videi v poznámkách k vydání. Ve verzi 1.105 vyjde také VSCodium, tj. komunitní sestavení Visual Studia Code bez telemetrie a licenčních podmínek Microsoftu.
Ve Firefoxu bude lepší správa profilů (oddělené nastavení domovské stránky, nastavení lišt, instalace rozšíření, uložení hesla, přidání záložky atd.). Nový grafický správce profilů bude postupně zaváděn od 14.října.
Canonical vydal (email) Ubuntu 25.10 Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Jedná se o průběžné vydání s podporou 9 měsíců, tj. do července 2026.
ClamAV (Wikipedie), tj. multiplatformní antivirový engine s otevřeným zdrojovým kódem pro detekci trojských koní, virů, malwaru a dalších škodlivých hrozeb, byl vydán ve verzi 1.5.0.
Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
...ze jestli kamion prijede se zbozim misto v nedeli, ci sobotu, az v pondeli, mnoho se nestane...Ale stane. Protože všichni odkoukali od Japonců just-in-time, mají co nejmenší sklady a nechají si všechno vozit pravidelně. Ten obchoďák na tom ušetří, protože nemá peníze vázané ve zboží, které ještě řekněme týden neprodá, a protože nemusí platit sklad (zaměstnance, údržbu, energie...). Tím chci říct, že je tu další stránka věci - za svoje pohodlí chceš, aby spousta lidí platila víc peněz za zboží, které nakupují. Ano, tvé požadavky na uskrovnění ostatních jsou minimální, ale zase je těch ostatních hodně.
Sp
tak málo a proto také hrozilo zrušení řady osobáků.
I když teoreticky může železniční dopravu provozovat kdokoliv, jsou podmínky stanoveny tak, aby zvýhodňovaly ČD. Navíc bylo zajímavé pozorovat, co se odehrálo, když byla na některé tratě vyhlášena soutěž. Po první prohře ČD (chtěly nejvyšší dotaci), a po jejich křečovité obraně s využitím diskriminujících podmínek pro ostatní dopravce, už v další soutěži ČD své nároky podstatně snížily. Takže by bylo potřeba takhle postupovat i jinde - věřím tomu, že by se tím daly ušetřit řádově miliardy ročně, aniž by nějaké vlaky ubyly.
jj, je to hnus, na drahach maji furt realny socialismus, velky platy, sest tydnu dovolene, jizdy pro celou rodinu zdarma, jednou za rok mezinarodni jizdenku za 8.000 a vetsina z nich tam dela prace, ktery jdou nahradit bazarovym pocitacem za dve stovky. prave proto taky delaji vse proto, aby se na drahy nedostala zadna konkurence v osobni doprave. velke firmy si jiz naklady vozi ve vlastni rezii. JE TO HNUS. odborarum je slusne chovani taky u prd*, kdyby se takhle zamesnanci chovali u soukrome firmy, tak proste krachne a bude klid, jenze u CD to zase zacvakaj pracujici lide. bordel jako ve zdravotnictvi.
Ale co je fakt zajimavy, byly rozdeleny drahy na dopravce a provozovatele infrastruktury, takze jsou trate otevreny pro kohokoliv. Kdyby se to takhle udelalo s Telecomem, to by byla parada ... nevydelecny spravce spagatu a kupa konkurencnich poskytovatelu sluzeb.
Ale co je fakt zajimavy, byly rozdeleny drahy na dopravce a provozovatele infrastruktury, takze jsou trate otevreny pro kohokoliv.Což už nějaký ten rok je, ČD jsou pouze jedním z dopravců. Železnici spravuje státní Správa železniční a dopravní cesty. Proto se také pomalu objevují různí lokální dopravci, ale chce to čas.
Tiskni
Sdílej: