Byl aktualizován seznam 500 nejvýkonnějších superpočítačů na světě TOP500. Nejvýkonnějším superpočítačem zůstává El Capitan od HPE (Cray) s výkonem 1,742 exaFLOPS. Druhý Frontier má výkon 1,353 exaFLOPS. Třetí Aurora má výkon 1,012 exaFLOPS. Nejvýkonnější český počítač C24 klesl na 165 místo. Karolina, GPU partition klesla na 195. místo a Karolina, CPU partition na 421. místo. Další přehledy a statistiky na stránkách projektu.
Oficiálně byl vydán Android 16. Detaily na blogu a stránkách věnovaných vývojářům.
Byla vydána nová verze 14.3 svobodného unixového operačního systému FreeBSD. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
CSIRT.CZ upozorňuje, že na základě rozhodnutí federálního soudu ve Spojených státech budou veškeré konverzace uživatelů s ChatGPT uchovávány. Včetně těch smazaných.
Ač semestr ve škole právě končí, bastlíři ze studentského klubu Silicon Hill neodpočívají a opět se jako každý měsíc hlásí s pravidelným bastlířským setkáním Virtuální Bastlírna, kde si můžete s ostatními techniky popovídat jako u piva o novinkách, o elektronice, softwaru, vědě, technice obecně, ale také o bizarních tématech, která se za poslední měsíc na internetu vyskytla.
Z novinek za zmínku stojí Maker Faire, kde Pájeníčko předvedlo … více »Na WWDC25 byl představen balíček Containerization a nástroj container pro spouštění linuxových kontejnerů na macOS. Jedná se o open source software pod licencí Apache 2.0 napsaný v programovacím jazyce Swift.
Do 16. června do 19:00 běží na Steamu přehlídka nadcházejících her Festival Steam Next | červen 2025 doplněná demoverzemi, přenosy a dalšími aktivitami. Demoverze lze hrát zdarma.
Apple na své vývojářské konferenci WWDC25 (Worldwide Developers Conference, keynote) představil řadu novinek: designový materiál Liquid Glass, iOS 26, iPadOS 26, macOS Tahoe 26, watchOS 26, visionOS 26, tvOS 26, nové funkce Apple Intelligence, …
Organizátoři konference LinuxDays 2025, jež proběhne o víkendu 4. a 5. října 2025 v Praze na FIT ČVUT, spustili přihlašování přednášek (do 31. srpna) a sběr námětů na zlepšení.
Po roce byla vydána nová stabilní verze 25.6.0 svobodného multiplatformního multimediálního přehrávače SMPlayer (Wikipedie).
"co tě nehas, nepálí"To je heslo, panečku
Na letišti se pak rádi vzdají veškerých příručních zavazadel a podrobí se osobní prohlídce - vždyť je to pro bezpečnost nás všech!
Zrovna v tomto případě mi uniká, co je na tom špatného. Jak jinak chceš zajistit bezpečnost letecké dopravy?
Takže ty kontroly možná podstatně zredukují riziko výbuchu v letadle, ale obecnou hrozbu útoku nevyřeší, jen ji přesunou jinam. Místo v letadle to tedy exploduje (jak už se ostatně od 11. září několikrát stalo) třeba ve vlaku, v autobusu, v metru, na diskotéce, na plném náměstí atd. Uhlídat to všechno absolutně není možné.
To je samozřejmě pravda. Teroristickým útokům se prakticky nedá zabránit a není možné uhlídat všechno. Jenže právě letadla jsou příkladem, kde se kontroly vyplatí. Na jedné straně bomba v letadle je mnohem účinnější než ve vlaku. Na druhé straně se letiště dají jakž takž uhlídat oproti autobusovým a vlakovým zastávkám, protože letišť je podstatně míň. Příklad: při atentátech v Londýně zabili čtyři atentátníci přes padesát lidí. Kdyby odpálili své bomby v letadlech, bylo mrtvých třeba dvacetkrát víc (počítejme čtyři letadla po 250 lidech).
Nelze obecně říct, že bomby v letadlech zabijí více lidí. Že bomby ve vlacích zabily tak málo lidí, je otázka provedení.
No právě, že je to otázka provedení. Jeden sebevražedný atentátník s bombou v batohu nebo na těle může v autobusu zabít řekněme 50 lidí, v praxi ale mnohem méně. Když si přečteš zprávy o atentátech v Izraeli, tak málokdy je mrtvých víc než deset. V Londýně to také vychází kolem deseti mrtvých na jednoho teroristu. Zatímco ta samá bomba v letadle znamená téměř jisté zničení celého letadla a smrt všech cestujících, řekněme 200, ale klidně i 500 lidí. To je řádový rozdíl. Vyhodit do povětří vlak na mostě je složitější, potřebuješ na to mnohem víc trhaviny, víc lidí a také větší znalosti. Když už bych toto měl, tak bych se vykašlal na most a poslal ty lidi do letadel a opět bych dosáhnul podstatně většího efektu.
Vyhodit do povětří vlak na mostě je složitější, potřebuješ na to mnohem víc trhaviny, víc lidí a také větší znalosti.Neměl jsem na mysli na mostě, ale před silničním mostem, který jde přes trať. Když jede ten vlak dostatečně rychle, dopadne to jako u Eschede (resp. hůř, protože tehdy vykolejil až teprve čtvrtý vagón a předek vlaku zůstal nepoškozen). A dokonce na to ani není potřeba žádná trhavina, stačí si vypůjčit na nádraží výkolejku a trochu ji případně vylepšit (v nouzi si člověk místo toho vystačí i s trochou různého hutního materiálu). Kromě toho je to - narozdíl od sebevražedných atentátů - zcela bezpečné pro úročníky. Jde ale spíš o to, jaký to má psychologický efekt. Katastrofa u Eschede, i když se na začátku nevědělo nic o příčině, nebyla vnímána jako nic mimořádného, i když byl počet mrtvých obrovský. Kdežto výbuch v letadle, i kdyby tam bylo jen pár lidí, bude mít mnohem větší efekt. Ovšem když se omezí možnost útoku v letadlech, teroristé budou útočit stejně. Jen se přesunou na ty ostatní možnosti, třeba právě na vlaky.
Takže jaké konkrétně máte návrhy? Nemáte nic...
Nepřipadá ti to absurdní? Můj návrh přece je zrušit kontroly na letištích. A ty přijdeš s tím, že nemám návrh, čím ty kontroly nahradit. No když zrušit, tak pochopitelné bez náhrady.
Nebo bychom mohli zakázat nosit u sebe na veřejnosti nůž. Určitě by to snížilo počet spáchaných vražd.To už by bylo lepší zakázat třeba silniční dopravu. Počet vražd by kvůli tomu asi neklesl, ale celkový počet úmrtí zaručeně ano.
To, že dochází k dalšímu posilávní "bezpečnostních" kroků, nejen na letištích, dává tušit, že Loutkaři v základech WTC nenašli co hledali. Ty prohlídky na letištích jsou pouze nástrojem hledání Plánu, který se musí přemístit na jiné bezpečné místo.
Domnívám, že ideálním místem by byla vznikajicí přehrada Tři soutěsky v Číně jejíž dokončení je plánováno na rok 2009
Tiskni
Sdílej: