Po Canonicalu a SUSE oznámil také Red Hat, že bude podporovat a distribuovat toolkit NVIDIA CUDA (Wikipedie).
TrueNAS (Wikipedie), tj. open source storage platforma postavená na Linuxu, byl vydán ve verzi 25.10 Goldeye. Přináší NVMe over Fabric (NVMe-oF) nebo OpenZFS 2.3.4.
Byla vydána OpenIndiana 2025.10. Unixový operační systém OpenIndiana (Wikipedie) vychází z OpenSolarisu (Wikipedie).
České základní a střední školy čelí alarmujícímu stavu kybernetické bezpečnosti. Až 89 % identifikovaných zranitelností v IT infrastruktuře vzdělávacích institucí dosahuje kritické úrovně, což znamená, že útočníci mohou vzdáleně převzít kontrolu nad klíčovými systémy. Školy navíc často provozují zastaralé technologie, i roky nechávají zařízení bez potřebných aktualizací softwaru a používají k nim pouze výchozí, všeobecně známá
… více »Během tradiční ceremonie k oslavě Dne vzniku samostatného československého státu (28. října) byl vyznamenán medailí Za zásluhy (o stát v oblasti hospodářské) vývojář 3D tiskáren Josef Průša. Letos byly uděleny pouze dvě medaile Za zásluhy o stát v oblasti hospodářské, druhou dostal informatik a manažer Ondřej Felix, který se zabývá digitalizací státní správy.
Tor Browser, tj. fork webového prohlížeče Mozilla Firefox s integrovaným klientem sítě Tor přednastavený tak, aby přes tuto síť bezpečně komunikoval, byl vydán ve verzi 15.0. Postaven je na Firefoxu ESR 140.
Bylo oznámeno (cs) vydání Fedora Linuxu 43. Ve finální verzi vychází šest oficiálních edic: Fedora Workstation a Fedora KDE Plasma Desktop pro desktopové, Fedora Server pro serverové, Fedora IoT pro internet věcí, Fedora Cloud pro cloudové nasazení a Fedora CoreOS pro ty, kteří preferují neměnné systémy. Vedle nich jsou k dispozici také další atomické desktopy, spiny a laby. Podrobný přehled novinek v samostatných článcích na stránkách Fedora Magazinu: Fedora Workstation, Fedora KDE Plasma Desktop, Fedora Silverblue a Fedora Atomic Desktops.
Elon Musk oznámil (𝕏) spuštění internetové encyklopedie Grokipedia (Wikipedia). Zatím ve verzi 0.1. Verze 1.0 prý bude 10x lepší, ale i ve verzi 0.1 je podle Elona Muska již lepší než Wikipedia.
PSF (Python Software Foundation) po mnoha měsících práce získala grant ve výši 1,5 milionu dolarů od americké vládní NSF (National Science Foundation) v rámci programu "Bezpečnost, ochrana a soukromí open source ekosystémů" na zvýšení bezpečnosti Pythonu a PyPI. PSF ale nesouhlasí s předloženou podmínkou grantu, že během trvání finanční podpory nebude žádným způsobem podporovat diverzitu, rovnost a inkluzi (DEI). PSF má diverzitu přímo ve svém poslání (Mission) a proto grant odmítla.
Balík nástrojů Rust Coreutils / uutils coreutils, tj. nástrojů z GNU Coreutils napsaných v programovacím jazyce Rust, byl vydán ve verzi 0.3.0. Z 634 testů kompatibility Rust Coreutils s GNU Coreutils bylo úspěšných 532, tj. 83,91 %. V Ubuntu 25.10 se již používá Rust Coreutils místo GNU Coreutils, což může přinášet problémy, viz například nefunkční automatická aktualizace.
Občas není od věci vyslovit něco, za co se upaluje nebo ukamenovává. Nic není totiž tak jednoduché, aby byla pravda vždy jediná a na první pohled zřejmá.
S nadcházejícím pětiletým výročím "událostí 11. září" se více než kdykoli předtím vyrojilo množství nejrůznějších názorů a teorií. Škála je samozřejmě velice široká. Takže opět nezbývá než říci "všechno je jinak, jen nevíme jak". A neví to opravdu nikdo.
O čem není třeba spekulovat, že to, co se stalo 11. září 2001, výrazným způsobem poznamenalo život většiny lidí na planetě. Ať už přímo - například při cestování letadlem - nebo nepřímo, kupříkladu změnou peněžních toků. Co se ovšem liší, je vnímání událostí a jejich příčin.
V posledních dnech se opět - a dost silně - začaly objevovat názory, že všechno bylo úplně jinak. Hovoří se například o skutečné příčině pádu budov (zejména č. 7), o zásahu Pentagonu, o záhadné ztrátě mnoha důležitých důkazů, o případné roli autopilota nebo dálkového řízení letadel apod. Nebudu spekulovat, co jak bylo. Nemám dostatek objektivních důkazů, takže by to bylo úplně stejné, jako to, co máme možnost se porůznu dočíst. Zajímavější je ale zhodnocení reakce různých lidí na to, co se v posledních pěti letech děje.
Jak to mám ve zvyku, rozdělím opět lidi do několika extrémně profilovaných skupin. Doufám, že všichni pochopí, že jsou to extrémy, a nebudu zase v reakcích číst, že "také existuje něco mezi tím".
Lidé spadající do této kategorie dělají G. Bushovi radost. Nechali si vymýt mozek, bezvýhradně přijali pravidla Matrixu a když se jim řekne "skoč", zeptají se "jak vysoko?". S radostí si pořizují biometrické doklady, a kdyby se již dnes implantovaly RFID chipy, šli by dobrovolně jako první. Nevadí jim odposlechy, sledování a další zásahy do soukromí. Na letišti se pak rádi vzdají veškerých příručních zavazadel a podrobí se osobní prohlídce - vždyť je to pro bezpečnost nás všech! Pěšáci schvalují masivní vojenské zásahy proti všem, kdo se na Američany křivě podívají. Jsou rádi, když je každý i jen trochu podezřelý člověk bez soudního rozhodnutí dlouhodobě zadržován, nebo raději přímo odstřelen. Jsou nadšeni z používání tzv. alternativních výslechových metod (jinak řečeno "moderního mučení"), protože pak vyslýchaný prozradí, i co neví.
Za vším vidí hrátky státních představitelů a tajných služeb. Celé 11. září považují za předem připravené divadlo, které mělo odůvodnit pozdější vojenské akce a omezování svobod vlastních občanů. Samozřejmě s tím, že o nějaké oběti na životech nejde - to jsou jen ty pověstné létající třísky. Tito lidé považují jakoukoli státní aktivitu (kteréhokoli státu, který byť jen nepatrně spolupracuje s USA; o samotných Spojených státech nemluvě) za podezřelou. Vycházejí sice z reálných elementů, ale všechno nafukují do maximálních rozměrů.
Do této kategorie spadají lidé, kterým je vcelku jedno, co bylo příčinou událostí a jak se v tom nějaké státní orgány angažovaly, považují však za rozhodující, jaké dopady to má. Nelíbí se jim hlavně omezování svobod a další kroky proti nevinným lidem - odposlechy, bezdůvodné zadržování podezřelých, kruté výslechy, zbytečné zabíjení apod.
Poslední kategorie jsou lidé, které události 11. září nijak nepoznamenaly. Že jsou na letišti přísné kontroly, jim zcela uniklo (protože nikam nelétají), o odposleších nevědí a je jim to vcelku jedno, nějaké zadržování nebo zabíjení je jim ukradené (protože se to netýká přímo jich) atd. Jedná se buď o lidi, kteří žijí mimo moderní civilizaci, nebo o takové, kteří se zabývají pouze přízemními problémy a toto je od nich příliš daleko.
Každopádně se v praxi ukázalo, jak lidé takovéto věci vnímají. Zda se řídí heslem "co tě nepálí, nehas", zda jdou slepě za svým vůdcem, zda za vším vidí jakési temné síly, případně zda se chtějí pouštět do boje s větrnými mlýny. Můj názor je ten, že by se měl člověk trochu odpoutat od toho, co je mu servírováno (ať už v jakémkoli směru) a dívat se na všechno pokud možno nezaujatě. Je to těžké, ale nic jiného nezbývá, pokud se nechceme stát jen figurkami, kterými hýbe někdo jiný, případně skončit v péči psychiatrů.
Tiskni
Sdílej:
"co tě nehas, nepálí"To je heslo, panečku
imho biometricke pasy jsou nejvetsi zasah do soukromi od zacatku vydavani obcaskych prukazu. ty pasy samotny teda ne, ale zaneseni otisku do databaze i u lidi, kteri jeste nespachali zadny cin. takze si zacinam vybirat pekny kozeny rukavicky

Na letišti se pak rádi vzdají veškerých příručních zavazadel a podrobí se osobní prohlídce - vždyť je to pro bezpečnost nás všech!
Zrovna v tomto případě mi uniká, co je na tom špatného. Jak jinak chceš zajistit bezpečnost letecké dopravy?
Takže ty kontroly možná podstatně zredukují riziko výbuchu v letadle, ale obecnou hrozbu útoku nevyřeší, jen ji přesunou jinam. Místo v letadle to tedy exploduje (jak už se ostatně od 11. září několikrát stalo) třeba ve vlaku, v autobusu, v metru, na diskotéce, na plném náměstí atd. Uhlídat to všechno absolutně není možné.
To je samozřejmě pravda. Teroristickým útokům se prakticky nedá zabránit a není možné uhlídat všechno. Jenže právě letadla jsou příkladem, kde se kontroly vyplatí. Na jedné straně bomba v letadle je mnohem účinnější než ve vlaku. Na druhé straně se letiště dají jakž takž uhlídat oproti autobusovým a vlakovým zastávkám, protože letišť je podstatně míň. Příklad: při atentátech v Londýně zabili čtyři atentátníci přes padesát lidí. Kdyby odpálili své bomby v letadlech, bylo mrtvých třeba dvacetkrát víc (počítejme čtyři letadla po 250 lidech).
Nelze obecně říct, že bomby v letadlech zabijí více lidí. Že bomby ve vlacích zabily tak málo lidí, je otázka provedení.
No právě, že je to otázka provedení. Jeden sebevražedný atentátník s bombou v batohu nebo na těle může v autobusu zabít řekněme 50 lidí, v praxi ale mnohem méně. Když si přečteš zprávy o atentátech v Izraeli, tak málokdy je mrtvých víc než deset. V Londýně to také vychází kolem deseti mrtvých na jednoho teroristu. Zatímco ta samá bomba v letadle znamená téměř jisté zničení celého letadla a smrt všech cestujících, řekněme 200, ale klidně i 500 lidí. To je řádový rozdíl. Vyhodit do povětří vlak na mostě je složitější, potřebuješ na to mnohem víc trhaviny, víc lidí a také větší znalosti. Když už bych toto měl, tak bych se vykašlal na most a poslal ty lidi do letadel a opět bych dosáhnul podstatně většího efektu.
Vyhodit do povětří vlak na mostě je složitější, potřebuješ na to mnohem víc trhaviny, víc lidí a také větší znalosti.Neměl jsem na mysli na mostě, ale před silničním mostem, který jde přes trať. Když jede ten vlak dostatečně rychle, dopadne to jako u Eschede (resp. hůř, protože tehdy vykolejil až teprve čtvrtý vagón a předek vlaku zůstal nepoškozen). A dokonce na to ani není potřeba žádná trhavina, stačí si vypůjčit na nádraží výkolejku a trochu ji případně vylepšit (v nouzi si člověk místo toho vystačí i s trochou různého hutního materiálu). Kromě toho je to - narozdíl od sebevražedných atentátů - zcela bezpečné pro úročníky. Jde ale spíš o to, jaký to má psychologický efekt. Katastrofa u Eschede, i když se na začátku nevědělo nic o příčině, nebyla vnímána jako nic mimořádného, i když byl počet mrtvých obrovský. Kdežto výbuch v letadle, i kdyby tam bylo jen pár lidí, bude mít mnohem větší efekt. Ovšem když se omezí možnost útoku v letadlech, teroristé budou útočit stejně. Jen se přesunou na ty ostatní možnosti, třeba právě na vlaky.
Takže jaké konkrétně máte návrhy? Nemáte nic...
Nepřipadá ti to absurdní? Můj návrh přece je zrušit kontroly na letištích. A ty přijdeš s tím, že nemám návrh, čím ty kontroly nahradit. No když zrušit, tak pochopitelné bez náhrady.
Nebo bychom mohli zakázat nosit u sebe na veřejnosti nůž. Určitě by to snížilo počet spáchaných vražd.To už by bylo lepší zakázat třeba silniční dopravu. Počet vražd by kvůli tomu asi neklesl, ale celkový počet úmrtí zaručeně ano.
Nebo třeba zakázat cigarety...
To, že dochází k dalšímu posilávní "bezpečnostních" kroků, nejen na letištích, dává tušit, že Loutkaři v základech WTC nenašli co hledali. Ty prohlídky na letištích jsou pouze nástrojem hledání Plánu, který se musí přemístit na jiné bezpečné místo.
Domnívám, že ideálním místem by byla vznikajicí přehrada Tři soutěsky v Číně jejíž dokončení je plánováno na rok 2009