Byla vydána nová verze 1.12.0 dynamického programovacího jazyka Julia (Wikipedie) určeného zejména pro vědecké výpočty. Přehled novinek v příspěvku na blogu a v poznámkách k vydání. Aktualizována byla také dokumentace.
V Redisu byla nalezena a v upstreamu již opravena kritická zranitelnost CVE-2025-49844 s CVSS 10.0 (RCE, vzdálené spouštění kódu).
Ministr a vicepremiér pro digitalizaci Marian Jurečka dnes oznámil, že přijme rezignaci ředitele Digitální a informační agentury Martina Mesršmída, a to k 23. říjnu 2025. Mesršmíd nabídl svou funkci během minulého víkendu, kdy se DIA potýkala s problémy eDokladů, které některým občanům znepříjemnily využití možnosti prokázat se digitální občankou u volebních komisí při volbách do Poslanecké sněmovny.
Společnost Meta představila OpenZL. Jedná se o open source framework pro kompresi dat s ohledem na jejich formát. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu.
Google postupně zpřístupňuje českým uživatelům Režim AI (AI Mode), tj. nový režim vyhledávání založený na umělé inteligenci. Režim AI nabízí pokročilé uvažování, multimodalitu a možnost prozkoumat jakékoliv téma do hloubky pomocí dodatečných dotazů a užitečných odkazů na weby.
Programovací jazyk Python byl vydán v nové major verzi 3.14.0. Podrobný přehled novinek v aktualizované dokumentaci.
Bylo oznámeno, že Qualcomm kupuje Arduino. Současně byla představena nová deska Arduino UNO Q se dvěma čipy: MPU Qualcomm Dragonwing QRB2210, na kterém může běžet Linux, a MCU STM32U585 a vývojové prostředí Arduino App Lab.
Multiplatformní open source voxelový herní engine Luanti byl vydán ve verzi 5.14.0. Podrobný přehled novinek v changelogu. Původně se jedná o Minecraftem inspirovaný Minetest v říjnu loňského roku přejmenovaný na Luanti.
Byla vydána nová stabilní verze 6.10 (YouTube) multiplatformního frameworku a GUI toolkitu Qt. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání.
bohuzel, jsem se ted musel venovat trosku bezne rutinni praci, takze scheme ma na chvilku pauzu, ale zaujal me jiz treti dil serialu o smarty a prislo me to docela mastodontni.
jedna vec mne na templatovacich enginech docela vadi, ze se snazi vytvorit si vlastni jazyk - at uz jsou to smarty, ultratemplates, cokoliv dalsiho nebo treba xslt, pricemz tyto jazyky nedosahuji kvalit beznych jazyku, protoze jejich syntaxe je desna nebo chybi standardni knihovny.
osobne pouzivam tutu hezkou hracku:class Sitcom { private $values = array(); public function set($name, $value) { $this->values[$name] = $value; } public function render($template) { foreach ($this->values as $___name => $___value) $$___name = $___value; ob_start(); include($template); $___content = ob_get_contents(); ob_end_clean(); return $___content; } }
neni to nic duchaplneho, jenom do prostredi vykreslovaci funkce se nactou promenne a vyvola se php-kod (sablona), ktery k temto promennym muze pristupovat. navic je to odchycene do bufferu... aby slo s touto hodnotou pracovat.
sablona pak vypada takto:Hello <?= $name ?> What's the time? <?= $time ?>kod v aplikaci pak:
$tpl = new Sitcom(); $tpl->set("name", "Tim Taylor"); $tpl->set("time", "It's Tool Time!"); echo $tpl->render("sample.tpl");
nazvat to templatovacim enginem je silne slovo, ale umoznuje to docela efektivne oddelit logiku od prezentace a hlavne neklade to nejake extra naroky na nove uceni (zadne nestandardni funkce a konstrukce), jenom to cloveka nuti vic premyslet nad tim, co si jeste podrzi ve funkci a co posle do sablony.
na zaver, male rypnuti -- php je dobry textovy preprocesor, tak proc jeho funkci nevyuzit a snazit se v nem psat dalsi jazyky, ktere delaji de facto to same?
Tiskni
Sdílej:
<? include("page/header.php"); echo "<h2>Nadpis</h2>\n"; $d["form"]->render(); include("page/footer.php"); ?>Způsobí to, že šablon je potřeba trošku víc (pro každý typ stránky jedna), ale zas se s nima nemusím skládat v kódu a přijde mi to tak přehlednější i jednodušší.
The ultimate goals of template engines shouldn't really be to remove all logic from HTML. It should be to separate presentation logic from business logic.Prostě jde o to, aby tenhle bordel, který převádí datové struktury na HTML nestrašil, kde nemá. Mít v šabloně kus kódu, který jen vypisuje a případně i konvertuje data z nějakého pole do HTML není vůbec špatné, ba naopak, k tomu ta šablona je.
function html_table_row($cells) { $result = "<tr>\n"; foreach ($cells as $cell) $result .= "<td>$cell</td>\n"; $result .= "</tr>\n"; return $result; }to si v kazde sablone staci inkludnout soubor s danyma standardnima funkcema (jeste mam nekolik variant pro praci - s ul, ol, li) a zacit je pouzivat. <?= html_table_row(array(1, 2, 3, 4)) ?>
Ber to takhle, co když ti najednou na serveru zakážou "short_open_tag". Můžeš to začít přepisovat a pak se podívej na ten kód, jak je "přehledný"
.
sed -i 's/<\?=/<?php echo/g' *.php
Neptej se mě proč by si to měl dělat, ale jestli si dobře vzpomínám, tak například Abíčko taky nebylo vždycky v JavěNo pokud vim, tak vsechny tyhle nase komentare jsou XML ulozeny v DB. Jestli to Leos zene ke klientovi pres XSLT nevim, ale nedivil bych se.
Teď jak to tady pročítám, tak mně napadla další výhoda XSLT. Co když začnu psát aplikaci např. v PHP a po čase bych ji chtěl přepsat např. do Javy? Sablony zůstanou!Mně zase napadla další výhoda Lispu. Co když začnu psát aplikaci např. v PHP a po čase bych ji chtěl přepsat např. do Javy? Sablony zůstanou!
Ještě jsem zapomněl dodat: XSLT přímo vzniklo z Lispu a je to na něm dost vidět (konkrétně DSSSL), takže prohlášení „XSLT je o něčem jiném než Lisp“ je asi tak informované jako „C# je o něčem jiném než Java.“ Podobnosti jsou až zarážející a je jich podstatně více, než rozdílů.
Nějaká pěkná čtení:
http://www.topxml.com/xsl/articles/fp/fp.zip
Dynamicky typovaný funkcionální programovací jazyk, jehož základní datovou strukturou je hierarchický seznam prvků. V této struktuře jsou psány samotné jeho programy, takže mj. může transformovat i sám sebe, pokud je to zapotřebí. Safra, to je nějaké povědomé, kde já tohle už slyšel?