abclinuxu.cz AbcLinuxu.cz itbiz.cz ITBiz.cz HDmag.cz HDmag.cz abcprace.cz AbcPráce.cz
AbcLinuxu hledá autory!
Inzerujte na AbcPráce.cz od 950 Kč
Rozšířené hledání
×
    včera 21:11 | Nová verze

    Po osmi měsících vývoje byla vydána nová verze 0.16.0 programovacího jazyka Zig (Codeberg, Wikipedie). Přispělo 244 vývojářů. Přehled novinek v poznámkách k vydání.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:22 | Bezpečnostní upozornění

    Nejnovější X.Org X server 21.1.22 a Xwayland 24.1.10 řeší 5 bezpečnostních chyb: CVE-2026-33999, CVE-2026-34000, CVE-2026-34001, CVE-2026-34002 a CVE-2026-34003.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 18:00 | Nová verze

    Po roce vývoje od vydání verze 1.28.0 byla vydána nová stabilní verze 1.30.0 webového serveru a reverzní proxy nginx (Wikipedie). Nová verze přináší řadu novinek. Podrobný přehled v souboru CHANGES-1.30.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 17:33 | Nová verze

    Raspberry Pi OS, oficiální operační systém pro Raspberry Pi, byl vydán v nové verzi 2026-04-13. Přehled novinek poznámkách k vydání. Nově ve výchozím nastavení příkaz sudo vyžaduje heslo.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    včera 11:22 | Nová verze

    Společnost Blackmagic Design oznámila vydání verze 21 svého proprietárního softwaru pro editování videí a korekci barev DaVinci Resolve běžícího také na Linuxu. Z novinek je nutno vypíchnout možnost editování fotografií. Základní verze DaVinci Resolve je k dispozici zdarma. Plnou verzi DaVinci Resolve Studio lze koupit za 295 dolarů.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 9
    včera 05:00 | Nová verze

    Multipatformní renderovací jádro webového prohlížeče Servo je na crates.io. S vydáním verze 0.1.0 (LTS).

    Ladislav Hagara | Komentářů: 0
    13.4. 23:33 | Komunita

    Nadace FreeBSD Foundation před týdnem oznámila projekt Laptop Integration Testing. Vyzvala dobrovolníky, aby pomocí nástroje otestovali podporu FreeBSD na svých zařízeních a výsledky odeslali vývojářům. Vznikla stránka Nejlepší notebooky pro FreeBSD.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 5
    13.4. 22:22 | IT novinky

    Na začátku srpna vstoupí v účinnost nová evropská pravidla transparentnosti pro umělou inteligenci (AI). Zavádějí povinnost jakýkoli AI obsah označit, informovat o takzvaných deepfakes a upozornit uživatele, že komunikuje s umělou inteligencí. Cílem opatření je omezit šíření manipulativního či klamavého obsahu, zvýšit důvěru v digitální prostředí a chránit uživatele.

    Ladislav Hagara | Komentářů: 8
    13.4. 10:22 | Humor

    Connor Byrne z USA používal pro přihlašování na svůj iPhone 13 s iOS 18 heslo obsahující háček. Po aktualizaci na iOS 26.4 se už ale do telefonu nepřihlásí. Při přihlašování nelze tento háček zadat. Apple jej prostě odstranil [The Register].

    Ladislav Hagara | Komentářů: 41
    13.4. 03:11 | Nová verze

    Linus Torvalds vydal jádro Linux 7.0. Podrobný výčet změn je ke zhlédnutí na stránce Kernel Newbies, stručné výběry v LWN (část první, druhá).

    |🇵🇸 | Komentářů: 5
    Které desktopové prostředí na Linuxu používáte?
     (14%)
     (8%)
     (1%)
     (12%)
     (30%)
     (3%)
     (6%)
     (2%)
     (15%)
     (25%)
    Celkem 1325 hlasů
     Komentářů: 30, poslední 3.4. 20:20
    Rozcestník

    Tesat do kamene..

    30.1.2007 10:11 | Jen tak na okraj

    Tady bych viděl šanci třeba EU, aby namísto boje o integraci či neintegraci Exploreru a Mediaplayeru do Windows bojovali za otevřené formáty dokumentů. Tedy: Chceš prodávat software? Zdrojové kódy si klidně nech, nabandluj co uznáš za vhodné ale zveřejni veškeré specifikace formátu, v jakém se data tvých programů ukládají, abys ostatním nebránil v komunikaci.
    Pak by nezáleželo na platformě ani softwaru, pokud by někdo třeba chtěl natočit a sestřihat muziku z konzole na Linuxu(a nakonec proč ne?), klidně by mohl a odevzdal by plně kompatibilní data někomu do studia, kdo by mu to doplnil efekty a doladil a učesal třeba na Macku..
    Prostě formáty by musely být veřejné. To by myslím hodně komunikaci mezi platformami i lidmi usnadnilo.

    Úryvek z e-mailu který mi poslal Marek Schmidt

           

    Hodnocení: 93 %

            špatnédobré        

    Anketa

    Připadáte si ve vztahu k politikům bezmocní?
     (2 %)
     (7 %)
     (81 %)
     (19 %)
     (21 %)
    Celkem 130 hlasů

    Tiskni Sdílej: Linkuj Jaggni to Vybrali.sme.sk Google Del.icio.us Facebook

    Komentáře

    Vložit další komentář

    stulda avatar 30.1.2007 10:18 stulda | skóre: 18 | Sokolov
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..
    S tím naprosto souhlasím. Vůbec mi nevadí IE a MP ve Windows, možnost volby tu je i tak, ale otevřené formáty by být měly.
    vencour avatar 30.1.2007 10:27 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..

    Neboli ani aktivní ani pasivní nebránění spolupráci. Ano, s tím souhlasím.

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    30.1.2007 12:46 happy barney | skóre: 34 | blog: dont_worry_be_happy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..
    s definovanými pokutami v pevnej výške 10% najvyššieho ročného obratu za posledných 5 rokov.
    30.1.2007 13:25 geecz | skóre: 4 | blog: herostratos
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..
    Off-topic, ale v dřívějších dobách, jsme: "Neboli ani aktivní ani pasivní nebránění spolupráci." nazývali kolaborací. :-) :-) :-)
    Luk avatar 30.1.2007 13:02 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..
    S tím naprosto nesouhlasím. Není důvod, proč by měl mít tvůrce SW povinnost zveřejňovat všechny své formáty. Je to vždycky záležitost dvoustranné dohody. Tvůrce formáty zveřejnit může nebo nemusí, zákazník toto zveřejnění může nebo nemusí požadovat. Podle toho se pak odvíjí, zda o tento SW bude nebo nebude zájem, a kolik je za to kdo ochoten zaplatit.

    Kde je naopak zcela na místě požadovat zveřejnění formátu (a nejen to, musí být splněny i další podmínky), je vnější komunikace státní správy a samosprávy. To by mělo být skutečně uzákoněno.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    vencour avatar 30.1.2007 13:06 vencour | skóre: 56 | blog: Tady je Vencourovo | Praha+západní Čechy
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..

    Stejně tak by šlo říci, že mluvíme o formátu pro import/export = ne o vlastních formátech a datových strukturách. Tedy nechceme brát podnikateli, autoru, programátorovi jeho osobní vlastnictví, tvůrčí myšlenku, jen nás zajímá "jeho píseček", možnost se mu tam vnutit. Hm?

    Ty nejhlubší objevy nečekají nutně za příští hvězdou. Jsou uvnitř nás utkány do vláken, která nás spojují, nás všechny.
    Bluebear avatar 30.1.2007 20:55 Bluebear | skóre: 30 | blog: Bluebearův samožerblog | Praha
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..
    Není důvod, proč by měl mít tvůrce SW povinnost zveřejňovat všechny své formáty.

    Povinnost snad ani ne, spíš bych to nazval slušnost.

    Zatím mě totiž nenapadá žádný důvod, proč by tvůrce SW měl tajit své formáty, kromě jediného - že tvůrce je čuně.
    To mi připomíná, jak jsem si pořídil květináč, že v něm budu mít květinu. Opravdu tam byla, ale potom být přestala...
    30.1.2007 21:00 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..
    Přitom jsou pro to v obecném případě ty samé důvody jako pro nezveřejnění zdrojového kódu.
    30.1.2007 22:12 Käyttäjä 11133 | skóre: 58 | blog: Ajattelee menneisyyttä
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..
    IMHO hlavním argumentem proti zveřejnění kódu je možnost se inspirovat algoritmem, který daný program používá a napsat pak vlastní implementaci. Něco takového ale u formátu nehrozí, protože datový formát je instrukce jak něco číst a zapsat, nikoli jak provést nějakou činnost. Algoritmus popisuje metodu řešení problému, datový formát pouze způsob uložení výsledku.
    30.1.2007 22:34 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..
    Je to Knuth, kdo je autorem hesla "algoritmy + datové struktury = programy"? Stejně jako lze vymyslet vyfintěný algoritmus, můžeme si jistě představit epesní datovou strukturu, kterou ale nepoužívám v paměti ale na disku. Zveřejněním formátu souboru tak mohu odhalit detaily o této datové struktuře. I způsob jak něco ukládát patří k mému know-how.
    michich avatar 31.1.2007 02:27 michich | skóre: 51 | blog: ohrivane_parky
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..
    Je to Knuth, kdo je autorem hesla "algoritmy + datové struktury = programy"?
    Ne, Wirth.
    Josef Kufner avatar 31.1.2007 14:20 Josef Kufner | skóre: 70
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..
    Jojo, datové struktury jsou v mnoha případech tím naprosto klíčovým elementem, protože vymyslet k nim algoritmus je už výrazně jednodušší, ne-li triviální. Zrovna před pár dny jsem si toto ověřil. V okamžiku kdy jsem vymyslel šikovnou reprezentaci dat, tak toho se týkající část programu se vymyslela prakticky sama, nemálo schopností výsledného programu se vytvořilo naprosto samovolně (doslova) a dalších několik zajímavých vlastností jsem napsal tak nějak omylem. Ehm,… skoro bych i tvrdil, že datové struktury jsou v programu tou důležitější částí.
    Hello world ! Segmentation fault (core dumped)
    Luk avatar 30.1.2007 21:22 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..
    To je sice pravda, ale není to důvodem k zákonné povinnosti zveřejňovat.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly
    30.1.2007 21:52 Lu-Tze | skóre: 15 | blog: Lu-Tzeho blog
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Tesat do kamene..
    Že já si zbytečně ošoupávám prsty :-)
    31.1.2007 14:46 keson
    Rozbalit Rozbalit vše Ve věci veřejné
    Vyžadovat ze zákona zdokumetování všech používaných datových formátů asi není moc reálné nebo rozumné. Jiná věc je ovšem využívání otevřených formátů ve státní správě. Tady je, podle mého názoru, požadavek otevřenosti zcela na místě. EU by v tomto směru mohla trochu pokročit.:-)
    Luk avatar 31.1.2007 15:31 Luk | skóre: 47 | blog: Kacířské myšlenky | Kutná Hora
    Rozbalit Rozbalit vše Re: Ve věci veřejné
    S tím souhlasím a už jsem to tu říkal mockrát.
    Šifrování je absolutní nutnost a pomáhá chránit před nekalými živly

    Založit nové vláknoNahoru

    ISSN 1214-1267   www.czech-server.cz
    © 1999-2015 Nitemedia s. r. o. Všechna práva vyhrazena.