Společnost Framework Computer představila (YouTube) nový výkonnější Framework Laptop 16. Rozhodnou se lze například pro procesor Ryzen AI 9 HX 370 a grafickou kartu NVIDIA GeForce RTX 5070.
Google oznamuje, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidech omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Tato politika bude implementována během roku 2026 ve vybraných zemích (jihovýchodní Asie, Brazílie) a od roku 2027 celosvětově.
Byla vydána nová verze 21.1.0, tj. první stabilní verze z nové řady 21.1.x, překladačové infrastruktury LLVM (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání: LLVM, Clang, LLD, Extra Clang Tools a Libc++.
Alyssa Anne Rosenzweig v příspěvku na svém blogu oznámila, že opustila Asahi Linux a nastoupila do Intelu. Místo Apple M1 a M2 se bude věnovat architektuře Intel Xe-HPG.
EU chce (pořád) skenovat soukromé zprávy a fotografie. Návrh "Chat Control" by nařídil skenování všech soukromých digitálních komunikací, včetně šifrovaných zpráv a fotografií.
Byly publikovány fotografie a všechny videozáznamy z Python konference PyCon US 2025 proběhlé v květnu.
Společnost xAI a sociální síť X amerického miliardáře Elona Muska zažalovaly firmy Apple a OpenAI. Viní je z nezákonné konspirace s cílem potlačit konkurenci v oblasti umělé inteligence (AI).
Byla vydána nová verze 9.16 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Americká vláda se po převzetí zhruba desetiprocentního podílu ve výrobci čipů Intel chystá na další investice do vybraných firem. Na sociální síti Truth Social to napsal prezident Donald Trump. Jeho ekonomický poradce Kevin Hassett v rozhovoru v televizi CNBC řekl, že nemusí jít pouze o firmy z technologického sektoru, ale i z jiných odvětví.
V Amsterdamu probíhá Open Source Summit Europe. Organizace Linux Foundation představuje novinky. Pod svá křídla převzala open source dokumentovou databázi DocumentDB.
Aneb několik důvodů proč by si zvláště obyvatelé velkých měst měli přát podobnou sněhovou nadílku jaká je letos.
Že sníh ve městech poměrně rychle mění barvu z bílé na šedou, je poměrně známo. Prach, který by jinak volně poletoval, se chytá na sněhové vločky, které jej sebou strhávají do sněhové pokrývky. Během jejího tání se pak ten prach splachuje pryč.
Déšť nemá až takový účinek, protože na rozdíl od dešťových kapek mají vločky mnohem větší povrch, a během jejich pomalého snášení je pravděpodobnost, že zachytí prachové částice vyšší.
Velká část vody akumulované ve sněhu se díky pozvolné sublimaci dostane do ovzduší dřív než dojde k tání.
Sníh je schopen akumulovat neuvěřitelné množství vody. Pokud by srážky nespadly ve formě sněhu, ale deště, tak by se nejspíš vsáklo jen minimum vody a zbytek by stekl. V případě takového množství strážek jako bylo o tomto víkendu by z toho mohl být docela dobře přívalový déšť a následné povodně.
Sníh je navíc voda ve formě, kterou lze (na rozdíl od ledu) poměrně snadno nabrat na lopatu a přemístit jinam. Dává tak šanci k tomu aby byl včas odstraněn z míst, kde by prudké tání mohlo způsobit škody.
Když napadne sníh, razantně přiškrtí tepny velkoměsta. Rázem stoupne vytíženost MHD, protože jízdu vozem si řada řidičů raději odpustí. Mimochodem, předpokládám, že jste zaregistrovali co bylo příčinou zamrzání tramvajových výhybek? Auta. Když přes vyčištěnou výhybku totiž projelo několik aut, tak ji opět zapláclo prosolenou břečkou ze silnice, která pak opět zamrzla.
Sněhová nadílka také ukázala, že se metro, přes vysoké náklady na jeho výstavbu a provoz vyplatí.
Zajímavé také je, že kamsi zmizeli bezdomovci a nejrůznější páchnoucí socky. Obvykle nemine ráno v Albertu na Karlově náměstí aby jich tam pár nezevlovalo. A teď kupodivu nic. Čekal jsem, že se díky počasí tím spíš nahrnou do tepla. Je však možné, že se přesunuli do velkých nákupních center jako je Flóra či Anděl.
Tiskni
Sdílej:
Mimochodem, předpokládám, že jste zaregistrovali co bylo příčinou zamrzání tramvajových výhybek? Auta.Pro to máš nějakou dokumentaci, nebo jsi prostě určil viníka metodou "Já rozhodl"? Přes většinu výhybek auta nejezdí, protože leží mimo silnici na tramvajovém pásu. Přesto zamrzaly také, takže tvoje tvrzení poněkud kulhá. Btw. problémy se zamrzlými výhybkami šlo docela dobře řešit preventivně tím, že by se z okolí výhybek sníh odházel, akorát tady v Praze nástroj zvaný lopata zjevně objevili až v úterý.
Tehdy rovněž napadla podobná nadílka. Během oteplení se na ní udělala ledová krusta a když pak do toho začalo pršet, tak to jelo. Déšť místo toho aby se absorboval, po ní stékal rovnou pryč.AFAIK (a podle té wiki) nebyl problém ani tak v tom, že déšť hned stékal, ale spíš v tom, že tavil sníh a bral ho s sebou. Když už jsem u té wiki - pozemky v Plané nad Lužnicí, které během této (a nejenom této) povodně byly pod vodou, se o dva roky později prodávaly s tím, že jsou mimo záplavovou oblast. Veselé je, že naproti jim přes silnici stojí baráky, na kterých v té době ještě pořád bylo vidět, kde až stála voda.
Ale povodně a způsob jejich řešení to je zase další téma. na které možná opět přijde řada za pár měsíců.Z předchozích povodní se zdá, že řešení v podstatě neexistuje (jde vypustit přehrady, ale to pomoci nemusí)
Kdyby se do centra omezil vjezd pouze na vozidla která zajišťují zásobování + havarijní a záchranná vozidla, tak si myslím že by to na škodu nebylo.Pokud do centra počítáme i koně, tak mi to jako dobrý nápad nepřijde. Ne, dokud se nedostaví obchvat.
jde vypustit přehrady, ale to pomoci nemusíProtoze je to beh na dlouhou trat, Vltavska kaskada by potrebovala k uplnemu vypusteni nekolik tydnu. Proto je to vzdycky schizofrenie mezi tim upustit tolik vody, aby se tam vejaky prusvih vesel a zaroven ji mit tolik, aby bylo mozne plnit i ostatni funkce.
IMO je sněhu hodně, ale tolik vody by z toho nebylo, osobně bych to viděl na celodenní vytrváčekhttp://aktualne.centrum.cz/domaci/pocasi/clanek.phtml?id=657829
protože v centru se nedá zaparkovat.Kdyby jenom tam ...
A nejhorsi na tom je ze tupy stado si jeste mysli ze je to tak dobre...Taková silácká prohlášení mám nejraději - jenom si zkus odhadnout, jak velká je kolona aut, která vezme ekvivalentní množství lidí, co jediný poloprázdný autobus. A to si vem, že pro všechna ta auta potřebuješ dost velké silnice, aby se tam vešla a minimálně dvoje parkoviště (jedno před domem a druhé před zaměstnáním), aby bylo kde zaparkovat. Pak to můžeš vynásobit nějakým hodně vysokým číslem, abys dostal představu, kolik prostoru by potřebovala dopravní infrastruktura ve městě bez mhd. DPP vypravuje, podle výroční zprávy, 440 vozů metra, 686 tramvají a 938 autobusů v ranní špičce.
Kdyz odectu cca 50% (ti co jezdi autem, deti ,vezni, dlouhode nemocni...) vychazi mi dotace na jednoho cestujiciho cca 6400 Kc a proc ja mam podporovat neco co nevyuzim, aha socialni solidarita. Takze si priste odpustte vypady proti tem co uvazuji racionalne a chovaji se ekonomickyProtoze jinak by jsi s tema sockama pak svorne stal cely den v jedny velky kolone.