Byla vydána nová major verze 5.0 svobodného 3D softwaru Blender. Přehled novinek i s náhledy a videi v obsáhlých poznámkách k vydání. Videopředstavení na YouTube.
Cloudflare, tj. společnost poskytující "cloudové služby, které zajišťují bezpečnost, výkon a spolehlivost internetových aplikací", má výpadek.
Letos se uskuteční již 11. ročník soutěže v programování Kasiopea. Tato soutěž, (primárně) pro středoškoláky, nabízí skvělou příležitost procvičit logické myšlení a dozvědět se něco nového ze světa algoritmů – a to nejen pro zkušené programátory, ale i pro úplné začátečníky. Domácí kolo proběhne online od 22. 11. do 7. 12. 2025 a skládá se z 9 zajímavých úloh různé obtížnosti. Na výběru programovacího jazyka přitom nezáleží – úlohy jsou
… více »Byla vydána nová verze 2.52.0 distribuovaného systému správy verzí Git. Přispělo 94 vývojářů, z toho 33 nových. Přehled novinek v příspěvku na blogu GitHubu a v poznámkách k vydání.
VKD3D-Proton byl vydán ve verzi 3.0. Jedná se fork knihovny vkd3d z projektu Wine pro Proton. Knihovna slouží pro překlad volání Direct3D 12 na Vulkan. V přehledu novinek je vypíchnuta podpora AMD FSR 4 (AMD FidelityFX Super Resolution 4).
Poštovní klient Thunderbird byl vydán v nové verzi 145.0. Podporuje DNS přes HTTPS nebo Microsoft Exchange skrze Exchange Web Services. Ukončena byla podpora 32bitového Thunderbirdu pro Linux.
U příležitosti státního svátku 17. listopadu probíhá na Steamu i GOG.com již šestý ročník Czech & Slovak Games Week aneb týdenní oslava a také slevová akce českých a slovenských počítačových her.
Byla vydána nová verze 9.19 z Debianu vycházející linuxové distribuce DietPi pro (nejenom) jednodeskové počítače. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Vypíchnout lze například nový balíček BirdNET-Go, tj. AI řešení pro nepřetržité monitorování a identifikaci ptáků.
Byla vydána nová verze 3.38 frameworku Flutter (Wikipedie) pro vývoj mobilních, webových i desktopových aplikací a nová verze 3.10 souvisejícího programovacího jazyka Dart (Wikipedie).
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 28 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Jedna z věcí, která mě irituje u libvirtu je VNC konzole. Nepracuje dobře s mapováním kláves - alespoň tedy na mém notebooku. Proto u svého řešení používám pro přístup na grafickou konzoli virtuálu prakticky výhradně přístup přes Spice, kde tento problém není.
U spice klienta je třeba pro přístup k virtuálu znát hostitele, číslo portu na kterém číhá spice a v mém případě heslo. To není nijak složité - přístup na grafickou konzoli ještě neznamená automaticky přihlášení do stroje. Ale je specifické pro každý virtuál a v hlavě ho nenosím.
Nelezu na grafickou konzoli často, takže jsem si dlouhou dobu vystačil s tím, že jsem nejprve přes crm status zjistil, kde mi virtuál aktuálně běží a z konfigurace si vytáhnul číslo portu a heslo. Ovšem s tím jak jsem přešel na živou migraci mne to přestalo uspokojovat. Udělal jsem si tedy jednoduchý wrapper:
nod1:~# cat /usr/bin/spice
#!/bin/bash
HOST=($(crm_resource -r $1 --locate))
[ -z "${HOST[5]}" ] && exit 1
HOSTIP=$(ping -c1 -4 ${HOST[5]}.${DOMAIN} | grep ^PING | awk '{print $3}' | sed 's/[()]//g')
SPICE=($(crm_resource -r $1 -g spice | sed 's/,password=/\ /'))
echo "-h ${HOSTIP} -p ${SPICE[0]#*=} -w ${SPICE[1]}"
Jeho použití je triviální. Skript nedělá nic jiného, než že zjistí kde stroj aktuálně běží a z informací, které má k dispozici v konfiguraci virtuálu v Pacemakeru (viz ukázkový příklad v minulém blogpostu) sestaví parametry pro příkazovou řádku spice klienta.
Skript je přes Ansible distribuován přes všechny nody, takže je úplně jedno přes který z nich ho zavolám:
user@stroj:~$ spicec $(ssh root@<libovolný nod> spice <zdroj virtuálu>)
Výsledkem je otevřená grafická konzole virtuálního stroje, a mne tak nemusí trápit kde zrovna běží. Formát, v jakém se parametry vrací může použít jak konzolový klient spicec, tak spicy, který jinak používá gui.
Otevřená spice konzole funguje také jako indikátor úspěšně dokončené migrace. Ve chvíli, kdy dojde k dokončení migrace "umře" takže vím, že od onoho momentu stroj žije v rámci jiného nodu.
Tiskni
Sdílej: