Dnes a zítra probíhá vývojářská konference Google I/O 2025. Sledovat lze na YouTube a na síti 𝕏 (#GoogleIO).
V Bostonu probíhá konference Red Hat Summit 2025. Vybrané přednášky lze sledovat na YouTube. Dění lze sledovat na síti 𝕏 (#RHSummit).
Společnost Red Hat oficiálně oznámila vydání Red Hat Enterprise Linuxu 10. Vedle nových vlastností přináší také aktualizaci ovladačů a předběžné ukázky budoucích technologií. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
Tuto sobotu 24. května se koná historicky první komunitní den projektu Home Assistant. Zváni jsou všichni příznivci, nadšenci a uživatelé tohoto projektu. Pro účast je potřebná registrace. Odkazy na akce v Praze a v Bratislavě.
Troy Hunt představil Have I Been Pwned 2.0, tj. nový vylepšený web služby, kde si uživatelé mohou zkontrolovat, zda se jejich hesla a osobní údaje neobjevili v únicích dat a případně se nechat na další úniky upozorňovat.
Microsoft představil open source textový editor Edit bežící v terminálu. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
V Seattlu a také online probíhá konference Microsoft Build 2025. Microsoft představuje své novinky. Windows Subsystem for Linux je nově open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT.
Z příspěvku Turris Sentinel – co přinesl rok 2024 na blogu CZ.NIC: "Za poslední rok (únor 2024 – únor 2025) jsme zachytili 8,3 miliardy incidentů a to z 232 zemí a z jejich závislých území. Tyto útoky přišly od 6,2 milionu útočníků (respektive unikátních adres). SMTP minipot je stále nejlákavější pastí, zhruba 79 % útoků bylo směřováno na tento minipot, 16 % útoků směřovalo na minipot Telnet, 3 % útoků směřovaly na minipot HTTP a 2 % na minipot FTP. Dále jsme zaznamenali 3,2 milionu unikátních hesel a 318 tisíc unikátních loginů, které útočníci zkoušeli."
Byla vydána (Mastodon, 𝕏) nová verze 3.0.4 svobodné aplikace pro úpravu a vytváření rastrové grafiky GIMP (GNU Image Manipulation Program). Přehled novinek v oznámení o vydání a v souboru NEWS na GitLabu. Nový GIMP je již k dispozici také na Flathubu.
Byla vydána nová stabilní verze 7.4 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 136. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Na střední škole mne někteří vyučující považovali za rebelanta, přestože jsem vždy respektoval jejich autoritu a přístup, jakkoliv byl na hlavu padlý. Byl to paradox, neboť můj vždycky byl a je, že každý z nás vede svůj vlastní boj. Těch, co by se altruisticky bili za má práva, jsem jako dítě za komančů moc nepotkal, a protestní akce které jsem zažil, nikdy nic nevyřešily. Jejich organizování mi tedy přišlo stejně zbytečné, jako vypracovávání domácích úkolů.
Domácí úkoly se mnou doma nikdy nikdo nedělal, což mne naučilo nespoléhat na cizí pomoc a poradit si za všech okolností sám.
Otec, který jezdil na stavby všude možně, se doma objevoval co čtrnáct dní na víkend, který z valné části strávil otročinou na chatě. Až dnes, mé neteře se svými rodinami, užívají výsledek jeho heroického úsilí, ze kterého nikdy nic neměl. Krátce po dokončení se totiž naši rozvedli a máti ho oškubala o všechno. Chatu i byt, který jí soud přiklepnul i se mnou. Mně už to bylo tou dobou jedno. Bylo mi 14, žil jsem svůj život a víkendy trávil s kámošema na čundrech.
Ale dřela i moje máti. Na základce mne štvalo, že musím po škole dřepět v družině a dál marnit čas ve společnosti děcek, kterých jsem měl za ten den už plné zuby. Jenže to nešlo jinak. Pracovala na směny. Ranní, odpolední. Furt dokola. Takže pokud měla něco doma stihnout, potřebovala na to alespoň pár hodin, kdy nikdo další nebyl doma.
Starší ségra byla v pubertě, což ani jedné z nich na klidu nepřidalo. Vycházky měla do 19:00. Už od 18:45 máti pobíhala po bytě jak tygr a když přišla byť jen o minutu později, zpráskala ji hned ve dveřích jako psa. Není divu, že z takového pekla chtěla uniknout. Když se v 18 vdávala, už byla na cestě má nejstarší neteř a mně bylo 10.
Své sestře tak vděčím především za to, že jsem v jejím stínu mohl v poklidu dospět do stadia, kdy už jsem byl vůči matce imunní. Ve 12 jsem potkal kamarády s nimiž jsem začal jezdit ven, a přes týden se domů z našich schůzek vracíval až kolem půlnoci. Takže když to na mně máti zkusila jak na ségru, zlomil jsem jí „praker” a řek' ať se probere, že už mi dávno není 10.
Vypracovávat nějaké domácí úkoly v takovém prostředí, nebo se učit, prostě nešlo. A stejně jsem na to neměl kdy. Odmala mne zajímalo kde co. Hodně jsem četl. Hodně jsem civěl na televizi. Volného času bylo tak málo a ještě jsem ho měl ubíjet prací do školy?! To co šlo, jsem narychlo dopisoval ráno ve škole, než začala hodina, případně o přestávkách. A na co čas nebyl, to jsem nedělal.
Tomu pochopitelně odpovídaly i známky. Na střední škole po nás jedna baba chtěla, abychom za domácí úkol tzv. „vypracovávali” maturitní otázky. Což v praxi znamenalo opisování učebnice. Tedy zcela zbytečná práce, jakou jsem nedělal ze zásady. A pak následovala písemka, která měla ověřit do jaké míry tu látku student ovládá. Tu jsem míval obvykle přinejhorším za dva. Ovšem známka na vysvědčení byla vždy průměrem všech známek udělených během uplynulého půlroku.
Ostatně, můžete se přesvědčit sami. Veškerá má vysvědčení od ZŠ až k maturitě jsem zde uploadnul loni v srpnu.
Na střední škole byly domácí úkoly také nástrojem rafinované šikany. Když se ve třídě vyskytoval vzpurný element, bylo zadávání domácích úkolů spolehlivým prostředkem jak proti němu poštvat zbytek třídy. Jen málo kdo tomu odolal. Mně to však bylo ukradené. To co jsem měl umět, jsem uměl a vzdorovat psychickému nátlaku taky. Museli nás přijmout, protože nebyla jiná alternativa. Náš ročník, končil devítiletou školní docházku odchodem z osmé třídy, jelikož po nás už žádná devítka nebyla. Jen čtyři holky, co s námi nastoupily do prváku, měly za sebou i devátou třídu a přidělení vyučující tenhle fakt – ať již z vlastní vůle, či na pokyn shora – odmítli akceptovat, čímž nastavili pravidla hry pro následující čtyři roky. Po celou tu dobu se nás snažili zbavit. Proč?
Byli jsme pátou třídou sestavenou z těch, co tuhle školu měli jako druhou alternativu a to zřejmě vedení školy, které si zakládalo na pověsti výběrové školy, uráželo. A také neměli dost vyučujících, takže angličtinu se učily jen třídy které byly sestavené z těch co si tuhle školu vybrali jako svou první volbu. Naše třída, byla obdobou „zelené míle”, kam přesouvali propadlíky. Pokud jste někdy četli Remarqua, tak naše třídní atmosféra byla velice blízká zákopu první světové války – nikdo se s nikým moc nesbližoval, protože nebylo vůbec jisté zda přežije do dalšího roku. Už jsem se tu jednou zmínil, že nás r. 1983 nastoupilo 36, propadlo k nám cca dalších 6 lidí, k tomu přibyli 2 co přišli odjinud. A v roce 1987 nás odmaturovalo 17. Až dodatečně nás spojilo – jak válečné veterány – „frontové přátelství”.
Už dvakrát jsem se tady zmínil o p. Lipkovi, jednom z mála vyučujích ze střední školy které jsem ctil – v blogpostu na téma Jakou cestou by se mělo ubírat české školství? (23.2.2011) a v diskuzi pod blogpostem Zákulisí učitelky (4.5.2020). Ten každou písemku zahajoval slovy: „Používejte co chcete”. Je na snímku z 1. máje 1984 vpravo.
Svým přístupem nás totiž naučil nejvíc. I do jeho předmětu jsme však vypracovávali „domácí úkol” ovšem měli jsme na něj půl roku a honorovalo se i prodlení. Prostě klasická seminární práce na úrovni VŠ. Z vlastní zkušenosti tedy konstatuji, že „domácí úkoly” měly svůj smysl, jen pokud nebyly tupým memorováním učebnic. Svého času také panoval názor o prospěšnosti taháků, který vycházel z toho, že aby student mohl tahák vytvořit, musí látku nejdřív pochopit, aby si poznamenal jen to podstatné. Jenže to platilo tak před 30 lety. Dnes, v době internetu se tím nikdo neobtěžuje, protože si to v případě potřeby dohledá co potřebuje vědět přes mobil.
Na základních a středních školách by se však mělo podle mne učit tak, aby se to obešlo bez domácích úkolů. Vypracování domácího úkolu totiž není většinou dokladem píle dítěte, ale důslednosti a pozornosti jeho rodičů. Ale jen málokterý učitel je toho zřejmě schopen.
Žena je učitelka na ZŠ (učí od první po devátou třídu), také její sestra která původně začínala v družině – titul byla donucena získat studiem při zaměstnání, po mnoha letech praxe na prvním stupni. I má sestra, která vystudovala jako mladá matka díky podpoře svého muže, s červeným diplomem učí na prvním stupni. A mám mezi vyučujícími i řadu přátel, takže si troufám tvrdit že:
V naší zemi máme formálně osmihodinovou pracovní dobu, a zákaz dětské práce. Jenže co jiného je výuka pro dítě než práce? Jistě, někdo může namítat, že si děti ve škole při výuce hrají. Ovšem i pro mnohé dospěláky je práce činností která je baví. Ale je to pořád zaměstnání. Čas, kdy je potřeba soustředit pozornost na téma, které jste si zrovna sami nevybrali.
Podle § 79 odst. 1 zákoníku práce je týdenní pracovní doba (odpovídající tzv. „plnému úvazku“) pro pedagogické pracovníky, stejně jako pro všechny ostatní zaměstnance, určena na 40 hodin týdně. S tím, že část z této zákonem stanovené doby je vyhrazena na přípravu k výuce. V reálu ovšem učitelé, co vykonávají své povolání poctivě, odpracují času mnohem víc, protože vyučovací hodiny nemívá kontinuálně za sebou a v pauzách musí většinou vykonávat i jiné činnosti, takže jim nezbývá nic jiného, než přesunou onu přípravu do času, kdy by naopak měli od školy vypnout a relaxovat.
Ok. Jejich volba. Ovšem dítě žádnou možnost volby nemá. Máme povinnou školní docházku a tak ve škole tráví denně 6 hodin čistého času. A pokud má za úkol dělat i něco dalšího do školy, už to dělá téměř onu 8 hodinovou pracovní dobu. Kolik času mu zbývá na relax? No to záleží na tom, jak ambiciózní má rodiče.
Situace je tristní, protože se od dob Marie Terezie neustále navyšuje kvantum toho co by dospělí potřebovali nakrmit do dětských mozečků, dokud jsou svěží. A také není všem stejně dáno. Už je to dávno co jsem dělal nějaký IQ test, ale statisticky tehdy jen velmi malá část populace ČSSR dosahovala hodnot podobných či dokonce vyšších. Možnosti a schopnosti našeho mozku jsou vývojově dané. Důležitý, je základ, kteří tvoří rodiče. Ten by měla škola rozvíjen, ovšem pokud zahltí váš mozek blbostma, které včas nezahodíte, moc prostoru k vlastní tvůrčí činnosti nezbude.
Možná v tom je klíč, proč jsem jinde než drtivá většina mých spolužáků ze SŠ. To nepodstatné se stihlo za ty roky, než jsem šel na druhou VŠ, z hlavy vykouřit. Takže zůstalo jen to na čem se dá stavět a volná mozková kapacita. Až dodatečně jsem se dostal i k věcem, které se mi tenkrát marně snažili dostat do hlavy. A upřímně nechápu proč, protože je bez reálné životní zkušenosti stejně nikdo nebyl schopen pochopit.
Každopádně problém je mnohem hlubší než se zdá. Systémová změna není reálná, ale nikdo nemá koule na to, aby to otevřeně přiznal. O učitele je nouze, protože vysoké školy s pedagogickými obory lobbují za svoje zájmy aby i do budoucna byli altruisté, ochotní věnovat svůj čas dospívající mládeži, nuceni procházet martyriem akademických předmětů vyučovaných lidmi, bez praxe.
Další, neméně intenzivní brzdou je snaha školství centralizovat a sjednotit. Synátor šel na osmileté gymnázium z 5. třídy z vlastní vůle. Vadilo mu, že se tempo výuky podřizuje těm pomalejším, co na to stejně dlabou protože jsou zkrátka od přírody hloupí. Jenže tak to prostě je. Všichni nejsou stejně nadaní, ani stejně hloupí. A v současné době, má dítě na výběr, jestli půjde jinam už po 5. třídě, nebo po 7. třídě či až po 9. třídě. Ovšem stejně tak by měla existovat i možnost volby pro ty z opačného spektra populace. Pro ty, kterým vyhovuje více řemeslo, než biflování. Proč by tedy také nemohli odcházet do učení již v páté třídě?
Kdo podle vás nejlépe zjistí, že dítě na studium nemá? Rodiče? Těžko. Podle mne jedině učitelé s ním stráví tolik času, aby se k tomu mohli vyjádřit. A nikde není řečeno, že vyučený řemeslník v sobě časem nenajde touhu po dalším studiu. Já sám opět nastoupil na denní VŠ po osmileté pause. Jenže v ČR se těší větší podpoře vzdělávání důchodců, než pracujících, co odvádějí daně.
Kdo se poctivě přelouskal mým textem až sem, ví že po nás už nebyly ZDŠ (základní devítileté školy), ale jenom ZŠ s výukou osmiletou. Osobně vnímám jako újmu, že jsme opouštěli základku ochuzeni o učivo deváté třídy, které se nás nikdy nikdo neobtěžoval doučit. V mém případě to byl i důvod, proč jsem nedokončil první VŠ. Těžko můžete stavět na vědomostech, které vám nikdo nepředal. Ale ok. Je to dávno.
Od roku 1995 máme opět ZŠ devítileté. Prodloužení výuky o jeden rok nikoho nebolelo. Jenže se objevují nové fantasmagorické plány za zavedení osmileté výuky, jelikož se počítá s tím, že by bylo povinné i první dva roky na škole střední! No to už je naprostý atak na zdravý rozum. V situaci, kdy kapacita toho co už je nestačí. Přitom bylo dávno jasné, že tahle situace nastane. V roce 2017 jsem měl rozepsaný blogpost na téma populace v ČR, na jehož dokončení nedošlo. Nicméně na přiloženém obrázku můžete vidět, že již v roce 2008 byla patrná populační vlna tehdy cca ve věku 2–3 let. Kolikpak že je těm dětem dnes? 17–18? Synátor má kliku, že je o rok starší, takže je v pohodě. Rvačka o kvalitní vysoké školy nastane až za rok.
A ještě jedna věc je z onoho grafu zřejmá. A to že nějaké prodlužování aktivního věku je bohapustý mýtus. Rohlík namočený v rumu, který se obyvatelstvo ČR, opíjí, aby mu nedošlo že až na velice malé procento šťastlivců je odsouzeno k celoživotnímu otroctví, protože jen málo kdo přežije 70 let. Naši rodiče patří k těm šťastnějším. Kovidové magoření přežili relativně ve zdraví, i když mi nikdo nevymluví že za současnými zdravotními problémy mého otce není to, že se nechal naočkovat, jelikož se jeho stav výrazně zhoršil loni po čtvrté dávce. Otec od ženy (který byl o něco mladší) to vzdal loni v září. V tom roce 2008 se pohybovali v rozmezí 65–70 let. Když se podíváte na to jak dlouhodobě vypadá ta populační křivka, tak dnes se pohybují už v tom malinkém trouhelníčku na samém vrcholu. Zato z mých bratranců zatím nepřežil 60 let zatím ani jeden, takže si iluze o dožití svém a příslušníků mé generace nedělám.
Tiskni
Sdílej:
Sledovalo jsem ten minulej Survivor, soudruhu. Asi tak od půlky. Ten maník se mi zamlouval. Byl připravenej, měl znalosti a zasloužil si to. V principu se mi to líbí ta soutěž, a to byla jediná reality show, na kterou jsem se kdy vůbec koukal.
Nicméně ty soutěže jsou tak žalostně stejný, že se na to nedá koukat. Vždycky nějaká opičí dráha, a na konci se hází kroužkem nabo míčem, nebo hlavolam ze základky. Míra infantility už dávno překročila mez sledovatelnosti. A ty lidi taky. Je mi jasný, že kdyby tam byli úplně obyčejný lidi, tak se na to nikdo nebude dívat. Jenže bizarní panoptikálnost toho osazenstva je už taky za hranou, takže to nesleduju. V principu se mi to líbí, ale ta realizace je tragická a komediální.
Ovšem stejně tak by měla existovat i možnost volby pro ty z opačného spektra populace. Pro ty, kterým vyhovuje více řemeslo, než biflování. Proč by tedy také nemohli odcházet do učení již v páté třídě?To je asi nejzajimavejsi myslenka, vlastne nemam nic proti. "Manualni gympl", tj ctyri roky ruzne profese, od elektrikare po traktoristu s tim, ze pak si vybere vyucni obor... Mozna akorat legislativa okolo stroju, urazu a praxi pro decka <15 let...
V Německu na tohle mají Fachshule. Mám kámoše, co po vyučení šel dělat tesařinu do Deutschlandu. A jelikož je šikovný, zajistil mu šéf studium právě na tomhle typu zařízení. Dnes dělá tesařinu na špičkové úrovni a nejspíš tam i natrvalo zakotví, neb se časem sčuchnul s dcerou svého šéfa
Za mne ještě fungovaly klasické dílny. Každý si tak šáhnul na hoblík či na pilník takže bylo jasné jak mu to jde rukama dřív než vypadnul ze základky. A dílny byly to nejcennější co mi dala průmyslovka. Od práce se dřevem, přes kovárnu, až po strojní obrábění. Ovšem i v tom s náma vyjebávali jak mohli, protože polovinu času co jsme měli mít dílny, jsme museli dělat to by už dnes ani ukrajincům nevoní. Takže jsme vyváželi kolečkama strusku z kotelny, sbírali kamení na polích či zadarmo otročili na stavbě dnešní ČEZ arény. Škola z toho možná něco měla, ale my ani korunu. To i ti učni na tom byli lépe, protože dostávali regulérní mzdu.
...protože tam učí odchovanci jako Kapice
Tak to jsi na omylu panáčku.
A kámoš na tom nebyl o mnoho lépe. Jako vyučený elektrikář s maturitou kopal díry s cigošema, protože byl smluvně zavázán tomu podniku co mu zaplatil vyučení. Neviděl tehdy jiné východisko, než se upsat policajtům. A také si v roce 1989 vybral svého peška, protože se účastnil všech těch demonstrací. Jenže na druhé straně, coby mladé policejní ucho, takže jsem od samého počátku viděl jeho prostřednictvím i na druhou stranu barikády. Odtud také moje skepse vůči zdejšímu vývoji.
Naopak tohle je největší demence. Takhle totiž vypadá dnešní učňovské školství. Takže z něj sice vyjde člověk, který zvládne svojí práci, ale absolutně nedokáže samostatně myslet nebo dokonce si poradit jako živnostník. Každý asi známe, jak složité je najít člověka, který přijde kdy má, celou práci si dokáže smysluplně rozvrhnout a ocenit nebo vůbec se s ním dá na tomhle všechno domluvit. Typický učeň umí jen šroubovat pořád ten samý šroub na páse, a proto je mezi nimi suverénně nejvyšší nezaměstnanost.Já teda nevím jaký je výskyt tohoto fenoménu mezi učni, ale pozoruju to všemožně jinde, včetně IT.
V prváku na střední – goniometrické funkce. Kráva co nás měla na mechaniku měla za málo nám věnovat alespoň hodinu aby k tomu něco řekla. Výsledkem bylo, že na konci pololetí měla celá třída měla mít, až na ony zmíněné absolventy 9. třídy mít nedostatečnou, což pochopitelně donutilo vedení školy k akci. Na druhé pololetí nás měl starší chlápek, který zachraňoval co se dalo. Vzhledem k tomu že měl pouhých 6 měsíců na to aby nám do hlavy nahrnul učivo 9. třídy + učivo prvního ročníku, které bylo nezbytné pro to abychom postoupili do dalšího ročníku, neměl to jednoduché. Soustředil se tedy jen na to co bylo podstatné pro nás, coby budoucí strojaře. A pochopitelně se to odrazilo i v jiných předmětech – matice, fyzice, chemice i ve strojírenské technologii.
No a na výšce (studoval jsem na pajdáku kombinaci Fyzika - Základy techniky) jsem dojel na to nejstupidnější učivo co by koho mohlo napadnout – geometrickou optiku. Opět učivo 9. třídy. Nějaké základy elektrotechniky jsme měli na prumce, ale tu geometrickou optiku mne nikdo nikdy neučil. A bohužel nejsem typ kterému stačí učebnice aby se to nadrtil. Abych dobře pochopil zcela nové věci potřebuji mentora, kterého se mohu zeptat, když mi něco není jasné, aby mi to vysvětlil. Stačí alespoň základ. Jenže my neměli ani to. Další problém představoval totální nedostatek učebnic. Kolegové na kolejích tehdy byli ve výhodě. Měli jednu učebnici, kterou si mohli půjčit a navzájem si mohli učivo vysvětlit. Jenže já na kolejích nebyl. Svoji roli sehrály také otrocké práce. Chmelová sezóna měla přednost. A když jsem ten druhák kvůli tohoto jediného předmětu opakoval, vlezl do toho listopad 1989, kdy se opět nic neučilo. A nejhorší na tom bylo, že ve snaze mi pomoci, chtěla po mně ta ženská co mě zkoušela jenom to samé co předtím. Chápu že jí hlava nebrala proč nechápu to nejstupidnější co ji mohlo napadnout. Ale mě natolik otrávilo, že jsem s tou školou seknul a na podzim narukoval. Ovšem to je zas jiný příběh.
Problém s doučením jsem měl. Jak už jsem psal, z učebnice mi to jasné nebylo a ptát se nebylo koho, přestože jsem tou dobou už také bydlel na kolejích, protože listopadem roku 1989 výuka skončila a studenti co tam zůstali a představovali „stávkový výbor” měli v hlavě akorát chlast. Jenže já na rozdíl od nich chodil každé ráno na 6:00 do práce, zatím co oni přes den vyspávali aby večer mohli zase kalit.
Kdybych dostal jakoukoliv jinou otázku, zřejmě bych to dal. Jenže tím, že mi dala tu samou, mě rozhodila a tak jsem jí rovnou řekl nashledanou. Až během studia v Brně jsem si uvědomil, že nesnáším zkoušení. Ve chvíli, kdy nastane ta chvíle, že „teď to zkoušení začíná” nastává u mne totální blok myšlení a v hlavě se honí pouze jediná myšlenka – být úplně někde jinde. U písemných testů ten problém nemám. Na politologii probíhala většina zkoušek formou testů, jenže na religionistice se zkoušelo výhradně ústně.
Zrovna před čtrnácti dny jsem si psal s p. docentem Bělkou, který mne tenkrát zkoušel z budhismu. U zkoušky to proběhlo jak jsem popsal výše. A odpoledne, když jsme pak spolu jen tak kecali v hospodě mi s překvapením řekl, že kdybych mu to takhle řekl dopoledne, že bych tu zkoušku udělal. Ovšem pro mne nebylo cílem získat titul. Šel jsem na tu školu protože mne to zajímalo. A studium na MUNI mi hodně rozšířilo obzory i do jiných oblastí, a tak jsem se nakonec dostal k tomu co dělám, přestože to s obory které jsem studoval vůbec nesouvisí.
Na Karláku jsem happy. Nejsem student (nikdo mě nezkouší). Nejsem vyučující (studenti jsou pro mne stejní partneři jako vyučující) a dělám věci co mne baví. Takže svoji práci snů jsem našel, protože peníze pro mne nikdy nehrály tak důležitou roli, abych se kvůli jejich nedostatku udržoval v neustálé křeči.
Zapomněl jsi uvést, jaké jsi měl výchozí podmínky. Ten blogpost jsem napsal především proto, aby si ti, co to na vlastní kůži nezažili uvědomili, jaké důsledky mohou mít ty bláznivé nápady sociálních inženýrů.
Jak už jsem zmínil. Nevadí, když vám přifaří rok výuky navíc. Ale to že se zkrátí základní studium, aniž by se tomu přizpůsobily učební plány pro ty, co o ten rok přijdou vadí fakt hodně – pochopitelně ne těm, co tyhle kraviny vymýšlí.
Já totiž mám pro tohle srovnání. Kámoš, od kterého jsem začínal brát IT rozumy, byl z jiné základky (ZŠ Kosmonautů), kde jeli už podle osnov osmiletého cyklu. Takže se už učili množiny, aj. I na prumku měl štěstí. Měli osvíceného učitele, který těm co o to měli zájem – ve stejné době, kdy my otročili na stavbách socializmu – zaopatřil „gumáky” se kterými si mohli doma dle libosti hrát. Takže měl velice slušný náskok, protože mne počítače nezajímaly (zaujaly mne až možnosti internetu). Taky to není žádný blbec, ale role jsme si přehodili už před 20 lety.
Podle toho, co si pamatuju, tak učivo jednoho ročníku ZŠ se obvykle v učivu jednoho semestru VŠ celkem snadno ztratilo...
Tak k tomu ti mohu uvést asi tolik, že za mne na pajdáku představoval jeden semestr ekvivalent jednoho roku střední školy. Tzn. že na látku, co se brala ve fyzice na základce cca půl roku, jsi měl cca dvě přednášky. A když jsem v roce 2008 přišel sem na Karlák, tak jsem jenom čuměl, protože za takových podmínek tu školu zvládne každý blbec. Studium na prumce bylo mnohem tvrdší.
Osobně vnímám jako újmu, že jsme opouštěli základku ochuzeni o učivo deváté třídy, které se nás nikdy nikdo neobtěžoval doučit. V mém případě to byl i důvod, proč jsem nedokončil první VŠ.
Tzn. že na látku, co se brala ve fyzice na základce cca půl roku, jsi měl cca dvě přednášky.Pokud se nedaly k něčemu sehnat učebnice, tak byl problém jinde, ne?
Jo. Byl. V tom, že na prumce se tohle, na rozdíl od gymplu, neučilo. Šlo o to, že jsem byl u té zkoušky dotazován na jednu konkrétní věc, kterou mi nikdo nikdy nevysvětlil – čočku, a to jak jsem porozuměl geometrické optice z toho co jsem měl k dispozici jednoduše neodpovídalo představám zkoušející. Chtěla zřejmě abych jí ocitoval odstavec z té učebnice co nebyla k sehnání. To je celé. Proto mě to tak znechutilo.
Dnes je každý chytrý jak rádio, protože si takovou situaci vůbec neumí představit, jelikož má už přes 20 let mozek masírovaný internetem a ten učebnicový deficit se dotáhnul během 90. let.
Jo. Byl. V tom, že na prumce se tohle, na rozdíl od gymplu, neučilo. Šlo o to, že jsem byl u té zkoušky dotazován na jednu konkrétní věc, kterou mi nikdo nikdy nevysvětlil – čočku, a to jak jsem porozuměl geometrické optice z toho co jsem měl k dispozici jednoduše neodpovídalo představám zkoušející. Chtěla zřejmě abych jí ocitoval odstavec z té učebnice co nebyla k sehnání. To je celé. Proto mě to tak znechutilo.Což je ovšem něco dost jiného než:
Osobně vnímám jako újmu, že jsme opouštěli základku ochuzeni o učivo deváté třídy, které se nás nikdy nikdo neobtěžoval doučit. V mém případě to byl i důvod, proč jsem nedokončil první VŠ.Ty důvody, co jsi uved teď, jsou pochopitelnější než ty z blogu. To už nezní tolik jako výmluva.
Taky jsem během studií pracně sháněl některé učebnice. Vzpomínám si třeba na mnoho hodin, které jsem strávil scanováním jakýchsi obskurních skript.Dnes je každý chytrý jak rádio, protože si takovou situaci vůbec neumí představit, jelikož má už přes 20 let mozek masírovaný internetem a ten učebnicový deficit se dotáhnul během 90. let.
Vzpomínám si třeba na mnoho hodin, které jsem strávil scanováním jakýchsi obskurních skript.
Všeobecná dostupnost kopírovacích zařízení, byla rovněž důsledkem puče v listopadu 1989. Je opravdu zvláštní, že se tak najednou v ČR objevilo tolik kopírovacích zařízení, když ani ne půl roku předtím, byl člověk odkázaný maximálně na fotopapír a kopírák.
Podle mne to byl také důvod proč se tolik kradly knihy z knihoven.
Vzhledem k tomu, že od doby co jsem končil základku letos uplyne 40 let je tvůj úsudek dost mimo.
Nikdo neví, jakou cestou by se ubírala moje životní dráha, kdybych byl o deset let mladší, jako JiK. Je to zvláštní, ale nejvíc namistrovaných blbečků co jsem kdy potkal pochází právě z ročníků, co se přehouply ze základky počátkem 90. let. Vědí kulové jak to chodilo. Většinou se jim dostalo péče rodičů, co moc dobře věděli, že vzdělání jim otevře cestu ke kariéře. Od roku 1997 jsem s touhle generací, a těmi následujícími, strávil tři roky. Ti co začali přicházet pak, už byli jiní. Generace o které hovořím, to byli mlaďoši co v životě nemakali rukama. Naivní jak motýli, ale chytří jak rádio. Většinou měli za sebou i minimálně rok studijního pobytu na západě. Svět byl v 90. letech vůči lidem z bývalého Československa neskutečně otevřený. Takoví jako Jik ale studovali i za moje peníze, o které mě tehdy stát oškubal. A měl by trošku zpytovat svědomí, protože jsme fakt nestáli na stejné startovní čáře a nestudovali za stejných podmínek.
Pracuji na VŠ. A ne proto, že bych o to nějak zvlášť usiloval. Byl jsem osloven v roce 2008 coby specialista na virtualizaci. Až čas ukázal, že mi tohle prostředí vyhovuje do té míry, že veškeré jiné nabídky (kterých mi nechodí zrovna málo) odmítám, neboť jenom blb by opustil původní budovu nejstarší technické univerzity v České republice, kde studoval mimo jiné Křižík. Mimochodem, ten neměl ani maturitu, protože si ji nemohl dovolit. Ovšem to namistrovaní jedinci typu JiKa, odchovaní v bavlnce, nikdy nepochopí. A většina lidí na ČVUT také v tomhle skleníku vyrostla, proto jsou tak trochu mimo realitu. Výjimkou u nás na katedře je pokud vím jen Zdeněk Hurák, který přišel z vojenské akademie v Brně.
Konec rádoby humorného zápisku. A teď mi klidně jako obvykle napiš, že jsem debil .
... a znalosti se neziskavaji z knihovny na vypujcni listek, ale lezi jeden dotaz daleko.A ten, kdo vladne muze rozhodnout, co se dozvis, kdy se to dozvis a jestli vubec...naserviruje ti to tak, ze si budes myslet, ze sis to nasel sam, a bufes tomu verit mnohem vice. prijde mi to jako hnusna totalita jakou svet jeste nevidel. Kati a cenzori predchozich totalit, stalina, hitlera a spol, meli lidske slabosti, potrebovali jist, spat, meli touhu po majetku, milenky, ale AI cenzor se nezakeca, odvolani nebude, algoritmus, sledovani, totalni kontrola pozice, komunikace, cteni, myslenek, zarizenim, ktere si kazdy nosi v kapse, kdyz vidim tvrde rozdivocene vlady, jak plnou silou bouji proti svobode slova, aby nas "ochranili" pred spatnymi nazory, tusim, ze nas nic dobreho neceka...
A ten, kdo vladne muze rozhodnout, co se dozvis, kdy se to dozvis a jestli vubec...naserviruje ti to tak, ze si budes myslet, ze sis to nasel sam, a bufes tomu verit mnohem vice.A prave proto je potreba decka hned na zacatku, v ramci ZS, naucit pracovat s informacemi. Priblizne hned potom, co se nauci ceskou a reckou abecedu a kupecke pocty. Jak najit a overit, jak si efektivne poznamenavat do hlavy/sesitu/vlastni wiki, jak radove odhadovat potrebny cas/material/vzdalenost...
Zřejmě si mě s někým pleteš, protože jsem o tobě, coby debilovi, nikdy nepsal. Také ti uniklo, že si žádné iuze nedělám.
V bodě 2 se zamýšlíš nad tím, co se hrne do hlavy dětem v devítce. Bohužel ti s tím neporadím, jelikož ratolesti na kterých mi záleží se aktuálně chystají maturovat a nepatří mezi žádné blbce, tudíž o jejich budoucí existenci nemám strach. Nejlépe bys zřejmě udělal, kdybys zapředl hovor s nějakým čerstvým absolventem ZŠ.
Dnes je možná ovládá TikTok. Předtím to byl Facebook. A předtím čuměli na Novu. Zkrátka, vzorce chování se nemění. Stejně jako zastoupení totálních idiotů a těch kterým to fakt pálí. V průměru na tom zase tak zle nejsme. Ovšem důkazů o tom, jak si zdejší populace neváží svých velikánů je víc než dost. Vezměme si jen toho Komenského. Vykonal heroické dílo. A kdo z vás od něj něco četl? Takže mi to nedá a pastnu kousek od jiného týpka kterého mají všichni plnou hubu a prd o něm vědí:
„Já nemám rád prázdné mluvení o slovanství, jako nemám rád vlastenčení. Prosím vás, kolik pak z našich slavjanofilů dovede aspoň číst rusky, polsky, srbsky? Stejně tak jako ti lidé, co mají plná ústa, že jsme národ Husův. Kdo z nich pročetl aspoň kousek Husa, a nejen Husa, aspoň jednu knihu bratrské reformace? A nač to mluvení: normální člověk nevytrubuje do světa, že miluje své rodiče, svou ženu, své děti; to se rozumí samo sebou. Když miluješ svou vlast, nemusíš o tom mluvit, ale udělej něco kloudného; o nic jiného nejde. Já vím dost dobře, jak veliký, ale také jak těžký program je slovanství; zabýval jsem se studiem Polska, studoval jsem Rusko, pracoval jsem politicky s Charváty a Srby; jsem víc než na půl Slovák a už před padesáti lety jsem přišel s programem Slovenska. To se rozumí, že bych to nedělal bez lásky, člověk už je takový, že rád poslouchá svého srdce; právě proto o lásce nemluví, ale hledá pomoci rozumem. Mně vždycky bránil jakýsi stud, abych říkal slova “vlast”, “národ” a tak. Nevyvolávám-li o sobě, že jsem vlastenec, nekřičím o tom druhém, že je zrádce vlasti; musím trpělivě dokazovat, že jeho cesta je z těch a těch důvodů chybná. Takovými velkými hesly se mohou lidé opíjet, ale nemohou se jimi naučit pracovat. Osvobodili jsme se od despotických pánů; teď ještě se musíme osvobodit od velkých a despotických slov. Pravda, lidé se drží slov nejen v politice, nýbrž ve všech oborech, v náboženství, vědě, filosofii. Proto jsem vždy kladl důraz na věci, na pozorování a poznání faktů; ale dobře pozorovat a poznávat – k tomu je třeba lásky.”
S ohledem na bod 1 tvého příspěvku nepochybuji, že si autora hravě dohledáš.
Mě trochu přijde, že se tu zapomína na primární smysl domácích úkolů (někdy se tomu říkalo domácí cvičení, což podle mě více onomu smyslu odpovídá) a tím je procvičit učivo v rozsahu na který není ve škole prostor.
Pokud na to není ve škole prostor, tak je nejspíš někde něco blbě, ne? Buď jsou na ty děcka kladeny přemrštěné nároky, nebo je to učivo špatně rozvrženo ve výukovém plánu.
Pokud jde o psaní, tak tu paní, co přišla s tím skvělým nápadem aby se děcka nezdržovaly písmem psacím, by měli zažalovat za způsobení psychických traumat nezletilým dětem. Byla to bohužel jedna z věcí ve které jsem ženě ustoupil. A kterou se pak synátor pracně svépomocí doučoval. A ten motorický deficit je při jeho psaní patrný dodnes. Podepisuje se jak analfabet.
Pokud na to není ve škole prostor, tak je nejspíš někde něco blbě, ne?Ne nutně. Určitá třída dovedností se získává opakováním a to vyžaduje čas. Zatímco relativně cenný čas v hodině se využije pro představení látky, vlastní cvičení se může provádět již doma, samostatně. Mě to tak přijde naprosto v pořádku. Některé věci se prostě jinak naučit nedají.
Promiň, ale s tímhle názorem patříš do kategorie těch, co schvalují dětskou práci. Já chápu, že učení za nabývání rutiny cvičením je náročné na čas, ovšem ten nesmí být na úkor duševního zdraví!
Každý tvor má právo na odpočinek a organismus který teprve dospívá tuplem. Mimino prochrápe 18 hodin denně. Dnes už se – byť váhavě – připouští, že nedostatek spánku je spouštěč mnoha tzv. civilizačních chorob. A každý organismus, aby mohl dlouhodobě fungovat potřebuje čas na regeneraci. A pokud někdo pracuje hlavou (žáci), jeho mozek potřebuje také dostatečně dlouhou dobu na to aby nově nabyté informace zpracoval a uložil. I ten nafukovací balón praskne, když to přepískneš. Lidský mozek sice nepraskne, ale jednoduše vypne a přestane další informace přijímat. Což znamená, že v ten okamžik je veškerá snaha učitele k ničemu a jenom okrádá žáky o čas, který by mohli věnovat relaxaci.
Jak už jsem zmínil v téhle diskuzi jinde. Každý to máme jinak. Někomu se líp dělá ráno, a jinému večer. Mně vyhovuje když vstanu se slunkem, na pohodu dorazím do práce (9:00) a pak odcházím po dvanácti hodinách, jelikož se obvykle až odpoledne zaberu do práce natolik, že přestávám vnímat čas. Dopoledne se totiž nelze soustředit a pro mne je soustředění klíčové.
A pokud někdo pracuje hlavou (žáci), jeho mozek potřebuje také dostatečně dlouhou dobu na to aby nově nabyté informace zpracoval a uložil.
Pokud bys v tom snad náhodou viděl nějaký rozpor, musím upozornit, že žák je tvor, který informace teprve přijímá a ukládá do hlavy, kdežto já jsem už ve stadiu, kdy na základě uložených dat informace generuji a ukládám do kódu, či do psaného textu. Rozdíl je tedy v tom, že pro mne je moje „práce” záležitostí duševní hygieny. Kdybych ti teď kupř. neodepsal, tak by se mi tahle reakce dál honila hlavou a bránila soustředění, které je teď pro mne důležité, abych konečně dokončil to co mám rozdělané a mohl to rovněž pustit z hlavy.
Vadilo mu, že se tempo výuky podřizuje těm pomalejším, co na to stejně dlabou protože jsou zkrátka od přírody hloupí.kdysi tady byl nejaky JS nebo JS1 a ten by k tomu urcite neco rekl. Docela bych rad vedel co.
repetitio est mater studiorum
škola hrou vôbec neznamená, že by sa niekto mal naučiť bez námahy... je úplne scestné predstavovať si, že chúďatá deti je hriechom zaťažovať úlohami, že by mali robiť vždy iba to, čo ich práve baví... tak sa nikdy nenaučia prekonávať prekážky (v tom blogu s cca 2500 komentármi som dala link na Michalkovovo video a v závere je dobrý príklad, kam sme to s tými vzdelávacími reformami už dotiahli)
treba tento prístup vyskúšať na vlastných deťoch:)
V textu se o tom nenápadně zmiňuji.
chcem vidieť žiaka takej základnej umeleckej školy, ako by sa naučil hrať na husliach bez domácej úlohy;)
Zamyslete se nad tím proč to dělá. Aby trénoval paměť? Ne. Jde o získání rutiny, aby nepřemýšlel nad tím, kam položit prst aby vyloudil příslušný tón. A tohle drilování z něj bez talentu umělce neudělá.
A před čím by ho to jako mělo chránit? Aby si od dětství zvykalo že má držet hubu a krok? No to se pak nikdo nemůže divit, že dobrou polovinu české společnosti tvoří lehce manipulovatelné stádo.
Já na rozdíl od vás mohu říct, jaký byl Fiala coby šéf. Ostatně. Právě díky němu jsem se dostal na onu druhou VŠ. A i když s ním v mnoha věcech nesouhlasím, respektuji co dělá. A moc dobře vím, co jsou zač ti, co mají prsty za tou šaškárnou na Václavkém náměstí. Já si na pouliční divadlo jsem si nikdy nepotrpěl. Byl jsem roku 89 příliš v centru dění na to, abych si namlouval, že se o změnu režimu zasloužili v listopadu 1989 studenti. Ta inscenace byla od samého počátku v režii kariéristických komoušů a jejich pohůnků. Chtěli změnu. Sralo je, že i když mají prachy a moc, nemůžou si dělat co chtějí, protože vždy byl ještě někdo nad nimi, kdo je mohl klepnout přes prsty. Dnes je tady máme opět, pohrobky Stalinovy. A zas by nám chtěli lajnovat naše životy, jako tenkrát. V jejich hlouposti jim nedochází, že tím znova pletou bič i na sebe.
Osobně vnímám jako újmu, že jsme opouštěli základku ochuzeni o učivo deváté třídy, které se nás nikdy nikdo neobtěžoval doučit. V mém případě to byl i důvod, proč jsem nedokončil první VŠ.Opravdu? Co tak náročného se v té deváté třídě učilo, že sis to nemoh dostudovat sám?
Proč nevyužít nějakou existující?Protoze to nejde? Protoze obecne ve skolstvi stale prevazuje nazor, ze nejlepsi je rozdelit deti podle veku, nacpat je do trid po 25 lidech, a podle na nekolik lete pevneho rozvrhu do nich ve slotech po 45 minutach maltit ucivo. Jednu vec tomu systemu nelze uprit, a to ze je velmi cost-effective, protoze ti tam staci nasadit ucu pred duchodem, co nezna nic jineho nez tupej dril. Nelze se pak divit, ze ti kteri maji o vzdelani svych deti zajem, hledaji alternativy. A asi neni tezke si dovodit, ze to delaji spis lidi se vzdelanim, a tedy spis ti bohatsi (ale stale se bavime o normalne prijmovych rodinach), co treba jsou ochotni i neco zaplatit. Teda ono jim nic jineho nezbyva. Protoze podpora statu je miziva (nebo spis zaporna). Pripadne se snazi dostat potomka na nejakou progrsivnejsi statni skolu. Vinit je z toho je tak trochu victim blaming, a pokud ti to vadi, pak by jsi mel spis uprit pozornost k tomu, proc ty statni skoly povazujes, za mene kvalitni.
Z pohledu společnosti se mi úplně nelíbí myšlenka, že bohatí posílají děti do soukromých škol, ti ostatní do těch méně kvalitních státních. Vznikají pak jakoby dvě oddělené společnosti, kde jedna má přístup ke kvalitnímu vzdělání a k "sociální síti" úspěšných a bohatých, což má dlouhodobě kumulativní efekt.Ale to nabízené řešení dostupné dnes je „posílat všechny do méně kvalitních škol“. Jinak v bonmotech je k tomu:
I know this stuff [náhodné vylepšování lidí] scares the heck out of everyone, but how is this really different from:a
- Hiring childhood development specialists
- Pre-K programs
- Kindergarten enrollment
- Providing kids with excellent nutrition
- Providing kids with a home that is safe and free from abuse
Every single factor listed above is demonstrably correlated with lifetime intelligence, body development, mental/physical health and athleticism. Is it fair that some kids get to grow up in a safe and loving environment, while other kids worldwide grow up in malnourished or abusive households. Is it fair that some kids get best-in-class schooling and attention thanks to rich parents, while others are left watching TV all day. If we're going to ban genetic profiling because it is unfair, should we be banning all of the above as well.
Instead of trying to pull everyone down to the lowest common denominator, perhaps we should instead focus on pulling everyone up to their highest potential. I for one welcome a world of universal access to genetic improvements, and generations of kids who are healthier and smarter than we can ever hope to be.
Klasika, z No child left behind je All children left behind.
Je fajn, že si se našel, ale rusáci nejsme ani náhodou. Jinak přístup jaký jsi zvolil je podle mne ten nejlepší. Ke každému rozhodnutí je potřeba mentálně dozrát. Jak jsem zmínil. Synátor šel na osmiletý gympl po páté třídě, ale kamarádčina dcera si uvědomila až o dva roky později, že na tamní základce to nemá budoucnost.
Letos maturují. Synátor se loni počátkem léta osamostatnil. Bydlí v podnájmu s kamarádem, je hrdý na to, že si na většinu životních nákladů sám vydělá a hodlá jít studovat na náš ústav, přestože jsem se ho od toho snažil odradit. Vzpomínáte?
Zmíněná dcera alternativní ženy bude maturovat mimo jiné z francouzštiny. Z angličtiny nemusí, protože testy na CA2 zvládla v listopadu. Přijímačky neřeší, protože scio testy úspěšně zvládla – je sranda, že když ty scio testy pak dala mně, byl můj výsledek ještě o třetinu lepší než ten její. Ale bylo to jen tím, že mám víc zkušeností, a hodně věcí o kterých v těch testech byla řeč si pamatuji. I když to není moje dcera, jsem na ni hrozně pyšný. Rozhoduje se mezi studiem psychologie v Olomouci a právy v Praze. Osobně bych ji raději viděl v Praze, protože by měla lepší zázemí a větší možnosti. Ale záleží na ní.
Troufam si tvrdit, ze to je tim, ze my jsme takovi polovicni Rusaci a vzdycky si nejak poradime.Mně přijde, že mě to do života poškodilo. Minimálně tím ztraceným časem.
Ja, na rozdil od autora, jsem ve skole prospival excelentneNo to já taky (celou ZŠ samé jedničky a celý gympl 1-2 dvojky, vždy vyznamenání), ale to bylo tím, že zejména na gymplu byla úroveň látky/náročnost (a tím taky předané informace) jak ze zvláštní školy. Pak jsem šel na matfyz, tam jsem měl zejména z matematiky trojky (kdo to nezná, tak hodnocení je 1-4, přičemž 4 už je vyhození, takže trojka není „prostředek“, ale „těsně stačilo“), ale spoustu jsem se naučil.
Těžko ti mohu dát odpověď ANO/NE, když NEVÍM. Vím jenom to, s čím se mi svěřil po návratu do ČR, po 5 letém životě v Londýnské City, kámoš. A způsob výuky jaký měly ve škole jeho děti by přesně takový jako bych si představoval a jaký se i v rámci některých alternativních škol praktikuje i v ČR.
Rozhodně nepatřím k těm, co by chválili sirky jen proto, že jsou americké.
lepsi znalosti a schopnosti
Jak se to měří?
To je ovšem velké posunutí branky.
Původní výrok nebyl o konkrétním předmětu, nýbrž prostě o znalostech a schopnostech ze základní školy. Na základní škole bývají hodiny čtení a psaní, ano, počítání, přírodopisu, občanské výchovy, tělocviku, výpočetní techniky, estetické výchovy,… a naopak je mnoho (často velmi praktických!) znalostí a dovedností, které tam člověk ani nepotká.
Druhá věc je, že to není jen o drilu, ale (hlavně) o metodice. Slavná příkladová studie je Knowing and Teaching Elementary Mathematics Liping Ma. Tedy, dril může být neefektivní a vést k horší znalosti než méně drilu s lepším porozuměním.
A někdy se zvládnutí různých schopností prostě vylučuje nejen z časových důvodů. To si pamatuju z debat o výuce psaní. Že školy sice mohou klasicky vyučovat psaní jako „krasopis“, ale za cenu potlačení jisté kreativity.
Takže je to otázka priorit mezi ohromným objemem různých znalostí a dovedností. Výše Kapica nadhodil příklad goniometrických funkcí, které neumí. On je evidentně prostě neumí, ale asi i on ten rok života nějak strávil a naučil se v době, kdy je mozek stále ještě plastičtější, něco jiného.
Výše Kapica nadhodil příklad goniometrických funkcí, které neumí.
Ehm. Psal jsem o situaci před 40 lety. Při troše pozornosti by ti neuniklo, že nás tyhle věci, bez kterých bylo nemožné dál pokračovat doučil schopnější učitel, než byla ta baba. Stejně tak tomu bylo s elektrotechnikou. Nechci se chlubit, ale až na tu geometrickou optiku která se na prumce neučila, jsem na tom byl lépe než spolužáci, které jsem naopak na VŠ doučoval. Ale třeba dějepis jsme měli jen v prváku. A to ještě beztak jen kvůli komunistické nalejvárny.
Jen pro ilustraci. Teď maturuje syn. V jeho věku jsem měl už za sebou prvák na pajdáku a odmakaný rok při studiu. Na poště, ve skladu, jako prodavač i jako uklízeč. Ovšem ani on se prstem v zadku nešťourá. Osamostatnil se loni. A také se už živí z větší části sám.
Vždyť si každý z vás asi umí odpovědět, co zabezpečí lepší práci v budoucnu, když se bude dítě učit adminovat Linux, programovat a bastlit, nebo když bude cele dny hrát na xboxu a dívat se na tiktok jak cernosky twerkuji…Mně to celé přijde jako dost těžká otázka, ať už konkrétně domácí úkoly, resp. vzdělávání obecně. Mam děti v předškolním věku. Co se týče MŠ, tam jsem celkem jednoznačně pro moderní "progresivní" alternativu v podobě LMŠ. Nevím, jak ostatní LMŠ, ale z té naší jsem zatim dost nadšený - děti jsou většinu času venku, jsou více vystavené ne-sterilním podmínkám (mokro, bahno, zima,...), mají více odpovědnosti (na výpravu do lesa každý svůj batůžek, v něm svačinu, pláštěnku,...), více se učí se pracovat s rizikem, není neobvyklé, že pracují s nožem, se sekyrkou (samozřejmě pod dohledem)... Učitelé v LMŠ povětšinou vyznávají progresivní výchovné přístupy, nicméně v praxi vidím (aspoň u nás), že nemají problém dětem něco zatrhnout, když už dělají moc velké blbosti, takže za mě dobrý. Co se týče ZŠ, tak tam jsem z alternativy nadšen méně, spíš vůbec, resp. v některých případech jsem zhrozen, jako např. jedna místní alternativní ZŠ, kde jsou k dětěm a jejich přáním tak respektující a free, že děti po prvním roce třeba neumí číst/psát - WTF. Na druhou stranu ale nejsem vůbec nadšen ani z klasické "tradiční" ZŠ, kde dítě hodiny sedí na prdeli, poslouchá výkad, občas se přesune do jiné třídy (spořádaně! žádný běhání, nebo bude poznámka!), kde dál sedí na prdeli, poslouchá výklad, bifluje... Linux, programování a bastelní jsem se naučil tím, že jsem o tom měl zájem a otec mě v tom podporoval, později jsem chodil na elektronický/radioamatérský kroužek... V podstatě nic z toho nebylo zásluhou základky nebo domácích úkolů... Čímž nechci říct, že je základka zbytečná, ale nějakej zázrak to IMO není. Aktuálně vůbec nevim, jak budu základní vzdělání dětí řešit. Snad se do té doby něco rozumného najde (ale kdovíkolik času už nemam).
Ty levicovélesní mateřské školky moc nechápu, kolega tam má dítě, tak to znám útržkovitě, a přišlo mi divné jak jsou třeba vystaveni povětrnostním vlivům. Samozřejmě teď zkusím zagooglit nějaký showcase, ale můžeš případě dát nějaký odkaz, co to popisuje?Tbh nevim o místě, kde by to bylo nějak pěkně popsané. Co by tě zajímalo? Případně můžu poslat nějaké fotky nebo něco soukromým kanálem... Ad ten tutor nebo soukromá škola, jo, to jsou možnosti, nad kterejma uvažuju, případně 'tradiční' škola a korigovat individuálem + tutor...
Je to tak. Přístupy těch alternativních škol se dost liší a kdo se o to nezajímá víc do hlouky v tom má hokej. Proto bych mu doporučoval seznámit se alespoň s principy na kterých tyhle školy stojí.
Mně osobně jsou bližší „montessori” školy. Bohužel jich není moc, proto není reálné aby se mohl každý svobodně rozhodnout, aniž by s tím byl spojený opruz. Kamarádova žena na takové škole působí a dojíždí denně 30km autem. Není výjimkou, že z takové dálky tam dopravují i rodiče své děti, protože v roce 2012 to byla jediná škola svého druhu v kraji.
U počátků waldorfských škol v ČR byl zase můj kamarád z první VŠ. Neviděli jsme se už 30 let, takže mi teď ne a ne naskočit jeho jméno. Tímto typem školy prošly děti některých mých přátel, takže vím že ne každému dítěti to vyhovuje. Je tedy potřeba se zajímat. Pro umělecky a kreativně zaměřené děti je to fajn, ale pokud je vaše dítě spíš racionální a skepticky uvažující tvor, dejte mu zavčas možnost odejít jinam.
Podobný problém představují SCIO školy, ovšem z jiného gardu. Tamní svoboda dětského rozvoje hraničí s anarchií. Což je podle mne špatně. Kamrádka tam rok působila a usoudila že tohle fakt ne. Sama je matka dvou již dospělých potomků, která má řadu let zkušeností s výchovou dětí v rámci výuky plavání pro školy. Ale pokud chcete aby vám z dítěte vyrostl malý arogantní, sebestředný sobeček, je pro vaši volbu tenhle typ školy ideální.
My jsme měli kliku. Obě děti, syn i dcera kamarádky o které jsem se zmínil, navštěvovali stejnu školku. Nevím, jak dalece jsou na tom ostatní děti co tam chodily, ale základ jaký tam dostali je patrný dodnes. Mimochodem, četli jste Fulghuma? Každopádně syn, než šel na základku zažil i klasickou školku, takže jsme měli možnost srovnání. Naštěstí to už bylo těsně před nástupem na ZŠ, takže už ho moc traumatizovat nestihli. Na ZŠ chodil hned vedle. Nebylo to tak strašné dokud nezačali v duchu dobu integrovat jedince, co tu úroveň začali stahovat dolů, takže ti schopnější raději po páté třídě uprchli na víceletá gymnázia. Opět máme možnost srovnání, protože mezi jeho kamarády jsou i takoví co tam zůstali.
Ale ukázalo se, že ani ten gympl nebyl bůhví jaká výhra a to nepatří zrovna k těm nejhorším. Nicméně ty dva kovidové roky zafungovaly jako vynikající filtr. Defakto tím nastal konec inkluze, protože s těma co se nezačali přes veškerou snahu učit sami, ať již pro to, že se jim nechtělo nebo na to nemají buňky, dál už čas nikdo neztrácel. Takže se to rozdělilo cca na půl. Je jasné, že maturu udělá i ta hloupější půlka, ale díky tomu ty méně úspěšné děcka ví, kde mají své limity. A těm schopnějším to pro změnu zvedlo sebevědomí.
Asi největší přínos onoho gymnázia vidím v tom, že měl synátor v rámci školy možnost vypadnout za hranice. I když cestu do anglického Devonu díky vlastní blbosti propásl, měl možnost navštívit do svých 18 let Polsko, Chorvatsko, Německo, Francii a Švýcarsko. Kamarádčina dcera, krom toho že jí to pálí, je rovněž sportovně nadaná, což jí také otevřelo cestu do světa. Pomohlo jim to především k rozvinutí komunikačních a jazykových schopností. To já v jejich letech byl nejdál akorát u Baltu. S polštinou a slovenštinou jsem vyrůstal. Rusky nás učili. Ale k ostatním jazykům jsem se dostal až po 20 roce života a je to znát dodnes.
Tak jsem o tom přečetl na wikipedii a přijde mi to jako strašný bizár.Jo, je to drsně esoterický
Educational successes of private Waldorf schools may partially reflect the social status of their students.
Jsou i jiné školy, bohužel zápolí s podobnými předsudky jako padly i téhle diskuzi a bez peněz to fakt není jednoduché. Dcery mé kamarádky, co vyrostla pod mým vlivem, navštěvují takovou školu v Hradci Králové, takže vím, že zrovna tu jejich školu kupř. dlouhodobě trápil nedostatek vhodných prostor.
že pracují s nožem, se sekyrkouTo si děláš kozy, se sekerou v MŠ. Se srpem a kladivem taky, nebo to až v první třídě?
:) toto už dávno neplatí, ak niekde platilo... teraz je to presne opačný extrém...Bingo!
"poslouchá výkad"Na humanitních předmětech nic jiného dnes ani neuslyší
a keby učiteľ pripustil diskusiu o tom, o čom sa nediskutuje, niekto by ho udal, a prišiel by o miesto... vykladať témy smú na besedách iba samopozvaní aktivisti z mimovládok so správnym ideologickým zameraním je len otázkou času, kedy dospejeme až sem
ďalsia kurikulárna reforma sa už chystá definitívne pochovať bývalú kvalitu čsl. školstva... ľutujem každého entuziastu, ktorý sa dnes odhodlá stať sa učiteľom... utekaj, kto môžeš
Má byt vůbec cílem to, aby děti byly hlavně šťastné (náhrada psychologa, drogového dealera a herny) nebo aby získaly dovednosti a znalosti (i za cenu diskomfortu a tlaku)?Musi to byt v opozici? Veci (a znalosti), ktere me zivi, jsem vstrebal tak nejak bez nejakeho tlaku a diskomfortu. Proste protoze me zajimaly.
co zabezpečí lepší práci v budoucnu, když se bude dítě učit adminovat Linux, programovat a bastlit,A k tomu adminovani linuxu, programovani a bastleni se dostane diky drillu ve skole? Neni ten drill spis kontraproduktivni, protoze ubira cas na veci, ktere dite zajimaji a budou ho v budoucnu asi i zivit? Ruku nahoru, kdo se ucil adminovani, programovani nebo bastleni pomoci drillu!
když bude cele dny hrát na xboxu a dívat se na tiktok jak cernosky twerkuji…Nemam ty tiktoky, tak by me zajimalo, jak se lisi twerkujici cernosky od toho, co je/bylo na MTV?
Je lépe dělat věci do kterých se mi až tolik nechce ve škole nebo si hrát a pak je muset dělat zbytek života?A je opravdu nutne delat pozbytek zivota, co se clovek ucil ve skole? Bude to s vyvojem technologii vubec mozne? V posledni dobe si vsimam toho, ze rada lidi se svou puvodni profesi sekla a zacala delat neco jineho, co je vic naplnuje. Typicky je to presun od kancelarske prace (s nutnou VS) k nejake kreativni manualni praci.
Nemam ty tiktoky, tak by me zajimalo, jak se lisi twerkujici cernosky od toho, co je/bylo na MTV?Prý to má díky interaktivitě a modernímu designu po o-30-let-pokročilejším výzkumu mnohem větší „dopamine rush“ (superstimulus). Asi jako ovoce a med vs. moderní čokoládové tyčinky.
Možno to bude tým, že si niečo predstavujú čo by mohlo byť vnútri. A to zvýši dopamin.
dobrá anamnéza stavu školstva a jeho produktov :)
Môžeš opísať ako by mali deti po škole relaxovať ? čo si pod tým predstavuješ ?