Britské herní studio Facepunch stojící za počítačovými hrami Garry's Mod a Rust uvolnilo svůj herní engine s&box (Wikipedie) jako open source. Zdrojové kódy jsou k dispozici na GitHubu pod licencí MIT. Herní engine s&box je postavený nad proprietárním herním enginem Source 2 od společnosti Valve.
Vývoj programovacího jazyka Zig byl přesunut z GitHubu na Codeberg. Sponzoring na Every.
Stejně jako GNOME i KDE Plasma končí s X11. KDE Plasma 6.8 poběží už pouze nad Waylandem. Aplikace pro X11 budou využívat XWayland.
Poslanci Evropského parlamentu dnes vyzvali k výraznému zvýšení ochrany nezletilých na internetu, včetně zákazu vstupu na sociální sítě pro osoby mladší 16 let. Legislativně nezávazná zpráva, kterou dnes odsouhlasil Evropský parlament poměrem 493 hlasů pro ku 92 proti, kromě zavedení věkové hranice 16 let pro využívání sociálních sítí, platforem pro sdílení videí či společníků s umělou inteligencí (AI) vyzývá také k zákazu … více »
Doom v KiCadu nebo na osciloskopu? Žádný problém: KiDoom: Running DOOM on PCB Traces a ScopeDoom: DOOM on an Oscilloscope via Sound Card.
Po AlmaLinuxu byl v nové stabilní verzi 10.1 vydán také Rocky Linux. Přehled novinek v poznámkách k vydání.
Open source reimplementace počítačových her Tomb Raider I a Tomb Raider II spolu s dalšími vylepšeními a opravami chyb TRX byla vydána ve verzi 1.0. Jedná se o sloučení projektů / enginů TR1X a TR2X do jednoho TRX. Videoukázka na YouTube.
Společnost Seznam.cz spouští konverzační nástroj založený na umělé inteligenci Seznam Asistent. Asistent využívá vlastní jazykový model SeLLMa a dočasně i komerční modely od OpenAI provozované v evropských datacentrech prostřednictvím Microsoft Azure. Dlouhodobým cílem Seznamu je provozovat Asistenta výhradně na interních jazykových modelech a ve vlastních datových centrech.
Software LibrePods osvobozuje bezdrátová sluchátka AirPods z ekosystému Applu. Exkluzivní funkce AirPods umožňuje využívat na Androidu a Linuxu. Díky zdokumentování proprietárního protokolu AAP (Apple Accessory Protocol).
Byl vydán AlmaLinux OS 10.1 s kódovým názvem Heliotrope Lion. S podporou Btrfs. Podrobnosti v poznámkách k vydání.
~/Davinci_blog_DB$ tree
.
└── Resolve Projects
├── Settings
│ ├── DeliverPresetList.xml
│ ├── PTZRInputPresetList.xml
│ ├── PTZROutputPresetList.xml
│ ├── SlatePresetList.xml
│ ├── SYSTEM CONFIG.xml
│ └── WindowsPresetList.xml
└── Users
├── admin
│ ├── Configs
│ │ └── User Default Config.xml
│ └── User.db
└── guest
├── Configs
│ └── User Default Config.xml
├── Projects
│ └── Test blog project
│ └── Project.db
└── User.db
2) PostgreSQL databáze ... SQL databáze obsahující datové struktury DR (v řádu desítek tabulek).
Při definici nové PostgreSQL databáze v DR se musí zadat DR_jméno_databáze, Location(IP/DNS_name postgreSQL serveru), DB_username, DB_password. Pozn. Kooperace více DR pracovišť nad jedním projektem je vyhrazena pouze Studio edici.
Projekt Manager také umožňuje v rámci zvolené DB organizovat projekty do složek pro udržení větší přehlednosti. Zjištovat verzi DR struktur v SQL databázi (obvykle novější verze DR upgraduje struktury DB na vyšší verzi .. pokud došlo ke změně). Zálohovat a obnovovat ručně obsah DB, importovat a exportovat projekty. Aktivovat Remote rendering tj. přepnout DR do podřízeného módu, který umožňuje vzdáleně spouštět rendering zvolených projektů. Přístup k použitým zdrojům v projektu (tj. odpovídající filesystémy s materiálem) jsou nutností na obou stanicích, pro cross-platform remote rendering by DR měl umožnit zadat alternativní cestu po daný zdroj .. Mount (path UNIX) a Mapped (písmenný disk Windows).
----------------------------------
Vlastní nastavení DR jsou k dispozici v menu "Davinci Resolve->Preference" na horní liště programu.
V System nastaveních je asi nejdůležitější položkou
Memory and GPU, kde kromě omezení paměťových (RAM) zdrojů pro DR je možné zvolit preferovanou HW/OS podporovanou GPGPU technologii(CUDA/OpenCL), výběr GPU určených pro GPGPU, volba zda se má ke GPGPU využít i GPU zajišťující zobrazování DE (při extrémním vytížení GPU by mohlo trpět zobrazování DE), či zda pro výpočet Scopes (dynamické zobrazení Parade, Waveform, Vectorscope, Histogram, CIE chromacity) má být také využito GPU. Ve free edici DR jsou některé volby bezpředmětné s ohledem na podporu maximálně jednoho GPU(pro GPGPU).
Media Storage umožňuje definovat filesystémy, na kterých leží vstupní materiál a kam bude cílen výstupní render.
Decode options umožňuje nastavit zapojení GPU do decodingu vstupního(proxy?) materiálu. Ať již pomocí preference vestavěných dekodérů GK typicky HEVC/H.264, tak podporou pro volbu GPGPU decodingu "rodného" B-RAW (BlackMagic Raw), R3D (Red camera). Ano po proprietárním software a proprietárních driverech jsou tu proprietární formáty.
Video a Audio I/O jsou nastavení týkající se obrazového výstupu (například již dříve zmíněné Decklink karty pro grabování a výstup), volba zvukového výstupu, atd.
Sekce Audio Plugins je orientována na externí zpracování zvuku, ať již v podobě VST pluginů či externích nástrojů.
Control Panels umožnují připojení externích periférií nabízející ergonomičtější ("analogové") rozhraní pro nastavení korekcí a ovládacích pokynů.
General určuje mj. kontrolu aktualizací, informování o nových verzích beta program, pravidla hlášení o chybách.
------------------------
V User nastavení Preferences jsou:
UI settigns .. Nastavení UI včetně volby jazyka
Project Save and Load ... Automatické otvírání a zálohování projektu
Editing .. výchozí vlastnosti Timeline (Start timecode, počty A/V tracků), chování SmartBinu, výchozí délky trvání efektů atd.
Color ... obecná nastavení související s barvami (Color Management má řadu dalších nastavení).
Fairlight ... nastavení integrovaného nástroje pro zpracování zvuku (volitelné zpoždění zvuku za obrazem, ..)
Playback setting ... prioritizace kvality a výkonu pro přehrávání
Control Panels ... definování výchozích citlivostí ovládacích prvků BM panelů
Metadata Presets ... definování presetů metadat
---------------------------------
Poznatky k licencování Davinci Resolve Studio (často z neoficiálních zdrojů, takže bez záruky).
U Davinci Resolve Studio s licečním USB klíčem je možné tento klíč přenášet mezi instalacemi (i platformami MacOS,Windows,Linux). Funkčnost DRS omezena v danou chvíli na jedinou stanici (tu kde je připojen USB dongle). Veškeré činnosti, včetně aktualizací mohou probíhat off-line.
U Davinci Resolve Studio s aktivačním číslem je možné tento současně aktivovat na dvou stanicích (pokud to znamená současný běh, tak je to možné využit při Remote Renderingu, kdy i render server musí mít platnou licenci). Při aktivaci na třetí stanici se zruší aktivace licence pro obě předchozí a na zvolené druhé se musí případně opět provést aktivace. V době aktivací a aktualizací DR musí být stanice připojena k Internetu (ověřuje se licence).
Příště uživatelské rozhraní DR.
Tiskni
Sdílej: