Poslední aktualizací začal model GPT-4o uživatelům příliš podlézat. OpenAI jej tak vrátila k předchozí verzi.
Google Chrome 136 byl prohlášen za stabilní. Nejnovější stabilní verze 136.0.7103.59 přináší řadu novinek z hlediska uživatelů i vývojářů. Podrobný přehled v poznámkách k vydání. Opraveno bylo 8 bezpečnostních chyb. Vylepšeny byly také nástroje pro vývojáře.
Homebrew (Wikipedie), správce balíčků pro macOS a od verze 2.0.0 také pro Linux, byl vydán ve verzi 4.5.0. Na stránce Homebrew Formulae lze procházet seznamem balíčků. K dispozici jsou také různé statistiky.
Byl vydán Mozilla Firefox 138.0. Přehled novinek v poznámkách k vydání a poznámkách k vydání pro vývojáře. Řešeny jsou rovněž bezpečnostní chyby. Nový Firefox 138 je již k dispozici také na Flathubu a Snapcraftu.
Šestnáctý ročník ne-konference jOpenSpace se koná 3. – 5. října 2025 v Hotelu Antoň v Telči. Pro účast je potřeba vyplnit registrační formulář. Ne-konference neznamená, že se organizátorům nechce připravovat program, ale naopak dává prostor všem pozvaným, aby si program sami složili z toho nejzajímavějšího, čím se v poslední době zabývají nebo co je oslovilo. Obsah, který vytvářejí všichni účastníci, se skládá z desetiminutových
… více »Richard Stallman přednáší ve středu 7. května od 16:30 na Technické univerzitě v Liberci o vlivu technologií na svobodu. Přednáška je určená jak odborné tak laické veřejnosti.
Jean-Baptiste Mardelle se v příspěvku na blogu rozepsal o novinkám v nejnovější verzi 25.04.0 editoru videa Kdenlive (Wikipedie). Ke stažení také na Flathubu.
TmuxAI (GitHub) je AI asistent pro práci v terminálu. Vyžaduje účet na OpenRouter.
Byla vydána nová verze R14.1.4 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5, Wikipedie). Přehled novinek i s náhledy v poznámkách k vydání. Podrobný přehled v Changelogu.
Jsem zakladatelem tohoto portálu. Linux jsem používal spousty let, nějaký čas jsem se aktivně podílel na jeho propagaci v Česku (CZLUG, časopisy ComputerWorld, Network Magazine atd). Se současným Abíčkem už nemám nic společného.
Měl jsem trošku času a tak jsem zase něco napsal. Nejvíce se změny týkají desktopů. Za prvé jsem přidal do Žebříčků Abíčka ty nejprohlíženější, nejkomentovanější a nejoblíbenější desktopy. Také jsem do této stránky přesunul žebříčky katalogu software. Stránku jsem také trošku přeuspořádal, aby byly vedle sebe stejné statistiky, jen za jiné období (revize 3032).
Do výpisu desktopů jsem přidal seznam nejkomentovanější, nejprohlíženější a nejpopulárnější desktopy přidané za poslední měsíc (revize 3037), v detailu přibyly tři starší desktopy autora desktopu (revize 3041) a dále nejpopulárnější desktopy vůbec. Dále jsem opravil chybějící link na smazání desktopu a na žádost zmenšil minimální rozměry obrázku na 640x480. Výpis uživatelů, kterým se líbí desktop, je teď dvousloupcový a obsahuje navíc skóre a bydliště uživatele. Stejný stránka se používá i pro výpis uživatelů, kterým se líbí nějaké video nebo aplikace (revize 3040).
Na SEO jsme nikdy nebyli dobří, důkazem je, že teprve teď jsem přidal pro hlavní stránku značku meta description. Máte-li vlastní stránku, prosím linkujte nás a naše služby. Pomůže nám to. V neposlední řadě jsem změnil nastavení zpráviček, implicitně se zobrazují nezkrácené. Dříve jsem také opravil kódování ampersandu v odkazech (revize 3030), počítat prokliky v rozcestníku, opravil chyby v lynx šabloně i jinde.
Co dále? Letos se chceme hlavně zaměřovat na vylepšení existujících služeb. Některé mají velký potenciál (skupiny), ale vůbec se neujaly. Pokud víte, co jim chybí k větší úspěšnosti, podělte se o své nápady. Další možností je předělat design Abíčka, koneckonců jsme letos ještě nikoho pořádně nenaštvali . Ale nebojte, nový design by musel zachovat současnou duši portálu, tedy střízlivost, jednoduchost a úspornost. Současný design je po těch letech hodně poslepovaný a zaslouží si občerstvení. Navíc má mouchy, ať už z hlediska SEO nebo zrakově postižených návštěvníků. Nezapomeňte, že vám nasloucháme a zajímá nás váš názor a hodnocení.
A pak je tu ještě jedna akce, kterou bychom rádi rozjeli. Pamatujete na naši wiki soutěž? Rádi bychom něco podobného dělali každý měsíc. Odměnou by byly trička Abíčka, případně dárky od sponzorů (klidně se hlaste, máte-li zájem o tuto formu propagace). Problém ale je, jak vybrat nominované autory? Musí to být spravedlivý způsob, který ale zabere rozumný čas a dá se provádět dlouhodobě. Odměny si zaslouží ať autoři obsahu nebo lidi, co radí v poradnách. Jak je ale najít? Máte nápad?
Tiskni
Sdílej:
Presun obsahu na samy zacatek HTML zdrojaku je hlavni podminkou redesignu. Mluvime o tom uz dlouho, ale s Robertem to sami nejspise nezvladneme. Bude se toho muset chopit profik.
Další možností je předělat design AbíčkaJedeš?!
Další možností je předělat design AbíčkaVrátí se oblouček a tučňák?
>>Máte-li vlastní stránku, prosím linkujte nás a naše služby. Pomůže nám to.
a za to mi bude odmenou, ze zde v paticce budu mit odkaz, ktery system abicko opravi, aby ho nikdo nezneuzival a nemohli ho poradne pouzit napriklad indexovaci a vyhledavaci systemy. Tak ci tak, bude -li si chtit nekdo vylepsit pagerank, tak to udela pomoci blogu.
System v tomto funguje spatne. A bude fungovat spatne, dokud se nebude rozlisovat treba dane linkovani tim, kdo cim pro abicko prispel.
\\ add skupiny - prekvapilo me, ze nejedou. Jenomze bouzel nepojedou. Nejsou lidi. Je sice pekne, ze hodne lidi komentuje, ale malokdo uz tvori jen tak. A touto vlastnosti uz trpi portaly par let. Na podobne veci jsme si vylamali zuby pred par lety.
\\add SEO - osobne bych na to nespolehal a snazil se pomoci si sam. Je to hodne zradne a hlavni je obsah. Kdyz uz, tak zaplatit radeji google nejakou korunu.
Co se tyce SEO, tak ten pad byl podle me zpusoben odkazy typu "beleni zubu" (i ja). Doslova sli o bod vsichni, kdo neco takoveho udelali. Kupodivu treba nepadl pagerank penguin.cz .
Tož ty patičky opět vysvětlím. Je s nima několik problémů, které spolu souvisí. Aktivní uživatel má tisíce komentářů a přidání URL do patičky se rovnalo google bombě. Chápu, že tato vlastnost byla pro mnohé uživatele atraktivní, ale to není účel patičky. Patička je pro čtenáře, ne pro boty a spidery. Sorry.
Dále každá stránka má nějaký page rank a ten se rozdělí mezi všechny odkazy, které se na ni objevují. V nejlepším případě jediného odkazu získá tento cílový web celý page rank odkazující stránky. No a teď si vemte Abíčko. Vlevo je patnáct zpráviček a šest serverů v rozcestníku. Bum, to je hned padesát odkazů. Pod článkem je diskuse se stovkou komentářů, každý má nejméně jeden odkaz v patičce. V samotném článku je třeba pět odkazů relevantních probíranému tématu. Nicméně v tomto zjednodušeném případě musí soupeřit se stopadesáti naprosto nerelevantními odkazy. Výsledkem je, že samotný odkaz z Abíčka je pro tyto stránky bezcenný. Google bohužel nepozná, zda se kousek textu týká hlavního obsahu stránky, nebo je to vata kolem. Proto se mu snažíme pomoci přidávání rel=nofollow.
Nerikam, ze nemas pravdu.
Osobne rozlisuji mezi tim, co je aktivni uzivatel. Pred casem jsem si udelal nejakou drobnou analyzu - staci si zgrupovat zaznamy podle uzivatelu.
Mas mraky lidi, co jenom diskutuji, v pripade abicka casto i pouze bloguji. A vetsinou o svych pravdach, kterym veri roky a bezduvodne. Pridana hodnota pro portal nic moc. Bude jich klidne ke stovce. Par skalnich generuje megabajty textu - doslova to, co bylo drive v chatu, tak je jako regulerni obsah na webu.
Pak mas par lidi, co neco tvori - jsou jich desitky, aktivnich jenom 10-15 v nejakem obdobi. Treba pridaji nejaky zajimavy zaznam. A tech je podstatne mene.
No a pak mas nejake vedeni a tahouny (i treba za penize) a tech je na prstech jedne ruky ( nekdy po letite praxi na pile).
No a tohle je prave duvod, proc nemam obavy o ty google bomby., kdyz se uprednostni pouze Ti, co vkladaji nejaky obsah. Ono celkove vsechny portaly jsou hodne nafoukla bublina.
rel=nofollow
ignoruje nebo mu přinejmenším nepřikládá velkou váhu (a třeba Michal Illich, autor Jyxa, kdysi sám napsal, že Jyxo rel=nofollow
ignoruje). Je to totiž podobné, jako meta tagy description*) nebo keywords -- autor stránky si tam může dát co chce, a je to určené primárně pro vyhledávače, ne pro uživatele. Takže je to ideální místo, jak se pokoušet vyhledávač nějak oblafnout. Takže pokud Google rel=nofollow
nějak používá, tak jenom jako informaci "autor těchto stránek nechce, aby se přes tento odkaz předával PageRank", ne jako striktní zákaz předávání.
*) Takže ten chybějící meta tag description taky nebyl až taková tragédie -- např. Google ten tag použije pouze ve výpisu výsledků vyhledávání a to jen v případě, kdy je text v něm dostatečně relevantní k dotazu. Jinak se chová, jako by tam nebyl a vypíše části stránky, kde se vyskytují vyhledávaná slova. A pro indexování ten tag nepoužívá vůbec.
No, ten rozdil s description a bez je velky. Puvodne se tam zobrazovaly nahodne kousky ze zpravicek, ted je tam popisek abicka. Ve vypise hledani to urcite prinosne bude, lepe to lidem vysvetli, co maji od webu ocekavat.
Nový design je dobrý nápad, zvláště pak, když je to desetileté výročí . Jen ať to není ten web 2.0. Plýtvání místem, strašně barevné stránky apod.
Soutěže určitě chci. Chci triko ábíčka . Vybírat nominované bych nechal čtenáře, ale chtělo by jim to dát vědět formou článků, boxu na hlavní stránce, v boxu na leve/pravé straně, apod. Nechat tomu nějaký čas a ten pravý se určitě vybere.
Jako linkování stačí použít odkaz na ábíčko, nebo lze udělat i něco více. Odkaz sem mám na skoro na každé stránce, ale pokud lze udělat více, tak dejte vědět . Sice mé stránky nemají velkou návštěvnost, ale každý link dobrý.