Je třetí sobota v září a proto vše nejlepší k dnešnímu Software Freedom Day (SFD, Wikipedie).
Bogdan Ionescu rozběhl webový server na jednorázové elektronické cigaretě.
Byla vydána beta verze Ubuntu 25.10 s kódovým názvem Questing Quokka. Přehled novinek v poznámkách k vydání. Dle plánu by Ubuntu 25.10 mělo vyjít 9. října 2025.
Bola vydaná nová verzia 4.13 security platformy Wazuh. Prináša nový IT hygiene dashboard, hot reload dekodérov a pravidiel. Podrobnosti v poznámkách k vydaniu.
Americký výrobce čipů Nvidia investuje pět miliard dolarů (přes 100 miliard Kč) do konkurenta Intel, který se v poslední době potýká s vážnými problémy. Firmy to včera oznámily ve společné tiskové zprávě. Dohoda o investici zahrnuje spolupráci při vývoji čipů pro osobní počítače a datová centra. Akcie společnosti Intel na zprávu reagovaly výrazným růstem.
Dlouholetý balíčkář KDE Jonathan Riddell končí. Jeho práci na KDE neon financovala firma Blue Systems, která ale končí (Clemens Tönnies, Jr., dědic jatek Tönnies Holding, ji už nebude sponzorovat), někteří vývojáři KDE se přesunuli k nově založené firmě Techpaladin. Pro Riddella se již nenašlo místo. Následovala debata o organizaci těchto firem, které zahraniční vývojáře nezaměstnávají, nýbrž najímají jako kontraktory (s příslušnými důsledky z pohledu pracovního práva).
V Amsterdamu probíhá Blender Conference 2025. Videozáznamy přednášek lze zhlédnout na YouTube. V úvodní keynote Ton Roosendaal oznámil, že k 1. lednu 2026 skončí jako chairman a CEO Blender Foundation. Tyto role převezme současný COO Blender Foundation Francesco Siddi.
The Document Foundation, organizace zastřešující projekt LibreOffice a další aktivity, zveřejnila výroční zprávu za rok 2024.
Byla vydána nová stabilní verze 7.6 webového prohlížeče Vivaldi (Wikipedie). Postavena je na Chromiu 140. Přehled novinek i s náhledy v příspěvku na blogu.
Byla vydána verze 1.90.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Podobně v interiéru musí být hodně světlo, jinak jsou fotky dost zrnité a nekvalitní.Takže ještě budeš potřebovat velký snímač. Alespoň 1/1,8".
Osobně bych ale šel do nějakého Canona, hlavně kvůli CHDK.
+1 (Navíc mívaly napájení z AAA baterií... a některé i hledáček, o současných ale nic moc nevím. Dál bych měl nějaké tipy, ale na výrazně odlišné užití.)
Navíc mívaly napájení z AAA baterií.
To je výhoda?
I když nevím, jak na tom budou s výdrží ty, které jsou napájené jen dvěma AA.Není to tak špatné. Řádově stovky fotek bez blesku na 2600mAh NI-MH akumulátory. V podstatě celý katalog jsem udělal na dvě AA.
Ono je to složitější. Pokud vyrážím někam, kde očekávám, že budu intenzivněji fotit, a zvlášť když očekávám problémy s dobíjením, tak si předtím naplno nabíjím oba akumulátory - ve fotáku i záložní. Nepoužívám-li interní blesk, stačí mi akumulátor na něco kolem 500 snímků. Takže dohromady asi 1000 snímků bez nabíjení, což je shodou okolností součet kapacit karet, které s sebou nosím.
Mohl by se někdo, kdo s tím má zkušenosti, vyjádřit, nakolik je reálné používání běžných (nenabíjecích) alkalických baterií? Tj. kolik snímků se na ně typicky dá udělat?
To fotíte: zapnout-rychle vyfotit-rychle vypnout, ne?
To také není úplně ono, protože řada kompaktů při zapnutí vysouvá a při vypnutí zasouvá objektiv, což je dost energeticky náročné.
průměrné alkalické články (Energeizer, Duracell)
Tyhle dvě značky bych ale označil spíš za výrazný nadprůměr - přinejmenším cenově.
Je to dáno tím, že relativně vysoké proudy, které používá foťák, nejsou alkalickým baterkám moc příjemné.
Přesně o to mi šlo. Zvláště u levnějších alkalických článků bych se obával toho, že budou velmi rychle "vybité" ve smyslu, že nedokážou poskytnout dostatečný špičkový proud pro foťák. A ty dražší (což nemusí nutně znamenat lepší) už zase přijdou dost draho.
... u videa nejde používat zoom. ...Myslím, že to nebude Casio-only vlastnosť. Ja to mám u Canonu (A720) tiež - keď zapnem záznam videa tak sa nedá meniť optický zoom až kým záznam neukončím.
Takze najlepsi kompakt na svete je jasne DMC ZS3/TZ7. TZ7 je okliestena EU verzia nahrava video len 15 minut. ZS3 ma video neobmedzene (mam ZS3 z USA).WTF? To uz Uhnije reguluje i kolik videa se muze natocit na fotak? Proc? Je fajn, ze se o nas komisari tak dobre staraji, pry se bude i menit ostnaty drat okolo pastviny pro ovce...
To uz Uhnije reguluje i kolik videa se muze natocit na fotak? Proc?To je proto, že když půjde natočit více než 15 minut, bude to řazeno do kategorie zboží "kamery", od čehož se bude odvíjet clo, autorské poplatky a nevím co ještě.
Taky me trochu odrazuje 14 megapixelu, bojim se sumu.Už jsme se s Michalem Kubečkem shodli na tom, že s šumem a rozlišením při dodržení správné rekonstrukce to nebude tak žhavé (ale nejlépe by samozřejmě bylo to ověřit – nějaký dobrovolník?). Jinak další parametr, na který bych hleděl já je zda-li dovede na jedno zmáčknutí udělat rychle sérii fotek za sebou. Tím se dá ten šum, který je náhodný docela účinně odstraňovat.
Nový nemusí být nutně lepší. Občas spíš různá vylepšení vedou k celkovému zhoršení kvality nějaké řady výrobků.Tohle byl nedávno případ těch kompaktů od Canonu. Po vynikajícím A590 přišel výrazně horší a současně dražší A1000.
...dělá prostě nejvíc super fotky...
OMG
Dal, kolik z vas, co ma fotak na 6-7-10 mpix vlastne foti v nativnim rozliseni?...a o tom to je, na co mi sou fotky větší než 4mp (pokud to nechci nějak extra minikádrovat), když pominu úchylku na papírový fotky A4, tak kde zobrazim takový rozlišení...
Že tam není 300dpi kresby, to na těch 45x30 pozná leckdo. Profík ale naopak ví, že zvětšeniny 45x30 si člověk nedělá proto, aby si je prohlížel z 20 centimetrů. :-)
350D není špatná, ale je potřeba mít na paměti, že pro kresbu je podstatný především objektiv, tělo prakticky vůbec. A setový objektiv dodávaný s 350D (resp. se všemi low-endy Canonu až po 400D) patří v tomto ohledu k těm horším. Na druhou stranu, i tak strčí do kapsy jakýkoli kompakt.
všechny procesy vedoucí ke vzniku šumu v elektroniceDobře, zapomněl jsem dodat
atd..
statistické fluktuaceU té si až tak jistý nejsem. Pokud jde opravdu o náhodný šum, tak lze snadno vyrušit dalším rozměrem – časem (už jsem se zmiňoval výše). Ale vzhledem k tomu, že asi půjde o nějaký fyzikální limit, tak o jeho náhodnosti dost pochybuju. No ale se vším ostatním souhlasím a mimo jiné je to také to co jsem se snažil říct, popsáno lepšími slovy.
nicmene cip mel vic tech prokletych megapixelu, a fotky byly evidentne a meritelne horsi, byvaly kolega co dela v Izraeli pro Canon to pocital, a rikal neco o ne uplne vhodnych mikrocockach pro jednotlive pixely senzoru...A navic, zkuste si spocitat plochu a svetelny tok u jednotliveho pixelu pro moderni kompakt s 10 mpix a treba pro starou G3...a zapremyslet co a proc sumi vic.
Ono to tak úplně jednoduché není. Ten šum vypadá strašidelně, když se člověk na fotku dívá na monitoru v režimu "pixel na pixel". Jenže to se vlsastně dívá na zvětšeninu, která má např. u 10Mp foťáku asi 90x60 cm, a co je důležité, čím víc pixelů, tím větší zvětšení takhle dostane. Takže míra šumu by se správně měla posuzovat po přeškálování na stejnou velikost. A pak už není žádný principiální důvod, proč by měl foťák s větším počtem pixelů automaticky produkovat víc šumu (kromě mezer mezi buňkami, ale ty nezpůsobí nijak propastný rozdíl).
Tím ale samozřejmě nechci říct, že honba za megapixely má smysl. Spíš bych ale argumentoval tím, že optika kompaktů nemůže tolik detailů vykreslit ani teoreticky, natož prakticky; dobře je to popsané např. na téhle stránce, je tam i formulář, kde si lze vyzkoušet, při jakých hodnotách začne být rozlišení obrázku principiálně limitováno difrakcí. Takže víc megapixelů znamená v praxi jen větší soubory, ne víc detailů.
Tobě se nikdy nestalo, že jsi na fotce našel nějaký zajímavý detail a už nebylo rozlišení (optické i senzorové) na to, aby se dal použitelně vyříznout?Co bych dělal s foťákem? Já si musím vystačit s tužkou, papírem a logaritmickým pravítkem.
To že běžně produkuju fotky o 1.5Mpx neznamená, že těch dalších dostupných 13.5Mpx nepotřebuju.Otázkou je, kolik takový výřez obsahuje informace. Zvětšovat nejde do nekonečna, stejně jako jeden světelný paprsek neobsahuje nekonečné množství fotonů.
Otázkou je, kolik takový výřez obsahuje informace. Zvětšovat nejde do nekonečna, stejně jako jeden světelný paprsek neobsahuje nekonečné množství fotonů.
Je jasné, že to má své limity. Všichni to víme a kdo to neví si to může nastudovat. Ale 4Gpx bych si nechal líbit
koho mate rozzarene okno, at se mrkne do exifu
Není tam.
A pak jsou tu jeste skutecne Leicy
Leoš chce foťák v ceně kolem 5000 Kč, ne 5000 €. :-)
Tiskni
Sdílej: