Dellu byla odcizena databáze zákazníků (jméno, adresa, seznam zakoupených produktů) [Customer Care, Bleeping Computer].
V lednu byl otevřen editor kódů Zed od autorů editoru Atom a Tree-sitter. Tenkrát běžel pouze na macOS. Byl napevno svázán s Metalem. Situace se ale postupně mění. V aktuálním příspěvku Kdy Zed na Linuxu? na blogu Zedu vývojáři popisují aktuální stav. Blíží se alfa verze.
O víkendu 11. a 12. května lze navštívit Maker Faire Prague, festival plný workshopů, interaktivních činností a především nadšených a zvídavých lidí.
Byl vydán Fedora Asahi Remix 40, tj. linuxová distribuce pro Apple Silicon vycházející z Fedora Linuxu 40.
Představena byla služba Raspberry Pi Connect usnadňující vzdálený grafický přístup k vašim Raspberry Pi z webového prohlížeče. Odkudkoli. Zdarma. Zatím v beta verzi. Detaily v dokumentaci.
Byla vydána verze R14.1.2 desktopového prostředí Trinity Desktop Environment (TDE, fork KDE 3.5). Přehled novinek v poznámkách k vydání, podrobnosti v seznamu změn.
Dnešním dnem lze již také v Česku nakupovat na Google Store (telefony a sluchátka Google Pixel).
Apple představil (keynote) iPad Pro s čipem Apple M4, předělaný iPad Air ve dvou velikostech a nový Apple Pencil Pro.
Richard Biener oznámil vydání verze 14.1 (14.1.0) kolekce kompilátorů pro různé programovací jazyky GCC (GNU Compiler Collection). Jedná se o první stabilní verzi řady 14. Přehled změn, nových vlastností a oprav a aktualizovaná dokumentace na stránkách projektu. Některé zdrojové kódy, které bylo možné přeložit s předchozími verzemi GCC, bude nutné upravit.
Free Software Foundation zveřejnila ocenění Free Software Awards za rok 2023. Vybráni byli Bruno Haible za dlouhodobé příspěvky a správu knihovny Gnulib, nováček Nick Logozzo za front-end Parabolic pro yt-dlp a tým Mission logiciels libres francouzského státu za nasazování svobodného softwaru do praxe.
Jsem zakladatelem tohoto portálu. Linux jsem používal spousty let, nějaký čas jsem se aktivně podílel na jeho propagaci v Česku (CZLUG, časopisy ComputerWorld, Network Magazine atd). Se současným Abíčkem už nemám nic společného.
Nastal čas poslat můj starý Canon do věčných lovišť a koupit si nějaký nový digiťák. Prohledávat eshopy mi nepřijde efektivní, výběr je veliký, důležité parametry tam stejně nejsou. Tak chci využít vaše zkušenosti a poradit vás o radu. Co hledám?
Na současném foťáku se mi nelíbí pomalost, když fotím pohyb, většinou zachytím něco jiného. Podobně v interiéru musí být hodně světlo, jinak jsou fotky dost zrnité a nekvalitní. Uvnitř fotky také zachytí jen výsek toho, co vidím očima. Zvláště markantní je to třeba v koupelce, kterou jsem nebyl schopen vecpat do záběru. Spousta z těchto problémů jsou asi principiálního rázu, ale některé výrobky se s nimi mohou vypořádat lépe než ostatní.
Co byste mi poradili? Jaké máte zkušenosti? Děkuji.
Tiskni Sdílej:
Podobně v interiéru musí být hodně světlo, jinak jsou fotky dost zrnité a nekvalitní.Takže ještě budeš potřebovat velký snímač. Alespoň 1/1,8".
Osobně bych ale šel do nějakého Canona, hlavně kvůli CHDK.
+1 (Navíc mívaly napájení z AAA baterií... a některé i hledáček, o současných ale nic moc nevím. Dál bych měl nějaké tipy, ale na výrazně odlišné užití.)
Navíc mívaly napájení z AAA baterií.
To je výhoda?
I když nevím, jak na tom budou s výdrží ty, které jsou napájené jen dvěma AA.Není to tak špatné. Řádově stovky fotek bez blesku na 2600mAh NI-MH akumulátory. V podstatě celý katalog jsem udělal na dvě AA.
Ono je to složitější. Pokud vyrážím někam, kde očekávám, že budu intenzivněji fotit, a zvlášť když očekávám problémy s dobíjením, tak si předtím naplno nabíjím oba akumulátory - ve fotáku i záložní. Nepoužívám-li interní blesk, stačí mi akumulátor na něco kolem 500 snímků. Takže dohromady asi 1000 snímků bez nabíjení, což je shodou okolností součet kapacit karet, které s sebou nosím.
Mohl by se někdo, kdo s tím má zkušenosti, vyjádřit, nakolik je reálné používání běžných (nenabíjecích) alkalických baterií? Tj. kolik snímků se na ně typicky dá udělat?
To fotíte: zapnout-rychle vyfotit-rychle vypnout, ne?
To také není úplně ono, protože řada kompaktů při zapnutí vysouvá a při vypnutí zasouvá objektiv, což je dost energeticky náročné.
průměrné alkalické články (Energeizer, Duracell)
Tyhle dvě značky bych ale označil spíš za výrazný nadprůměr - přinejmenším cenově.
Je to dáno tím, že relativně vysoké proudy, které používá foťák, nejsou alkalickým baterkám moc příjemné.
Přesně o to mi šlo. Zvláště u levnějších alkalických článků bych se obával toho, že budou velmi rychle "vybité" ve smyslu, že nedokážou poskytnout dostatečný špičkový proud pro foťák. A ty dražší (což nemusí nutně znamenat lepší) už zase přijdou dost draho.
... u videa nejde používat zoom. ...Myslím, že to nebude Casio-only vlastnosť. Ja to mám u Canonu (A720) tiež - keď zapnem záznam videa tak sa nedá meniť optický zoom až kým záznam neukončím.
Takze najlepsi kompakt na svete je jasne DMC ZS3/TZ7. TZ7 je okliestena EU verzia nahrava video len 15 minut. ZS3 ma video neobmedzene (mam ZS3 z USA).WTF? To uz Uhnije reguluje i kolik videa se muze natocit na fotak? Proc? Je fajn, ze se o nas komisari tak dobre staraji, pry se bude i menit ostnaty drat okolo pastviny pro ovce...
To uz Uhnije reguluje i kolik videa se muze natocit na fotak? Proc?To je proto, že když půjde natočit více než 15 minut, bude to řazeno do kategorie zboží "kamery", od čehož se bude odvíjet clo, autorské poplatky a nevím co ještě.
Taky me trochu odrazuje 14 megapixelu, bojim se sumu.Už jsme se s Michalem Kubečkem shodli na tom, že s šumem a rozlišením při dodržení správné rekonstrukce to nebude tak žhavé (ale nejlépe by samozřejmě bylo to ověřit – nějaký dobrovolník?). Jinak další parametr, na který bych hleděl já je zda-li dovede na jedno zmáčknutí udělat rychle sérii fotek za sebou. Tím se dá ten šum, který je náhodný docela účinně odstraňovat.
Nový nemusí být nutně lepší. Občas spíš různá vylepšení vedou k celkovému zhoršení kvality nějaké řady výrobků.Tohle byl nedávno případ těch kompaktů od Canonu. Po vynikajícím A590 přišel výrazně horší a současně dražší A1000.
...dělá prostě nejvíc super fotky...
OMG
Dal, kolik z vas, co ma fotak na 6-7-10 mpix vlastne foti v nativnim rozliseni?...a o tom to je, na co mi sou fotky větší než 4mp (pokud to nechci nějak extra minikádrovat), když pominu úchylku na papírový fotky A4, tak kde zobrazim takový rozlišení...
Že tam není 300dpi kresby, to na těch 45x30 pozná leckdo. Profík ale naopak ví, že zvětšeniny 45x30 si člověk nedělá proto, aby si je prohlížel z 20 centimetrů. :-)
350D není špatná, ale je potřeba mít na paměti, že pro kresbu je podstatný především objektiv, tělo prakticky vůbec. A setový objektiv dodávaný s 350D (resp. se všemi low-endy Canonu až po 400D) patří v tomto ohledu k těm horším. Na druhou stranu, i tak strčí do kapsy jakýkoli kompakt.
všechny procesy vedoucí ke vzniku šumu v elektroniceDobře, zapomněl jsem dodat
atd..
statistické fluktuaceU té si až tak jistý nejsem. Pokud jde opravdu o náhodný šum, tak lze snadno vyrušit dalším rozměrem – časem (už jsem se zmiňoval výše). Ale vzhledem k tomu, že asi půjde o nějaký fyzikální limit, tak o jeho náhodnosti dost pochybuju. No ale se vším ostatním souhlasím a mimo jiné je to také to co jsem se snažil říct, popsáno lepšími slovy.
nicmene cip mel vic tech prokletych megapixelu, a fotky byly evidentne a meritelne horsi, byvaly kolega co dela v Izraeli pro Canon to pocital, a rikal neco o ne uplne vhodnych mikrocockach pro jednotlive pixely senzoru...A navic, zkuste si spocitat plochu a svetelny tok u jednotliveho pixelu pro moderni kompakt s 10 mpix a treba pro starou G3...a zapremyslet co a proc sumi vic.
Ono to tak úplně jednoduché není. Ten šum vypadá strašidelně, když se člověk na fotku dívá na monitoru v režimu "pixel na pixel". Jenže to se vlsastně dívá na zvětšeninu, která má např. u 10Mp foťáku asi 90x60 cm, a co je důležité, čím víc pixelů, tím větší zvětšení takhle dostane. Takže míra šumu by se správně měla posuzovat po přeškálování na stejnou velikost. A pak už není žádný principiální důvod, proč by měl foťák s větším počtem pixelů automaticky produkovat víc šumu (kromě mezer mezi buňkami, ale ty nezpůsobí nijak propastný rozdíl).
Tím ale samozřejmě nechci říct, že honba za megapixely má smysl. Spíš bych ale argumentoval tím, že optika kompaktů nemůže tolik detailů vykreslit ani teoreticky, natož prakticky; dobře je to popsané např. na téhle stránce, je tam i formulář, kde si lze vyzkoušet, při jakých hodnotách začne být rozlišení obrázku principiálně limitováno difrakcí. Takže víc megapixelů znamená v praxi jen větší soubory, ne víc detailů.
Tobě se nikdy nestalo, že jsi na fotce našel nějaký zajímavý detail a už nebylo rozlišení (optické i senzorové) na to, aby se dal použitelně vyříznout?Co bych dělal s foťákem? Já si musím vystačit s tužkou, papírem a logaritmickým pravítkem.
To že běžně produkuju fotky o 1.5Mpx neznamená, že těch dalších dostupných 13.5Mpx nepotřebuju.Otázkou je, kolik takový výřez obsahuje informace. Zvětšovat nejde do nekonečna, stejně jako jeden světelný paprsek neobsahuje nekonečné množství fotonů.
Otázkou je, kolik takový výřez obsahuje informace. Zvětšovat nejde do nekonečna, stejně jako jeden světelný paprsek neobsahuje nekonečné množství fotonů.
Je jasné, že to má své limity. Všichni to víme a kdo to neví si to může nastudovat. Ale 4Gpx bych si nechal líbit
koho mate rozzarene okno, at se mrkne do exifu
Není tam.
A pak jsou tu jeste skutecne Leicy
Leoš chce foťák v ceně kolem 5000 Kč, ne 5000 €. :-)