Přemýšlíte, jak začít prázdniny? Už v úterý 1. července se bude konat Virtuální Bastlírna, tedy online setkání bastlířů, techniků, vědců i akademiků, kde se ve volné diskuzi probírají novinky ze světa techniky, ale i jiných zajímavých témat.
Za poslední měsíc jsme byli svědky plamenů několika raket. Zatímco malá raketa od Hondy se úspěšně vznesla a opět přistála, raketa od SpaceX se rozhodla letět všemi směry najednou. Díkybohu méně … více »Linus Torvalds zmínil, že souborový systém Bcachefs zřejmě odstraní z mainline Linuxu v začleňovacím okně pro vydání 6.17. Kent Overstreet mu totiž posílá kód s novou funkcionalitou i pro začlenění do kandidátů na vydání, kdy očekává pouze opravy chyb. Kent Overstreet byl již dříve z vývoje vyloučen kvůli konfliktní komunikaci.
Ministerstvo průmyslu a obchodu propaguje Microsoft. Ten ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu spouští AI National Skilling Plan v ČR. "Iniciativa Microsoftu přináší konkrétní a praktickou podporu právě tam, kde ji nejvíc potřebujeme – do škol, firem i veřejné správy.", říká ministr průmyslu a obchodu Lukáš Vlček.
Jste český ISP? Vyplněním krátkého dotazníku můžete pomoci nasměrovat vývoj nové generace routerů Turris Omnia [𝕏].
Celkové tržby společnosti Canonical za rok 2024 byly 292 milionů dolarů (pdf). Za rok 2023 to bylo 251 milionů dolarů.
Byla vydána verze 1.88.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Distribuce Tails specializující se ochranu online soukromí uživatele byla vydána ve verzi 6.17. Mimo jiné aktualizuje Tor Browser (14.5.4) a opravuje několik chyb.
Ubuntu nově pro testování nových verzí vydává měsíční snapshoty. Dnes vyšel 2. snapshot Ubuntu 25.10 (Questing Quokka).
Město Lyon posiluje svou digitální suverenitu a postupně nahrazuje software od společnosti Microsoft bezplatnými alternativami, zejména OnlyOffice pro kancelářské aplikace a Linux a PostgreSQL pro systémy a databáze.
Evropská občanská iniciativa Stop Destroying Videogames se snaží o to, aby vydavatelé, kteří spotřebitelům v Evropské unii prodávají videohry nebo na ně udělují licence, měli povinnost tyto hry ponechat ve funkčním (hratelném) stavu i po ukončení podpory ze své strany. Podpořit podpisem tuto iniciativu můžete v Systému pro online sběr podpisů.
Před pár dny jsem odkýval, že se budu podílet na jednom projektu. Pak jsem ale zjistil, že se bude dělat v Php a používat se bude patrně Zend framework. Nic proti Php ani Zendu (zatím) nemám, snad jen to, že jsem v Php (a tudíž pochopitelně i Zendu) nikdy pořádně nedělal a Php téměř neznám (tím nechci říct, že existuje programovací jazyk, o kterém bych se odvážil tvrdit, že v něm umím, neodvážil bych se ani tvrdit, že umím programovat ). Inu, co neumím, to se naučím (a nebo to aspoň zkusím). Takže jsem teď po večerech, když jsem měl zrovna volnou chvilku, začal okukovat Zend. Toto tedy budou poznámky o Zednu (jestli bude síla a čas, tak těch zápisků bude víc), nebo spíš takový kompilát příkladů posbíraných různě po webu a manuálu. Třeba se to někomu bude hodit.
Zend je open source MVC framework, naprogramovaný v Pph5 (takže je naprogramován pěkně objektově), který se krom MVC snaží uplatňovat i další návrhové vzory (např. front controller). Důraz je kladen na modularitu, takže se nemusí používat cely framework, ale třeba jen některé jeho části, které se právě hodí.
Typická adresářová struktůra vypadá následovně: zendTest/ controllers/ IndexController.php FooController.php models/ views/ scripts/ index/ foo/ helpers/ filters/Vše umístíme nejlépe někam mimo web adresář, mimo dosah Apache. Do web adresáře pak dáme jen zendTest/index.php (a případně styly, javascripty etc.) a soubor .htaccess (což ovšem předpokládá, že máme v konfiguraci Apache povoleno použití htaccess souborů, načtené potřebné moduly...). Obsah souborů index.php i .htacces je vcelku prostý:
<?php require '../../zendTest/bootstrap.php';a
RewriteEngine on RewriteRule !\.(js|ico|gif|jpg|png|css)$ index.phpObsah souboru .htaccess se postará o přesměrovaní requestů, jejich url nekončí příponami uvedenými v závorce na index.php, který se jen postará o načtení souboru bootstrap.php (který leží v kořenovém adresáři naší aplikace zendTest někde mimo webový adresář). V souboru bootstrap.php se provedou potřebná nastavení (hlavně nastavení cesty k zend frameworku samotnému), načtení potřebných tříd a na závěr získání instance front controlleru a obsluha požadavku. bootstrap.php by mohl vypadat např. následovně:
<?php //error reporting error_reporting(E_ALL|E_STRICT); ini_set('display_errors', 1); //path to zend and class path set_include_path('../../zend/library'. PATH_SEPARATOR . '../../zendTest/models/' . PATH_SEPARATOR . get_include_path()); include "Zend/Loader.php"; Zend_Loader::registerAutoload(); //setup front controller $frontController = Zend_Controller_Front::getInstance(); $frontController->throwExceptions(true); //path to controllers $frontController->setControllerDirectory('../../zendTest/controllers'); //dispatch request $frontController->dispatch();Zavolání funkce
Zend_Loader::registerAutoload();
způsobí, že nebude potřeba načítat potřebné třídy Zendu explicitně voláním Zend_Loader::loadClass('clazz')
, ale při vytváření instance dané třídy se o to framework postará sám. O obsluhu všech požadavků se stará front controller, který v nejjednodušším případě dělá to, že z url určí příslušný modul a dále pak určí a následně zavolá kontroler a příslušnou akci, která se má provést. Toto určení modulu, kontroleru a akce se provádí podle klíče http://localhost/application/controller/action (případně application/module/controller/action). V případě, že není určený kontroler nebo akce, volá se automaticky IndexController, resp. indexAction.
Jestliže tedy budeme chtít vytvořit oblíbený začátečnický program "Hello world!", který se zobrazí po zadání adresy http://localhost/zendTest, musíme v adresáři zendTest/controllers vytvořit třídu IndexController, která dědí od Zend_Controller_Action, kde implementujeme akci indexAction:
<?php class IndexController extends Zend_Controller_Action { function indexAction() { $this->view->title = "Hello world!"; $this->view->content = "etc."; } }Máme tedy kontoler, model v našem jednoduchém příkládku nevyužijeme, poslední co tedy zbývá udělat, je vytvořit nějaké view. V adresáři zendTest/views/scripts vytvoříme adresář index (bude obsahovat view ke kontroleru IndexController) a v něm soubor index.phtml (view k akci indexAction) např. následujícího obsahu:
<?php echo $this->render('header.phtml'); ?> <h1><?php echo $this->escape($this->title); ?></h1> <?php echo $this->escape($this->content); ?> <?php echo $this->render('footer.phtml'); ?>Hlavičku a patičku umístíme do oddělených souborů, abychom je později jednoduše mohly použít pro další šablony. Zend tyto soubory očekává v adresáři zendTest/views/scripts.
Náš "Hello world" zobrazíme tak, ze do prohlížeče zadáme adresu http://localhost/zendTest (stejně tak bude fungovat http://localhost/zendTest/index nebo http://localhost/zendTest/index/index).
PS. Jestli se někdo diví, proč skripty nejsou uzavřeny tagem ?>
, tak ať se podívá sem.
Tiskni
Sdílej:
Mnohem lepsi je pouzit Zend_Layout, tohle do view imho moc nepatri a hlavne to budes muset mit ve vsech strankach, coz je trochu opruz a taky nemuzes stejnou template pouzit pro rozdilne views.
Dale je doporucovavano mit vsech rozdeleno do "samostatnych" modulu a defautlni nazvany default. Tzn. ze v adresari application bude podadresar default a v nem potom az to co tam mas ted.
Jinak preju hodne zabavy, se ZF se da opravdu hodne rychle vyvijet.Zend_Layout je vážně super věc. Do bootstrapu se dá něco jako:
$layout = Zend_Layout::startMvc(); $layout->setConfig($config);
V $config
je uložena instance konfigurace, vytvořená např. pomocí třídy Zend_Config_Ini
nebo Zend_Config_Xml
(já preferuju Zend_Config_Xml
) a ve svém konfiguračním XML je něco jako:
<configdata> <production> <layout>hlavnilayout</layout> <layoutPath>application/layout/</layoutPath> </production> </configdata>
No a ve vlastním layoutu hlavnilayout.phtml
pak můžeš uvést vlastní tělo HTML stránky:
<?php $this->headMeta()->appendHttpEquiv("Content-Type","text/html; charset=UTF-8"); ?> <?= "<?xml version=\"1.0\" encoding=\"UTF-8\"?>\n" ?> <?= $this->doctype("XHTML1_STRICT")."\n" ?> <html> <head> <?= $this->headTitle()."\n" ?> <?= $this->headMeta()."\n" ?> <?= $this->headLink()."\n" ?> <?= $this->headScript()."\n" ?> </head> <body> <div id="Header"> <h1><?= $this->headTitle()->getValue() ?></h1> </div> <div id="Content"> <!-- Tady se bude generovat vlastní tělo stránky --> <?= $this->layout()->content ?> </div> <div id="Footer" class="NoPrint">Patička stránky</div> </body> </html>
Hlavní obsah stránky generována v controlleru se doplní v $this->layout()->code
. V controlleru lze rovněž pomocí $this->_helper->layout->disableLayout()
vykreslování layoutu buď úplně vypnout, nebo pomocí $this->_helper->layout->setLayout('jinylayout')
nastavit layout jiný.
Musím uznat, že předtím byla práce se Zend Framework trošku složitější.