Richard Stallman dnes v Liberci přednáší o svobodném softwaru a svobodě v digitální společnosti. Od 16:30 v aule budovy G na Technické univerzitě v Liberci. V anglickém jazyce s automaticky generovanými českými titulky. Vstup je zdarma i pro širokou veřejnost.
sudo-rs, tj. sudo a su přepsáné do programovacího jazyka Rust, nahradí v Ubuntu 25.10 klasické sudo. V plánu je také přechod od klasických coreutils k uutils coreutils napsaných v Rustu.
Fedora se stala oficiální distribucí WSL (Windows Subsystem for Linux).
Společnost IBM představila server IBM LinuxONE Emperor 5 poháněný procesorem IBM Telum II.
Byla vydána verze 4.0 multiplatformního integrovaného vývojového prostředí (IDE) pro rychlý vývoj aplikaci (RAD) ve Free Pascalu Lazarus (Wikipedie). Přehled novinek v poznámkách k vydání. Využíván je Free Pascal Compiler (FPC) 3.2.2.
Podpora Windows 10 končí 14. října 2025. Připravovaná kampaň Konec desítek (End of 10) může uživatelům pomoci s přechodem na Linux.
Již tuto středu proběhne 50. Virtuální Bastlírna, tedy dle římského číslování L. Bude L značit velikost, tedy více diskutujících než obvykle, či délku, neboť díky svátku lze diskutovat dlouho do noci? Bude i příští Virtuální Bastlírna virtuální nebo reálná? Nejen to se dozvíte, když dorazíte na diskuzní večer o elektronice, softwaru, ale technice obecně, který si můžete představit jako virtuální posezení u piva spojené s učenou
… více »Český statistický úřad rozšiřuje Statistický geoportál o Datový portál GIS s otevřenými geografickými daty. Ten umožňuje stahování datových sad podle potřeb uživatelů i jejich prohlížení v mapě a přináší nové možnosti v oblasti analýzy a využití statistických dat.
Kevin Lin zkouší využívat chytré brýle Mentra při hraní na piano. Vytváří aplikaci AugmentedChords, pomocí které si do brýlí posílá notový zápis (YouTube). Uvnitř brýlí běží AugmentOS (GitHub), tj. open source operační systém pro chytré brýle.
Tak mi uprostřed přednášky přišla SMS, že prý jsem připojený k internetu a že si O2 účtuje 29 korun. To se občas stáva, v kapse se věci prostě aktivují. Co bylo tentokrát jinak?
Kredit -20 korun, nemohu volat ani na helplinku O2 zdarma, no tak šup na O2 Chat!
[Jmeno ] Dobry den, rad bych zpochybnil aktivaci internetu na svem cisle XYZ ve dne 1. cervence 09:47. Bylo mi odecteno 29 korun, prestoze internet jsem neaktivoval (a ani nevypnul).
(...)
10:13:28 [Světlana, Operátor péče o zákazníka] I když nemáte aktivní tarif internetu v mobilu, chytré telefony se umí připojit na internet, kvůli aktualizacím pro své aplikace. V nastavení telefonu tedy vypněte mobilní data, nebo si aktivujte blokaci pomocí SMS.
Pokud si nepřejete, aby se Váš telefon automaticky připojoval k internetu (aktualizace), zašlete SMS ve tvaru:
- BAP na číslo 999111 (pro ČR)
- BPR na číslo 999111 (pro roaming).
10:13:45 [Jmeno ] V mem telefonu nebyla zapnuta mobilni data.
10:14:09 [Světlana, Operátor péče o zákazníka] Musela být, jinak by se telefon opravdu nepřipojil, co máte za typ telefonu?
10:15:54 [Světlana, Operátor péče o zákazníka] Vzhledem k zápornému kreditu si aktivaci pro blokaci připojení neodešlete, mohu Vám tedy blokaci aktivovat?
10:15:55 [Jmeno ] Ne, nebyla. Dostal jsem SMS uprostred dne, zatimco telefon byl netknuty. Data mam vypnuta jiz pres mesic. Samsung Galaxy Nexus i9250. Muj telefon v zalozce "Data Usage" neeviduje zadna odeslana data po 22.5.2015.
(...)
10:20:24 [Jmeno ] Nez Vam dodam kontaktni udaje, zajima mne, jestli je mozne ve lhute 1 dne komunikovat s nekym, kdo mi sdeli, jaka data byla podle Vas z meho mobilniho cisla vyzadana a v jakem objemu.
10:22:34 [Světlana, Operátor péče o zákazníka] Je mi to líto, ale to jsou právě kolegové specialisté. Telefonické spojení na ně není.
10:23:14 [Jmeno ] Ale telefon jiste maji; jsou prece jen v O2.
10:24:23 [Jmeno ] Pokud nejste opravena predavat kontakt na technickeho specialistu, muzete mi dodat kontakt na nekoho, kdo temito technickymi udaji bud disponuje nebo ma pravo ucinit kontakt s technickym specialistou?
10:25:15 [Světlana, Operátor péče o zákazníka] Jak jsem Vám napsala, přístup k těmto informacím mají pouze specialisté z reklamačního oddělení, reklamace u dobíjecích karet probíhají pouze písemně, telefonické spojení na ně opravdu není, věřím, že si rozumíme.
(...)
10:26:21 [Jmeno ] Nejde jen o reklamaci, jde o to, ze mi tvrdite, ze muj telefon pristoupil k nejakym datum, ale muj telefon o tom informace neeviduje.
10:26:56 [Jmeno ] Nehlede na to, jestli mi tuto (podle mne nepravem prisouzenou) castku reklamujete, rad bych vedel, k jakym datum muj telefon pristoupil.
10:27:23 [Světlana, Operátor péče o zákazníka] Což by právě prověřili kolegové specialisté, kteří se nejpozději do 1 měsíce k celé věci vyjádří, napíšete mi tedy prosím Vaše kontaktní údaje, ať celou věc můžeme prověřit a dát Vám vědět?
10:28:41 [Jmeno ] Nerozumite mi: mne nejde jen o vyjadreni reklamacniho oddeleni. Budou tito kolegove take ochotni sdelit mi, k jakym datum jsem pristoupil?
10:29:12 [Světlana, Operátor péče o zákazníka] Ano prosím, to jsem Vám napsala.
10:29:29 [Jmeno ] Napsala jste, ze se vyjadri. Ne ze mi sdeli, k jakym datum jsem pristupoval.
10:30:48 [Jmeno ] Jde mi o jasne potvrzeni od Vas, ze se nejen vyjadri, ale tyto informace mi sdeli, a ze neni jiny zpusob, jak tyto informace mohu dostat.
10:31:23 [Světlana, Operátor péče o zákazníka] Ano, předám jim Váš podnět. Napište mi tedy prosím ty kontaktní údaje, děkuji.
Výsledek? Tato SMS (SMS? Vážně?):
Vazeny zakazniku, Vase reklamace pro telefonni cislo XYZ byla proverena a nebyla shledana za opravnenou. Na Vasi sim karte jsou povoleny datove prenosy. V pripade blokovani jednorazoveho pripojeni poslete SMS ... Podrobne vyuctovani k predplacene sluzbe neposkytujeme. Kontrolu cerpani kreditu je mozne sledovat na www.mojeo2.cz. S pozdravem O2
No jo. Na to jsem se ptal, na vyúčtování. Díky, specialisté bez telefonního kontaktu!
Tiskni
Sdílej:
snažil jsem se v tom záznamu zdůraznit, že bych rád věděl, k jakým datům se mobil připojilNj, jenže když by tohle O2 zase sbírala, tak někdo jiný zase napíše naštvaný blogpost jak O2 šmíruje uživatele. Nejde sledovat vznik interface a pustit tam tcpdump? (já sniffoval jenom wifi a dost mě to nepotěšilo)
Aktivace mobilního tarifu za jednotky B nebo kB (stále nevím, kolik to bylo a kam) je dost přísná forma zpoplatnění.Ano. A ještě k tomu i při přepočtu na MB to vyjde strašně draho (29 Kč za 30 MB FUP, ne?). Přejdi k jinému operátorovi.
(Tady pořád nejde editovat? Ty jojo.)A to je dobře, protože jinak by někdo změnil smysl komentáře a ti co na něj reagovali by byli za debily. Možná by se mohl povolit append.
Jak víš, tak poplatek se nepočítá při útratě na lince nad 100 Kč.Jasně. A takovou útratu mám za rok, ne za měsíc. (+ teda 70 za VoIP za celou rodinu, pokud se to počítá do toho, tak by to už skoro šlo)
Kaktus nemá poplatek za SIM protože není opravdový virtuální operátor, ale je to převlečený T-mobile.Who cares?
tedy jestli se jim "náhodou" nerozpadají sessions a nemusí čas od času zaúčtovat těch 100 kiloT-Mobile několik hodin vydrží určitě (nesmí se handoverovat, třeba z vlaku to moc nefunguje), rekord mám asi tři dny, pak jsem to sestřelil. Kaktus má tutéž infrastrukturu.
No a háčkem T-Mobilu je hlídání roční spotřeby.Furt je to míň než kolik zaplatím u Odorika jenom za poplatek za SIM.
Ono na data funguje taky mobil.czS dobitím 200 Kč každý měsíc nebo každý půlrok a internetem nepoužitelným ani na Jabber? Děkuji nechci.
Velká trojka má v dnešní době podle mne smysl jenom pro neomezená volání, t.j. pro lidi, kteří reálně protelefonují více než 4,5 hodiny (nejlevnější flat se dá sehnat kolem 400 Kč)
To už je ale nějaká vyjedná cena, ne? Momentálně např. T-Mobile ve svém ceníku nabízí flat rate za 900 Kč měsíčně (750 Kč při úpisu na dva roky), zatímco virtuál používající jejich síť za 499 Kč…
T-Mobile používá infrastrukturu O2Fakt? Alespoň BTS se navenek tváří že jsou separé a HLR nejspíš taky (nebo alespoň jinak nastavené -- konkrétně nepoužívají COMP128v2 a umí A5/3).
10:22:34 [Světlana, Operátor péče o zákazníka] Je mi to líto, ale to jsou právě kolegové specialisté. Telefonické spojení na ně není. 10:23:14 [Jmeno ] Ale telefon jiste maji; jsou prece jen v O2.Telefon na ně fakt není. I my (poruchy korporátů) jsme jim museli věci posílat mailem, či přes interní troubleticket aplikaci.
zkusila na svoje číslo zavolat z jiného mobilu a zvedl to úplně cizí muž z jiného konce republiky a už by docela naštvaný že mu pořád někdo cizí volá a posílá SMSTo je zajímavé, a to byla jeho nová SIMka, nebo má i jiné číslo?