plwm je nový, poměrně minimalistický správce oken pro X11. Podporuje dynamické dláždění okny, plochy, pravidla pro okna atd. Zvláštností je, že je napsaný v logickém programovacím jazyce Prolog. Používá implementaci SWI-Prolog.
Na čem aktuálně pracují vývojáři GNOME a KDE Plasma? Pravidelný přehled novinek v Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma.
Sean Heelan se na svém blogu rozepsal o tom, jak pomocí OpenAI o3 nalezl vzdálenou zranitelnost nultého dne CVE-2025-37899 v Linuxu v implementaci SMB.
Jiří Eischmann v příspěvku na svém blogu představuje typy, jak lépe chránit své soukromí na mobilním telefonu: "Asi dnes neexistuje způsob, jak se sledování vyhnout úplně. Minimálně ne způsob, který by byl kompatibilní s tím, jak lidé technologie běžně používají. Soukromí ovšem není binární věc, ale škála. Absolutního soukromí je dnes na Internetu dost dobře nedosažitelné, ale jen posun na škále blíže k němu se počítá. Čím méně dat se o vás posbírá, tím nepřesnější budou vaše profily a tím méně budou zneužitelné proti vám."
Byla vydána nová stabilní verze 25.05 linuxové distribuce NixOS (Wikipedie). Její kódové označení je Warbler. Podrobný přehled novinek v poznámkách k vydání. O balíčky se v NixOS stará správce balíčků Nix.
Multiplatformní open source spouštěč her Heroic Games Launcher byl vydán v nové stabilní verzi 2.17.0 Franky (Mastodon, 𝕏). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také z Flathubu.
Organizace Apache Software Foundation (ASF) vydala verzi 26 integrovaného vývojového prostředí a vývojové platformy napsané v Javě NetBeans (Wikipedie). Přehled novinek na GitHubu. Instalovat lze také ze Snapcraftu a Flathubu.
Klávesnice IBM Enhanced Keyboard, známá také jako Model M, byla poprvé představena v roce 1985, tzn. před 40 lety, s počítači IBM 7531/7532 Industrial Computer a 3161/3163 ASCII Display Station. Výročí připomíná článek na zevrubném sběratelském webu Admiral Shark's Keyboards. Rozložení kláves IBM Enhanced Keyboard se stalo průmyslovým standardem.
Vyšlo Pharo 13 s vylepšenou podporou HiDPI či objektovým Transcriptem. Pharo je programovací jazyk a vývojové prostředí s řadou pokročilých vlastností.
Java má dnes 30. narozeniny. Veřejnosti byla představena 23. května 1995.
Pokud používáte wine i k hraní her, tak jste se určitě setkali s tím že se vám zvuk ve hře seká, nebo myš není tam kde by měla být a poletuje tam kde se jí zrovna chce, to samozřejmě znepříjemňuje hraní a to dost podstatně.
Tento problém je známý už docela dlouho, týká se způsobu jakým Linux a Windows přidělují prioritu přehrávání zvuku a zaznamenávání pozice kurzoru myši. Jako jednoduché a částečné řešení jsem dodnes používal fígl kdy jsem nastavil prioritu dané aplikace na co nejnižší úroveň příkazem nice. Například pro normální hry jsem používal "nice -n 12 wine soubor.exe", to částečně řešilo daný problém, samozřejmě jen při určitých podmínkách, jako například použití OSS, místo Alsy.
Dnes jsem ale na wine-devel mailing listu zaznamenal aktivitu ohledně patche, který přidává možnost nastavovat prioritu vyšší než je normální i pro normální uživatele (donedávna existoval podobný patch, který se proti stávající verzi wine nedal zkompilovat, umožňoval to samé ale jen pro uživatele root).
Jak tedy na to? Jednoduše, musíte mít jádro 2.6.13 a novější, musíte používat pro ověřování systém PAM a budete si muset zkompilovat wine s tímto patchem.
1. Stahneme patch
2. Ověříme že máme v souboru /etc/pam.d/login povolený řádek
session required /lib/security/pam_limits.sonebo
session required pam_limits.so
3. V souboru /etc/security/limits.conf přidáme řádek který bude vypadat takto:
uživatel - rtprio 1uživatel je ten kterému povolíme používat i vyšší prioritu.
4. Aplikujeme patch na wine a znovu ho celé zkompilujeme (tento řádek předpokládá že jste to už aspoň jednou dělali, nechci tu popisovat celý postup, doporučuji používat skript winecvs).
5. Odhlásime se a znovu přihlásíme
Jaké změny tento patch přinesl pro mě? No, dá se říct že vyřešil všechny problémy se sekáním zvuku ve hrách a hodně problémů s myší, bohužel neodstranil problém s padáním her jako NFS MW. Konkrétní hry které jsem zkoušel: Prey (obrovský rozdíl), NFS 3 a 4 (hra je totálně plynulá, což se bez použití nice -n 15 říct ani omylem nedalo), HL2 EO (podstatné zlepšení ve zvuku), NFS MW (podstatné zlepšení plynulosti zvuku tam kde to tedy nepadá, což je vlastně jen jedno kolo).
Tak to je dnes asi vše, příště přinesu nějaké informace o nově probíhajícím přepsání podstatné části Direct3D, což v některých hrách už nyní přináší nárust rychlosti až o 200%, ale zatím také dost velkou nestabilitou, patche by měly být brzy přidány do CVS, takže ve verzi 0.9.27 očekávejte dost problémů.
Tiskni
Sdílej: