Byla vydána nová verze 25.10.31 svobodného multiplatformního video editoru Shotcut (Wikipedie) postaveného nad multimediálním frameworkem MLT. Shotcut je vedle zdrojových kódů k dispozici také ve formátech AppImage, Flatpak a Snap.
O víkendu probíhá konference OpenAlt 2025 (Stream). Na programu je spousta zajímavých přednášek. Pokud jste v Brně, stavte se. Vstup zdarma.
Josef Průša představil novou velkoformátovou uzavřenou CoreXY 3D tiskárnu Prusa CORE One L a nový open source standard chytrých cívek OpenPrintTag i s novou přepracovanou špulkou.
Na GOG.com běží Autumn Sale. Při té příležitosti je zdarma hororová počítačová hra STASIS (ProtonDB: Platinum).
Ubuntu 25.10 má nově balíčky sestavené také pro úroveň mikroarchitektury x86-64-v3 (amd64v3).
Byla vydána verze 1.91.0 programovacího jazyka Rust (Wikipedie). Podrobnosti v poznámkách k vydání. Vyzkoušet Rust lze například na stránce Rust by Example.
Ministerstvo průmyslu a obchodu vyhlásilo druhou veřejnou soutěž v programu TWIST, který podporuje výzkum, vývoj a využití umělé inteligence v podnikání. Firmy mohou získat až 30 milionů korun na jeden projekt zaměřený na nové produkty či inovaci podnikových procesů. Návrhy projektů lze podávat od 31. října do 17. prosince 2025. Celková alokace výzvy činí 800 milionů korun.
Google v srpnu oznámil, že na „certifikovaných“ zařízeních s Androidem omezí instalaci aplikací (včetně „sideloadingu“) tak, že bude vyžadovat, aby aplikace byly podepsány centrálně registrovanými vývojáři s ověřenou identitou. Iniciativa Keep Android Open se to snaží zvrátit. Podepsat lze otevřený dopis adresovaný Googlu nebo petici na Change.org.
Byla vydána nová verze 18 integrovaného vývojového prostředí (IDE) Qt Creator. S podporou Development Containers. Podrobný přehled novinek v changelogu.
Cursor (Wikipedie) od společnosti Anysphere byl vydán ve verzi 2.0. Jedná se o multiplatformní proprietární editor kódů s podporou AI (vibe coding).
Pokud používáte wine i k hraní her, tak jste se určitě setkali s tím že se vám zvuk ve hře seká, nebo myš není tam kde by měla být a poletuje tam kde se jí zrovna chce, to samozřejmě znepříjemňuje hraní a to dost podstatně.
Tento problém je známý už docela dlouho, týká se způsobu jakým Linux a Windows přidělují prioritu přehrávání zvuku a zaznamenávání pozice kurzoru myši. Jako jednoduché a částečné řešení jsem dodnes používal fígl kdy jsem nastavil prioritu dané aplikace na co nejnižší úroveň příkazem nice. Například pro normální hry jsem používal "nice -n 12 wine soubor.exe", to částečně řešilo daný problém, samozřejmě jen při určitých podmínkách, jako například použití OSS, místo Alsy.
Dnes jsem ale na wine-devel mailing listu zaznamenal aktivitu ohledně patche, který přidává možnost nastavovat prioritu vyšší než je normální i pro normální uživatele (donedávna existoval podobný patch, který se proti stávající verzi wine nedal zkompilovat, umožňoval to samé ale jen pro uživatele root).
Jak tedy na to? Jednoduše, musíte mít jádro 2.6.13 a novější, musíte používat pro ověřování systém PAM a budete si muset zkompilovat wine s tímto patchem.
1. Stahneme patch
2. Ověříme že máme v souboru /etc/pam.d/login povolený řádek
session required /lib/security/pam_limits.sonebo
session required pam_limits.so
3. V souboru /etc/security/limits.conf přidáme řádek který bude vypadat takto:
uživatel - rtprio 1uživatel je ten kterému povolíme používat i vyšší prioritu.
4. Aplikujeme patch na wine a znovu ho celé zkompilujeme (tento řádek předpokládá že jste to už aspoň jednou dělali, nechci tu popisovat celý postup, doporučuji používat skript winecvs).
5. Odhlásime se a znovu přihlásíme
Jaké změny tento patch přinesl pro mě? No, dá se říct že vyřešil všechny problémy se sekáním zvuku ve hrách a hodně problémů s myší, bohužel neodstranil problém s padáním her jako NFS MW. Konkrétní hry které jsem zkoušel: Prey (obrovský rozdíl), NFS 3 a 4 (hra je totálně plynulá, což se bez použití nice -n 15 říct ani omylem nedalo), HL2 EO (podstatné zlepšení ve zvuku), NFS MW (podstatné zlepšení plynulosti zvuku tam kde to tedy nepadá, což je vlastně jen jedno kolo).
Tak to je dnes asi vše, příště přinesu nějaké informace o nově probíhajícím přepsání podstatné části Direct3D, což v některých hrách už nyní přináší nárust rychlosti až o 200%, ale zatím také dost velkou nestabilitou, patche by měly být brzy přidány do CVS, takže ve verzi 0.9.27 očekávejte dost problémů.
Tiskni
Sdílej: